دانشمندان قدیمی ترین گونه طاعون را در استخوانهای یک زن نابالغ یافتند

طاعون

گونه جدیدی از باکتری طاعون Yersinia pestasis در استخوان 4900 ساله در یک محل دفن عصر نوسنگی در سوئد شناسایی شده است.کشف جدید، شیوع طاعون در اروپا را در زمان های بسیار گذشته پیش بینی کرده است. این قدیمی ترین گونه ای است که تا کنون شناسایی شده است و با اطلاعاتی که بدست آمده از این گونه می توانیم به منبع ژنتیکی باکتری برسیم.

باکتری Yersinia pestasis طاعون در سراسر تاریخ بشریت بشر بوده است و بارها و بارها جمعیت گسترده ای از جوامع بشری را از بین برده است.

بیماری طاعون جوسستانیان (541-542 میلادی) و در نهایت باعث مرگ و میر  25 تا 50 میلیون نفر شده است .یکی از مشخصه های طاعون جوسستانیان، نكروز دست بود. 

در قرن 14thطاعون که به مرگ سیاه مشهور شده بود 75 تا 200 میلیون نفر را در سراسر اوراسیا از بین برد. و سومین مرگ ومیر با طاعون که در سال 1855 آغاز شد 12 میلیون نفر را در هند و چین کشته است.

ژنرال سیمون رستمسن از دانشکده فنی دانمارک و دانشگاه کپنهاگ گفت: "طاعون شاید یکی از کشنده ترین باکتری ها است که تا کنون برای انسان وجود داشته است."

"نوع تجزیه و تحلیل هایی که در اینجا انجام می دهیم، نشان می دهدکه این باکتری چگونه دارای چنین تاثیرمرگبار عظیمی بر ما بوده است."
کشف Y. pestis در استخوان یک زن 20 ساله نوسنگی نشان می دهد که طاعون در سراسر اروپا بسیار پیشتر از آنچه که قبلا تصور می شد، در سراسر اروپا گسترش پیدا کرده است.
تنها چند ماه پیش بود که یک گروه دیگر از محققان اعلام کردند که تا به امروز، قدیمی ترین شواهد بی نظیر این طاعون را پیدا کرده اند، در استخوانهای افرادی که در دوره استعمار اوراسیا 3،800 سال پیش زندگی میکردند.

تحقیقات دیگری در اوایل سال جاری نیز یک مسیر مهاجرت برای طاعون یوستانیانینی را که منشاء آن مغولستان را نشان میداد، کشف شد.اما اگر باکتری در سراسر اروپا بسیار بیشتر از آنچه که قبلا تصور می شد، در سراسر اروپا گسترش پیدا کرده است،می تواند به توضیح ناپدید شدن کشاورزان اولیه اروپایی، کمک کند.

کشاورزان اولیه اروپایی افرادی بودند که حدود 9000 سال پیش، از خاورمیانه مهاجرت کرده بودند و در شهرک هایی با جمعیت  20،000 نفر ساکن بودند. این افراد به نام Trypillia Culture  به فن آوری های توسعه یافته مانند سفالگری، ساختن چرخ و نگهداری از دام و .... مشغول بودند.

اما حدود 5400 سال پیش، آنها ناگهان ناپدید شدند. شهرک های آنها متروک و تغییر ژنوم آنها در حدود 4500 سال پیش رخ داد که موجب هجوم جدیدی از مردم استپ شد که در نهایت جایگزین فرهنگ Trypillia شد.
چه اتفاقی برای Trypillians افتاد؟ این یک راز و رمز وحشتناک با بسیاری از توضیحات بالقوه است که به شدت مورد بحث قرار گرفته است. شاید آنها فقط به سایر فرهنگ های ورودی جذب شدند. شاید آنها مغلوب فاتحان خود شده بودند. شاید مجبور شدند کوچ کنند.
اما راسموسن و تیمش معتقدند که علت ناپدید شدن ژنوم Trypillians می تواند  چیز دیگری باشد. گونه باکتری  Y. pestis که در سوئد یافت شده، از سایر گونه های حدود 5،700 سال پیش، قبل از هجوم جمعیت های استپ، متفاوت است.

این شهرک های بزرگ Trypillian، بدون بهداشت مناسب و با انسان هایی که در مناطقی نزدیک به حیوانات زندگی میکردند، می تواند زمینه های مساعدی برای رشد باکتری  Y. pestis باشد و طاعون می توانسته در این شهرک های اروپاییشیوع پیدا کند.

راسموسن گفت: "ما فکر می کنیم که اطلاعات مادرست است. اگر طاعون در این شهرک های بزرگ شیوع پیدا کرده ،  این شهرک ها در زمانی که مردم بر اثر طاعون می مردند ، خالی از سکنه و نابود شده اند."

اما در این لحظه، این فرضیه ها هنوز قطعی نیستند، به ویژه به این دلیل که Y. pestis هنوز در هیچ یک از اقامتگاه ها و یا محل سکونت Trypillian شناسایی نشده است. این گام بعدی در تحقیق است.

راسموسن گفت: "ما واقعا دوست داریم که این کار را انجام دهیم، زیرا اگر در این شهرک ها بتوانیم باکتری طاعون را پیدا کنیم،علت نابودی Trypillian مشخص می شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید