بلندقدها بیشتردر معرض خطر ناشی از این بیماری هستند


با مضرات قد بلند در این پست آشنا شوید!

بسکتبالیست معروف آمریکایی کریس باش Chris Bosh به دلیل وجود لخته خون در رگ های پا یا ترومبوز Thrombosis اجبارا با دنیای ورزش خداحافظی نمود. این قهرمان بلند قد آمریکایی ناچار شد از بازی ها کناره گیری نماید. البته کریس تنها شخصی نمی باشد که دارای مشکل است. بوش ۳۳ ساله ۲/۱۱ متری جزو ۶۵ درصد مرد بلند قدی می باشد که دچار این بیماری شده اند.

 دراین پست با این بیماری که بیشتر  برای بلندقدها خطر دارد آشنا می شوید 

محققان سوئدی ۲ میلیون نفر را که دارای پیوند خونی بوده اند  مثل بچه های یک خانواده مورد آزمایش و بررسی قرار داده اند. در نتیجه تحقیقات مشخص شده است که در خانواده ای از نظر ژنتیکی یکسان ، در افراد قد کوتاه تر کمتر از خواهر برادرهای بلند قد خود دچار ایجاد لخته های خونی در رگ ها میشوند.

لخته های خون معمولا در رگ های عمقی بدن مثل رگ ران پا ایجاد می شوند. در مردان دو نوع و در زنان یک نوع لخته خون در صورت عدم تحرک ایجاد می شود.

یک بیماری پرخطر ولی متداول
آن چه در گزارش پزشکی قهرمان آمریکایی مشاهده شد وجود دو نوع لخته خون در رگ هایش بود که چندان هم غیرمعمول نبود. لخته های خونی که منجر به سکته می شود عامل سوم مرگ و میر در دنیا است. اگر این عارضه به موقع شناسایی شود می توان با درمان آن از بروز سکته جلوگیری نمود. علائمی مثل رنگ پریدگی، نفس های کوتاه، ضربان قلب تند، سرفه همراه با ترشحات خونی از جمله نشانه های این عارضه است.

ورزشکاران به دلیل نشستن زیاد در مسافرت ها برای شرکت در مسابقات ورزشی مجبور هستند ساعت ها در هواپیما یا اتوبوس بنشینند و تحرک نداشته باشند. در عین حال هنگام مسابقات مهم فعالیت بدنی شدید دارند که باعث کم آبی بدن می شود. هر دو علت عامل بروز لخته های خون در رگ های پا می شود.

قد بلند، چاقی، بارداری، قرص های ضد بارداری و سابقه خانوادگی خطر عارضه ایجاد لخته خون را بیشتر می کند. حالا چرا قد بلندها بیشتر در معرض خطر هستند یکی به علت بلندتر بودن رگ های بدن و دوم فشار بیشتری است که از طرف جاذبه زمین به آن ها وارد می شود.

هر چند قد بلند چیزی نیست که شخص بتواند آن را تغییر دهد ولی باید با رژیم غذایی و سبک زندگی این خطر را کاهش دهند. فعالیت بدنی ، اجتناب از عدم تحرک و نشستن زیاد و رژیم غذایی مناسب حاوی سبزیجات و میوه جات از روش هایی است که مانع از تشکیل لخته خون در رگ ها و عروق بدن می شود.منبع: نت نوشت

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید