مقایسه سرویس دهنده های داکر ایران

برای شروع اول با داکر Docker تا حدی آشنا شویم سپس سرویس دهنده های ایرانی داکر را بشناسیم و مقایسه کنیم. در نظر داشته باشید در نهایت قرار نیست بگوییم کدام سرویس بهتر از دیگری است، بعد از جمع بندی مشخص می کنیم کدام سرویس برای کدام کار بهتر است.

 

داکر چیست؟

داکر یک ابزار است، داکر شبیه ماشین مجازی عمل می کند با این تفاوت که در ماشین مجازی قسمت اصلی سخت افزار مجازی درگیر سیستم عامل می شود. داکر به توسعه دهنده اجازه می دهد نرم افزار را کانتینر کند، 

business-1845350_1920-min-min.jpg

 

داکر در واقعیت چیزی شبیه این تصویر است، نرم افزارها در بسته (کانتینر) مجزا به همراه تمامی متعلقات آن قرار دارند. مهمترین مزیت داکر امکان جابجای کل یک نرم افزار بدون نگرانی از بابت پیش نیازها، سیستم عامل و ... است. یک کانتینر داکر روی ویندوز، لینوکس و هرجایی که داکر نصب باشد قابل اجراست. به این کانتینر ها Image گفته می شود. هدف ما بیشتر معرفی و مقایسه سرویس دهنده های ایرانی داکر است پس تا همین جا آشنایی با داکر کافی است و البته برای آشنایی بیشتر حتما جستجو کنید چون داکر علاوه بر مزایای تکنیکی در هزینه های شما صرفه جویی قابل توجهی خواهد کرد.

 

سرویس دهنده های ایرانی داکر

داکر ایران را تحریم کرده به همین دلیل خیلی محبوب نیست ولی همچنان چند شرکت این خدمات را ارائه می دهند،

 

  • ابر زس
    ابراروان
    سکوی ابری فندق

 

شرکت های دیگر هاست و VPS نیز مدعی سرویس داکر هستند ولی تعریف آن ها از داکر با تعریف ما و سرویس های AWS یا azure متفاوت است. مثلا اینکه شما سرویس VPS تهیه کنید و خودتان داکر را نصب و راه اندازی کنید و در نهایت سرویس های (سایت ها، دیتابیس و ...) را روی داکر خود بالا بیاورید کارایی خاصی ندارد، شما می توانید این سرویس ها را روی همان VPS راه اندازی کنید و بیخود رم و پردازنده ها درگیر مجازی سازی نکنید.

 

انتخاب اسامی سرویس های داکر ایرانی که تاکید بر ابر و ابری دارند نیز جالب است، شرکت ابراروان خدمات بی نظیری در عرصه CDN داشته که تابحال حداقل در ایران و حتی خاورمیانه مشاهده نشده ولی در این مقاله فقط داکر مورد بررسی است.

 

امکان تست داکر

داکر سرویس تقریبا جدیدی حداقل برای ما ایرانیان است پس اولین مورد برای مقایسه امکان تست سرویس است، ما هر 3 سرویس را با یک کانتیر تست کردیم، البته تقریبا...

ابراروان و فندق  امکان تست رایگان دارند یعنی شما می توانید سرویس را راه اندازی کنید و وقتی از نتیجه مطمئن شدید برای خرید سرویس اقدام کنید، فندق  حتی یه پله فرا تر رفته و پلن رایگان نیز دارند.

ابرزس امکان تست ندارد و اول باید هزینه را پرداخت کنید.

 

هزینه داکر

از آنجایی که داکر وابسته به سخت افزار است پس قیمت آن نیز برپایه مقدار مصرف پردازنده، رم و فضای ذخیره سازی (موقت و دائمی) محاسبه می شود. برای مقایسه ما سخت افزار مشابه در تمامی سرویس دهنده ها انتخاب کردیم. قیمت در روز 2021/1/22 محاسبه شده است و ممکن است در آینده متفاوت باشد.

 

رم 5 گیگابایت، پردازنده 2.5 هسته با 200 گیگابایت حافظه ذخیره سازی، البته این کانفیگ برای مقایسه است و در واقعیت مثلا پردازنده 0.5 گیگاهرتز جوابگوی mysql است و نیازی به این تعداد هسته نیست و رم نیست.

 

فندق با این تنظیمات به صورت ماهیانه حدود 870 هزار تومان را پیش بینی کرد.

ابراروان تقریبا 960 هزار تومان

ابر زس تقریبا 207 هزار تومان

 

از انجا که قیمت ابرزس اختلاف زیادی داشت توجه من را جلب کرد، پیگیر شدم که حتما این سرویس را تهیه کنم ولی متاسفانه امکان خرید سرویس وجود نداشت یا حداقل من بخشی پیدا نکردم و از آنجایی که پشتیبانی نیز پاسخگو نبود فعلا مقایسه این شرکت را ادامه نمی دهیم.

 

دیتاسنتر داکر

در نهایت داکر نیز بر روی یک یا چند سرور درحال اجراست و این سرور نیز در دیتاسنتری نگهداری می شود. به این معنی که اگر به هر دلیل ارتباط دیتاسنتر با بیرون قطع شود سرویس های شما  از دسترس خارج خواهد شد.

ابراروان در دیتاسنتر آسیاتک میزبانی می شود. (دیتاسنتر آسیا تک یکی از سرویس دهنده های ابری است ولی داکر نیست)

فندق در دیتاسنتر hetzner در کشور آلمان میزبانی می شود. (البته این مورد اعلام نشده است و ما با بررسی چند سایت مختلف و مسیریابی این مورد را پیدا کردیم، ممکن است متفاوت باشد.)

فندق در مستندات فنی به Multi Cluster اشاره کرده و به نظر امکان ارائه این خدمات وجود دارد، البته در داشبورد نیست و باید از طریق cli فعال شود. 

 

قطعی ارتباط دیتاسنتر

قطعی در 2 حالت پیش می آید، پیش بینی شده مثلا در مواقعی که تغییرات زیرساخت ارتباطی یا بروزرسانی نرم افزار یا سخت افزار سرورها لازم است یا به صورت پیش بینی نشده مثلا یک روتر می سوزد یا برق به هر دلیلی قطع شده و برق اضطراری نیز پاسخگو نیست که البته امروزه دیتاسنتر ها به ژنراتورهایی مجهز هستند تا حداقل این مورد پیش نیاید.

متاسفانه بیشتر دیتاسنتر ایران همان شرکت های خدمات اینترنت (ADSL و ...) هستند که دید متفاوتی به زمان آپ بودن سرویس دارند. شرکت های خدمات اینترنت/دیتاسنترها خود را ملزم به اجرای مصوبه ۱۷۷ سازمان تنظیم و مقررات می دانند که در چند پلن مختلف تعریف شده است. به طور ساده اینترنت معمولی که ما در خانه، شرکت و موبایل استفاده می کنیم در پلن نقره ای با ضریب دسترسی 99% تعریف شده که به نظر عدد بالایی است ولی همان 1% تقریبا 432 دقیقه است و به شرکت ها اجازه میدهد که تقریبا 7 ساعت قطعی قانونی داشته باشند. (البته فرض بر این است SLA رعایت شود.)

در قرارداد این شرکت ها بندی برای جریمه در نظر گرفته شده که اگر شرکت بیشتر قطعی داشت و شما توانستید ثابت کنید، مطابق با شرایط می توانید جریمه دریافت کنید، البته با توجه به رقم های پایین قراردادهای شخصی و پیچیدگی قانونی و تکنیکی احتمالا تابحال کسی به صورت شخصی دنبال این نوع جریمه نبوده است. به همین خاطر ما تاکید داریم همیشه از طریق شرکت های واسطه مانند ابرروان، فندق، پارس پک و ... میزبانی کنید و هیچ وقت به صورت مستقیم با دیتاسنتر قرارداد نبندید.

برای شرکت های بزرگ که رقم قرارداد آنها بالاتر است به صرفه تر است که پیگیر جرایم SLA شوند و در نهایت خدمات بهتری دریافت می کنند ولی برای مشتری شخصی که VPS یا نهایتا 1 سرور فیزیکی دارد اصلا به صرفه نیست.

دیتاسنترهای شرکت های غیر خدمات اینترنت نیز وجود دارند که همچنان طبق SLA رفتار می کنند و البته بدلیل عدم وجود شبکه داخلی هزینه پهنای باند بالایی دارند که البته آن هم توصیه نمی شود.

در دیتاسنترهای خارجی قرارداد SLA معمولا با شرط 99.9% بسته می شود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از شرکت های خدمات IaaS یا PaaS یا همان VPS و مثلا داکر این است که ممکن است قرارداد بهتری با دیتاسنتر داشته باشند و قطعی کمتری داشته باشند. 

 

یکی از مهمترین جنبه ها برای انتخاب یک سرویس داکر مناسب همین میزان قانونی قطعی است که طبق توضیحات بالا طی قرارداد SLA در اختیار شما خواهد بود. برای مثال ابراروان 4 نوع قرارداد SLA دارد که از بدون حساسیت 95% تا 99.9% (حیاتی) ارائه شده است.

فندق نیز این بخش را به 3 دسته تقسیم کرده که 99% تا 99.99% را پشتیبانی می کند.

 

در پرس و جو و جستجوهای اینترنتی مشخص شد که ابرروان موارد قطعی داشته که معمولا بدلیل اختلال دیتاسنتر یا بدهکاری کاربر گزارش شده است. در مورد بدهی کاربر که مشخص است ولی در موارد قطعی بیشتر اشکال از دیتاسنتر است. نکته خیلی جالبی که وجود دارد ارائه سریع پاسخ توسط تیم فنی/پشتیبانی/مالی این شرکت در فضای مجازی است و تقریبا شکایتی بی پاسخ نمانده است. ما چند مورد از شکایات را پیگیری کردیم و بعد از گذشت چند ماه سرویس های شاکی همچنان روی بستر ابراروان بودند.

 

در مورد فندق قطعی خاصی گزارش نشده است، البته دیتاسنتر های خارجی معمولا قطعی کمی دارند. حالا که بحث پشتیبانی مطرح شد بهتر است کمی در این مورد بررسی کنیم.

 

 

پشتیبانی داکر

پشتیبانی مهم نیست تا وقتی مشکلی پیدا شود، معمولا کسی به پشتیبانی تیکت نمی دهد که چقدر سرویس خوبی دارید و ما مثلا چند سال است از شما راضی هستیم. وقتی کاربری تیکت می دهد انتظار دارد در سریعترین زمان پاسخ دریافت کند.

پشتیبانی از 2 بخش قابل بررسی است، اول سرعت پاسخگویی که بدانید فردی آن طرف درحال پیگیری مشکل شماست یا حداقل با شما همدردی می کند. و از نظر فنی بتواند مشکل شما را حل کند.

برای آزمایش در روز تعطیل به هر دو سرویس چندین تیکیت زدیم، (فندق گفتگوی آنلاین دارد ولی در تست ها پاسخگو نبود.)

 

تیکیت اولیه

معمولا شرکت ها برای جذب مشتری تیکیت اول را سریع جواب می دهند. همانطور هم شد...

ابراروان در کمتر از 10 دقیقه پاسخ سوال عمومی ما را داد. 

فندق نیز در کمتر از 5 دقیقه پاسخ داد.

 

تیکت تخصصی/مشکل فنی

در ابراروان، در روز کاری، تیکیت های تخصصی در کمتر از یک ساعت پاسخ داده شد.

فندق کمتر از 10 دقیقه

 

تیکت تشکر

جهت تشکر از پیگیری ها تیکتی در ساعت غیر اداری،تقریبا 3 صبح ارسال شد.

ابراروان در کمتر از 10 دقیقه پاسخ داد.

فندق صبح پاسخ داد.

 

جمع بندی درباره سرعت پاسخگویی، در مورد ابراروان به نظر تیکت ها توسط اشخاصی مطالعه و سپس ارجاع داده می شوند، از تیکت تشکر که موضوع خاصی ندارد می توان به این موضوع پی برد، این تیم 24 ساعت فعال است و بلافاصله تیکت شما را مشاهده می کند، در موارد تخصصی آن را ارجاع می دهد که ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، مثلا در مورد تیکت مشکل فنی بین 1 تا 2 ساعت زمان برد. این مورد از سیستم پشتیبانی zendesk که استفاده می کنند و دائما به شما ایمیل می زند هم مشخص است.

 

سرعت پاسخگویی فندق نیز خوب است. چیزی که من را نگران کرد شماره تیکت بود که به نظر تعداد کمی تیکت تا بحال ثبت شده است. البته از یک نظر هم ممکن است واقعا مشکل زیادی وجود نداشته یا احتمالا تعداد مشتریان فندق زیاد نباشد. این مورد جنبه منفی و مثبت دارد، اگر مشتریان زیاد باشد تراکنش مالی بیشتر دست شرکت را برای عقد قرارداد بهتر با دیتاسنتر باز می گذارد، اگر مشتری کم باشد کیفیت خدمات بالاتر خواهد بود. البته همیشه مشتری زیاد به معنی کیفیت پایین نیست.

 

مورد اصلی و مهم دیگر بحث فنی است، شاید تیکت شما سریع جواب داده شود ولی آیا مشکل حل شده؟ در ابراروان متاسفانه از 2 موضوع فنی گزارش شده یکی حل شد. البته با ارائه سند و مدرک که مشکل وجود دارد. من هیچ وقت متوجه نشدم که چرا فرد پاسخ دهنده تیکت اسرار دارد که مشتری اشتباه می کند، مشکل فنی دوم به قدری حاد و پیچیده بود که ما بعد از گزارش از پیگیری ان منصرف شدیم. در همین حد بدانید که PaaS ابراروان امکان استفاده از private image از طریق web ui را ندارد. یعنی تابحال یا همه از cli استفاده کردند یا فقط image های عمومی مانند wordpress را نصب کردند. اینکه طی 48 ساعت ما 2 باگ در ابراروان پیدا کردیم جای نگرانی دارد که بعدا در بخش فنی به آن می پردازیم.

 

در فندق کل راه اندازی کمتر از 10 دقیقه طول کشید و کار به تیکیت فنی نرسید.

 

مشکلات فنی

فندق بیشتر شبیه سرویس های تست رایگان است با این تفاوت که به طرز عجیبی بدون اشکال کار می کند، در فندق امکان آپلود image وجود دارد، ما تست نکردیم و البته برای سرور عملیاتی پیشنهاد نمی کنیم ولی برای افراد مبتدی که نمیخواهند دردسر docker registry را داشته باشند به نظر عالی است.

 

زیردامنه تست

فندق امکان ارائه زیردامنه رایگان را ندارند یا من پیدا نکردم به هرحال در فندق سرویس ها به 2 صورت داخلی و خارجی اجرا می شوند، برای سایت باید سرویس خارجی را انتخاب کنید و قبلا دامنه ای را به فندق ارجاع داده باشید که بتوانید از آن استفاده کنید. نداشتن زیر دامنه برای تست جزو معایب است، از طریق ابراروان برای تمامی سرویس ها دامنه دارد و برای تست نیازی به استفاده از دامنه شخصی ندارید می توانید بلافاصله روی زیردامنه .apps.ir-thr-at1.arvan.run سرویس را راه اندازی کنید.

 

پایداری

هر دو سرویس پایداری کافی دارند، ما با حداقل سخت افزار توانستیم تعداد بالایی کاربر و تقریبا 160 درخواست در ثانیه ثبت کنیم.

 

جمع بندی کلی سرویس داکر ایرانی

در موارد بررسی شده به نظر هر سرویس متناسب با کار مختلفی امکانات بیشتری دارد، اگر می خواهید هزینه ای نکنید و سایت وردپرس یا ربات تلگرام را اجرا کنید بهترین و تنها گزینه فندق است، نیاز به دانش فنی ندارد و به آسانی کار می کند. ابرروان باتوجه به هزینه و مشکلات فنی که گزارش شده ممکن است برای افراد مبتدی کمی سخت تر باشد. اگر قصد اجرای سرویسی که با ویدیو یا فایل سر و کار دارید و عمده کاربران شما در داخل کشور هستند و عملا سایت تفریحی نیست و جهت کسب و کاری را اندازی شده بهتر است از ابرروان استفاده کنید. پینگ ابرروان در بدترین حالت کمتر از 100 است ولی فندق در بهترین حالت بالای 100 است. این نکته در راه اندازی سایت های تعاملی بسیار مهم است.

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید