دامنه جعلی شاپرک

امروزه تعداد خریدهای آنلاین بسیار زیاد است. از خرید شارژ موبایل تا پرداخت هزینه دانشگاه، اینترنت و ... همه و همه به صورت اینترنتی انجام می شود. در برخی موارد حتی راه دیگری غیر از پرداخت اینترنتی نیز وجود ندارد و کاربر مجبور می شود ریسک خطرات پرداخت آنلاین را بپذیرد.

 

هر عملیاتی از طریق اینترنت انجام شود خطر لو رفتن اطلاعات را به همراه خواهد داشت. این خطر اجتناب ناپذیر است. از وارد کردن ایمیل و کلمه عبور تا یک پرداخت بانکی خطرات مختص خود را دارند. معمولا بیشتر این موارد قابل پیشگیری هستند.

اگر در فضای اینترنت قصد وارد کردن اطلاعات شخصی مانند شماره یا رمز کارت بانکی را دارید مراقب موارد زیر باشید.

  • مطمئن شوید سایتی که قصد وارد کردن اطلاعات را دارید همان سایتی است که ادعا می کند. (به این روش کلاه برداری فیشینگ Phishing می گویند)
    • برای مثال سایت شاپرک، تمامی پرداخت های اینترنتی در ایران از طریق شاپرک انجام می شود. نشانی شاپرک به صورت shaparak.com یا shaparak.ir، شاپرک یا شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یک شرکت وابسته به بانک مرکزی است که کلیه تراکنش های پرداخت را مدیریت و بازبینی می کند. شاپرک فعالیت سایت ها را رصد و درگاه سایت های مشکوک را مسدود می کند. (منبع)
    • دامنه شاپرک به صورت بالا صحیح است و کلیه دامنه های مشابه جهت کلاه برداری فعالیت می کنند، هیچ دلیلی وجود ندارد شخصی دامنه ای مشابه شاپرک ثبت کند.
    • ارتباط با سرور شاپرک از طریق SSL رمزگذاری شده است. وقتی وارد این سایت می شوید لینک بالای صفحه باید به صورت https://shaparak... باشد. (منبع)
    • اگر قفل به رنگ قرمز یا زرد بود ممکن است ارتباط شما ایمن نباشد. پرداخت را انجام ندهید.
  • از سیستم های عمومی (کافی نت، کتابخانه، سایت دانشگاه و ...) به هیچ وجه پرداخت انجام ندهید. تقریبا غیر ممکن است روی این سیستم ها بدافزاری جهت سرق اطلاعات یا تصویر مانیتور وجود نداشته باشد. 
  • فرایند پرداخت همیشه اخرین مرحله یک زنجیره عملیات برای خرید است. شما همیشه از طریق یک سایت به درگاه بانکی هدایت می شوید. قبل از پرداخت اطلاعات تماس و نشانی را بررسی کنید. اگر به نظر صحیح نیست سعی کنید با آنها تماس بگیرید.
  • داشتن نماد اعتماد برای همه سایت های فروشگاهی و خدماتی ایرانی الزامی است. اگر سایتی نماد معتبر نداشت به هیچ وجه فرایند خرید آنلاین را پیگیری نکنید.

 

متاسفانه هر روز شاهد این گونه سو استفاده ها مانند جعل دامنه شاپرک هستیم. کاربران باید هوشیار باشند و با درنظر گرفتن نکات امنیتی ذکر شده در بالا خرید های اینترنتی را انجام دهند.

به عنوان آخرین راهکار امنیتی، همیشه یک کارت بانکی مخصوص خریدهای اینترنتی داشته باشید که مبلغ مشخصی داخل آن باشد تا اگر به هر دلیل اطلاعات شما لو رفت زیاد ضرر نکنید.

 

اگر به در دلیل به سایتی که قصد پرداخت دارید شک کردید چه کار کنید؟

درصورتی که با این گونه سایت ها مواجه شدید بهترین راه خروج از آن سایت و گزارش از طریق شماره تلفن 02175105000  مربوط به شرکت شاپرک است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید