اولین خاطره شما احتمالا هرگز اتفاق نیفتاده است


 اولین خاطره شما چیست؟ ممکن است صحنه ی واضحی که از چشمان یک کودک نوپا دیده میشود به ذهنتان بیاید. در واقع در مطالعه ی جدیدی کشف شده است که این صحنه میتواند خیالی باشد.

نویسنده ی راهبر این مطالعه(Shazia Akhtar) در این باره میگوید: این به این خاطر است که بر اساس نوشتارهای علمی، این غیرممکن است که شما خاطره ای مربوط به قبل از 2 سالگی داشته باشید. علیرغم اینکه حدود 40 درصد از افراد شرکت کننده در این مطالعه ادعا کردند که اولین خاطره آنها مربوط به 2 سالگی یا سنین پایین تر از 2 سال است - که در واقع بیشتر این ادعاها مربوط به دوره 9 تا 12 ماهگی است.

این دوره در واقع قسمتی از مرحله پیش کلامی در زندگی انسان است، دوره ای که هنوز قابلیت ساختن خاطرات در انسان تکامل نیافته است. به همین خاطر دانشمندان از خاطرات این دوره عمدتا به عنوان خاطرات خیالی (fictional) یاد میکنند.

در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شده بود که اولین خاطرات خود را و همچنین زمانی را که این خاطره رخ داده است، شرح دهند. محققان تاکید کرده بودند که شرکت کنندگان حتما باید مطمئن باشند که این خاطره، خاطره ی خود آنهاست. به عبارت دیگر خاطره باید تجربه مستقیم خود فرد شرکت کننده باشد و نباید این خاطره را از روی عکس ها یا داستانهای خانوادگی تعریف کنند.

در یک نظرسنجی آنلاین حدود 2500 نفر اولین خاطرات خود را به نوعی جعل کرده بودند. طبق گفته دکتر اختر (Akhtar)  این خاطرات آنچنان میتوانند عمیق و ریشه دار باشند که افراد ممکن است از قبول اینکه این  و ساختگی هستند امتناع کنند، حتی زمانی که از پایه علمی فرایند حافظه آگاه شدند.

محققان دریافتند که این خاطرات خیالی به خصوص در بین افراد میانسال و افراد مسن تر شایعترند. با این حال آنها مطمئن نیستند که کدام گروه سنی نسبت به این خاطرات خیالی مستعدترند.

مدت زمان طولانی ای چنین به نظر می آمد که اولین خاطرات در زندگی انسان، شخصیت و کل زندگی انسان را تحت تاثیر قراردهد. به عنوان مثال، مطالعه ای در سال 1965 بیان میکند که یادآوری خاطرات اولیه میتواند دیدگاه شخص نسبت به واقعیت و خود را عمیقا تحت تاثیر قرار دهد.هر آنچه که پیامدهای خاطرات اولیه ما باشد، این خاطرات عمیقا با اولین احساس خودآگاهی ما عجین هستند. بنابراین، این احتمال که این خاطرات میتوانند جعلی و ساختگی باشند، فکر نگران کننده ای است.منبع: livescience.com

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید