سوال بی جواب! عاقبت تلگرام

از اوایل سال ۱۳۹۷ حرف و حدیث ها در مورد فیلترینگ تلگرام دوباره بالا گرفت صحبت های ضد و نقیض مسئولان در این میان بیشترین بازخورد را در بین کاربران فضای مجازی داشت ، مسئولی فیلتر تلگرام را قطعی دانست و آن راحاصل تصمیم‌گیری در بالاترین سطوح امنیتی دانست و مسئول دیگری کل این موضوع را تکذیب کرد و ادامه داد که فیلتر تلگرام به هیچ عنوان جزو برنامه های دولت نبوده است. بعضی خبر از فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین را دادند. بعضی دیگر اعلام کردند که مشکل فقط وضعیت انحصاری تلگرام در بین دیگر پیامرسانها است. در این بین تبلیغات بسیار گسترده‌ای برای پیام‌رسان‌های داخلی صورت گرفت. مسئولین و دولتمردان یک به یک شروع به بستن کانال های خود در تلگرام کردندو در همان تلگرام خبر از ادامه فعالیت های شان در پیام رسان های داخلی دادند.

همزمان با این اتفاقات، دادگاهی در کشور روسیه حکم به مسدود کردن ادامه فعالیت های این پیام رسان در کشور روسیه داد، فیلتر تلگرام در کشور صاحب آن رقم خورد، اما موضوع اصلاً به سادگی که آنها تصور می کردند نبود. حالا با مسدود شدن بیش از ۱۸ میلیون آی پی در کشور روسیه تقریباً تمام فعالیت های اینترنتی در این کشور مختل شده است. اما تلگرام همچنان به کار خود ادامه می دهد. پاول دوروف در توییتر شروع به رجز خوانی برای مسئولان ارتباطات کشور روسیه کرد. بزرگترین عملیات فیلترینگ در جهان با شکست مواجه شده است.این اتفاق مطمئنا در تصمیم گیری مسئولان کشورمان تاثیرگذار بود .

آمارهای مختلفی از افزایش حضور مردم در پیام رسان های داخلی ارائه می شود. در این میان یکی از پیام رسان های داخلی اینترنت رایگان را برای مدت یک سال استفاده از این پیام رسان تضمین کرده است. از سوی دیگر جدیداً فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که طبق آمار و ارقام ترافیک و رنک مدعی است که تعداد کاربران این شبکه اجتماعی اصلا با آن چیزی که ادعا میکنند همخوانی ندارد. در این میان تلگرام همچنان به عنوان پیام رسان محبوب ایرانی ها مشغول فعالیت است. بسیاری از مردم هم نسبت به نصب پیام رسان های داخلی اقدام کرده‌اند اما طبق گزارشات فعلاً فعالیت خاصی در آن پیام‌رسان‌ها ندارند و احتمالاً منتظر فیلتر قطعی تلگرام مانده‌اند. به هر حال بعد از گذشت حدود یک ماه از شروع مصاحبه های مختلف و بعضا متناقض در مورد تلگرام به نظر می آید این بلاتکلیفی یک برنامه حساب شده برای فراری دادن مردم از تلگرام بوده است. و با ایجاد بار روانی روی مردم در مورد فیلتر قریب الوقوع تلگرام هم باعث ریزش کاربران این پیام رسان میشوند و هم اینکه ذهنها را برای فیلتر احتمالی آماده میسازند اما اتفاقی که در مورد تلگرام در روسیه افتاد و عدم موفقیت این کشور برای مسدود ساختن تلگرام برنامه ها را به هم زده است. جالب اینجاست که نسخه آخر تلگرام از مارکت های ایرانی حذف شد اما همین نسخه در گوگل پلی منتشر شده و اکثر مردم تلگرام شان را به همان نسخه ای که در کشور روسیه منتشر شد آپدیت کردند. به نظر می‌آید فیلتر تلگرام در حال حاضر کار ساده ای نباشد. اما به هر حال ممکن است این اتفاق بیفتد. با توجه به فضای کلود نامحدودی که تلگرام در اختیار کاربران خود قرار میدهد عده ای از تلگرام به عنوان یک فضای امن برای آپلود و نگهداری فایلهای مهمشان استفاده میکنند بنابراین کاربران این پیام رسان باید فکری به حال فایلهایی که در آنجا ذخیره کرده‌اند بکنند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید