دقایقی پیش زلزله ای بزرگ مکزیکو سیتی را لرزاند

در

mm.jpg

زلزله شدیدی امروز سه شنبه در بخش جنوبی مکزیک رخ داد. این زلزله در پایتخت این کشور به قدری شدت داشت که مردم به خیابان ها ریختند. شدت زلزله امروز مکزیک توسط سازمان زمین شناسی آمریکا 7.7 ریشتر و توسط مرکز زمین شناسی مکزیک 7.1 ریشتر براورد شده است. مرکز زلزله استان Oaxaca است. درحال حاضر از خسارات و تلفات احتمالی اطلاعاتی در دسترس نیست.

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا زلزله ها در شب اتفاق می افتند؟

در


از آنجاییکه بعضاً تعداد زیادی از زلزله ها بویژه زلزله های شدید در شب رخ می دهند، این باور در بسیاری از مردم دنیا یا مردم ایران شکل گرفته است که زلزله ها و بطور خاص زلزله های شدید در شب رخ می دهند.
 از آنجاییکه بعضاً تعداد زیادی از زلزله ها بویژه زلزله های شدید در شب رخ می دهند، این باور در بسیاری از مردم دنیا یا مردم ایران شکل گرفته است که زلزله ها و بطور خاص زلزله های شدید در شب رخ می دهند. در این مقاله با بررسی نظر کارشناسان زلزله نگاری و زلزله سنجی به این پرسش و باور شکل گرفته(خواسته یا ناخواسته) بسیاری از مردم پاسخ گفته می شود.

باید ذکر شود که زلزله ها در تمام طول سال و در تمام ساعات روز اتفاق می افتد که شاهد آن وبسایت مرکز زلزله نگاری ایران به این آدرس و مرکز جهانی زلزله نگاری به این آدرس است که نشان می دهد حتی زلزله های شدید هم در ساعات مختلف و در طول روز و به وقت محلی اتفاق افتاده اند.چرا زلزله ها در شب اتفاق می افتند؟

بنابراین می توان گفت که این باور که زلزله ها و بویژه زلزله های شدید در شب هنگام اتفاق می افتند، اشتباه است. البته شاید این مسئله بطور اتفاقی باشد همانطور که دو زلزله شدید و بالای 7 ریشتر در ایران در 15 سال اخیر یعنی زلزله های بم و کرمانشاه در شب هنگام بودند. اما باید توجه داشت که این موارد اتفاقی بوده و با بررسی و توجه به زلزله های متعدد و بسیاری که در مکان های مختلف دنیا اتفاق می افتند، در می یابیم که بسیاری از زلزله های شدید در طول روز(به وقت محلی) اتفاق افتاده اند. برای مثال زلزله 2008 در سیچوان به وقت محلی 14:28 اتفاق افتاد. (سیارک

نکته دیگری که شاید به شکل گیری این باور که زلزله ها بیشتر در شب اتفاق می افتند، کمک کرده است مربوط به زلزله های خفیف می شوند. دلیل آن این است که از آنجاییکه در شب اکثر مردم در حالت سکون و در خانه نشسته اند، لرزش های خفیف ناشی از زلزله های خفیف (مثلا 2، 3 یا 4 ریشتر) را بیشتر احساس می کنند. در حالیکه در طول روز به دلیل اینکه یا در حال حرکت و رفت و آمد هستند و یا بسته به موقعیت و محل زندگی شان سر و صداها و لرزش های ناشی از عوامل محیطی سبب می شود که لرزش ها و صدای این زلزله های خفیف را نشنیده و درک نکنند.

بنابراین می توان گفت که این باور که زلزله ها در شب اتفاق می افتند نادرست است و هر زمان در طول روز احتمال وقوع زلزله وجود دارد.منبع:زیست بوم

نظرات

در ادامه بخوانید...

پیش بینی زلزله 9/5 ریشتری

در

دانشمندان با بررسی رسوبات و لایه‌های عمیق زیرزمینی در بستر دریاچه‌های کشور شیلی که یکی از زلزله‌خیزترین مناطق جهان است، دریافته‌اند که وقوع زلزله‌های شدید معمولا تابع نظم خاصی است و زمین‌لرزه‌های قدرتمند در بازه‌های زمانی مشخصی رخ می‌دهند.

تیمی از پژوهشگران بین‌المللی با آنالیز هسته رسوبات ته‌نشین‌شده در دریاچه‌های کشور شیلی دریافته‌اند که زلزله‌های بزرگ از الگو و ریتم ثابتی پیروی می‌کنند و معمولا در بازه‌های زمانی مشخصی رخ می‌دهند.

به گفته پژوهشگران، در این مطالعات زمین‌لرزه‌های کوچک‌تر نیز مدنظر قرار گرفته‌اند و مشخص شده است که زمین‌لرزه‌های کوچک هر چه در فاصله کمتری از سطح زمین رخ دهند، الگوی تصادفی‌تر و نامنظم‌تری دارند.( سیارک)

«جاسپر مورنات» (Jasper Moernaut) استادیار دانشگاه اینسبروک اتریش در این رابطه گفت: «سال ۱۹۶۰ (۱۳۳۹) بخش‌هایی از جنوب و مرکز کشور شیلی با عظیم‌ترین زلزله ثبت‌شده در تاریخ که شدت آن از قدر ۹٫۵ بود، لرزید. در پی این زلزله، سونامی شدیدی رخ داد که علاوه بر ویران کردن سواحل شیلی، کل اقیانوس آرام را پیمود و بیش از ۲۰۰ نفر را در ژاپن به کام مرگ فرستاد؛ بنابراین دانستن و فهم این موضوع که زلزله‌های ویرانگر و بزرگ در چه زمانی و چه محلی رخ می‌دهند، موضوعی حیاتی و بسیار مهم برای جامعه علمی زمین‌شناسی است و می‌تواند جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد.»

به گفته دانشمندان، وقوع زلزله‌ای سهمگین و قدرتمند نیازمند انرژی زیادی است که باید در طول قرن‌ها انباشته شود؛ اما بسیاری از مدارک تاریخی و مستندات علم زلزله‌شناسی به‌اندازه کافی قدیمی نیستند که برای مطالعه الگوی تکرار زلزله‌های بزرگ مورد استناد و استفاده قرار گیرند.

اما پژوهشگران با آنالیز و تجزیه‌وتحلیل رسوبات کف دو دریاچه در کشور شیلی توانستند به مدارک لازم دست پیدا کنند. آن‌ها دریافتند که هر زمین‌لرزه بزرگ موجب رانش بستر زیر دریاچه‌ها و دست‌نخورده باقی ماندن لایه‌های رسوبی در این مناطق می‌شود. آن‌ها با نمونه‌برداری از لایه‌های رسوبات بستر دریاچه‌ها تا عمق ۸متری به این نتیجه رسیدند که در این منطقه هر ۵هزار سال یک‌بار زلزله‌های بزرگی رخ می‌دهد. به این ترتیب آن‌ها توانستند وقوع ۳۵ زلزله بزرگ را با شدت حداقلی ۷٫۷ شناسایی و بررسی کنند.

در این بررسی‌ها همچنین مشخص شد که زلزله‌های بزرگی مانند زلزله سال ۱۹۶۰ (۱۳۳۹)، هر ۲۹۲ سال یک‌بار تکرار شده و بنابراین، خطر وقوع زلزله‌ای با این شدت طی ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده بسیار کم است. پژوهشگران همچنین دریافتند که زلزله‌هایی با شدت ۸ نیز در بازه زمانی ۱۳۹ سال یک‌بار تکرار می‌شود و احتمال رخ دادن چنین زلزله‌ای در منطقه موردنظر طی ۵۰ سال آینده، حدود ۲۹٫۵ درصد است. این الگو تقریبا در مورد تمامی زلزله‌ها صدق می‌کند و به این ترتیب با مطالعه نحوه تکرار و رخ دادن زلزله‌ها در مناطق مختلف جهان، می‌توان به احتمال بروز زلزله بعدی در بازه زمانی مشخص پی برد.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره «مجله تخصصی زمین و علوم سیاره‌ای» (Earth and Planetary Science Letters) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.منبع:برنا

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

اثرات نشر اخبار جعلی در واتساپ و پیام رسان های مشابه بخش دوم

در

چند ماه پیش از فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در مکزیک، یک ویدئوی تدوین شده که زیرنویسی نیز همراه آن بود، در واتساپ شروع به دست به دست گشتن کرد. در این ویدئو، مردی در ایالت تاباسکوی مکزیک، زنده زنده در حال سوزانده شدن بود و این در حالی بود که جمعیت حاضر در صحنه فریاد «مُرینا» سر می دادند (مُرینا نامِ جنبش سیاسی ای است که در رأس آن آندره مانوئل لوپز اُبرادور قرار دارد. او شخصی است که در نهایت در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و به عنوان رئیس جمهور آینده مکزیک شناخته شد.) و همه چیز در تدوین ویدئو به گونه ای طرح ریزی شده بود که نشانگر این موضوع باشد که آن شخص، به واسطه عقاید سیاسی خود مورد شکنجه قرار گرفته است و به این خاطر است که حساب پس می دهد. زیرنویسی هم برای ویدئو در نظر گرفته شده بود که واژه های نا محترمانه ای را به چپ گراهای مکزیک خطاب می کرد. بسیاری از مردم، این ویدئو را برای بررسی این که تا چه حد واقعی است، برای همان مؤسسه ای که پیش از این و در بخش قبلی مقاله توضیحاتی در خصوص آن داده شد، ارسال کردند.

روزنامه نگاران و نیز کسانی که وظیفه شان بررسی منابع خبری مختلف در مکزیک است، این ویدئو را به دقت مورد بررسی قرار داده و در نهایت مشخص شد که آن شخص، به این خاطر در حال سوزانده شدن بود که قصد داشت یک موتور سیکلت را بدزدد و اساساً به هیچ عنوان به واسطه عقاید سیاسی اش چنین شکنجه ای برای اش در نظر گرفته نشده بود. علاوه بر این در ویدئوی کامل و دستکاری نشده ای که از این واقعه گرفته شده بود، مردم حاضر در صحنه، نام کاندیداهای مختلفی را به زبان می آوردند و همگی طرفدار یک حزب و جنبش سیاسی به خصوص نبودند. در نهایت نیز مسئولان این مؤسسه، مقاله ای در این خصوص منتشر کرده و تمامی حقایق و اسناد موجود را در آن ضمیمه کرده و سپس مقاله را برای مردم ارسال کردند و از آن ها درخواست کردند تا این مقاله را در گروه های خود به اشتراک بگذارند.

اثرات نشر اخبار جعلی در واتساپ و پیام رسان های مشابه بخش اول 

برزیل نیز از جمله کشورهایی است که از گزند چنین خبرهای ضد و نقیضی مصون نمانده است؛ دنیل براماتی، مدیر مسئول بخش تحقیقات مطبوعات برزیل و نیز یکی از افراد شاغل در مؤسسه ای است که برای بررسی صحت و چند و چون خبرهای منتشر شده در واتساپ، تأسیس شده است. او در مصاحبه ای از نگرانی های خود در خصوص این گونه اخباری که در واتساپ منتشر می شود گفته است؛ رانندگان کامیون برزیلی، در ماه مِی، به وسیله واتساپ با یکدیگر هماهنگ شده و اعتصابی سراسری را برنامه ریزی کردند که مشکلات عدیده ای را پدید آورد. او در ادامه صحبت های خود در خصوص اطلاعات و اخبار غلط و بی پایه و اساسی گفت که در باره نامزد های انتخاباتی و نیز خطرات واکسن های دولتی در واتساپ مطرح شدند؛ برای نمونه خبری که در خصوص خطرات واکسن تب زرد در واتساپ منتشر شد تا جایی پیش رفت که مقامات دولتی را مجبور به آن کرد که به طور رسمی و طی بیانه ای اعلام کنند که این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد. او در نهایت عنوان کرد که از زمان تشکیل این مؤسسه (بررسی خبرهای موجود در واتساپ) نزدیک به هفده هزار پیام از سوی کاربران واتساپ در برزیل دریافت شده است. ماه اکتبر آینده، انتخابات ریاست جمهوری در برزیل انجام خواهد گرفت و به همین خاطر، متصدیان برنامه پیام رسان واتساپ، نرم افزار هایی در اختیار مسئولان برزیلی قرار داده اند که به واسطه آن قادر خواهند بود، لینک های خبر های اصلی را (که خبرهای بی اساس و دروغین به جای آن ها در واتساپ منتشر می شود)، در آن واحد برای تعداد زیادی از کاربران ارسال کنند و این مسئله به مراتب کار آن ها را برای پیشگیری از انتشار چنین اخباری ساده تر خواهد کرد. البته تنش های زیادی به واسطه استفاده از واتساپ تا کنون در برزیل به وجود آمده است؛ چیزی حدود صد و بیست میلیون نفر کاربر فعال واتساپ در برزیل وجود دارند و مسئولان برزیلی، تا کنون سه بار به طور کامل استفاده از این برنامه پیام رسان را متوقف کرده اند. آخرین باری که دسترسی به این برنامه به طور کامل در برزیل مسدود شده است به سال 2016 باز می گردد.

با تمامی این تفاسیر اما به نظر می رسد که جنبه تاریک و ناخوشایند استفاده نادرست از برنامه پیام رسان واتساپ، در هندوستان پر رنگ تر از سایر نقاط است. بالغ بر 225 میلیون نفر کاربر فعال واتساپ در هندوستان وجود دارند (بنا به آماری که دولت هندوستان منتشر کرده است) و روز به روز نیز به تعداد این کاربران افزوده می شود و این تعداد در حال رسیدن به 240 میلیون نفری است که از شبکه اجتماعی فیسبوک استفاده می کنند. در هندوستان، بی تجربگی و عدم آگاهی کافی مردم از چگونگی استفاده از برنامه های پیام رسان، در کنار رمزگذاری هایی که مختص به این برنامه ها است و پیش تر در خصوص آن اطلاعات دقیق تری عنوان شد، باعث شده است تا اتفاقات ناخوشایندی در هندوستان رخ دهد و سوء تفاهم هایی که بعضاً به خشونت کشیده می شوند. بنا به اطلاعات رسمی منتشر شده توسط مقامات هندوستان، علاوه بر حادثه مربوط به سیزدهم جولای که در آن احمد کشته شد (پیش تر وصف کامل این حادثه عنوان شد)، در همین چند هفته اخیر و به واسطه شایعاتی که در خصوص حضور قاچاقچیان کودک و اعضای بدن انسان در این برنامه های پیام رسان عنوان شده است، بالغ بر بیست و چهار نفر توسط افراد گروه ها و فرقه های متفاوت هندی به قتل رسیده اند. این رفتار های خشونت آمیز و تلفات های انسانی، خشم دولت مردان هندی را بر انگیخت و در نهایت باعث شد تا طی بیانه ای رسمی، از مسئولان واتساپ درخواست کنند تا قابلیت رد یابی منابع خبر های ضد و نقیض و این گونه اقدامات امنیتی بیشتر شود. آن ها در بیانه خود اعلام کرده اند که در غیر این صورت از مسئولان واتساپ شکایت خواهند کرد و روند قانونی را در پیش خواهند گرفت. این مسائل و مشکلات در هندوستان تا جایی پیش رفته است که ایستگاه های مرکزی پلیس و نیز برخی مؤسسه های اجتماعی هندی، تدابیری اندیشیده اند تا مردم را از خطرات این خبر های ضد و نقیض آگاه کنند: برای نمونه عده ای اقدام به برگزاری تئاتر های خیابانی در این خصوص کرده اند و عده ای دیگر نیز به سبک و سیاق دوران باستان، با بلند گو های خود در خیابان با صدای رسا به همگان اعلام می کنند که نباید این گونه خبر ها را باور کنند.

با تمامی این تفاسیر این گونه به نظر می رسد که مسئله در هندوستان جدی تر و ریشه ای تر از آن چیزی است که به نظر می رسد و بسیاری از متخصصان شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان عنوان کرده اند که دولت مردان هندی، در واکنش نشان دادن به این مسئله که روز به روز حاد تر و جدی تر می شود، تدابیر کافی را اتخاذ نکرده و آن گونه که باید و شاید عمل نکرده اند. این متخصصان بر این باور اند که این عدم نشان دادن واکنش بیشتر به این خاطر است که احذاب تند رویی که در هندوستان وجود دارند و فعالیت می کنند، خود از طرفدار های پر و پا قرص این گونه برنامه های پیام رسان بوده و بسیاری از مواقع از این برنامه ها استفاده می کنند تا خبر های جعلی را منتشر کرده و به ضرر رقیبان خود عمل کنند. اخیراً در هندوستان یک انتخابات حذبی برگزار شد که به گونه ای پیش در آمدی بر انتخابات اصلی و ملی سال 2019 به شمار می رفت و نقشی تأیین کننده در روند آن می گذارد؛ محققان واتساپ با بررسی هایی که در هندوستان انجام دادند به این نتیجه دست یافتند که یکی از احذاب سیاسی حاضر در آن انتخابات (البته از عنوان کردن نام حذب خود داری کردند) از واتساپ برای پیش برد اهداف خود سوء استفاده کردند و هزاران گروه مختلف در این برنامه پیام رسان به وجود آوردند و از آن ها برای انتشار مطالب خود و از بین بردن چهره رقبای خود بهره گرفتند و برای دست یابی به این مهم از افرادی استفاده کردند که طرفدار حذب شان بوده و به آن ها وفادار بودند. این محققان توانستند بسیاری از این گروه ها را شناسایی و اقدامات آن ها را متوقف کنند، با این حال تعداد زیادی از این گروه ها نا شناس باقی مانده و به فعالیت خود ادامه دادند.

این سوء استفاده ها از واتساپ و پیامد های شومی که با آن همراه شده است، به گونه ای نشان گر این مسئله است که چگونه در سال های اخیر، امکانات حاصل شده از تکنولوژی بدل به تهدیدی برای انسان شده اند؛ تهدیدی که بیشتر ریشه در خبر های جعلی و ضد و نقیض دارد. از زمانی که برنامه پیام رسان واتساپ شروع به فعالیت کرد، مهمترین هدف اش آن بود که تا جای ممکن اطلاعات کمتری در خصوص کاربران خود داشته باشد و دو مؤسس و بنیان گذار اصلی واتساپ، برایان اَکتون و جان کوم، افرادی آزادی طلب بودند که عقیده شان به حریم خصوصی افراد و احترام گذاشتن به این حریم، اصلی ترین دلیل شان از راه اندازی واتساپ بود. در نهایت در سال 2014 بود که مسئولان فیسبوک، حق انحصاری استفاده و راه اندازی واتساپ را به قیمت نجومی نوزده میلیارد دلار خریداری کردند (گران قیمت ترین خرید فیسبوک تا کنون) و از آن زمان به بعد، برای این برنامه پیام رسان، افرادی متخصص را به کار گرفته و تمامی تلاش خود را به کار بستند تا از انتشار اخبار جعلی و ضد و نقیض جلوگیری کنند؛ از جمله این اقدامات می توان به استخدام هزاران فرد متخصص در زمینه رد یابی پیام ها و نیز به کار گرفتن هوش مصنوعی برای شناسایی آن دسته از پیام هایی که محتوایی تهدید کننده داشتند، اشاره کرد. محققان بر این باور اند که جدا کردن کنترل واتساپ از فیسبوک، توسط مسئولان و مستقل شدن کنترل آن به طور کلی، باعث شد تا این گونه مشکلاتی که به چند نمونه از آن ها اشاره شد، کمتر شوند. البته برخی هم بر این باور اند که این گونه اقدامات با هدف اصلی فیسبوک که داعیه آن را دارد، یعنی انتشار دموکراسی در سراسر نقاط دنیا سازگاری ندارد.

سخنگوی حال حاضر واتساپ در مصاحبه ای عنوان کرد: «تمامی تمرکز ما از روز نخست بر این بوده است که اطلاعات هر شخصی تا جایی که امکان دارد، ایمن باقی مانده و کسی به آن ها دسترسی نداشته باشد و همه قادر باشند که گفتگو هایی کاملاً خصوصی در این برنامه پیام رسان داشته باشند. البته در سوی دیگر نیز شاهد نتایج خطرناک و بعضاً خشونت باری هستیم که به واسطه نشر اطلاعات و اخبار جعلی رخ می دهند و همین مسئله است که باعث شده تا به فکر اتخاذ تدابیری جدید در این خصوص باشیم و این مسئله اجتناب ناپذیر است.».

اَکتون و کوم، دو شخصی که بنیان گذاران اصلی واتساپ به شمار می روند، تا کنون مشاجره های بسیاری با مسئولان فیسبوک بر سر مسئله دسترسی به اطلاعات شخصی افراد داشته اند. در نهایت اما سال گذشته بود که اَکتون به طور کلی از این مشاجره ها کناره گرفت و کوم نیز در سال جاری استعفای رسمی خود را از هدایت واتساپ عنوان کرد. استعفای کوم مصادف با گزارش رسمی ای بود که روزنامه واشینگتن پُست آمریکا، از مشاجره های میان کوم و مسئولان فیسبوک نقل کرد. کوین لی، یکی از مدیران ارشد در یکی از بخش های فیسبوک بود که تا سال 2016 برای فیسبوک فعالیت می کرد. او در این خصوص عنوان کرد: « اَکتون و کوم، در خصوص حریم خصوصی افراد و اطلاعات شخصی آن ها به هیچ عنوان کوتاه نمی آمدند و مسئله این جا بود که این دو به هیچ سازمان و اُرگان به خصوصی وابستگی نداشتند و به همین دلیل، ماندن بر سر موضع شان، کاری ساده تر بود و از این لحاظ محدودیتی نداشتند.».

واتساپ، هیچ گاه نام خود را به عنوان یک شبکه اجتماعی مطرح نکرده بود، چرا که محتویات و مطالب موجود در آن، در معرض دید عموم قرار نمی گرفت و الگوریتم های این برنامه به گونه ای است که اطلاعات را همانند شبکه های اجتماعیِ دیگر (فیسبوک، اینستاگرام و...)، منتشر و به اصطلاح وایرال نمی کند. اما مسئله ای که در خصوص واتساپ مطرح است، این است که حتی با وجود نبود چنین الگوریتم هایی در برنامه، به واسطه قابلیت فُروارد کردن و فرستادن پیام هایی مشابه برای کاربران دیگر، نقشی دو گانه به خود می گیرد. به عبارت دیگر هم برنامه ای پیام رسان است و هم شبکه ای اجتماعی. مسئولان قبلیِ این برنامه پیام رسان نیز همان گونه که عنوان شد، به شدت با هرگونه دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران و محدود کردن استفاده آن ها از برنامه مخالفت می کردند. در نهایت توقف کلی برنامه و مسدود شدن واتساپ در کشور برزیل و نیز فزونی گرفتن پیام های تبلیغاتی غیر مجاز در آن سبب شد تا روند کاری برنامه وارد یک دوره بحرانی شود؛ دوره ای که مسئولان فیسبوک اطلاعات کافی برای خارج شدن از آن را نداشتند و دو متخصص و مؤسس واتساپ نیز دیگر در دسترس نبودند. همین باعث شد تا مسئولان فیسبوک، متخصصین و مهندسانی زبده را برای این منظور به کار بگیرد و با پرداخت هزینه هایی گزاف، فعالیت ها و نیز تعداد ساختمان هایی که برای کار به واتساپ اختصاص می گیرد را دو چندان کند. همچنین آن ها ساختمان مرکزی واتساپ را به مِنلو پارک منتقل کردند؛ جایی که مرکز فعالیت های فیسبوک نیز به شمار می رود.

هفته گذشته، مسئولان اقدام به آموزش شیوه هایی به گروهی از افراد هندی کردند که به واسطه آن قادر خواهند بود اخبار های جعلی و بی پایه و اساس را تشخیص دهند. علاوه بر این،  قسمت هایی از روزنامه های هندی نیز برای این کار در اختیار مسئولان واتساپ قرار گرفته اند و در این قسمت ها، آن ها اقدام به انتشار نکاتی می کنند که شهروندان هندی برای شناسایی اخبار ضد و نقیض و جعلی باید مد نظر داشته باشند و در صورت مشاهده چنین نکاتی، به دنبال اخبار اصلی ومنابع خبری موثق تر باشند. از اقدامات دیگر مسئولان واتساپ می توان به استخدام مهندسینی اشاره کرده که وظیفه شان تنها رسیدگی به اخباری خواهد بود که در خصوص کمپین های انتخاباتی و توسط احذاب سیاسی منتشر می شود. تکنولوژی جدیدی نیز به کار گرفته شده است که به واسطه آن قادر خواهند بود تشخیص دهند که آیا فرد پیام را به اصطلاح فُروارد کرده است و یا این که مطالبی که تحت عنوان خبر منتشر کرده است را خود نوشته و جعل کرده است.

دنیلز، مدیرمسئول جدید واتساپ، در نخستین هفته کاری اش در ماه مِی، سیصد نفر از مستخدمین برجسته واتساپ را به نشستی دعوت کرده و با آن ها به گفتگو نشست. دنیلز هنوز حاضر به شرکت در نشست های خبری نشده است با این وجود اطلاعات مختصری در اختیار رسانه ها قرار داده است مبنی بر این که آن ها به هیچ عنوان قصد ندارند به حریم خصوصی افراد وارد شده و به اطلاعات شخصی شان دسترسی داشته باشند و سیاست های پیشین در این خصوص، دست نخورده باقی خواهند ماند، با این وجود تدابیر جدیدی اتخاذ خواهد شد که به واسطه آن بتوان امنیت افراد را تضمین کرد و از بروز رخداد هایی که پیش از این شاهد اش بوده ایم و نیز از اثرات سوئی که واتساپ به واسطه نشر اخبار جعلی می تواند داشته باشد، جلوگیری کنیم.

نظرات

در ادامه بخوانید...

هتلی در مکزیک که با 30 بشکه ساخته شده است

در

 عجیب غریب

 

برای دوستداران استراحت و نوشیدن تکیلا ی فوق العاده یک خبر خوب: در مکزیک ، نه چندان دور از شهر  ، هتل عجیب غریب افتتاح شده است که 30 اتاق بشکه ای از ویژگی های بارز آن است. بشکه ها در مزارع وسیعی از آگاو های آبی ، (گیاهی که برای تولید تکیلا استفاده می شود) ، پراکنده شده اند. در حالی که این محله تنها مکان برای تعطیلات آخر هفته ی عالی نیست ، بازدید کنندگان می توانند از تعطیلات خود نهایت لذت را ببرند ، اما ماجراجویی و موارد دیگری را هتل تدارک دیده است .

 

هتل  عجیب غریب
مکزیکی ها تعطیلات فراموش نشدنی را در یک بشکه غول پیکر (هتل ماتیس د بارریکاس ، تکیلا) ارائه می دهند.  |  عکس

 

اتاق های فوق العاده هتل در یک چشم انداز عجیب غریب اکنون مد شده است. اکنون کسانی که از هتل های مجلل خسته شده اند در تلاشند جایی را برای تعطیلات سرگرم کننده در میان مناطق جنگلی یا مزارع بی پایان پیدا کنند. این نوع تعطیلات دلپذیری است که مکزیکی ها ارائه می دهند ، آنها هتلی عجیب غریب در نزدیکی یک کارخانه تکیلا افتتاح کرده اند. هتل ماتیس د بارریکاس (به معنای واقعی کلمه  "هتل بشکه ای") ، بخشی از مجموعه هتل "La Cofradia Tequilera" ، در نزدیکی شهر مکزیک از تکیلا واقع شده است ، به دلیل احترام بسیاری به این نوشیدنی مکزیکی.

 

هتل  عجیب غریب

هتل Matices de Barricas در نزدیکی شهر تکیلا (مکزیک) واقع شده است.  |  عکس


با توجه به موقعیت مکانی آن ، تعجب آور نخواهد بود که همه دوستداران آرامش فوق العاده و دوست داران تکیلا قصد دارند تعطیلات بعدی خود را در این مکان خارق العاده بگذرانند ، به خصوص  که برگزارکنندگان هتل چیز دیگری برای ارائه دارند. جالب ترین و غیرمنتظره ترین چیز بلافاصله با استقرار مهمانان آغاز می شود ، زیرا اداره هتل از همه دعوت می کند ، بدون استثنا ، احساس دیوژن کنند(فیلسوفی که در بشکه زندگی می کرد) و به معنای واقعی کلمه در یک بشکه یا بهتر بگویم در یکی از 30 اتاق هتل بشکه ای شکل باشند .

 

هتل  عجیب غریب

30 بشکه اصلی در مزارع آگاو  پراکنده شده اند (هتل ماتیس د باریکاس ، مکزیک).  |  عکس

 

به گفته sayarak.com ، این اتاق ها که بصورت بشکه های غول پیکر ساخته شده اند ، در مزارع گاو آبی پراکنده شده و بسیار راحت هستند. هر یک دارای یک اتاق خواب با یک تخت بزرگ ، یک اتاق نشیمن کوچک با مینی بار مخصوص خود و یک سرویس بهداشتی است ، حتی در برخی از اتاق های بشکه ای جکوزی نیز وجود دارد. علاوه بر امکانات استاندارد ، اتاق ها به سیستم اسپلیت مجهز هستند ، همچنین Wi-Fi رایگان و یک تراس کوچک ایوان در فضای باز وجود دارد که می توانید از منظره زیبا و هوای تازه لذت ببرید.

هتل  عجیب غریب

اتاقهای دنج ، واقع در بشکه ها ، برای دو تا چهار مهمان ("Matices Hotel de Barricas" ، مکزیک) طراحی شده اند.  |  عکس

 

هتل  عجیب غریب
مهمانان می توانند از کارگاه های تولیدی تکیلا (هتل ماتیس د باریکاس ، مکزیک) دیدن کنند.  |  عکس

 

شما یک گردشگر مدرن را فقط با طراحی و معماری اتاقهای دنج شگفت زده نخواهید کرد ، بنابراین سازمان دهندگان هتل Matices de Barricas رویدادهای جالب زیادی را ترتیب داده اند که هر مهمان را راضی خواهد کرد. برای شروع ، همه ، یعنی همه مهمانان بدون استثنا ، به کارخانه تکیلا می روند. این گشت و گذار علاوه بر بازدید از کارگاه های تولید کارخانه تقطیر ، بلکه همچنین یک مینی موزه ، یک زیرزمین خارق العاده با بشکه های عظیم حاوی نوشیدنی مخصوص مکزیک و البته مزه ای به عنوان اشانتیون است. در این حالت ، ماموریت اصلی کارکنان هتل برآورده می شود - "ترکیب کیمیاگری تکیلا و احساسات انسانی".

هتل  عجیب غریب

بازدید کنندگان می توانند برای یک جلسه چشیدن به سرداب ها بروند ، یا بطری سرامیک تکیلا خود را بسازند (هتل ماتیس د باریکاس ، مکزیک).  |  عکس

هتل  عجیب غریب
بار و رستوران زیرزمینی رنگارنگ ناهار خوشمزه ای از غذاهای سنتی مکزیکی (هتل ماتیس د باریکاس ، مکزیک) را ارائه می دهد.  |  عکس

 

برنامه فرهنگی به همین جا ختم نمی شود ، همچنان می توان به بازدیدکنندگان پیشنهاد داد و در فرآیند تهیه یک نوشیدنی مجاز است به کارگاه سفالگری برود ، جایی که همه می توانند با دستان خود یک بطری سرامیکی برای تکیلا درست کنند و حتی آن را رنگ کنند. طبیعتاً همه اقدامات با راهنمایی استادان و هنرمندان انجام می شود ، اما این به هیچ وجه از لذت مهمانانی که می توانند شاهکار خود را بسازند کم نمی کند ، به خصوص که در این ظرف تزئینی می توانید تکیلا خریداری و به خانه ببرند.

هتل  عجیب غریب

اجراهای دلربا و سفرهای فراموش نشدنی ("Matices Hotel de Barricas" ، مکزیک) در انتظار میهمانان هتل است.  |  عکس

هتل  عجیب غریب

علاقه مندان به فعالیت های خارج از منزل می توانند به کوه بروند و یا در مزارع بی پایان آگاو دوچرخه سواری کنند (هتل ماتیس د باریکاس ، مکزیک)

 

این هتل بقدری متقاضی دارد که تا 20 اکتبر بشکه های بیشتری در میان مزارع آگاو ظاهر می شود تا همه را در خود جای دهد. و این قابل درک است ، زیرا علاوه بر ورود گردشگران به تعطیلات ، ساکنان محلی دوست داشتند آخر هفته یا تعطیلات را اینجا بگذرانند.

توجه: کسانی که قبلاً برنامه ریزی خود را برای سفر به چنین مکان جذابی شروع کرده اند باید بدانند که اتاق های هتل برای 2 تا 4 نفر طراحی شده است. هزینه متوسط ​​یک شب اقامت از 150 تا 185 دلار متغیر است.

 

به هر حال ، این اولین تلاش برای طراحی هتل در دل طبیعت نیست این هم نمونه هتل درختی: هتل آپارتمان بصورت خانه درختی ، رویای کودکی هر بزرگسالی

نظرات

در ادامه بخوانید...

زلزله به بزرگی 6.6 ریشتر غرب ترکیه را ویران کرد

در
زلزله
ساختمانی در ازمیر ، ترکیه ، در اثر زلزله در 30 اکتبر 2020 آسیب دیده است. Anadolu
زلزله ای به بزرگی 7 ریشتر در دریای اژه باعث ویرانی در استان ازمیر در غرب ترکیه شده است. دست کم 12 نفر از جمله دو کودک در روز جمعه در یونان و ترکیه پس از وقوع زلزله شدید در دریای اژه جان خود را از دست دادند.خدمات اضطراری تأیید کردند که شش نفر از کشته شدگان در شهر ساحلی ازمیر ترکیه بودند و دو کودک در جزیره ساموس یونان جان خود را از دست دادند.به گفته مرجع مدیریت حوادث و فوریت های ترکیه (AFAD) ، زلزله 6.6 ریشتری در دریای اژه در عمق 16.5 کیلومتری زمین رخ داد.
 
مرکز لرزه نگاری اروپا-مدیترانه اعلام کرد مرکز آن 13 کیلومتری شمال شرقی جزیره ساموس یونان است.سازمان زمین شناسی ایالات متحده میزان زلزله را 7.0 اعلام کرد.AFAD در بیانیه ای که در ساعت 16:30 CET صادر شد ، گفت که شش نفر در ترکیه جان خود را از دست داده اند ، از جمله یک نفر به علت غرق شدن و 257 نفر دیگر نیز زخمی شده اند.
 
تصاویری که توسط یکی از ساکنان محلی در شبکه های اجتماعی منتشر شده ، نشان می دهد که ازمیر با آب و آوار و مبلمان شسته شده است.رسانه های ترکیه آوار چندین ساختمان در ازمیر را نشان دادند که مردم برای رسیدن به امدادگران از آن بالا می روند. دود در چندین نقطه در مرکز ازمیر فیلمبرداری شد.وزیر کشور ترکیه از تخریب چندین ساختمان در غرب ازمیر بر اثر زلزله خبر داد.
 
زلزله
نقشه ای که محل وقوع زلزله در دریای اژه را نشان می دهد.
 
رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه در توئیتی گفت: "ما برای شروع كار لازم در منطقه با همه نهادها و وزرای مربوطه اقدام كردیم."وزیر بهداشت Fahrettin Koca گفت: "ما با تمام حمایت در کنار مردم ازمیر هستیم."AFAD گفت که تیم های جستجو و نجات و کمک های اولیه بلافاصله به منطقه اعزام شدند و فعالیت های جستجو و نجات در 12 ساختمان آسیب دیده از زلزله ادامه دارد.AFAD در توئیتی گفت: "علاوه بر ازمیر ، پرسنل و وسایل نقلیه استانهای همجوار نیز برای پشتیبانی به منطقه اعزام شدند."
 
ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است ، افرادی را نشان می دهد که به دنبال افرادی هستند که ممکن است به دام افتاده باشند.جمعیت هلال احمر ترکیه گزارش داد که هفت نفر را از زیر آوار ساختمان های تخریب شده بیرون کشیده است.
 
زلزله
نیروهای امدادی پس از زلزله در 30 اکتبر سال 2020 ، یک نفر را در ازمیر ، ترکیه از زیر آوار بیرون کشیدند
 
رسانه های ترکیه گفتند که این زمین لرزه در مناطق اژه و مرمره ، جایی که استانبول واقع شده است ، احساس شده است. استاندار استانبول گفت که گزارشی از خسارت وارد نشده است.
 
این زمین لرزه در سراسر جزایر شرقی یونان و حتی در پایتخت یونان ، آتن احساس شد. رسانه های یونانی گفتند که ساکنان ساموس و سایر جزایر از خانه های خود فرار کردند در حالی که برخی از ریزش سنگ گزارش شده است.تلویزیون عمومی یونان گزارش داد که "مینی سونامی" در جزیره ساموس رخ داده است.
 
اداره ویژه بلایای پزشکی یونان (ETIK) حدود ساعت 16:45 CET تأیید کرد که دو کودک در این جزیره ، در شهر واتی کشته شده اند."اورژانس در فیس بوک نوشت: " این دو کودک ، اندکی پس از زلزله در حال ترک مدرسه خود بودند. هنگامی که آنها از خیابان باریک شهر عبور می کردند ، دیواری از یک ساختمان قدیمی فروریخت . " وی افزود: "علی رغم تلاش بیشتر نجاتگران (خدمات اضطراری) EKAB برای زنده ماندن کودکان ، آنها موفق به این کار نشدند."
 
نخست وزیر "صمیمانه ترین تسلیت" خود را به خانواده های دو قربانی اعلام کرد.وی گفت: "کلماتی برای توصیف احساس فرد در مورد از دست دادن کودکان بسیار کم هستند. در این اوقات دشوار ، افکار ما با خانواده آنها و درد غیر قابل تحملی است که آنها تجربه می کنند." در توییتر نوشت:اوایل بعد از ظهر ، او با اردوغان تماس گرفته بود "برای تسلیت گفتن من برای از دست دادن غم انگیز زندگی" ناشی از زلزله.وی افزود: "اختلافات ما هرچه باشد ، این زمانهایی است که مردم ما باید کنار هم بایستند."
 
وزیر کشور فرانسه در توئیتر گفت: "فرانسه در کنار مردم ترکیه و یونان ایستاده است تا با این آزمایش سخت وحشتناک روبرو شود."وی افزود: "اگر دولت های این كشورها بخواهند ، می توان بلافاصله كمكهای فرانسه ارسال كرد."
 
رئیس اتحادیه اروپا اورسولا فون در لاین و چارلز میشل هر دو گفته اند "افکار" آنها با مردم یونان و ترکیه است و گفتند که اتحادیه اروپا برای ارائه کمک آماده است.کمیته اتحادیه اروپا برای مدیریت بحران ، یانز لنارچیچ ، افزود که "مرکز هماهنگی واکنش اضطراری ما با مقامات حفاظت از مدنی در تماس نزدیک است".روابط ترکیه ، یونان و اتحادیه اروپا در ماه های اخیر به دلیل اختلاف نظر در مورد حقوق آب در مدیترانه شرقی تیره شده است.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

این دست های مرموز متعلق به کیست

در

دست
در مکزیک ، باستان شناسان هنگام بررسی یک غار مقدس مایان، بیش از صد اثر قرمز و سیاه مرموز و عجیب غریب  کشف کردند که احتمالاً توسط کودکان باقی مانده است.

به گزارش رویترز، این غار توسط باستان شناسان در نزدیکی نوک شمالی شبه جزیره یوکاتان در مکزیک واقع شده است. این مکان در نزدیکی اهرام مراکز مهم مذهبی و سیاسی مایا مانند شهرهای اوکسمال و چیچن ایتزا واقع شده است.

علاوه بر این ، این غار در حدود 10 متری زیر درخت غول ceiba واقع شده است که مایاها آن را مقدس می دانستند. به گفته سرجیو گروسژان ، باستان شناس ، در مجموع 137 اثر دست  در غار پیدا شد.


این سبک از نقاشی سنگ معمول بسیاری از جوامع پیش از کلمبیا بود. و مردم مایا ، همانطور که دانشمندان پیشنهاد می کنند ، این مراسم را با آداب بالغ شدن پیوند دادند. با توجه به اندازه کوچک آنها ،  احتمالاً توسط کودکان و نوجوانان انجام شده است.

 

باستان شناسان حدس می زنند نوجوانان هنگام رسیدن به سن بلوغ به یک غار زیر زمینی می رفته اند و روی سنگ رد دست می گذارند. قابل توجه است که برخی از چاپ ها سیاه و برخی دیگر قرمز هستند. دانشمندان توضیحی برای این پدیده ارائه داده اند.

 

آثاری از تمدن پیش از کلمبیا که در گوادلوپ کشف شده است

آثاری از تمدن پیش از کلمبیا که در گوادلوپ کشف شده است


سرجیو گروسژان می گوید: "این نقوش سیاه نمادی از مرگ بود ، اما این بدان معنا نبود كه كودكانی كه آنها را حک كرده بودند كشته می شدند." بلكه این از نظر آیینی نماد مرگ بود. متعاقباً ، بچه ها دست قرمز رنگی از خود به جای گذاشتند ، که احتمالاً اشاره ای به جنگ بود. "

 

به گفته متخصصان ، سن رنگ بیش از 1200 سال است. آنها احتمالاً در اواخر دوره کلاسیک مایا ، زمانی که این فرهنگ به اوج قدرت خود رسید ، بجا گذاشته  شده اند.

 

پس از آن بود که شهرهای بزرگ مکزیک جنوبی و آمریکای مرکزی مدرن شکوفا شدند و مایاها پیشرفت های شگرفی در هنر و ریاضیات به دست آوردند.

به هر حال ، آثار دیگری از فعالیت مایاها نیز در غار یافت شد. به عنوان مثال ، شش مجسمه برجسته تزئینی و صورت تراشیده شده در صخره کشف شد که احتمالاً نوعی خدا است.

 

این آثار دیرتر از آثار دستی ظاهر شدند. دانشمندان معتقدند که آنها بین سالهای 800 تا 1000 میلادی ایجاد شده اند. در آن زمان ، این منطقه درگیر خشکسالی طولانی مدت بود و به همین دلیل ، طبق یکی از فرضیه ها ، مایاها شروع به ترک شهرهای خود کردند.

نظرات

در ادامه بخوانید...