سرطان را می توان چهار سال قبل از بروز آن تشخیص داد

سرطان
دانشمندان ایالات متحده و چین آزمایشگاهی را تهیه کرده اند که نشان می دهد وجود سرطان چهار سال قبل از ظهور اولین علائم در بدن وجود داشته است. این آزمایش قادر است پنج شکل از سرطانهای شایع را کشف کند: کبد ، معده ، مری ، ریه و روده.



تأکید می شود که این روش با نام PanSeer گرایش به سرطان را مشخص نمی کند بلکه فقط بر تشکل های موجود نظارت می کند. نمونه خون از این مطالعه بین سالهای 2007 و 2017 جمع آوری شده است. در این مطالعه بیش از 120 هزار نفر شرکت داشتند که هر یک به مدت 10 سال آزمایش خون را پشت سر گذاشتند و توسط پزشکان معاینه شدند. 

 

منحصر به فرد بودن این آزمایش این بود که پزشکان به خون بیماران مبتلا به سرطان دسترسی داشتند که مدتها قبل از تشخیص سرطان به روشهای سنتی گرفته شده بودند.نویسندگان این تحقیق توانستند نشانگرهای رشد اولیه سرطان در خون را شناسایی كنند و آزمایش مبتنی بر آنها انجام دهند. در نتیجه ، روش جدید ، سرطان را در 91٪ موارد در افرادی که با آزمایش خون بدون علامت بودند تشخیص داده و این تشخیص تنها پس از یک تا چهار سال انجام شد.

 

تشخیص زود هنگام سرطان بسیار مهم است ، زیرا میزان بقای بیماران سرطانی به طور مستقیم به مرحله آن بستگی دارد.هدف فوری دانشمندان آزمایش افراد در معرض خطر بالا بر اساس سابقه خانوادگی ، سن یا سایر عوامل است. علاوه بر این ، قرار است از این آزمایش برای معاینات معمول پزشکی مثل چکاپ استفاده شود.

 

همانطور که قبلاً گزارش شده بود ، شایع ترین نوع سرطان در سال گذشته در ایران سرطان معده، روده بزرگ، پروستات، مثانه، سینه و ریه بود. اکنون شایع‌ترین سرطان در مردان، معده و در زنان هم شایع‌ترین سرطان، سزطان سینه است.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید