فیلتر دیوار

شایعه فیلتر دیوار در فضای مجازی پیچیده است، شایعه فیلتر دیوار خبر تازه ای نیست، در طی سالیان گذشته سایت دیوار چندین بار تهدید به فیلتر شده بود ولی به کار خود ادامه داد.

 

مشکل دیوار کجاست؟

رئیس‌پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به پرونده‌های تشکیل شده در تهران بزرگ در ارتباط با کلاهبرداری در سایت دیوار گفت:

در ابتدا باید اشاره کنم پلیس فتا هیچ مجوزی برای فعالیت این سایت نداده و در توان پلیس فتا نیست که بر تمام آگهی‌های سایت و اقدامات این سایت نظارت داشته باشد. در ده ماهه نخست امسال ۳۰۰۰ پرونده کلاهبرداری مرتبط با سایت دیوار در پلیس فتا تشکیل شده که بیش از ۳۰ متهم در این رابطه دستگیر شدند. مبلغ کلاهبرداری‌ها نیز بیش از دو میلیارد تومان است. کلاهبرداری یکی از جرایم رخ داده در سایت دیوار است و ما شاهد خرید و فروش اجناس ممنوعه در آن و ارائه خدمات نامتعارف هسستیم؛ به طوری که در خبر‌ها داشتیم مرد آزارگری طعمه‌هایش را از طریق این سایت انتخاب می‌کرد.

 

به گفته گردانندگان دیوار روزانه بیش از ۲۰۰ هزار آگهی در دیوار ثبت می شود و تابحال هیچ نظارتی بر آن وجود نداشته است، حقیقت هم دارد اگر برای بررسی هر آگهی فقط 5 دقیقه زمان لازم باشد باید تیمی 40 نفری 24 ساعته این آگهی ها را بخوانند با آگهی دهنده تماس بگیرند، از اصالت کالا یا خدمات مطمئن شوند، شاید لازم باشد به محل آگهی مراجعه شود و ... این کنترل و نظارت تقریبا غیر ممکن به نظر می آید، ولی آیا واقعا راهکاری وجود ندارد و دیوار باید فیلتر شود؟

مشکل دیوار و سایت های آگهی فراتر از کلاهبرداری مالی است و متاسفانه در مواردی دختران و زنان قربانی شدند که پرونده های آنها هنوز در حال پیگیری است.

در موارد این چنین باید فرهنگ سازی شود، باید به کاربر اینترنت هشدار های لازم قبل از استفاده از این نرم افزار داده شود، بیشتر کاربران اینترنت به راحتی رمز کارت بانکی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار می دهند. این مشکل دیوار نیست. مشکل عدم اطلاع از پیامد فعالیت های اینترنتی است، کاربر اینترنت تصور اشتباهی از مجازی بودن دارد، باید به کاربران اینترنت آموزش داده شود که همه اپلیکیشن ها اینستاگرام نیستند.

دیوار اگر میخواهد به کار خود ادامه دهد باید این کار را درست انجام دهد. باید بجای کنترل آگهی ها هویت آگهی دهنده را چک کند و اینکار با دریافت یک تصویر ساده از کارت ملت امکان پذیر است. جلوی تکرار کلاهبرداری افراد گرفته می شود. اینکار از نظر روانی نیز تاثیر زیادی خواهد داشت. همه هم کارت ملی دارند و اگر کسی حاضر به ارائه کارت ملی نشد مطمئن باشید یک جای کارش میلنگد.

دیوار سودی از معامله دریافت نمی کند پس تا حد امکان خود را وارد جزئیات آن هم نمی کند، این کار درستی است، دیوار دلال نیست و فقط آگهی ها را نمایش می دهد.

یکی دیگر از اقدامات دیوار برای کنترل هویت آگهی دهنده می تواند آگهی دهنده را به دو قسمت تقسیم کند، افرادی که دائما محصولاتی را برای فروش دارند مانند فروشگاه ها، مغازه ها و ... که کاربران می توانند به آن ها امتیاز دهند. کاربران دیگر می توانند از نظرات افراد قبلی استفاده کنند و تصمیم بهتری برای معامله با این افراد بگیرند.

افرادی که فقط یکبار یک جنس دست دو را معامله می کنند، در اینجا باید هشدارهای کافی به مشتری داده شود یا حتی ساز و کاری برای انتقال امن پول ایجاد شود تا مثلا پول ابتدا به حساب واسط دیوار واریز و در صورتی که مشتری واقعا از کیفیت محصول راضی بود پول آزاد شود. البته این کار دردسرهای زیادی برای دیوار خواهد داشت.

 

فرهنگ استفاده از فضای مجازی

در نهایت فرهنگ سازی شاید ساده ترین ولی نه ارزانترین روش برای جلوگیری از کلاه رفتن سر مردم باشد. متاسفانه افراد کلاهبردار همیشه هستند. این افراد همیشه به دنبال راه های جدید کلاه برداری هستند و تنها راه برای جلوگیری از این اتفاق آگاهی دادن به کاربران است که در دام کلاه برداران نیفتند.

 

 

 

 

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید