سوزاک مقاوم به آنتی‌بیوتیک و هشدار سازمان بهداشت جهانی


سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که موارد مقاومت بیماری مقاربتی سوزاک به درمان‌های آنتی‌بیوتیکی رایج افزایش پیدا کرده است و امکان دارد که قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک قابل استفاده برای درمان  بیماری مقاربتی سوزاک نیز کارآیی نداشته باشد.

تحقیقات برنامه سازمان بهداشت جهانی برای نظارت بر روند افزایش مقاومت میکروبی به آنتی‌بیوتیک‌ها که بین سال‌های ٢٠٠٩ و ٢٠١٤ در نقاط مختلف جهان انجام شده حاکی از آن است که باکتری عامل بیماری مقاربتی سوزاک به طور فزاینده در برابر سیپروفلوکساسین، که داروی اولیه درمان این آن مقاومت نشان می دهد و مقاوم شدن در برابر داروی دیگری به نام آزیترومایسین نیز رو به افزایش گذاشته است.

۱۲ خانواده از مرگبارترین باکتری های مقاوم به دارو بصورت رسمی رتبه بندی شدند.

دانشمندان از باکتری ها برای کشتن ویروس های مقاوم به آنتی بیوتیک استفاده کرده اند .
آنچه که نتیجه این تحقیقات را نگران‌کننده‌تر می‌نماید نشانه‌هایی از مقاومت باکتری سوزاک در برابر داروی نهایی درمان این بیماری یعنی آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف سفالوسپورین (ای‌سی‌اس‌ها) می باشد.
به گفته سازمان بهداشت جهانی، در بسیاری از کشورهای جهان، با افزایش مقاومت نسبت به درمان با آنتی‌بیوتیک‌های اولیه، استفاده از ای‌سی‌اس‌ها تنها راه باقی مانده معالجه سوزاک می باشد اما مواردی از مقاومت در برابر این گروه دارو هم از پنجاه کشور جهان وجود دارد.
رئیس موسسه مشارکت جهانی برای تحقیق و توسعه آنتی‌بیوتیک‌ها این وضعیت را "وخیم" اعلام نمودهو از نیاز به کشف و ساخت داروهای جدید سخن به میان آورده است. در همان حال، تلاش برای یافتن داروهای جدید درمان سوزاک چندان امیدبخش نیست و تضمینی وجود ندارد که در آینده نزدیک، درمان موثری کشف شود.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ممکن است  دیر یا زود، سفالوسپورین به عنوان آخرین درمان موجود برای سوزاک  کارآیی نداشته باشد.
یکی از پژوهشگران این سازمان گفته است که میکروب عامل سوزاک به صورتی می باشد که هرگاه داروی جدیدی برای مبارزه با آن استفاده می شود، به زودی نسبت به آن مقاوم می شود.
بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی   هر سال بیش از هفتاد و هشت میلیون نفر در جهان به سوزاک ابتلا پیدا می کنند. اگرچه علائم این بیماری در برخی از مبتلایان، به خصوص زنان،واضح و آشکار نیست اما می‌تواند به بروز عوارض دیگری از جمله حاملگی خارج رحمی و نازایی منجرگردد و حتی باعث افزایش خطر ابتلای به اچ‌آی‌وی شود.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید