به استثنای قیمت طلا و پلاتین: 5 فلز گران قیمت و محل استخراج آنها

scaled.jpg
 

علاوه بر طلا و پلاتین ، چندین فلز فوق العاده گران قیمت نیز وجود دارد که بسیار با ارزش ترند. در این میان ، یک فلز وجود دارد که از نظر نرخ رشد حتی از بیت کوین در سال 2021 پیشی گرفته است. یکی دیگر 7 برابر از طلا گران تر است و فقط 30 تن در سال استخراج می شود ، در حالی که دیگری - فقط 3 تن در سال استخراج می شود. ما در مورد این و سایر فلزات کمیاب و گران قیمت صحبت می کنیم.

 

ایریدیوم

ایریدیوم یک عنصر شیمیایی با شماره اتمی 77 در جدول تناوبی عناصر شیمیایی است. این فلز یکی از نادرترین فلزات پوسته زمین است که سالانه فقط سه تن تولید می شود. چگالی ایریدیم با اوزیم قابل مقایسه است. علاوه بر این ، مقاوم ترین فلز  در برابر خوردگی  ، مقاوم در برابر هوا ، آب ، نمک ها و اسیدها است.

 

تاریخچه کشف این ماده تا حدودی کشف مهم قرن است. ایریدیم همراه با اوزیم در طی فرآیند تصفیه پلاتین کشف شد. دانشمندی که این کشف را انجام داد ، تنانت ، مجذوب زیبایی تصویر ایجاد شده توسط نمکهای ایریدیوم - "رنگین کمان" بود. به این ترتیب نام این عنصر شیمیایی متولد شد.فلز خالص سمی نیست ، اما می تواند با تشکیل مواد سمی ، به عنوان مثال ، فلوراید IrF6 واکنش نشان دهد.

 

قیمت ایریدیوم نسبت به قیمت طلا و قیمت بیت کوین؟

بلومبرگ گزارش داد ، ایریدیوم - یکی از نادرترین فلزات گرانبها که به عنوان محصول جانبی استخراج پلاتین و پالادیوم یافت می شود - از ابتدای سال جاری 131 درصد افزایش یافته است . این خیلی بیشتر از بیت کوین است که از ژانویه 85٪ افزایش یافته است.

 

قیمت ایریدیوم در حال حاضر سه برابر طلا یعنی 6000 دلار در هر اونس است. ایریدیوم در الکترونیک استفاده می شود. قیمت فلز به دلیل اختلالات عرضه در سال گذشته و تقاضای زیاد در حال افزایش است.

 

ایریدیوم

آژانس گفت ، با توجه به افزایش شدید قیمت ها ، ایریدیم به یک دارایی جذاب برای سرمایه گذاران تبدیل شده است. با این حال ، خرید آن چندان آسان نیست - این فلز در بورس اوراق بهادار یا از طریق صندوق های قابل معامله در بورس معامله نمی شود. سرمایه گذاران باید مستقیماً به تولیدکنندگان مراجعه کرده و شمش ایریدیم را خریداری کرده یا آن را با قیمت بالاتر خریداری کنند.همراه با ایریدیم ، تقاضا برای سایر فلزات نادر از گروه پلاتین افزایش یافته است.

 

مانند سایر PGM ها ، ایریدیم به عنوان محصول جانبی تولید نیکل استخراج می شود. بیشترین ذخایر ایریدیم در آفریقای جنوبی و روسیه است.

 

چگونه از ایریدیم استفاده می شود؟

ایریدیم به دلیل سختی ، به قطعات قابل استفاده تبدیل می شود. با این حال ، این خصوصیات کار با آن را دشوار می کند و آن را به یک افزودنی ارزشمند برای سخت شدن آلیاژها تبدیل می کند. اصلی ترین مورد استفاده ایریدیم به عنوان عامل سخت کننده در آلیاژهای پلاتین است.

 

هنگامی که در طبیعت یافت می شود ، عنصر شیمیایی Ir با ایزوتوپ های طبیعی آن همراه است. اینها 191 و 193 پایدار هستند. با این حال ، یک شبکه کامل از ایزوتوپهای سنتز شده با نیمه عمر کوتاه وجود دارد. از بین این موارد ، قابل توجه ترین ها نسبتاً پایدار است (با 241 سال عمر) ایریدیوم 192 ، دارای ایزومر Ir 192 با نیمه عمر 74 روز است.

 

اولین مورد می تواند به عنوان منبع برق عمل کند. مورد دوم به عنوان شاخص کیفیت جوش استفاده می شود. آشکارسازهای نقص گاما به ایزوتوپ 192 مجهز هستند.

 

از آنجا که مقاومت فلز با Osmium همراه آن قابل مقایسه است ، ماده می تواند تقریباً در همه مناطق جایگزین فلز شود. برای ساخت ترموکوپل ، مخازن سوخت ، ژنراتورهای ترموالکتریک استفاده می شود.

 

آلیاژ پلاتین و Ir ، حتی بدون مس ، به دلیل استحکام بالا شناخته شده است ، صحبت از این است که قبلاً برای ساخت نوک قلم استفاده می شده است - درست است ، اما محصولات مشابه از آلیاژ پلاتین با اوزیم ساخته شده است. برخلاف مورد دوم ، ایریدیم با خوشحالی برای آلیاژهای دارای پلاتین توسط جواهرسازان استفاده می شود. اگرچه نسوز است ، اما با این وجود به شما امکان می دهد به فرم های لازم دست پیدا کنید ، یک کلاله را قرار دهید.

 

رسوبات اولیه ایریدیوم اسمزی عمدتا در سرپانتینیتهای پریدوتیت مناطق تا شده (در آفریقای جنوبی ، کانادا ، روسیه ، ایالات متحده آمریکا ، گینه نو) قرار دارد.

 

رودیم

رودیم برای افراد خارج از متالورژی نسبتاً ناشناخته است.رودیم (Rh) عنصری از گروه نهم است (در سیستم قدیمی - زیرگروه جانبی گروه هشتم) از دوره پنجم سیستم دوره ای عناصر شیمیایی ، عدد اتمی - 45. ماده ساده رودیم یک انتقال جامد است فلز از رنگ سفید نقره ای. فلزی از گروه پلاتین.

 

در سال 1803 در انگلیس توسط ویلیام هاید ولستون هنگام کار با پلاتین بومی کشف شد. در سال 1804 ، ویلیام ولاستون به انجمن سلطنتی گزارش داد که فلزات جدیدی را که قبلاً ناشناخته بودند ، در سنگ پلاتین از آمریکای جنوبی - پالادیوم و رودیم کشف کرده است. وی در تلاش برای تصفیه پلاتین "خام" استخراج شده از سنگ معدن از ناخالصی های طلا و جیوه ، آن را در آبزیان حل کرده و سپس از محلول با آمونیاک رسوب داد. محلول باقیمانده رنگ صورتی داشت ، که با وجود ناخالصی های شناخته شده در آن زمان نمی توان توضیح داد. افزودن روی به این محلول منجر به تشکیل رسوبی سیاه شد که شامل فلزات دیگری مانند مس ، سرب ، پالادیوم و رودیم بود. اسید نیتریک رقیق همه چیز را حل کرد به جز پالادیوم و رودیم.

 

قیمت رودیوم نسبت به قیمت طلا ؟

بخشی از دلیل گرانی این فلز نادر بودن آن است. تولید سالانه رودیم حدود 30 تن است. برای مقایسه ، شرکت های استخراج طلا سالانه از 2500 تا 3000 تن از این فلز گرانبها حفاری می کنند. معدن کاران گروه فلز پلاتین (PGM) با مقررات دقیق آلایندگی در کشورهای بزرگ از جمله چین و هند ، منتظر اوقات خوبی برای رودیم هستند.

 

Rhodium_powder_pressed_melted-scaled.jpg

 

لازم به ذکر است که رودیم بیشترین نوسانات قیمت را در بین فلزات گرانبها دارد - قیمت آن طی نیم قرن گذشته صدها بار تغییر کرده است. در فوریه 2006 ، قیمت رودیم به بالاترین رکورد ، 3500 دلار در هر اونس رسید .  در ژانویه 2008 ، قیمت رودیم رکورد جدید هر اونس 7000 دلار را ثبت کرد. قیمت رودیوم پس از رسیدن به اوج 10 هزار و 100 دلار در هر اونس ، به دلیل بحران خودرو در پایان نوامبر 2008 به 900 دلار کاهش یافت. در 19 نوامبر 2009 ، قیمت هر اونس فلز به 2،600 دلار افزایش یافت.از سپتامبر 2015 ، هر اونس میانگین قیمت رودیم 756.67 دلار است .

 

کمترین قیمت رودیم در سالهای اخیر در آگوست 2016 با 625 دلار در هر اونس مشاهده شد و پس از آن قیمت فلز به طور مداوم در حال رشد است. در پایان ژانویه 2020 ، قیمت هر اونس به رکورد 10155 دلار رسید .  در 20 فوریه 2021 ، قیمت هر اونس از مرز 20 هزار دلار فراتر رفت.در پایان ماه مارس ، رودیم به رکورد 29.8 هزار دلار در هر اونس رسید.

 

از رودیم چگونه استفاده می شود؟

از رودیم در مبدل های کاتالیزوری ، که بخشی از سیستم های اگزوز خودرو هستند ، استفاده می شود. طبق گفته S&P Global Platts ، تقریباً 80٪ تقاضا برای رودیم و پالادیوم از صنعت جهانی خودرو است. 80٪ کل رودیم در آفریقای جنوبی استخراج می شود. رودیم همچنین به عنوان کاتالیزور در واکنشهای مختلف ، به عنوان مثال ، در تولید اسید استیک از متیل الکل استفاده می شود. و آلیاژ رودیم با پلاتین یک کاتالیزور بسیار موثر برای تولید اسید نیتریک توسط اکسیداسیون آمونیاک با هوا است ؛ هیچ جایگزینی مناسب  وجود ندارد.همچنین ، رآکتورهای رودیم در راکتورهای هسته ای برای اندازه گیری شار نوترون استفاده می شود.

 

در ساخت محصولات شیشه ای از آلیاژ پلاتین - رودیم و همچنین صفحه های کریستال مایع استفاده می شود. در ارتباط با رشد تولید دستگاههای کریستال مایع ، مصرف رودیم به سرعت در حال رشد است: در سال 2003 ، 0.81 تن در تولید شیشه ، در سال 2005 - 1.55 تن رودیم مورد استفاده قرار گرفت.

 

رودیم فلزی برای تولید آینه برای سیستم های لیزری با قدرت بالا تحت گرمایش شدید (به عنوان مثال ، لیزرهای هیدروژن فلوراید)  استفاده می شود.از آلیاژهای پلاتین - رودیم در وسایل آزمایشگاهی استفاده می شوند.

 

بزرگترین تولید کننده رودیم جمهوری آفریقای جنوبی است که 80٪ تولید را تشکیل می دهد. همچنین ، این فلز گرانبها در زیمبابوه ، آمریکای شمالی ، روسیه و سایر کشورها استخراج می شود.

 

پالادیوم

پالادیوم یک عنصر شیمیایی با شماره اتمی 46 است. این جزو گروه دهم جدول تناوبی عناصر شیمیایی است (با توجه به فرم کوتاه منسوخ شده سیستم تناوبی ، به یک زیر گروه ثانویه از گروه VIII یا به گروه VIIIB تعلق دارد) ، در دوره پنجم جدول است. جرم اتمی عنصر برابر با 4/106 amu است. e. m توسط نماد Pd مشخص شده است.

 

پالادیوم

 

این عنصر به فلزات انتقالی و به فلزات گروه پلاتین (پلاتینوئیدهای سبک) تعلق دارد. ماده ساده پالادیوم در شرایط عادی یک فلز پلاستیکی سفید نقره ای است.

قیمت  پالادیوم نسبت به قیمت طلا ؟

پالادیوم گرانترین  فلز  از چهار فلز اصلی گرانبها است: طلا ، نقره و پلاتین. کمتر از پلاتین است و در مبدلهای کاتالیزوری به مقدار زیاد استفاده می شود.

شرکت معدنی روسی Norilsk Nickel بزرگترین تولید کننده پالادیوم در جهان است که در سال 2019 86 تن تولید دارد.

 

کاربرد پالادیوم و چگونه استفاده می شود؟

بیشتر از همه ، پالادیوم در صنعت خودرو مورد نیاز است.  از این فلز در مبدلهای کاتالیزوری (کاتالیزورها) که هیدروکربنهای مضر ، اکسیدهای نیتروژن و سایر ترکیبات شیمیایی موجود در گازهای خروجی را به مونوکسیدکربن کربن و بخار آب نسبتاً بی ضرر تبدیل می کنند ، استفاده می شود. در حقیقت ، پالادیوم و پلاتین مانند اسفنج عمل می کنند و هیدروکربن ها را جذب می کنند. پالادیوم توانایی جذب انتشار اگزوز تا 900 برابر وزن خود را دارد.

 

پالادیوم

 

از پلاتین در کاتالیزورهای وسایل نقلیه دیزلی ، پالادیوم در وسایل نقلیه بنزینی استفاده می شود. از دهه 1990 ، تقاضای اصلی در اروپا دیزل - به عنوان سازگار با محیط زیست است.

بر این اساس ، تقاضای اتوکاتالیستهای پلاتین بیشتر از پالادیوم بود که در قیمت بازار فلزات منعکس شد: هزینه هر اونس پلاتین حدود هزار دلار ، پالادیوم - حدود 200 دلار.

 

از پالادیوم و آلیاژهای آن برای ساخت وسایل پزشکی ، قطعات ضربان سازهای قلب و دندان مصنوعی استفاده می شود. در بعضی از کشورها ، مقدار کمی پالادیوم برای بدست آوردن داروهای سیتوستاتیک - به شکل ترکیبات پیچیده ، مشابه سیس پلاتین - استفاده می شود. بلا اکتیو پالادیوم -103 برای براکی تراپی (پرتودرمانی داخلی) در درمان سرطان استفاده می شود.

 

بزرگترین کانسار پالادیوم در روسیه (نوریلسک ، تالناخ) واقع شده است. همچنین معادن در Transvaal (آفریقای جنوبی) ، کانادا ، آلاسکا ، استرالیا ، کلمبیا شناخته شده است. میزان تأمین پالادیوم در جهان در سال 2007 به 267 تن رسیده است (از جمله روسیه - 141 تن ، آفریقای جنوبی - 86 تن ، ایالات متحده آمریکا و كانادا - 31 تن ، سایر كشورها - 9 تن).

 

طلا

طلا عنصری از گروه 11 ، دوره ششم سیستم تناوبی عناصر شیمیایی ، با شماره اتمی 79 است. یک ماده ساده طلا فلزی زرد  است.

 

بخشی از طول عمر ، بخشی از سنت ، طلا یکی از همه کاره ترین کالاها است. در درجه اول در جواهرات استفاده می شود ، اما در صنایع الکترونیک و هوافضا به دلیل قدرت و رسانایی کاربردهای مهمی نیز دارد. به زبان ساده ، طلا در همه جا استفاده می شود.

 

کاربرد طلا وچگونه استفاده می شود؟

در دنیای مدرن ، از طلا نه تنها به عنوان یک فلز گرانبها برای تهیه ارز و ایجاد جواهرات گران قیمت استفاده می شود. طلا همچنین ماده اولیه مهمی است که در بسیاری از بخشهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در عین حال ، تقاضا برای طلای صنعتی چند صد تن در سال است.

 

مصرف کننده اصلی طلا صنعت الکترونیک است که از آن در قطعات الکترونیکی رایانه و تلفن های همراه استفاده می کند. و ، طبق پیش بینی ها ، مصرف طلا توسط بخش الکترونیکی فقط رشد خواهد کرد ، این به دلیل رشد صنعت قطعات الکترونیکی است.

 

مصرف بعدی طلا دندانپزشکی است ، بسیاری از پروتزهای مصنوعی و تاج ها حاوی این ماده هستند ، اما اکنون برعکس ، طلای دندان در بازار رو به کاهش است. این امر به این دلیل است که اکنون از مواد معتبرتر و مدرن تری استفاده می شود که کیفیت آنها به محصولات طلا برتری دارد.

 

طلا

 

در مقام سوم از نظر استفاده از طلا صنایع شیمیایی است ، این ماده برای استفاده از پوشش های محافظ بر روی تجهیزات شیمیایی استفاده می شود ، که از تشکیل خوردگی جلوگیری می کند. و همچنین در بسیاری از واکنش های شیمیایی به عنوان کاتالیزور برای مواد استفاده می شود.

 

در وهله آخر استفاده از طلا در صنعت و مصرف خانگی در مقیاس کوچک است: استفاده از پوشش های محافظ ، طلاکاری موارد ساعت ، ساخت پارچه با نخ های طلا ، ایجاد انواع خاصی از شیشه و غیره.

 

استفاده از طلا بسیار گسترده است. از جمله کاربردهای آن می توان موتورهای فضاپیما ، جواهرات طلا ، هرگونه وسایل الکترونیکی ، پارچه ، شیشه ، شیمی ، دارو و موارد دیگر را نام برد. طلا به عنوان یک فلز گرانبها برای چندین هزار سال اهداف سرمایه گذاری ، صنعتی ، جواهرات و پزشکی خود را حفظ کرده است. بعید به نظر می رسد این روند در آینده قطع شود ، دانشمندان از خواص فلز زرد همیشه استفاده می کنند و مرزهای کاربرد مدرن آن را گسترش می دهند.

 

قیمت طلا ؟

البته کلیشه طلا به عنوان یک فلز معتبر و ارزشمند از ابتدا بوجود نیامده   است. وقتی كاشفان اسپانیایی برای اولین بار به "دنیای جدید" - آمریكا رفتند ، آنها با فرهنگ بومی روبرو شدند كه زندگی كاملاً دیگری داشت و به زبانهای مختلف صحبت می كرد. اما هر دو فرهنگ یک چیز مشترک داشتند. برای هر دو طلا بسیار با ارزش بود. تقریباً هر جامعه ای از آن به عنوان ارز و نماد ثروت ، اعتبار یا قدرت استفاده کرده است و دنیای مدرن تفاوتی ندارد. حلقه ازدواج ، جوایز و یا حتی پول باشد ، مواد کمی به اندازه طلا در زندگی ما مهم هستند.

 

تا دهه 1970 ، آفریقای جنوبی تولید کننده غالب طلا بود ، اما از آن زمان تولید کاهش یافته است. در اوج توسعه در سال 1970 ، 32 میلیون اونس طلا در قلمرو آن تولید شد که به دو سوم تولید فلزات جهان می رسید. امروزه چین ، استرالیا و روسیه در میان سه رهبر تولید آن قرار دارند.

 

پلاتین

پلاتین یک عنصر شیمیایی از گروه دهم ، دوره 6 جدول تناوبی عناصر شیمیایی با شماره اتمی 78 است. فلز براق از رنگ سفید و نقره ای.

 

کاربرد پلاتین و چگونه استفاده می شود؟

از پلاتین در درجه اول در مبدل های کاتالیزوری خودروهای دیزلی استفاده می شود - 45 درصد از پلاتین فروخته شده در سال 2014 به صنعت خودرو اختصاص داشت.

 

همه می دانند که از پلاتین برای ساخت جواهرات استفاده می شود ، زیرا این فلز دارای سطح سخت  و شکل پذیری بالایی است. علاوه بر این ، اقلام ساخته شده از پلاتین  با ظاهر زیبا ، رنگ نقره ای و درخشش مشخصه ، جواهرات را در بین خریداران بسیار محبوب می کند.

 

تا اواسط قرن گذشته ، فقط چند درصد از فلزات گرانبها استخراج شده به حوزه پزشکی اختصاص داشت. اما امروز وضعیت تغییر کرده و تقاضا برای پلاتین به طور تصاعدی در حال رشد است. این به احتمال زیاد به دلیل توسعه تحقیقاتی است که مزایای پلاتین را نسبت به سایر فلزات نشان داد.

 

امروز پلاتین در زمینه های زیر زندگی مورد نیاز است:

صنعت فضا ؛

پزشکی ؛

مهندسی برق ؛

صنعت شیشه ؛

تولید هواپیما و کشتی ؛

صنایع شیمیایی .

از پلاتین در بانکداری نیز استفاده شده است. این فلز  موضوع سرمایه گذاری است: شمش از آن ریخته می شود.

پلاتین در تولید اسید نیتریک و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز است . در این حالت ، این عنصر به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند که واکنش های خیلی کند را تسریع می کند. برای این منظور از پلاتین خالص استفاده نمی شود بلکه از آلیاژ آن با رودیم استفاده می شود. در غیر این صورت ، تولید مواد بسیار گران است.

 

این فلز همچنین در تصفیه نفت نقش کاتالیزور را بازی می کند. با کمک آن ، بنزین از نفت بدست می آید. و اگر از پلاتین به صورت شبکه ای برای ایجاد اسید نیتریک استفاده شود ، سپس از آن پودری تهیه می شود تا در فرآوری نفت استفاده شود. البته ، شما می توانید از کاتالیزورهای دیگر ، به عنوان مثال ، آلومینیوم یا مولیبدن استفاده کنید ، اما پلاتین دوام و کارایی بیشتری دارد.

 

پلاتین

 

استفاده از پلاتین در مهندسی برق به دلیل خصوصیات الکتریکی و مکانیکی پایدار آن است. این ماده جریان را به خوبی هدایت می کند و همچنین دارای هدایت حرارتی مناسبی است. معمولاً از آلیاژهای پلاتین برای ایجاد تماس استفاده می شود و ترکیب پلاتین با کبالت امکان ایجاد آهن ربا های قدرتمند را فراهم می کند.

 

استفاده از پلاتین در صنعت پزشکی به نجات جان هزاران بیمار کمک می کند. واقعیت این است که به سادگی هیچ مشابهی برای این ماده وجود ندارد. محصولات ساخته شده از فلزات دیگر در برابر اکسیداسیون مقاوم نیستند ، بنابراین برای چنین واکنشی مناسب نیستند.

 

از پلاتین اغلب برای ایجاد کاشت برای افراد کم شنوا استفاده می شود. علاوه بر این ، اعتقاد بر این است که این ماده به مبارزه با سرطان کمک می کند. بر اساس این فلز ، بسیاری از داروها ساخته می شوند که به مردم کمک می کنند تا بر آنکولوژی غلبه کنند.

 

 قیمت پلاتین؟

پلاتین به طور سنتی با قیمت بالاتری از طلا فروخته می شود و همراه با کمبود آن در مقایسه با طلا ، پلاتین با سطح بالاتری از اعتبار نسبت به طلا همراه است. علیرغم مشکلات پلاتین و طلا که اکنون در بالای آن معامله می شود ، این شهرت همچنان پابرجاست.

 

در مجموع ، جهان به طور متوسط ​​سالانه حدود 2500 تن طلا تولید می کند. بیشترین مقدار طلا در جهان در آفریقای جنوبی استخراج می شود. به دنبال آن چین ، استرالیا ، ایالات متحده آمریکا ، پرو ، روسیه (رتبه ششم) ، کانادا ، مالی ، ازبکستان ، غنا قرار دارند. در سال 2010 ، بیش از 450 تن طلا برای اهداف فنی در جهان استفاده شد.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید