بایدن پیروز انتخابات آمریکا شد

joe-biden-ukraine-fundraising-min.jpg

 

نتیجه انتخابات در ساعات اولیه مطابق پیش بینی ها پیش نرفت و ترامپ در بیشتر ایالت ها جلو افتاده بود، در آخرین ساعات شمارش آرا جو بایدن توانست با کسب اکثریت ارای الکترال رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا شود.

نکته مهم دیگر درباره انتخابات امسال امریکا، شرکت تعداد بالای آمریکایی ها در این انتخابات است، حتی با وجود کرونا مردم به پای صندوق های رای رفتند تا از کاندیدای مورد علاقه خود حمایت کنند.

ترامپ آرای ایالت اریزونا را از دست داد، این ایالت 4 سال پیش به او رای داده بودند. اینبار هم ترامپ توانست رای تگزاس و فلوریدا را مثل دوره ی قبل از آن خود کند. البته برای مثال ایالت تگزاس از سال 1964 به کاندیدای جمهوری خواه رای داده و احتمالا شخص رئیس جمهور تفاوت خاصی در رای آن ها نخواهد داشت.

ترامپ در رشته توییت هایی صحت انتخابات امروز آمریکا را زیر سوال برد و اعلام کرد من در ساعات اولیه پیش بودم ولی ناگهان رای های من ناپدید شد و در برخی ایالت ها از هرجایی رای های بایدن پیدا می شد.

به نظر مردم آمریکا از ترامپ خسته شده اند و حاضر نبودند 4 سال دیگر او را تحمل کنند. 3 رئیس جمهور قبلی آمریکا، اوباما، بوش پسر و بیل کلینتون هر یک 2 دوره سر کار بودند.

 

تاریخچه انتخابات آمریکا

اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور آمریکا در سال 1788 برگزار شد و در سال 1789 جرج واشنگتن به عنوان نخستین رئیس جمهور این کشور شروع به کار کرد. جرج واشنگتن برای دوره بعد نیز انتخاب شد. 

انتخابات در امریکا سابقه بیشتر از 230 ساله دارد و تاکنون 45 رئیس جمهور این کشور را اداره کردند. ترامپ که در سال 2016 روی کار آمد 45مین رئیس جمهور آمریکاست. 

جالب است که بدانید در این مدت فقط جرج واشنگتن و جان تیلر(یک دوره) بدون حزب سیاسی توانستند رئیس جمهور آمریکا شوند.

 

شرایط کاندیدای ریاست جمهوری در آمریکا

سه شرط تولد در امریکا، حداقل سن 35 سال و 14 سال اقامت در این کشور شروط اصلی برای کاندیدا هستند.

 

الکترال چیست؟

در امریکا برخلاف بیشتر کشورها، تعداد مجموع آرا برنده انتخابات را مشخص نمی کند. برای مثال در سال 2016 هیلاری کلینتون با کسب 48.2% کل آرا معادل 65 میلیون رای در برابر تقریبا 63 میلیون رای ترامپ بازنده شد. 

برای پیروزی در انتخابات امریکا کسب حداقل 270 رای الکترال الزامی است و اگر کاندیدای نتواند این ارا را به دست آورده مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا یک نفر را از بین 3 کاندید برتر انتخاب می کند.

تعداد الکترال های هر ایالت معادل تعداد رای های نمایندگان در کنگره است. برای مثال کالیفرنیا بیشترین تعداد الکترال معادل 55 را دارد. درکل 538 رای الکترال وجود دارد.

el-min.jpg
تعداد  الکترال های هر ایالت

 

الکترال (Electoral College) مزایا و معایب زیادی دارد ولی یکی از مهمترین مزایای آن شرکت همه اقشار جامعه در انتخاب بهترین فرد برای ریاست جمهوری است، البته از سوی دیگر به ایالت های که وضعیت حزب در آنها مشخص نیست قدرت زیادی می دهد. عیب اصلی الکترال عدم توجه به خواسته عموم مردم است. (مانند انتخابات 2016) 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید