میان رده‌ها، این قسمت موتورولا موتو جی 6 (بخش سوم)

بررسی  کلی  گوشیهای moto G6 plus  و moto G6 play  و بررسی تخصصی moto G6

(سیارک) در پشت گوشی ماژول دوربین دوگانه قرار گرفته است که در میان یک حلقه دایره‌ای مانند قرار می گیرند. و روی حلقه با یک شیشه پوشانده شده است اینکه این حلقه دوربین زیباست یا نه یک بحث سلیقه ای است و ممکن است عده‌ای آن را نپسندند ولی اینکه همین ماژول دوربین دارای یک برجستگی به شدت بلند است یک نقطه ضعف اساسی است این بیرون زدگی به حدی زیاد است که گوشی نمی تواند روی صفحه پشتی ثابت بماند . به هر حال عده ای معتقدند این زیباترین ترکیب دوربین دوگانه است که تا به حال ساخته شده است ترکیب فلش led هم در این ماژول باعث شده است تا چهره یک انسان در پشت این گوشی نمایان باشد . اما مطمئنا چیزهای بسیار مهمتری از زیبایی هم وجود دارد که یک طراح باید به آنها توجه کند . و گویا طراحان G6 در طراحی این دوربین دوگانه اهداف مهمتری در سر می پروراندند.

گوشیهای بسیار زیادی دارای دوربینهای دوگانه در قسمت پشت بدنه هستند و این دوربینها معمولا مماس با لبه بالای گوشی قرار گرفته‌اند و این موضوع باعث می شد که وقتی قصد دارید دوربین را با دو دست و به صورت افقی بگیرید انگشت و یا قسمتی از دست شما عموما جلوی لنز قرار بگیرد ولی حال با این طراحی جدید در گوشی moto G6 شما خیلی راحت می توانید گوشی را با دو دست بگیرید و به این ترتیب عکسهای واضح تری بگیرید چرا که وقتی گوشی را دو دستی میگیرید، کمتر می لرزد . اسپیکر در گوشی موتو جی 6 از لبه پایینی گوشی به جلوی تلفن منتقل شده است که جرکت خوبی است چرا که دیگر کمتر دستمان جلوی اسپیکر قرار می گیرد در ضمن G6 صدای دالبی دیجیتال دارد.

در طول چند سال گذشته گوشیهای پرچمدار زیادی را با دوربین دوگانه دیدیم ، این دوربینها دوگانه از ترکیبهای مختلفی تشکیلی شده اند و روشهای مختلفی رو در پیش گرفتند. به عنوان مثال هوآوی P20 از یک سنسور مونوکروم در کنار دوربین اصلی بهره می برد تا به نوعی دوربین اصلی را درگرفتن عکسهای با کیفیت ساپورت کند. در حالیکه گوشی nokia G6 از یک دوربین با لنز واید در کنار دوربین اصلی استفاده می کند تا بتواند زاویه بیشتری را در عکاسی پوشش بدهد.اما رویکرد دوربین دوگانه moto G6 بیشتر شیبه دو گوشی پرچمدار شرکت اپل یعنی آیفون 8 و آیفون 10 است.

سنسور دوم در این دوربین بیشتر به این خاطر قرار رفته است تا بتواند عمق میدان کم ایجاد کنید تا ضمن حفظ فوکوس بر روی سوژه ، پس زمینه بلوری ایجاد شود( همان خاصیت بوکه مد نظر است ) در عکسهایی که به عنوان نمونه با دوربین جی 6 گرفته شد افکت بوکه قابل قبول بود هر چند در بعضی قسمتها در لبه های سوژه مقداری محو شدگی ( ترکیب سوژه و پس زمینه ) دیده شد و در کناره ها بک گراند بلوری تر بود هر چند با استفاده از نرم افزار دوربین شما می توانید شدت این افکت را کم یا زیاد کنید.(در ادامه 4 تصویر مختلف که با دوربین moto G6 گرفته شده‌اند را با هم می بینیم در این تصاویر روی قابلیت بوکه و همچنین افکتهای بک گراند تمرکز شده است ) دوربین اصلی گوشی یک سنسور 12 مگا پیکسلی دارد . ممکن است بلافاصله تصور کنید که این دوربین کیفیت کمتری از دوربین مدل قبلی موتورولا G5 دارد چرا که آن دوربین یک سنسور 13 مگا پیکسلی دارد. البته بعید می دانم هنوز هم کسانی باشند که کیفیت دوربین را فقط با اعداد مگا پیکسل بسنجند و این اعداد آنها را فریب بدهند. به هر حال ضریب دیافراگم دوربین G6 برابر با F1/8 است که در نور کم عکسهایی به مراتب بهتر از دوربین 13 مگا پیکسلی G5 میاندازد یکی از امکانات بسیار خوب دوربین دوگانه G6 قابلیت شناسایی جانمای(LANDMARK) آن است به این ترتیب که اگر شما دوربین گوشی را به سمت یک مکان و یا سوژه معروف بگیرید بلافاصله اطلاعات مربوط به سوژه برای شما نمایش داده می شود. این قابلیت مشابه تشخیص شی است و با هر چیزی کار می کند . چرا که ما این قابلیت دوربین را با یک گیاه کوچک امتحان کردیم و moto G6 بلافاصله تمام خصوصیات این گیاه را به درستی روی صفحه گوشی نمایش داد و این هوشمندی دوربین واقعا جذاب بود.

یکی دیگر از خصوصیات بسیار جذاب این دوربین ا(البته به ادعای موتورولا) این است که این دوربین قابلیت اسکن تصاویر و تبدیل عکس را به تکست و متن دارد . این نکته را هم در نظر داشته باشید که دوربین G6 plus لااقل از حیث ضریب دبافراگم از دوربین ج 6 قوی تر است و با یک لنز واید تر و با ضریب f1/7 برای دوربین اصلی و همچنین اندازه پیکسل بزرگتر و قابلیت Autofocus Pixelو فیلمبرداری 4k و همچنین فیلمبرداری با نرخ 60 فریم بر ثانیه عرضه می شود .

موتو جی 6 یک دوربین سلفی 8 مگا پیکسلی با برنام روتوش و زیباسازی خودکار در تصاویر سلفی دارد همچنین این دوربین یک فلش LED دارد در ضمن این گوشی مانند آیفون 10 از قابلیت امنیتی تشخیص چهره برای بازکردن قفل گوشی استفاده می کند هر چند هنوز ابهاماتی در مورد نحوه کار فناوری تشخیص چهره آن در تاریکی وجود دارد. به هر حال وجود سنسور اثر انگشت در این گوشیها نشان از عدم اطمینان سازندگان این گوشیها به فناوری تشخیص چهره گوشیشان است.

در مورد سخت افزار این گوشی قبلا توضیح دادیم اما برای اینکه توضیحات کامل تر و دقیق تری از نحوه کارکرد این گوشی داشته باشید باید اضافه کنیم که : چیپست اسنپدراگون 450 که یکی از پردازنده‌های میان رده‌ کوالکام می باشد بر روی جی 6 قرار دارد این چیپست نسبت به پردازنده اسنپدراگون 430 که بر روی گوش G5 قرار داشت پیشرفتهای زیادی داشته است. به غیر از چیدمان هسته های سریعتر، اسنپدراگون 430 از یک ترانزیستور 14 نانومتری استفاده می کند که تقریبا نصف اندازه ترانزیستور استفاده شده در چیپست SD430 است . ترانزیستورهای کوچکتر دو حسن اساسی دارند یک : کارایی بیشتر و دوم : عمر باطری بیشتر که هر دوی این موارد در G6 باعث بهبود عملکرد آن خواهد شد.

نسخه اندروید 8 در ترکیب با رابط موتورولا ترکیب بسیار زیبا و سریعی را فراهم آورده است به طوری که تمام اپلیکیشنهای روی گوشی در کمترین سرعت و بدون هیچ تاخیری اجرا می شدند . البته نباید از این گوشی انتظار انجام بازیهای سه بعدی سنگین و یا انجام مولتی تسکینگ فوق العاده داشت . سرعت بوت گوشی هم بسیار بالا بود . اپلیکیشنهای شبکه های مجازی و مبتنی بر اینترنت هم با  تاخیر کمی نسبت به پرچمدارانی مثل NOKIA G6و آیفون 8 اجرا می شدند.

موتورولا علاوه بر دوربین و صفحه نمایش، حافظه داخلی را هم نسبت به مدل سال گذشته افزایش داده است و از 16 گیگی به 32 گیگ رسانده است که با 3 گیگ RAM عرضه می شود و همچنین نسخه 64 گیگا بایتی moto G6 هم به عنوان یک آپشن در دسترس طرفداران قرار دارد که با 4 گیگ رم ارائه می شود هر چند که این گوشی درگاه جداگانه Micro SD هم دارد که برای کسانی که نیاز به فضای بیشتری دارند تا 256 گیگ قابل استفاده است .

جک 3.5 میلیمتری هدفون هم این روزها در حال حذف شدن است ولی موتورولا آن را حفظ کرده است و در کنار آن بلوتوث نسخه 4.2هم وجود دارد تا از هدوفونهای بلوتوث استفاده کنید . یکی از مواردی که راحتی استفاده از این گوشی را بیشتر می کند وجود درگاه USB نوع C است که جایگزین درگاه منسوخ شده میکرو یو اس بی شده است و می دانید که این نوع یو اس بی قابل استفاده از هر دو طرف است و دیگر نباید نگران جهت USB باشید.

میان رده خوش ساخت moto G6 از قابلیت شارژ بیسیم برخوردارد نیست ولی قابلیت NFC دارد که این روزها در پرداختها به خصوص در مقابل دستگاههای پوزی که این قابلیت را دارند کار شما را راحت کرده است و دیگر نیازی به استفاده از کارت و اصلا همراه داشتن آن ندارید

قابلیت شارژ سریع این گوشی هم بسیار قابل توجه است . موتورولا یک شارژر موسوم به توربو پاور و کابل مخصوصش را درون جعبه G6 قرار داده است و البته این شرکت ادعا می کند با این قابلیت در عرض 15 دقیقه گوشی به حدی شارژ می شود که شما می توانید به مدت 6 ساعت از آن استفاده کنید. با توجه به وجود پردازنده 450SD و توضیحاتی که در مورد ترانزیستور کوچک آن دادیم باطری 3000 میلی آمپری گوشی moto G6 باید بتواند به اندازه یک روز بدون نیاز به شارژ مجدد دوام بیاورد . هر چند گوشی 4000 میلی آمپر ساعتی موتو جی 6 پلی از همه این سری بهتر و قویتر است .

در مورد استانداردهای مراقبت هم قبلا صحبت کردیم ولی به هر حال این گوشی فقط استاندارد P2i دارد که عملا از نفوذ آب در شرایط روزمره به گوشی جلوگیری می کند و نه بیشتر پس بهتراست در صورتی که این گوشی را خریدید مراقب آن باشید.

قیمت :

به نظر می رسد که صاحب اصلی این شرکت یعنی لنوو قصد دارد با موبایلهای اقتصادی و مقرون به صرفه مردم را جذب برند موتورلا کند تا همچون گذشته شاهد شکوفایی این شرکت قدیم و با ابهت باشیم :

 

 

مدلهای پایه گوشیهای سریG6 بدین شکل قیمت گذاری شده اند

 

مدل

قیمت جهانی

حدود قیمت داخلی

Moto G6 play 2g ram – 16 gig

245 $

یک میلیون و دویست تا یک میلیون و سیصد و پنجاه

Moto G6   3G ram – 32 gig

 306 $

یک میلیون و ششصد تا یک میلیون و هفتصد و پنحاه 

Moto G6 pus 4G ram – 32 gig

368 $

یک  میلیون و نهصد تا دو میلیون و صد

نظر شما در مورد گوشیهای سری moto G6 چیست؟ آیا این میان رده‌ها می توانند موتورولا را به جایگاه خودش برگردانند؟ این گوشی را در قیاس با میان رده هوآوی nova 3E چگونه دید؟ نظرات خودرا ذیل همین مطلب برای ما بفرستید! (سیارک)

به زودی با بررسی یکی دیگر از میان رده‌های خوب و با کیفیت بازار در سلسله مطالب "میان رده‌ها" با شما خواهیم بود . 

در سیارک بخوانیم:

گوشی میان رده اچ تی سی با پردازنده اسنپدراگون 625 در گیک بنچ مشاهده شد

میان رده‌ها- قسمت اول هوآوی nova 3e

میان رده ها : این قسمت موتورولا موتو جی 6(بخش اول)

میان رده ها، این قسمت موتورولا موتو جی 6 (بخش دوم )

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید