کرونا ویروس ایکس ای چقدر خطرناک است

کرونا XE 


پزشکان در حال مطالعه جهش جدیدی از یک زیرگونه از سویه امیکرون Omicron ، ویروس کرونا XE هستند. طبق گفته WHO، کرونا ویروس ایکس ای می تواند به قابل انتقال ترین گزینه تبدیل شود. بیایید در مورد موضوع اصلی صحبت کنیم.


شناسایی انواع جدید ویروس کرونا در چین و افزایش یک سویه بالقوه قابل انتقال بیشتر در بریتانیا، توجه جهانی را به ادامه خطر گسترش ویروس کرونا جلب کرده است.

کرونا ویروس ایکس ای ؟ مسری ترین در تاریخ همه گیری؟ 

XE، ترکیبی از دو سویه از نوع omicron ویروس کرونا (BA.1 و BA.2)، اولین بار در بریتانیا کشف شد. به گفته نمایندگان سازمان بهداشت جهانی (WHO) این احتمال وجود دارد که به قابل انتقال ترین گزینه تبدیل شود. کارشناسان بیان کرده اند که می تواند 10 درصد راحت تر از BA.2 پخش شود. به یاد بیاورید که این عفونی ترین سویه omicron است که به دلیل قابلیت انتقال نیز شناخته شده است. بنابراین، اگر XE گسترش یابد، می تواند به مسری ترین تبدیل شود.

 

چه چیزی در مورد ویروس کرونا XE  شناخته شده است؟

اولین مطالعات XE نشان می دهد که قابلیت انتقال هیبرید 10٪ بیشتر از بقیه جهش های omicron است. در مجموع، تا 22 مارس، 637 مورد عفونت با یک نسخه جهش یافته از ویروس کرونا در بریتانیا شناسایی شده است.

این گزارش می‌گوید: «تخمین‌های اولیه حاکی از برتری 10 درصدی نرخ رشد جامعه نسبت به BA.2 است، اما این یافته نیاز به تأیید بیشتری دارد . »

WHO خاطرنشان کرد که تا زمانی که آنها نتوانند "تفاوت های قابل توجه در انتقال و ویژگی های بیماری، از جمله شدت" را تشخیص دهند، XE به عنوان بخشی از نوع Omicron طبقه بندی می شود.

 

این آژانس افزود: «سازمان بهداشت جهانی به نظارت دقیق و ارزیابی خطر سلامت عمومی مرتبط با انواع نوترکیب، همراه با سایر گونه‌های SARS-CoV-2 ادامه می‌دهد و با در دسترس قرار گرفتن داده‌های بیشتر، روزرسانی‌ها را ارائه خواهد کرد.»

 

در عین حال، به نقل از اسکای نیوز، به نقل از آژانس بهداشت بریتانیا، تعداد کل عفونت‌های نوع XE هنوز آنقدر زیاد نیست که بتوان نتیجه‌گیری روشنی در مورد قابلیت انتقال آن گرفت. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا این جهش باعث دوره شدیدتر بیماری می‌شود و واکسن‌های از قبل توسعه‌یافته چگونه می‌توانند به طور موثر در برابر کرونا ایکس ای مقاومت کنند. بر اساس آخرین داده ها، این جهش در نیوزلند و تایلند پیدا شده است.

 

در چین چه خبر است؟

در اواسط ماه مارس، مقامات چینی افزایش جدیدی در گسترش عفونت کروناویروس ثبت کردند . به گفته کمیته بهداشت دولتی جمهوری خلق چین، روزانه 3602 مورد ابتلا به ویروس کرونا در چین شناسایی شده است. از این تعداد 95 درصد از خارج و 3507 نفر در داخل کشور آلوده شده اند. کانون گسترش عفونت استان جیلین در شمال شرقی این کشور بود که روزانه 3076 مورد جدید ابتلا به این بیماری ثبت می شد.

 

به گزارش بلومبرگ ، علاوه بر این، مقامات بهداشتی محلی اخیراً دو زیرمتغیر جدید omicron را شناسایی کرده اند - یکی از BA.1 و دیگری از BA.2 - که با هیچ یک از توالی های موجود در پایگاه های داده چینی یا بین المللی مطابقت ندارند . هر یک از انواع فرعی فقط در یک نفر یافت شده است و هنوز مشخص نیست که آیا این موارد یک رویداد هستند یا بیشتر گسترش خواهند یافت.

 

آیا تهدیدی وجود دارد؟

لئو پون، ویروس شناس و استاد دانشگاه هنگ کنگ که سویه های جدید را ردیابی و گزارش کرده است، می گوید: «ما باید مراقب نوترکیب های جدید باشیم، اما در حال حاضر وحشت نکنید.

 

او گفت که دیدن انواع نوترکیب ویروس کرونا یا مخلوطی از دو سویه قبلی تعجب آور نیست، به ویژه با توجه به اینکه سویه های دلتا و اومیکرون به طور گسترده در گردش هستند. این احتمال وجود دارد که برخی از افراد به هر دو سویه آلوده شوند. وی گفت: اگر گونه ای در چندین منطقه پیدا شود و در جامعه گسترش یابد، مشکل ساز خواهد شد.

 

راجیو ونکایا، مدیر اجرایی شرکت داروسازی Aerium Therapeutics و مشاور سابق امنیت زیستی کاخ سفید نیز در مورد این وضعیت اظهار نظر کرد. او در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «اگر تلاش‌های مقامات چینی برای مهار این انتقال بی‌ثمر باشد، می‌تواند به تهدیدی برای بقیه جهان تبدیل شود». انتقال کنترل نشده ویروس می تواند منجر به تکامل بیشتر آن شود. این کارشناس اضافه کرد: شاید واکسن ها و داروهای درمانی کمتر موثر باشند.

 

بلومبرگ خاطرنشان می کند که خوشبختانه تعداد عفونت های ناشی از این گونه های جدید ناچیز است، به ویژه در مقایسه با تعداد شیوع هایی که هنوز در سراسر جهان در حال وقوع هستند. علاوه بر این، تغییرات زیادی در طول همه‌گیری ظاهر شده است، که پس از آن به هیچ کجا گسترش نیافته است، که ممکن است در مورد XE باشد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Tasmine 759 :

    علامت جدید کروناویروس است که شنوایی را تهدید می کند.

    1401/1/29 23:06
    • Tasmine 759 :

      کارشناسان یک علامت جدید پیدا کرده اند که ممکن است نشان دهنده ابتلا به ویروس کرونا باشد. دانشمندان کالج لندن و کمیته ملی سلطنتی گزارش داده اند که تغییر در شنوایی ممکن است نشان دهنده ابتلا به ویروس کرونا باشد. پزشکان متوجه شدند که برخی از بیماران مبتلا به کووید-19 علائم شنوایی را تجربه کردند.

      1401/1/29 23:07
    • Tasmine 759 :

      قبلاً مشخص شده است که ویروس نه تنها بر ریه ها تأثیر می گذارد .کرونا طیف وسیعی از علائم احتمالی دارد که بسیاری از آنها تنفسی نیستند. تأثیر آن بر اندام ها نیز در حال مطالعه است.

      1401/1/29 23:09
  • Tasmine 759 :

    برخی از بیماران بدون هیچ دلیلی وزوز گوش - زنگ یا صدا در گوش را تجربه کرده اند. معمولاً این صداهای بلند، افت فشار هستند. در همان زمان، ویژگی دیگری نیز ایجاد شد - افرادی که وزوز گوش داشتند و سپس به شکل شدید کروناویروس مبتلا شدند، در معرض خطر ناشنوایی هستند.

    1401/1/29 23:08
  • Tasmine 759 :

    چندین مورد از قبل شناخته شده است که سر و صدا یا زنگ در گوش با ویروس کرونا متعاقباً منجر به از دست دادن کامل شنوایی می شود. هنوز مشخص نیست که آیا بیماران قادر به بازیابی شنوایی خود خواهند بود یا خیر.

    1401/1/29 23:08
  • Tasmine 759 :

    کارشناسان از پزشکان خواستند تا به هرگونه تغییر در شنوایی بیماران توجه کنند و در صورت تشخیص کووید-19 اقدامات پیشگیرانه را برای درمان آنها انجام دهند. در عین حال تاکید می‌شود که وزوز گوش یک علامت نسبتاً شایع در سایر بیماری‌ها است، بنابراین باید همیشه از ترکیب آن با سایر تظاهرات ویروس کرونا یا سایر مشکلات سلامتی اقدام کرد.

    1401/1/29 23:08

بیشتر بخوانید