شناخت عسل مصنوعی و چگونه از خرید آن دوری کنیم؟

برچسب های روی قوطی های عسل همیشه تمام ماجرا را به ما نمی گویند.

فصل خرید عسل فرا رسیده و شاید هم کمی از آن گذشته باشد. اما نکته ی مهم انتخاب عسل طبیعی است. عسلی سرشار از خاصیت تا داروی هزاران درد در بدن ما باشد. اگر در لحظه ای اشتباه کنید امکان دارد عسلی پر از شکر را انتخاب کنید یا حتی عسلی که حاصل کار زنبور عسل نیست و شیادان و کلاهبرداران آن را ساخته اند. این عسل هیچ فایده ای ندارد و مضرات آن هم جای خود را دارد.

تحقیقاتی که اخیرا در استرالیا صورت گرفته است، یادآور اهمیت حمایت از کشاورزان محلی و خرید محصولات آن ها است.

طبق گفته ی سیدنی مورنینگ هرالد: تحقیقات نشان می دهند که بزرگ ترین تولید کنندگان عسل استرالیا، کاپیلانو و برخی از بزرگ ترین سوپر مارکت های بزرگ سایر کشورها در حال فروش عسل مصنوعی هستند که بسیاری از آن ها ناشناخته هستند. خیلی از عسل ها تقلبی هستند، به این معنی که با مواد دیگری ترکیب شده اند. این موضوع توسط یک آزمایشگاه آلمانی که از طرف یک شرکت حقوقی مأموریت داشت، مشخص شد.

بر طبق یک افشا سازی از اخبار امنیت غذایی در سال 2011، نشان داده شد که قفسه های فروشگاه های مواد غذایی در آمریکا مواد غذایی حاوی عسلی داشتند که در سایر کشور ها امنیت نداشتند.

این عسل ها از آسیا و هند وارد می شد که به طور فوق العاده ای در درون آن ها سرب، سایر مواد سنگین و آنتی بیوتیک ها ی حیوانی وجود داشت.

برخی از این عسل ها با استفاده از شیرین کننده های مصنوعی ساخته شده بود و بعد از ساخت برای از بین بردن رد این آلودگی ها فیلتر شده بود که در ظاهر مشخص نمی شد.

در یکی از موارد اخیر، تحقیقات بر کارهای یکی از متخصصان خاص تکیه کرد. وون براینت، یکی از بهترین پالینولوژیست ها است.

یعنی کسی که متخصص گرده است و بر روی دانه های گرده تحقیق می کند.

 وون براینت بر روی 60 بطری از عسل ها مطالعه کرد تا با توجه به گرده ی داخل عسل بداند از کجا آمده اند.

نتایج آزمایش عسل

- 76 درصد مربوط به فروشگاه های مواد غذایی بودند که همه ی گرده های آن ها خارج شده بودند. در مورد این فروشگاه ها هم همین قضیه صادق بود. تاپ فود، سیف وی، جاینت ایگل، کیو اف سی ،کروگر، مترو مارکت، هاریس تتر، ای اند پی، ستاپ و شاپ و سوپر مارکت ها بزرگ.

- 100 درصد عسل آزمایش شده از داروخانه ها مانند: والگرینز، دایت آید و داروخانه ی سی وی اس هیچ گونه گرده ای نداشتند.

- 77 درصد از عسل نمونه گیری شده از فرشگاه های بیگ باکس، مانند: کاستکو، سمز کلاب، والمارت، تارگت و اچ ای بی، گرده ی آن ها فیلتر و خارج شده بود.

- 100 درصد گرده ی موجود در عسل های بسته بندی شده در بسته های کوچک بخش خدمات فردی سماکرز، ام سی دونالدز و کی اف سی خارج شده بود.

- براینت دریافت که هر یک از نمونه هایی که از فروشگاه های کشاورزان، کو او پی اس و مغازه های فروش مواد طبیعی مانند: پی سی سی و بازرگانی جویی خریداری شده بودند، به طور کامل فقط مقدار کمی گرده داشتند.

به یاد داشته باشید که فقدان گرده در عسل نشان دهنده ی فیلتر قوی بر روی عسل است که ممکن است در اصل اصلا عسل نباشد.

امیدوارم در کشور ایران نیز قوانین سخت گیرانه تری برای صنعت عسل گذاشته شود. 

قدم بزرگ اول این است که تا حد ممکن از فروشنده هایی آشنا خرید کنید تا از محصول مطمئن باشید.

در مورد بعدی به یاد داشته باشید که عسل طبیعی زیر قیمت بازار را نخرید. یعنی به طور کل عسل طبیعی را با توجه به سال زنبورداری منطقه و با قیمت معقول منطقه ی زندگی خود خریداری کنید.

برند ها یا افرادی که عسل مصنوعی یا فیلتر شده دارند را بشناسید. این عسل ها حاوی مواد مفید عسل طبیعی مانند گرده، ریزه های موم و یا موم کامل زنبور عسل نیستند. احتمال دارد که عسل های مصنوعی مزه ی عسل طبیعی را نیز نداشته باشند.

در نهایت عسل های طبیعی سالم خریداری کنید تا سلامت تان تأمین و تضمین شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • کاوه طاهری :

    بهترین روش اینکه از جای مطمئن خرید کنید، توجه داشته باشید عسل گران است. اگر عسلی مثلا کیلو 10 20 تومن بود حتما تقلبیه و طبق گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران، "موم‌ها منشأ آلودگی‌های ناشی از تجمع سموم آفت‌کش‌ها هستند، مردم به هیچ عنوان عسل با موم نخرند."

    1397/7/24 18:03
  • ویدا ویدا :

    عسل رو با موم بخریم چطوره؟

    1397/7/10 17:11

بیشتر بخوانید