راهنمای خرید لپ تاپ

از لپ تاپ خود چه انتظاری دارید؟

استفاده سبک: اینترنت گردی، پرداخت آنلاین قبوض، ارسال و دریافت ایمیل، استفاده از شبکه های اجتماعی، نرم افزارهای ارتباطی مانند تلگرام، دسته بندی و اشتراک گذاری تصاویر دیجیتال

متوسط: نگهداری، نمایش موسیقی و فیلم، استفاده اداری

سنگین: استفاده از چندین نرم افزار به صورت همزمان، کارهای گرافیکی، ویرایش تصویر و فیلم

خیلی سنگین: ویرایش حرفه ای فیلم، طراحی گرافیکی

قابلیت حمل

اندازه صفحه نمایشگر، ظرفیت حافظه، درایو سی دی، دی وی دی و بلوری، لپ تاپ ها از نظر وزن به 3 دسته تقسیم می شوند

1.3 کیلوگرم و کمتر: بهترین انتخاب برای دانش آموزان، مسافران و کاربرانی که استفاده پایه ای مانند ایمیل و اینترنت گردی دارند.

1.8 تا 2.2 کیلوگرم: انتخاب متوسط بین قدرت و وزن، کاربرانی که در کافی شاپ ها، فرودگاه ها و مکان های عمومی کارهای خود را انجام می دهند.

2.7 کیلوگرم و بیشتر: قدرت پردازش بالا، صفحه نمایش بزرگتر، ایده آل برای خوره های بازی و حرفه ای ها، کسانی که انتظار یک سیستم رومیزی را دارند.

 

سیستم عامل

سیستم عامل قلب لپ تاپ است. مدیریت نرم افزارها، سخت افزارها، حافظه، فایل ها و دستگاه های مرتبط برعهده سیستم عامل می باشد. مهمترین نقش سیستم عامل امکان برقراری ارتباط کاربر با رایانه است.

OS X: به صورت انحصاری روی کامپیوترهای مک(Mac) نصب می شود. رابط کاربری آسان، افزایش طول عمر باتری، نفوذ کمتر ویروس ها و بدافزارها از امتیازات آنها است. مک بوکها گرانتر از سایر لپ تاپ ها هستند.

ویندوز: نسخه های جدید ویندوز برای سیستم های با صفحه نمایشگر لمسی طراحی شده و قابلیت های زیادی در اختیار کاربر قرار می دهند. 

سیستم عامل کروم: به صورت انحصاری برای لپ تاپ های کروم بوک ارائه شده است. این سیستم عامل نرم افزارها و برنامه های ابری (cloud-based) را اجرا می کند. بهترین گزینه برای وب گردی و بروزرسانی شبکه های اجتماعی و ارسال و دریافت ایمیل است.

یک سیستم عامل انتخاب کنید، مک، ویندوز یا سیستم عامل کروم؟

پاسخ به این پرسش اصلا راحت نیست، مخصوصا اگر با این سیستم ها آشنایی نداشته باشید، بیشتر لپ تاپ های موجود در بازار با یکی از 3 سیستم عامل فوق مجهز شده اند، مطمئنا ویندوز انعتاف پذیرترین سیستم عامل بازار است. بیشترین مدل ها و نسخه ها را دارد و برای بیشتر سخت افزارها قابل استفاده است. ویندوز با قیمت کمتر از 150.000 تومان در دسترس است و در تمامی دستگاه های رایانه، تبلت، لپ تاپ، صفحه های نمایش لمسی قابل استفاده است. در نسخه 10 امکانات زیادی اضافه شده که کاربر را شگفت زده خواهد کرد.

توجه داشته باشید ویندوز سهم زیادی از بازار کامپیوترهای داخلی را در اختیار دارد و گزینه مناسبی است. 

اندازه صفحه نمایشگر

لپ تاپ های موجود در بازار معمولا صفحه نمایشگر 11 اینچ تا 17 اینچ دارند. صفحه نمایشگر بزرگتر برای بازی، نمایش و ویرایش فیلم و عکس استفاده می شود. صفحه نمایش بزرگتر مصرف باتری را افزایش می دهد. وزن این لپ تاپ ها بیشر است.

هرچه رزولوشون بالاتر باشد کیفیت تصویر بهتر خواهد بود. لپ تاپ های موجود در بازار به دسته های زیر تقسیم می شود
HD: با رزولوشن 1366X768 کیفیت مطلوب برای وب گردی، ایمیل و کارهای ساده
HD+: با رزولوشن 1600X900 مناسب برای نمایش فیلم های DVD
Full HD: با رزولوشن 1920X1080 برای نمایش فیلم های با کیفیت Blu-ray و بازی های کامپیوتری بدون افت کیفیت
Retina display: رزولوشن 2304X1440 تا 2880X1800 در لپ تاپ های شرکت اپل
QHD و QHD+ یا Quad HD: با رزولوشن 2560X1440 تا 3200X1800 مناسب برای ویرایش تصویر با کیفیت بالا، بازی ها و فیلم های کیفیت بالا
4K Ultra HS: رزولوشن 3840X2160 با کیفیت 4 برابر Full Hd بهترین نمایش از تصاویر و رنگ ها را ارائه می دهد.

انواع نمایشگر

اختلاف نوع ساخت صفحه نمایشگر باعث اختلاف نمایش رنگ ها و روشنایی تصویر صفحه می شود. بیشتر لپ تاپ ها با تکنولوژی نور پشت LED ساخته می شوند که رنگ ها را روشن تر نشان می دهد و باتری کمی مصرف می کند. اگر قصد دیدن فیلم دارید بهتر است از نمایشگرهای IPS استفاده کنید که زاویه نمایش بهتری دارند.

صفحات لمسی

صفحات لمسی کاربری کامپیوترها را آسانتر کرده است. شما می توانید دقیقا مانند گوشی از لپ تاپ استفاده کنید. البته فقط در سری های ویندوز و کروم بوک در دسترس می باشد و قیمت دستگاه را افزایش خواهد داد.

پردازشگر

پردازشگر لپ تاپ مانند مغز است. تمامی ارتباطات بین نرم افزارها، حافظه، فایل ها، برنامه هایی که درحال اجرا هستند را برقرار می کند. هرچقدر سریعتر باشد بهتر است. پردازشگرها به 2 دسته اصلی زیر تقسیم می شوند.

پردازشگرهای اینتل (Intel® Processors)

در تمامی MacBook ها و بیشتر سیستم های جدید از این پردازگشرهای سریع استفاده می شود.(سیارک)

Core i7: پرچم دار شرکت اینتل، انتخاب مجله "قدرت مردم"، انتخاب خوره های بازی و طراحان گرافیک، عکاسان و ... قویترین پردازشگر موجود برای انجام چند کار به صورت همزمان
Core i5: پردازشگر متوسط که بیشتر سیستم های موجود در بازار از آن استفاده می کنند و قدرت کافی برای بیشتر کارهای کامپیوتری را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.
Core i3: در جایگاه سوم، بیشتر برای مصرف اینترنت گردی و کارهای ساده تر مانند بررسی ایمیل ها و بروزرسانی شبکه های اجتماعی
Core M: این پردازشگر مخصوص دستگاه های نازک ساخته شده و مصرف بسیار کمی دارد. مخصوص اینترنت بازها 
Intel Atom: ارزان ترین پردازنده موجود در بازار، امکانات محدودی در اختیار کاربر قرار می دهد البته عمر باطری مناسبی دارد.

پردازشگرهای AMD

دو دسته بندی اصلی وحود دارد.(سیارک)

FX و سری A: مانند اینتل این پردازشگر ها شامل بخش گرافیکی داخل همان چیپ هستند و به ترتیب
FX: بهترین پردازشگر مخصوص بازی و کارهای سنگین
A10: چیپ 4 هسته ای با گرافیک بالا
A8: کیفیت عالی و HD مخصوص بازی
A6: بهترین کیفیت مخصوص کارهای گرافیکی
A4: دستگاه های مناسب برای پخش موزیک و نمایش فیلم و تصویر
سری-E: مانند پردازشگرهای Celeron اینتل با قیمت پایین و اقتصادی برای مصارف پایه ای مانند اینترنت گردی، شبکه های اجتماعی و ایمیل

برای استفاده حرفه ای، بازیهای سنگین، بهتر است لپ تاپ دارای کارت گرافیکی جداگانه باشد.

حافظه

RAM یا حافظه با دسترسی تصادفی مهمترین بخش در کامپیوتر است که امکان انجام چند کار را برای پردازشگر ممکن می سازد. حداقل 2 گیگابایت برای کارهای پایه ای (اینترنت گردی، ایمیل) نیاز دارید. البته داشتن 6 گیگابایت و بیشتر توصیه می شود. درصورتی که لپ تاپ دارای کارت گرافیک جداگانه است ممکن است بخشی از حافظه رم را نیز به آن اختصاص دهد. همیشه امکان اضافه کردن RAM را در آینده در نظر داشته باشید و در هنگام خرید به خالی بودن جای نصب کارت RAM بیشتر دقت کنید.(سیارک)

 

حافظه داخلی

شما برای ذخیره سازی تصاویر، فایلها و فیلم ها نیاز به حافظه داخلی دارید. این حافظه ها معمولا به صورت دیسکی یا SSD هستند.

Hard Disk Drive یا هارد دیسک درایو: به صورت سنتی، درایو های مکانیکی که امکان ذخیره سازی را فراهم می کنند. این هاردها دارای چند دیسک دوطرفه بودند کع اطلاعات روی صفحه ها ذخیره می شد.
هارد دیسک ها با سرعت های موتور متفاوت از 5400 دور در دقیقه تا 7200 دور و بیشتر در بازار موجود است. البته در هارد های 7200 دور اطلاعات سریعتر نوشته و خوانده می شود ولی برق بیشتری مصرف می کنند.

SSD یا درایو حالت سخت: در سیستم های شرکت اپل و برخی برند های دیگر مانند سامسونگ معرفی شد. این درایو ها بسیار سریع تا 10 برابر سرعت هارد های سنتی، بدون صدا و اشکالات هارد های قدیمی هستند.

 

باتری

باتری های موجود در بازار از چند دقیقه تا چندین ساعت و حتی در برخی دستگاه ها تا 12 ساعت و بیشتر وجود دارد. البته این ادعای شرکت سازنده است. قدرت پردازشگر، صفحه نمایشگر بزرگ، کیفیت تصویر، هاردهای سریع، درایو نوری باتری را سریعتر تخلیه می کنند.

صفحه کلید و تاچ پد

حتما به صفحه کلید لپ تاپ دقت کنید. درهنگام فشار دادن کلیدها باید به راحتی 1 تا 2 میلیمتر پایین بروند. فاصله بین کلید ها هم باید مناسب باشد. حتما نمونه ای از لپ تاپ را پیدا کنید و کلید های آن را بررسی کنید.
در برخی مدل ها جای کلید ها تغییر کرده و کاربر دچار مشکل می شود.

پورت ها و ارتباط ها

لپ تاپ ها روش های مختلفی برای ارتباط با اینترنت دارند، بیشتر لپ تاپ ها کارت شبکه بی سیم برای ارتباط با شبکه و بولوتوث برای ارتباط با سایر دستگاه ها مانند گوشی، بلندگو و دستگاه های دیگر دارند.
درصورتی که دایم در سفر هستید احتمالا داشتن ارتباط 4G LTE کمک زیادی به شما خواهد کرد. همیشه Wi-Fi در دسترس نیست. پورت هایی برای ارتباط با تلویزیون، دوربین و دستگاه های دیگر نیز وجود دارد.

USB 2.0: پورت عمومی ارتباط با دستگاه ها، درایو های خارجی، دسته های بازی، گوشی های همراه، پخش کننده موسیقی و ...
USB 3.0: همانند USB 2.0، البته با سرعت بیشتر، توجه داشته باشید دستگاه ها باید از این پورت پشتیبانی کنند.
HDMI: ارتباط با پروژکتور یا تلویزیون
Media-card slots: برای انتقال فایل ها از دوربین دیجیتال

شرکت تولید کننده

لپ تاپ شما به اندازه شرکت تولید کننده آن خوب است. در سال 2015، اپل رتبه اول را داشته، میکروسافت، سامسونگ، HP و لنوو به دنبال آن جایگاه های دوم تا پنجم را بدست اوردند.
خدمات پس از فروش را فراموش نکنید، لپ تاپ بدون خدمات پس از فروش هیچ ارزشی ندارد.

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • hadi 522 :

    عالی بود !!!!!!! متشکر!!!!!!!!!!!

    1395/10/28 15:30

بیشتر بخوانید