5 روش ضدعفونی کردن ماسک

ماسک کرونا
ماسک محافظ کرونا در حال حاضر تبدیل به لوازم جانبی جدایی ناپذیر ما شده است ، اما از آنجایی که همه اقشار جامعه بضاعت تهیه ماسک را ندارند، مجبوریم از هر ماسک چندین بار استفاده نماییم. به همین علت تصمیم گرفتیم مطلبی در مورد روش‌های مفید ضدعفونی ماسک ارائه کنیم. پس از هر بار استفاده ماسک را ضد عفونی کنید. ما به شما می گوییم هنگام تمیز کردن و ضد عفونی کردن ماسک ها چه نکاتی را در نظر بگیرید.

 

روش های ضدعفونی کردن ماسک

روش اول: ماسک را در ظروفی که محلول ضدعفونی‌کننده و آب گرم در آن ریخته شده است قرار دهید، سپس آن را با دست بشویید یا در ماشین لباسشویی قرار دهید. پس از شست‌وشو، ماسک را در یک محیط مناسب خشک کنید و آن را در جای تمیز نگهداری کنید.

روش دوم: ماسک خود را در محلول حاوی یک قاشق چایخوری محلول سفیدکننده و چهار پیمانه آب به مدت 5 دقیقه بگذارید و سپس آن را آبکشی نمایید.

روش سوم: ماسک را به مدت 5 دقیقه با دمای 70 درجه اتو کنید.

روش چهارم: ماسک را به مدت پنج دقیقه در آب بجوشانید و سپس آن را در محل مناسب قرار دهید تا خشک شود.

روش پنجم: طبق یک مطالعه آمریکایی ، می توانید ماسک را با بخار آب ضد عفونی کنید ، بدون اینکه روی  فیلتر تأثیر بگذارد.

 

آنچه در هنگام ضد عفونی کردن ماسک در فر ، ماشین لباسشویی یا مایکروویو باید بدانید

عوامل ایجاد کننده COVID-19 دمای بالا را دوست ندارند. بر این اساس ، گرم کردن ماسک های محافظ می تواند روشی مناسب برای ضد عفونی کردن آنها باشد ، اگرچه هیچ تضمینی علمی وجود ندارد. اصولاً تمام ماسک های صورت ، چه برای دهان و بینی و چه دستگاه تنفس (ماسک های FFP) محصولات یکبار مصرف هستند.

 

انستیتوی فدرال داروها و محصولات پزشکی آلمان پس از تست های نویدبخش ، اطلاعاتی را منتشر کرده است که نشان می دهد عقیم سازی خشک با درجه حرارت بالا در ماسک های پزشکی مجاز است. با این حال ، ما در مورد تجهیزات پزشکی با تجهیزات ویژه مناسب صحبت می کنیم. طبق آخرین داده های همین موسسه ، این روش و در نتیجه ضد عفونی ماسک ها در فر قابل اطمینان نیست. دلیل آن این است که در دماهای لازم برای از بین بردن ویروس ، ممکن است ساختار ماسک آسیب دیده باشد.

 

ماسک های خانگی (در خانه دوخته شده) می توانند در ماشین لباسشویی ضد عفونی شوند ، جایی که آنها گرمایش لازم را می گیرند. توصیه می شود ماسک ها با 90 درجه شسته شوند. اما فراموش نکنید که همزمان برنامه اکو را خاموش کنید ، زیرا در غیر این صورت آب موجود در ماشین تا دمای زیاد مورد نیاز گرم نمی شود.

 

بعد از شستن ، ماسک خانگی را می توان اتو کرد. آهن تا دمای بسیار بالا گرم می شود و این باعث مرگ ویروس ها نیز می شود. مهم است که چنین گرمایشی به مواد آسیب نرساند. اگر ماسک پس از خشک شدن آسیب دیده باشد ، مجبور به دور انداختن  آن می شوید.

 

ضد عفونی در ماشین لباسشویی

ضد عفونی کردن در ماشین لباسشویی تنها روش پردازش ماسک است که توسط پزشکان به طور رسمی توصیه می شود. اثربخشی روشهای دیگر هنوز تأیید نشده است.


چگونه یک ماسک را در مایکروویو ضدعفونی کنیم

از لحاظ تئوریکی ، ماسک ها را می توان در مایکروویو نیز گرم کرد ، بنابراین ویروس ها را می کشد. اما در عین حال لازم است به مدت زمان کافی فرآیند گرمایش و قدرت اجاق گاز نیز توجه شود.

مراقب باشید: اگر ماسک شامل سیم یا قطعات فلزی است ، تحت هیچ شرایطی نباید آنها را در مایکروویو ضد عفونی کنید. این ممکن است منجر به آتش سوزی یا ایجاد جرقه شود.


برای جلوگیری از صدمه زدن به سپر صورت ماسک هنگام تمیز کردن ، موارد زیر را در نظر بگیرید:

از مواد ضد عفونی کننده استفاده نکنید. اما دستها را پس از لمس ماسک، ضد عفونی کنید.
ماسک های FFP2 و FFP3 ، در اصل ، مطلوب است که پزشکان استفاده کنند. اما اگر چنین ماسکی دارید ، با استفاده از روشهای گفته شده در بالا (در ماشین لباسشویی یا مایکروویو) آن را ضد عفونی نکنید. ماسک های FFP دارای یک فیلتر داخلی هستند که روش های تمیز کردن معمولاً می توانند صدمه ببینند.
اگر در هنگام ضد عفونی ماسک صدمه دیده است ، از آن استفاده نکنید بلکه آن را دور ریخت.


اول از همه ، ماسک برای کسانی که در حال حاضر بیمار هستند در نظر گرفته شده است: ماسک بیشتر بزاق فرد سرفه یا عطسه را نگه می دارد. بنابراین ، ذرات ویروسی به میزان قابل توجهی کمتر وارد هوا می شوند و خطر ابتلا به عفونت برای دیگران کاهش می یابد. علاوه بر این ، ماسک باید توسط افرادی که مراقبت های پزشکی و مراقبت از بیماران را انجام می دهند ، پوشیده شود. افراد سالم هنگام بازدید از اماکن عمومی ، وسایل حمل و نقل عمومی باید از ماسک استفاده کنند. الان که پوشیدن ماسک  اجباری شده است ، اما چنین قانونی ممکن است به بودجه شخصی که اغلب مجبور به بیرون رفتن است ، نرسد. ما می گوییم چه چیزی می تواند به جای ماسک پزشکی استفاده شود تا برای ماسک نزدن جریمه نشویید. 

 

نحوه جایگزینی ماسک پزشکی: گزینه های بی خطر

چه چیزی می تواند به جای ماسک پزشکی معمول استفاده شود
در حمل و نقل عمومی و فروشگاه ها در بسیاری از شهرهای جهان ، مردم ملزم به پوشیدن ماسک بودند. با این وجود ، لازم نیست این دستگاه تنفس کننده پزشکی باشد.  روسری همچنین می تواند به عنوان ماسک روزمره استفاده شود: نکته اصلی این است که آنها دهان و بینی شما را می پوشانند.

البته اگر بتوانید خیاطی کنید ، می توانید ماسک را خودتان بدوزید. 

از حوله ، دستمال و سایر وسایل بداهه نیز می توانید ماسک درست کنید - بدون خیاطی به هیچ وجه. امروزه ماسک های شیک حتی از دستمال آشپزخانه نیز ساخته می شود.لطفا توجه داشته باشید که ما در مورد سطح محافظت از ماسک های خانگی صحبت نمی کنیم ، بلکه فقط گزینه های گزینه های پزشکی را نشان می دهیم که به شما کمک می کند تا جریمه نشوید.

 

مهم! پس از دو تا سه ساعت استفاده مداوم ، ماسک باید تغییر کند. ماسک های پزشکی یکبار مصرف ساخته شده از مواد غیر بافته ای قابل استفاده مجدد یا هرگونه پردازش نیستند. در خانه ، ماسک پزشکی یکبار مصرف استفاده شده باید در یک کیسه جداگانه ، محکم بسته شده قرار گیرد و تنها پس از آن به سطل انداخته شود.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید