هشدار استفان هاوکینگ

به گزارش (سیارک) استفان هاوکینگ درباره ی توقف برقراری تماس با موجودات فضایی، قبل از اینکه خیلی دیر شود، هشدار داده است.
"من بیشتر از هر زمان دیگری معتقدم که ما تنها نیستیم".
گفتمان درباره ی موجودات بیگانه ی هوشمند، معمولاً درباره ی جستجوی آن هاست. چگونه آن ها را پیدا کنیم؟ کجا هستند؟ اصلاً وجود دارند؟ چه اقداماتی و در چه زمانی باید صورت پذیرند؟ ما آن ها را پیدا می کنیم یا آن ها ما را پیدا خواهند کرد؟


خوب، مطابق با نظریه ی فیزیکدان معروف، استفان هاوکینگ، احتمالاً باید تلاش برای برقراری تماس را متوقف کنیم، چراکه جستجو برای تمدن های پیشرفته می تواند بشر و کره ی زمین را در موقعیت خطرناکی قرار دهد و خبر بد این است که ما چندین سال است که موقعیت خود را به جهان خارج، اطلاع می دهیم.
هشدار هاوکینگ در فیلم جدیدی بنام "مکان های مورد علاقه ی استفان هاوکینگ" نشان داده می شود، که نشان-دهنده ی دانشمندان مشهوری در سفینه ی فضایی CGI است که SS Hawking"" نامیده می شود و فضاهای مورد علاقه ی او را در جهان جستجو می کند.
هاوکینگ در فیلم خود، زمانیکه مشغول جستجو پیرامون Gliese 832c، یک سیاره که 16 سال نوری دورتر از زمین است و ممکن است دارای زندگی موجودات بیگانه باشد، است می گوید: "همچنانکه سنم بیشتر می شود، بیشتر اعتقاد پیدا می کنم که ما تنها نیستیم. پس از یک عمر کنجکاوی، مشغول کمک به یک تلاش جهانی برای یافتن اطلاعات بیشتر هستم". (سیارک)
"پروژه ی خارق العاده ی Listen، چندین میلیون ستاره ی نزدیک را در جستجوی زندگی، اسکن می کند اما من محل اصلی برای شروع تحقیقات را می شناسم. یک روز ممکن است سیگنالی را از سیاره ی دیگری مانند Gliese 832c دریافت کنیم اما باید در پاسخگویی به این سیگنال ها، محتاط باشیم".
پروژه ی Listen، یک تلاش جاه طلبانه برای یافتن زندگی در جهان هستی از طریق اسکن کردن نزدیک ترین ستاره ها برای یافتن سیگنال های رادیویی است. پروژه، توسط یک بیلیونر روسی یوری میلر پایه گذاری شد، او 100 میلیون دلار آمریکایی را برای پابرجا نگه داشتن پروژه، به آن تزریق کرد.
اخیراً، پروژه اعلام کرد که ممکن است توجه خود را به سمت ساختارهای فضایی فرضی معطوف کند که برخی فکر می کنند موجب شناسایی ستاره ای بنام KIC 8462852 شده که نور آن بطرز عجیبی کم و زیاد می شود.
یک نظریه ی منطقی تر این است که این کم نور شدن نامنظم، ناشی از "اجرام میان ستاره ای" یا توده ای از ستاره-های دنباله دار است، اما هیچکس واقعاً نمی داند که چه اتفاقی در حال وقوع است.
بر خلاف تلاش های فوق العاده ی هاوکینگ برای یافتن زندگی در سایر نقاط جهان، او یکی از رک ترین منتقدان نظریه ی برقراری ارتباط با موجودات فضایی است، اقدامی که به گفته ی او بشر را به خطر می اندازد، چراکه یک تمدن فضایی دور ممکن است ما را پست، ضعیف و مناسب برای تسخیر شدن ببیند.
او در فیلم خود می گوید: "اگر چنین باشد، آن ها بسیار قدرتمند خواهند بود و ممکن است ما را بسیار آسیب پذیر ببینند، درست مانند دید ما نسبت به باکتری ها".
هاوکینگ غالباً از مثال سفر کریستف کلمب به آمریکا برای توصیف آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد، در صورتیکه این تمدن پیشرفته، از وجود ما مطلع شود، استفاده می کند و می گوید: "ملاقات اولیه چندان خوب پیش نرفت".
هشدار هاوکینگ ریشه در عقاید او درباره ی تمدن بیگانه دارد، بخصوص آن قسمتی که موجودات فضایی، سیگنال-های ما را دریافت می کنند و محلی که این سیگنال ها را می فرستد شناسایی می کنند، ممکن است بیلیون ها سال پیشرفته تر از ما باشند و ما را هدف آسانی برای براندازی یا هجوم ببینند. شناختن فضا تنها حوزه ی جستجوی فضایی نیست که هاوکینگ معتقد است خطرناک است. (سیارک)
چند هفته پیش، در یک سخنرانی در دانشگاه کمبریدج، هاوکینگ گفت که هوش مصنوعی ممکن است "بهترین یا بدترین اتفاقی باشد که تاکنون برای بشر رخ داده است"، احساسی که سایر کارشناسان و رهبران مانند یون ماسک  با آن موافقت کرده اند.
ترس های ناشی از این حقیقت که AI دارای توانایی یادگیری است، غلبه بر قابلیت های انسانی را ممکن می سازد، چراکه ما به تکامل بیولوژیکی خود متکی هستیم و این یعنی تلاشی برای بهتر شدن.
او به روی کالن جونز گفت: "هوش مصنوعی، به خود تکیه خواهد کرد و خود را با سرعتی فزاینده، مجدداً طراحی خواهد کرد". "بشر، یعنی موجودی که به تکامل بیولوژیکی آهسته محدود است، نمی تواند رقابت کند و ممکن است از دور خارج شود و موجودی دیگر جایگزین آن شود".
در حالیکه تمامی این هشدارها ممکن است زیادی به نظر برسند، برای ما مهم است که قبل از وقوع آن ها، درباره شان بیندیشیم. بهتر است که امن باشیم بجای اینکه متأسف باشیم، بخصوص زمانیکه یا بیگانگان فضایی بر زمین چیره شده اند یا روبات های AI.در کنار ارائه ی یک پیشنهاد بد شگون، فیلم 25 دقیقه ای جدید هاوکینگ، سایر نقاط جالب توجه جهان را بررسی می کند، مانند برج قوس A ، یک سیاه چاله ی بسیار متراکم و زحل که در منظومه ی خورشیدی جای دارد، سیاره ای که هاوکینگ به آن بسیار علاقه مند است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام