آیا هواپیما جت از ملخی ایمن تر است؟

یکی از نگرانی های اصلی مسافران هوایی نوع هواپیمایی است که سوار می شوند. بیشتر مردم از  هواپیما ملخی  می ترسند، شاید دلیل ترس از  هواپیماهای ملخی  صدای زیاد این نوع هواپیما یا تکنولوژی به نظر قدیمی تر انها باشد.

به صورت خلاصه،  هواپیمای ملخی  به اندازه هواپیماهای جت امن هستند. هر دو از توربین استفاده می کنند و فرایند کار آنها شباهت زیادی دارد.

 

 

تفاوت اصلی  موتور هواپیما ملخی  با موتور جت

هواپیمای ملخی چیست

هر دو هواپیما از توربین استفاده می کنند. در موتور جت پره ها داخل قرار دارند ولی در هواپیما ملخی این پره ها بیرون قرار گرفته اند.

هواپیما ملخی کنترل بهتری در هنگام برخواستن دارد.

مزیت های هواپیمای ملخی

هواپیما ملخی مسافربری  صدای زیادی تولید می کنند. البته امنیت بیشتری در مسافت های کم دارند. یکی از نکات مهم در پرواز "balanced field" یا تعادل در هنگام برخواستن هواپیماست، هواپیما در زمان برخواستن از زمین باید کاملا متعادل باشند و طول مشخصی برای را با تعادل کامل برای بلند شدن از زمین طی کنند. این طول متناسب با وزن، رانش موتور، ... متفاوت است.
اگر به هر دلیلی در این زمان مشکلی برای هواپیما پیش بیاید، خلبان باید به سرعت بتواند هواپیما را کنترل و متوقف کند. هواپیما های ملخی امکان بهتری برای کنترل و توقف دارند.

 

مزیت های هواپیمای جت

این مدل هواپیما برای مسافت های طولانی مناسب است و سرعت بالایی دارند.

موتور هواپیمای ملخی چگونه کار می کند

در گذشته هواپیماهای ملخی از موتور پیستونی (همانند خودروها) استفاده می‌کردند این موتورها قدرت و بازده کمی داشتند اما موتورهای کنونی ملخی هواپیماهای مسافربری زیرمجموعه موتورهای توربینی هستند و بازده بالایی دارند.

موتور این هواپیما توربوپراپ است به این معنی که به جای فن بزرگ در موتورهای توربو فن یک پروانه ملخی در آن قرار دارد. توربوپراپ نوعی موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ و ایجاد پیش‌رانش استفاده می‌شود. این نوع موتورها برای هواپیماهایی با برد کم و سرعت زیر ۷۰۰ کیلومتر در ساعت مناسب و به دلیل مصرف سوخت و تعمیرات ارزان‌ترشان نسبت به موتورهای توربو فن دارای صرفه اقتصادی هستند. این  هواپیمای ملخی مسافربری   معمولاً برای مسافت‌های زیر ۷۰۰ کیلومتر مناسب هستند.

 

سوانح هوایی ایران

در زیر جدول تعداد سوانح هوایی بر اساس نوع هواپیما  آورده شده است، حوادث ناشی از حمله نظامی در این لیست آورده نشده است.

 

نام هواپیما تعداد نوع هواپیما
توپولف-۱۵۴ ۴ جت
هسا ایران-۱۴۰ ۲ ملخی
ایلیوشین-۶۲ ۱ جت
فوکر ۵۰ ۱ ملخی
فوکر ۲۷ ۲ ملخی
فوکر ۲۸ ۱ جت
بوئینگ ۷۲۷ ۳ جت
بوئینگ ۷۳۷ ۱ جت
بوئینگ ۷۰۷ ۱ جت
یاک ۴۰ ۱ جت

حالا به سوال اصلی می رسیم که کدام نوع هواپیما مطمئن تر است؟

اگر می خواهید مسافت کوتاهی پرواز داشته باشید، انتخاب هواپیمای ملخی با توجه به هزینه کمتر برای سوخت و آسیب کمتر برای محیط زیست انتخاب مناسبی است.

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید