رستگاری با شاه شفر. استقلال صدرنشین گروه مرگ

شش ماه و شش روز پیش استقلال شش گل از العین خورد تا تلخ‌ترین شب فوتبالی هواداران این تیم در طول زندگیشان رقم بخورد. دیشب ولی استقلال تهران موفق شد در یک بازی کاملا تاکتیکی و به لطف برنامه های مربی باهوش و زیرکش العین را در خانه خودش زمینگیر کند و اگر لطف مکرر داور مالزیایی بازی به العینیها نبود مطمئنا استقلال به عنوان تیم برنده از زمین خارج می شد، دیشب قلب استقلالیها شکست اما بین آن بازی و این بازی تفاوتها بود،. در آن بازی قلب استقلالیها با تحقیر تیمشان شکست و دیشب در عین غرور و افتخار به تیمشان داور بازی قلبشان را شکست و همه این تفاوتها را مدیون پیرمرد سپید مویی هستند که حالا در قلب همه استقلالیها جای دارد

شفر خیلی زود محبوب قلبهای آبی ایران شد، استقلال با حضور او متحول شده است

استقلال تهران تحت هدایت وینفرد شفر در امارات علیرغم ناداوری داور مالزیایی با نتیجه 2 – 2 تیم العین را متوقف کرد تا صدرنشین گروه خودش در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا درپایان دور رفت باشد

دیشب استقلال آقای فوتبال آسیا بود و در صدر جدول گروه مرگ لیگ قهرمانان آسیا ایستاد .

وقتی بعد از زدن گل دوم پیرمرد ریزبین آلمانی تیمش را به آرامش دعوت می کرد به اینکه این مرد چگونه می‌تواند اینچنین خونسرد بر اوج غلیان احساس خود  غلبه کند غبطه خوردم و وقتی سوت زدنها و بالا و پایین رفتنهایش را در کنار زمین دیدم از خودم پرسیدم مگر این پیرمرد چند سال دارد؟ مگر نه اینکه فلک موی سپید را به نقد جوانی میدهد ؟ اما نه او برای گرفتن موی سپید شور جوانی را نداده است،  وقتی در پایان کنفرانس مطبوعاتی گفت شاید حق با داور باشد با خودم گفتم چرا حالا و دراین شرایط که همه قبول دارند ناداوری شده است هیاهو نمی کند؟ چرا داد نمی زند؟ چرا حق به جانب از ناداوری سخن نمی گوید؟ ولی پیرمرد از بازی آینده گفت و از تمرین بیشتر برای بازگشت قویتر. او هیچ چیزش شبیه ما نیست. در شبی که استقلال تحقیر آمیزترین نتیجه عمرش را میگرفت منصوریان با لبخند عمرعبدالرحمان اماراتی را در آغوش میگرفت تا داغ هواداران استقلال دو چندان شود و شفر در شب رویایی استقلال بابت احساساتی شدن بازیکنان استقلال بعد از گل دوم به آنها تذکر میداد. و باور کنید که هیچ ایرانی نمی توانست بعد از آن قضاوت پر اشتباه برای داور بازی آرزوی موفقیت کند. اما شفر توانست ، برانکو ایوانکوویچ قبل از دربی برگشت دو تیم در لیگ امسال گفت تیمی برنده می‌شود که قلبی داغ و ذهنی خنک داشته باشد و شفر این خصوصیت را دارد او عین جوانان بیست ساله شور و هیجان دارد و مثل پیرمردان دنیا دیده سیاست  دارد و کنترل بر احساسات را بلد است .

مامه بابا تیام روی دو پاس گل فرشید اسماعیلی دو گل زد تا این دو نفر  اینچنین با هم  به خوشحالی بپردازند

 فردای آن شب کذایی باخت به العین  علی منصوریان در میان تشویق عده‌ای از لیدرهای استقلال که دوره اش کرده بودند و برایش شعر داش علی می‌خواندند  به سان یک قهرمان به کشور برگشت تا زیر سایه برد سه بر دویی که در دربی کسب کرده بود در فصل جدید هم سکان این تیم را به عهده بگیرد. ولی شفر در شبی که داور هم حریف تمیش نشد از تمرین و تلاش بیشتر سخن می گوید  و حالا حسرت تمام استقلالیهای ایران این است که  ای کاش شفر زودتر میامد .

حالا شش ماه و شش روز از آن شب کذایی می گذرد و استقلال دیشب باز هم به مصاف العین رفت اما اینبار قضیه زمین تا آسمان فرق می کرد . نه راستش را بخواهید زمین تا آسمان هم نه ! فرق بازی اینبار در وجود مردی بود با موی سپید که اتفاقا برای گرفتن این موی سپید سن و سال را داده بود اما شور جوانی را نه! درست است که استقلال در آن بازی با لشگری از مصدوم و محروم به مصاف العین رفت ولی هیچکدام از اینها دلیلی برای تحقیر آن شب نمی شد. چه اشکهایی که جاری نشد و چه قلبهایی که در آن شب نشکست. و دیشب در حالیکه العین علاوه بر همه آن نفرات قبلی یک یار قدرتمند دیگربه نام بن یعقوب (داور بازی) هم به خدمت گرفته بود از پس استقلال بر نیامد. این جمله کلیشه ای در فوتبال را شنیده‌اید که شما باید آنقدر خوب باشید که حتی داور هم از پس شما برنیاید. باور کنید این جمله  اصلا شدنی نیست ، قدرت داور بیشتر از این حرفهاست که با یک جمله انگیزشی یک تیم را به مصاف رقیب و داور بفرستیم ولی دیشب استقلال توانست

شفر در کنار زمین مثل یک  جوان بیست ساله شور و هیجان دارد و در کنفرانس مطبوعاتی  بدور از هرگونه احساس مثل سیاستمداران کار کشته حرف می زند

استقلال با این مرد سپید موی آلمانی به یک تیم فوتبال تبدیل شده است که در پنج شش سال گذشته نمونه‌اش را ندیده‌ایم. استقلال از روزی که شفر آمده است تا به امروز گام به گام به سوی رستگاری حرکت کرده است . هر چند هفت هفته اول لیگ را هم منصوریان ماند تا تیم را بعد از آن تحقیر بین المللی در حقیرترین وضع داخلی تحویل بدهد و برود. منصوریان استقلال را در رتبه شانزدم جدول شازده تیمی لیگ برتر تحویل داد و رفت. و چه کسی فکرش را میکرد منجی استقلال گرمترین مرد کشوری باشد که مردمانش به سردی معروفند پر احساس ترین مربی کشوری باشد که مربیانش به ماشینی بودن معروف هستند.

چه کسی فکرش را میکرد شفر شصت و هفت ساله اینچنین پر از انرژی باشد. در اولین دیداری که هدایت استقلال را به عهده گرفت مقابل حریف دیرینه یعنی پرسپولیس روی نیمکت نشست و آنقدر بالا و پایین پرید و سوت زد که صدای همه را در آورد ولی بازی را واگذار کرد . و حالا بعد از گذشت  چهار ماه و یازده روز از آن بازی استقلال با شفر به رستگار شده است و دوران تاجگذاری این تیم فرا رسیده است .

استقلال در حالی صدرنشین گروه مرگ شده است که در دور برگشت  در دوبازی میزبان است و این بهترین فرصت برای تثبیت صدر نشینی استقلال است .

استقلال حالا در صدر گروه مرگ آسیا ایستاده است و اصلا دلیل مرگبار شدن این گروه نه الهلال پر افتخار و نه العین پر ادعا و نه الریان پر ستاره که استقلال ایران با هدایت وینفرد شفر است.

شفر مردی دانا، سخنوری توانا ، پدری مهربان ، مربی زیرک و روانشناسی قهار است . از آن استقلال زمین خورده و بی خطر یک تیم زهردار ساخته است که می تواند به یکی از بهترین تیمهای آسیا در زمین خودش دو گل دقیقا مشابه بزند و درس تاکتیک بدهد.

شفر نه تنها کنترل ذهن  بازیکنان استقلال را به دست گرفت  بلکه روح و روان هواداران استقلال  را هم بازسازی کرد .

وینفرد  شصت و هفت ساله می تواند مثال عینی  استفاده درست و منطقس از فضای مجازی برای مربیان و بازیکنان و حتی مردم ما باشد. شاید یکی از معدود افرادی که در ایران از فضای مجازی به بهترین شکل ممکن استفاده می کند همین وینفرد شفر آلمانی باشد. منصوریان فضای مجازی را یک تهدید برای بازیکنان ایرانی میدانست و الته با توجه به نحوه استفاده بازیکنان ایرانی از فضای مجازی منصوریان پربیراه هم نمیگفت ولی شفر نه به تهدید بودن فضای مجازی اعتقادی ندارد بلکه آن را تبدیل به فرصتی کرده است که خودش و تیم استقلال از آن بهره می برند. او هر روز با پستهای خودش در اینستاگرام یا در حال تزریق روحیه به تیم و هواداران استقلال است و یا به نوعی اخبار تیم را بی واسطه در اختیار هوادارن میگذارد . بی حاشیه، و حرف زیاد و کم او خیلی زود خودش را با فرهنگ ما وقف داد . تقریبا در تمام مناسبتهای ممکن به واسطه تبریک و تسلیت خودش را در کنار مردم نشان می دهد و حالا به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی ا آن شخصیتهای کاریزماتیکی است که مورد احترام رقیب هم هستند. (سیارک)

شفر با شکست پرسپولیس در دربی 86، سال را به رویایی‌ترین شکل ممکن برای استقلال در لیگ تمام کرد.

علیرغم تمام فشارهایی که از طرف هواداران و رسانه ها روی خودش و تیم برای جذب بازیکن در فرصت نقل و انتقالات بود هرگز احساسی عمل نکرد و آنقدر صبر کرد و صبر کرد تا نتیجه صبرش شد این الماس سیاهی که در 5 بازی چهار گل برای استقلال زده است و بی شک می شود گفت با اختلاف بالا یکی از بهترین مهاجمان خارجی حاضر در لیگ ایران در تمام ادوار بوده است .در هان ایام نقل و انتقالات شفر با پستهایی که در اینستاگرام میگذاشت بسیار منطقی و با طمانینه سعی در آرام کردن هواداران داشت و در این راه موفق هم بود . و حالا آن صبر ثمر داده است و تیام به محبوب قلبهای چندین میلیون استقلالی تبدیل شده است  او به معنای واقعی کلمه روانشناس است، او بسیار زیرک است در کنفرانسهای مطبوعاتیش در شهرهای مختلف همیشه از ویژگیهای بارز و مثبت مردم آن شهر یاد می کند.

استقلال بعد از یک شروع نا‌امید کننده در لیگ امسال حالا گام به گام به سمت رستگاری حرکت می کند

شفر، اسفند ماهی که قرار بود برای استقلالیها یک کابوس باشد تبدیل به رویایی زیبا کرد.

الریان و الهلال و فولاد و پرسپولیس و العین رقیبانی بودند که قرار بود جهنم زمستانی استقلال را بسازند اما یکی پس از دیگری اسیر تدبیر مرد تیزبین و سپید موی آلمانی شدند. جاب است بدانید که از تمام بازیهای فوق استقلال فقط یک بازی را در تهران برگزار کرده است و سه برد و دو مساوی ارزشمند کسب کرده است .

حالا استقلالیها روی ابرها سیر میکنند .

شفر در سال جدید میلادی برای استقلالیها در نقش  بابانوئل ظاهر شد و تمام آرزوهایشان را در همان زمستان برآورده کرد. آنها یک پای فینال جام حذفی هستند، دربی سنتی را از رقیب دیرینه اشان برده اند و قهرمانی را به نوعی به کام رقیب تلخ کرده‌اند، در پایان دور رفت لیگ قهرمانان آسیا در میان قویترین تیمهای غرب آسیا با اختلاف دو امتیاز صدر نشین هستند در لیگ خودمان هم تا میشده بردهای سه گله و چهارگله کسب کرده‌اند، به نظرتان حال استقلالیها از این بهتر میشود؟

شفر در سال جدید میلادی مثل بابانوئل مهربان تمام آرزوهای استقلالیها را برآورده کرد و هنوز هم در حال هدیه دادن به هواداران است

حالا هواداران استقلال فقط یک نگرانی دارند ! تمدید قرارداد پیرمرد دوست داشتنی برای فصل بعد که باید هرچه زودتر توسط مدیران استقلال انجام شود. شاخکهای ایجنت‌های شاغل در کشورهای حاشیه خلیج فارس همین حالا هم نسبت به تتایج و شاهکار شفر در استقلال فعال شده است و هیچ بعید نیست که با پیشنهادهای وسوسه انگیز سعی در ربودن شفر برای تیمهای متمول خودشان داشته باشند. کما‌اینکه همین حالا هم زمزمه‌هایی از پیشنهاد تیم الهلال به شفر به گوش میرسد و به همین خاطر مدیران استقلال باید تمدید قرارداد شفر را به عنوان اصلی‌ترین کار خود در نظر داشته باشند و هر چه سریعتر این مهم را به انجام برسانند چرا که اگر در اثر تعلل مدیران استقلال و یا صحبتهای عجیب و غریبی مثل تمدید خودکار قرارداد پیرمرد سر از تیم دیگری درآورد هواداران استقلال هرگز بانیان رفتن مربی محبوبشان را نمی بخشند

 

هواداران استقلال دوست دارند در سال آینده هم این صحنه‌ها راببینند و لذا به شدت خواهان تمدید قرار داد شفر هستند

به نظر ما شفر بعد از سالها مربیگری در سطح اول دنیا و گشتن چندین قاره و کشور قراردادی می بندد که برای فصل بعد خودکار تمدید شود؟ به نظرم این حرفها جز وقت تلف کردن هیچ فایده دیگری ندارد. پس لفا دست بجنبانید . موفقیتهای پرسپولیس در دو سه سال اخیر بی شک مدیون حضور یک مربی کارکشته به نام برانکو ایوانکوییچ است و حالا نوبت استقلالیها است که از سیستم "خان و  خان بازی  و داداش  و داش بازی " فاصله بگیریند و وارد فاز جدیدی از دوران باشگاه خودشان شوند.

دوران پیرمرد پرشور، تیزبین عینکی ، مهربان سختگیر و  آلمانی خونگرم ،شفر جمع اضداد است، او برای موفق شدن  در استقلال همه خصلتهای لازمه را دارد. شاید "رستگاری در شاوشنک "بهترین فیلم تاریخ سینما باشد ولی قطعا فیلم مورد علاقه تیفوسیهای آبی  "رستگاری با شاه‌شفر" است .

  ترجمه  itrans.ir                 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام