راز و رمز کره زمین بخش اول

در

زمین یکی از چندین سیاره منظومه شمسی است که در کهکشان راه شیری قرار دارد. در این منظومه زمین بعد از عطارد و زهره سومین سیاره و از نظر بزرگی در رده ی پنجم است که به دلیل فاصله ی مناسب از خورشید( 150 کیلومتر ) قابلیت حیات را دارا می باشد. برخی از سیارات منظومه شمسی سطحی سنگی و برخی سطحی انباشته از گاز دارند. سیاره های عطارد، زهره، مریخ و زمین سطح سنگی دارند و سیاره هایی مانند مشتری، زحل، نپتون، اورانوس و پلوتو سطحی گازی دارند. زمین و سایر سیارات منظومه شمسی در مدار هایی به دور خورشید در گردش هستند. زمین در هر سال یک بار به دور خورشید و سیصد و شصت و پنج بار به دور خود می چرخدکه هر بار گردش به دور خود یک شبانه روز می شود.

سیاره زمین یک قمر به نام ماه دارد که به دور زمین در گردش است و دانشمندان بر این باورند که این قمر پس از تشکیل زمین از تجمع اجرام در حال گردش دور زمین به وجود آمده است و در ابتدا درخشان تر از زمان حال بوده است. در سال های اولیه تشکیل زمین و ماه بمباران های شهابی فراوانی با زمین برخورد کرده اند که تاثیرات مهمی بر کره زمین داشته اند. آخرین فرضیه ای که درباره ی چگونگی تشکیل ماه بیان شده و مورد پذیرش همه قرار گرفته است فرضیه برخورد بزرگ است. این فرضیه می گوید که جسمی به اندازه ی یک سیاره ی کوچک با زمین برخورد کرد. پس از برخورد بخشی از آن در زمین باقی مان و بخشی از جرم آن به فضا رفت. مجموعه جرم های اطراف زمین یکی شد و ماه را پدید آورد.  زمین همیشه با جرم های آسمانی دیگر مانند ماه و خورشید و سایر سیارات جاذبه داشته است. ماه باعث کشش در آب اقیانوس ها یا جزر و مد و پایدار شدن زاویه انحراف محور زمین و آهسته تر شدن سرعت گردش زمین شده است.  در برخی از سیارات مانند مریخ آب وجود دارد ولی به دلیل فاصله زیاد از خورشید و سرمای زیاد یخ زده است و قابلیت حیات دیده نمی شود. دانشمندان بر این باوراند که حیات در سیاره زمین در حدود یک میلیارد سال پیش پدیدار شده است و این در حالی است که عمر سیاره زمین  نزدیک به پنج میلیارد سال قبل بر می گردد. در مورد تشکیل حیات در سیاره زمین نظر های متفاوتی وجود داردکه برای بررسی این نظریات در مقالاتی دیگر ، به آن ها پرداخته می شود.در هر حال یکی از موثر ترین عوامل وجود حیات در زمین دمای مناسب و آب است. که دمای مناسب با عث می شود آب به صورت مایع در سطح زمین جاری باشد. نزدیک به سه چهارم سطح زمین را آب و یک چهارم آن را خشکی تشکیل می دهد. آب های سطح زمین به طور کلی به دو دسته آب های شور مانند اقیانوس ها و آب های شیرین مانند رود ها و برخی دریاچه ها تقسیم می شود. البته در دو قطب زمین به دلیل سردی هوا یخ وجود دارد که با توجه به موقعیت فیزیکی زمین و تابش خورشید امری طبیعی است. یکی دیگر از مواردی که سبب پیدایش و حفظ حیات در زمین می شود وجود امواج مغناطیسی دور زمین است که ناشی از هسته آهن و نیکلی زمین می باشد که مانع ورود اشعه های خطرناک خورشید به زمین می شود. به طور کلی ساختار زمین را از دو نظر مورد بررسی قرار می دهند. از نظر فیزیکی زمین به بخش های سنگ کره، خمیر کره، گوشته زیرین، هسته خارجی و هسته داخلی تقسیم می شود. که حالت آنها به ترتیب جامد، خمیری، جامد، مذاب و جامد است. از نظر شیمیایی نیز به پوسته، گوشته و هسته تقسیم می شود.هر چند که فاصله سطح زمین تا مرکز زمین عددی ثابت نیست اما آن را به طور متوسط 6400 کیلو متر در نظر می گیرند. بلند ترین نقطه بر روی خشکی های زمین کوه اورست است که حدود نه کیلو متر از سطح دریا ارتفاع دارد. عمیق ترین قسمت دریا ها نیز در نزدیکی جزایر فیلیپین در اقیانوس آرام قرار دارد. عمق این ناحیه حدود 11 کیلومتر پایین تر از سطح دریا است و گودال ماریانا نام دارد. اتمسفر زمین نیز که شامل لایه اوزون است در این امر نقشی حیاتی دارد. جو زمین ترکیبی از گاز های نیتروژن، اکسیژن و ... است. اتمسفر نخستین زمین از بیرون زدن گازها و فعالیت های آتش فشانی به وجود آمد. (سیارک

پس از آن ، آب و یخ گرفته شده از سیارک ها و خرده سیاره ها و ستاره های دنباله دار و جرم های دورتر از نپتون ، میزان بخار آب فشرده جمع شده در زمین را بالا برد و در نهایت اقیانوس ها به وجود آمد. زمانی که گاز های گلخانه ای در زمین پخش شد در پرتو افکنی خورشید تغییراتی به وجود آمد که همه ی این موارد زمین را گرمتر می کرد و دمای سطح زمین بالاتر می رفت و مانع یخ زدن اقیانوس ها می شد. در حدود سه و نیم میلیارد سال پیش بود که اتمسفر تشکیل شد و باعث شد تا در اثر طوفان های خورشیدی اتمسفر زمین خالی نشود. محدوده دمای هوا بر روی کره زمین میان 89/2 زیر صفر در قطب جنوب تا 70/7 درجه بالای صفر در کویر لوت ایران قرار دارد. محیط استوای زمین 40/07516 کیلومتر است. میانگین فاصله ی کره زمین تا کره ماه 340 هزار کیلومتر می باشد. انسان ها نیاز های خود را از منابع، کانی ها و محصول هایی که از پوسته زمین به دست می آورند تامین می کنند. در جهان نزدیک به 200 کشور مستقل وجود دارد . انسان ها در زمان قدیم به صاف بودن کره زمین و مرکز بودن زمین در جهان معتقد بودند.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

ستارگانی که به کهکشان راه شیری تعلق ندارند

در

(سیارک) : به نقل از دیلی میل، براساس تحقیقات مرکز هاروارد-اسمیتسونیان یازده مورد از دوردست ترین ستارگان در کهکشان راه شیری  حدود ٣٠٠ هزارسال نوری با زمین فاصله دارند. اما نیمی از این ستارگان به کهکشان راه شیری تعلق ندارند.

به عبارت دیگر پنج ستاره که دور کهکشان راه شیری می چرخند از یک کهکشان کوچک دیگر دزدیده شده اند . نام این کهکشان کوتوله ،ساجیتاریوس می باشد و یکی از ١٢ کهکشانی است که دور راه شیری می چرخند.درهر بار چرخش، جاذبه راه شیری کهکشان های کوچکتر را به سمت خود کشیده و باعث از هم پاشیدن آنها می گردد.این امر منجر می شود ستارگان در کهکشان های کوتوله به نقاط دور در فضا پرتاب شوند.

 

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۹واقعا هیچی نیستیم

۱۳۹۵/۱۰/۲۸واقعا ما انسان ها چی فکرمی کنیم در مقابل این همه عظمت کهکشان ها هیچی نیستیم هیچی

در ادامه بخوانید...

عکس هایی که نشان می دهد سیاره ما هنوز شانس دارد

در
در  سال 2017 بیش از 15.8 میلیون هکتار جنگل تخریب شد. این دومین مورد از دست دادن چنین حجم درختان در تاریخ جهان است.با خواندن چنین آماری، تنها چیزی که ما احساس می کنیم، پشیمانی بزرگ برای آینده سیاره زمین است.
 
ما در  sayarak.com می خواهیم شما این 10 عکس را مشاهده کنید و متوجه شوید که طبیعت تنها یک امید دارد  و آن هم امید به افرادی که مراقبت می کنند.
 
راه حل همیشه وجود دارد، شما فقط باید آن را پیدا کنید.
خانه شگفت انگیز استوانه ای با درخت بالا رفته است.
درختان بسیار ارزشمندتر از یک حصار هستند.
یک معمار هوشمند می داند که چگونه طبیعت را حفظ می کند.
درخت انبه که بیش از 100 سال در حال رشد است.
کدام عکس بیشتر الهام بخش بود؟ لطفا انتخاب خود را در نظرات به اشتراک بگذارید.
 

نظرات

در ادامه بخوانید...

سیارک خطرناک GC6 در 19 آوریل از کنار سیاره ما گذشت

در
سیارک بالقوه خطرناک به نام 2019 GC6 در 19 آوریل از کنار سیاره ما گذشت و در نقطه حداکثر همگرایی فاصله اش بین فضا و زمین تنها 219 هزار کیلومتر بود. این تقریبا نصف میانگین فاصله زمین تا ماه است.

سیارک به ابعاد خانه ای بزرگ که به طور خطرناکی  نزدیک به زمین پرواز می کرد.فاصله این سیارک به زمین نزدیکتر از ماه بود. این سیارک، احتمالا به عرض 30 متر، تنها در 9 آوریل سال جاری کشف شد. سرعت نسبی آن بیش از 20 هزار کیلومتر در ساعت است. به گفته کارشناسان، اگر سیارک GC6 واقعا با زمین برخورد میکرد، آسیب می توانست بسیار قابل توجه باشد.

 
شایان ذکر است که هیچکدام از اجسام کیهانی در سیستم خورشید ی که تا امروزه شناخته شده اند، یک تهدید واقعا جدی برای زمین نبوده اند. در عین حال، بسیاری از کارشناسان به مدت طولانی نگران بودند که اجسام بالقوه خطرناک اغلب در مدت کوتاهی قبل از نزدیک شدن به سیاره زمین  دیده می شوند - این همان چیزی است که در  2019 GC6 اتفاق افتاد. بدین ترتیب، اگر زمین با برخورد با هر موضوعی تهدید شود، احتمالا بشر به اندازه کافی زمان برای آمادگی ندارد. در این راستا، دانشمندان از کشورهای مختلف به طور فعال بر روی ابزار جدید شناسایی اجسام آسمانی که به زمین نزدیک می شوند، کار می کنند.
 
خطرناک ترین سیارک ها در حال حاضر به عنوان سیارک Bennu شناخته می شوند. در دوره 2169 و 2199، احتمال برخورد با Bennu تقریبا یک تا چهار هزار خواهد بود. اگر بونو واقعا به زمین برخورد کند، این برخورد منجر به انفجار 1150 مگاتن در معادل TNT می شود - تقریبا بیست برابر بیشتر از دستگاه قدرتمند انفجاری که تاکنون توسط انسان آزمایش شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات اضافی درباره سیارک، در سال 2016، کارشناسان پرونده OSIRIS-REx را به آن ارسال کردند .

نظرات

در ادامه بخوانید...

15 عکس که تأیید می کنند در سیاره ما هیچ چیزی قدرتمندتر از طبیعت نیست

در
در سیاره ما هیچ چیزی قدرتمندتر از قدرت طبیعت نیست
به تازگی ، به نظر می رسد که طبیعت بیشتر و بیشتر سعی در جلب توجه انسان ها دارد. طبق اعلام سازمان ملل ، تعداد طوفان ها ، سیل ها و امواج گرما از سال 1970 روی سیاره زمین حدود 5 برابر افزایش یافته است. بنابراین زمان آن رسیده است که کلاه از سر برداشته و به طبیعت این سیاره ادای احترام کنیم.

sayarak.com می داند که همیشه کسانی وجود خواهند داشت که متقاعد کردن آنها دشوار خواهد بود. بنابراین ، من 15 عکس انتخاب کردم که باعث می شود هر کسی باور کند که در نبرد انسان با طبیعت، انسان شکست خواهد خورد.

در سیاره ما هیچ چیزی قدرتمندتر از قدرت طبیعت نیست
در سیاره ما هیچ چیزی قدرتمندتر از قدرت طبیعت نیست
در سیاره ما هیچ چیزی قدرتمندتر از قدرت طبیعت نیست
در سیاره ما هیچ چیزی قدرتمندتر از قدرت طبیعت نیست
در سیاره ما هیچ چیزی قدرتمندتر از قدرت طبیعت نیستدر سیاره ما هیچ چیزی قدرتمندتر از قدرت طبیعت نیست
در سیاره ما هیچ چیزی قدرتمندتر از قدرت طبیعت نیست
در سیاره ما هیچ چیزی قدرتمندتر از قدرت طبیعت نیست

نظرات

در ادامه بخوانید...

ایلان ماسک از ساخت نخستین موشک برای پرواز به مریخ خبر داد

در
ایلان ماسک از ساخت نخستین موشک برای پرواز به مریخ خبر داد
ماسک از تکنولوژی ساخت نخستین موشک برای پرواز به مریخ خبر داد
 
ایلان ماسک ، بنیانگذار این شرکت گفت: اولین پرواز آزمایشی وسیله نقلیه پرتاب فوق سنگین Starship ، که SpaceX قصد دارد از آن برای مأموریت به مریخ استفاده کند ، طی یک یا دو ماه آینده انجام می شود. آنها قصد دارند ظرف شش ماه موشک را وارد مدار کنند.
به گفته  New York Times : بنیانگذار SpaceX ، ایلان ماسک (شماره 40 در رده بندی میلیاردرهای جهانی Forbes ، با ثروت 22.3 میلیارد دلار) ، زمان نخستین پرتاب موشک فوق سنگین Starship را اعلام کرد ، وظیفه اصلی آن پروازها به سایر سیارات به ویژه مریخ است. به گفته وی ، در ارتفاع 20 کیلومتری ، این دستگاه در یک تا دو ماه آینده آزمایش می شود و پرتاب آن در شش ماه آینده انجام می شود ، 
 
ماسک برنامه های خود را هنگام ارائه در محل پرتاب SpaceX در بوکا چیکا ، تگزاس به اشتراک گذاشت. میلیاردر گفت: "این کاملاً دیوانگی به نظر خواهد رسید ، اما فکر می کنم که در کمتر از شش ماه سعی خواهیم کرد وارد مدار شویم." ایجاد دستگاه نسل جدید باید "پروازهای فضایی را به سفرهای هوایی" تبدیل کند. ماسك به نقل از بلومبرگ گفت: "ما واقعاً در آستانه اجرای این امر هستیم."
 
موتور پرتاب فوق العاده سنگین SpaceX دارای هفت موتور Raptor است. این برنامه به منظور ایجاد بار در مدار با امکان بازگشت و پرتاب بعدی طراحی شده است. در طول پرواز آزمایشی بعدی ، این موشک به ارتفاع حدود 20 کیلومتر بالا می رود و پس از آن دوباره به زمین باز می گردد. رئیس SpaceX در مورد فرود آمدن دستگاه توضیح داد: "این سرعت با سرعت زیاد در زاویه 60 درجه پایین می آید ، سپس شروع به کاهش می کند و مانند یک اسکاییدر سقوط می کند ، فقط خود را کنترل می کند و بعد می چرخد ​​و می نشیند."
 
به گفته ماسک ، این موشک دارای سه موتور متحرک است که می توانند تا 15 درجه و 3 استاتیک منحرف شوند و بدنه Starship از استیل ضد زنگ ساخته شده است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

دلفین ها ساکنین بی نظیری از سیاره زمین که حقوق آنها توسط چندین کشور تأیید شده است

در
دلفین ها ساکنین بی نظیری از سیاره زمین هستند که حقوق آنها توسط چندین کشور تأیید شده است
انسان همیشه احساس ویژه ای به دلفین ها داشته و این پستانداران را از کل حیوانات متمایز می کند. ذهن و حسن نیت ویژه ، زبان اسرارآمیز آنها و توانایی درک یکدیگر ، احترام ما را القا می کند. مطالعات اخیر در مورد هوش و روشهای ارتباط آنها باعث شده است که در برخی از کشورها ، در سطح قانونگذاری ، دلفین ها به عنوان افرادی با خودآگاهی و احساسات شناخته شده و بر این اساس ، کشتار ، اسیر کردن و آموزش آنها را ممنوع اعلام کنند.

"مردمان دریا" و دستیاران خدایان

در دوران باستان ، ده‌ها افسانه درباره دلفین ها ساخته شده بود. افراد مختلفی که در تماس با این موجودات شگفت انگیز قرار دارند ، آنها را با توانایی های معجزه آسا در افسانه ها قرار می دهند. تقریباً در هر حماسه ، داستانی وجود دارد که دلفین ها افرادی هستند که به خواست خدایان به ساکنین دریایی تبدیل شده اند. به عنوان مثال ، در افسانه یونان باستان ، دیونیسوس این کار را انجام داد که دزدان دریایی دریایی سعی کردند او را اسیر کنند. در میان ایتروسها و رومی ها ، دلفین ها سمبل سفر روح از طریق دریای مرگ به زندگی آخرت بودند. و البته افسانه های بیشمار می گوید که چگونه دلفین ها مردم و قهرمانان را از اعماق دریا نجات داده اند. و یکی از دلفین ها به پوزیدون کمک کرد تا معشوق خود - آمفیتریت را پیدا کند ، در لبه های جهان در اعماق اقیانوس پنهان شد و برای این خدای قدرتمند دریاها یاور خود را به بهشت ​​برد ، جایی که صورت فلکی دلفین از آن زمان درخشان است.
 

دلفین ها خوانندگان زیر آب

نتایج شگفت انگیز در مطالعه صداهای ساخته شده توسط دلفین ها به دست آمد. دامنه این سیگنالها بسیار قدرتمند تر از انسانهاست - ارتباط صوتی ما در باند فرکانس تا 20 کیلوهرتز انجام می گیرد (نوازندگان قادرند تا 40 کیلوهرتز را تشخیص دهند) ، و برای دلفین ها این "سقف" تا 300 کیلوهرتز بالا می رود. علاوه بر این ، آنها همان شش سطوح سازماندهی گفتار را دارند که ما داریم. در گفتار انسان ، صدا ، هجا ، کلمه ، عبارت ، پاراگراف و متن مشخص شده اند ، و ما نمی دانیم که سطح "مکالمه" ویژه دلفین ها به چه مواردی تقسیم می شود ، اما این واقعیت که سوت آنها فقط مجموعه ای از صداها نیست ، آشکار است.
این نتیجه گیری توسط دانشمندان موسسه کالیفرنیا برای جستجوی اطلاعات فرازمینی انجام شده است. تجزیه و تحلیل فرکانس "آهنگ" های دلفین نشان می دهد که ما با یک مجموعه تصادفی از صداها روبرو نیستیم ، بلکه با سیگنالی مواجه هستیم که به اندازه گفتار انسان اطلاعاتی را در بر می گیرد. برای مثال ، "مکالمه" میمون ها ، که به همین روش تحلیل می شوند ، تنها یک انحراف جزئی از صداهای آشوب آور را نشان می دهد. اعتقاد بر این است که دلفین ها از جاهای مختلف حتی "گویش" های خود را نیز صحبت می کنند. دانشمندان در سوت خود درخواست های شخصی مربوط به نام افراد را شناسایی کردند.
"آواز خواندن" دلفین فقط مجموعه ای از صداها نیست
 

دلفین ها با احساسات غنی

ویژگی دیگری که بدون شک مورد توجه انسان ها قرار می گیرد ، عاطفی بودن دلفین ها است. حیواناتی که در یک گله زندگی می کنند عجله می کنند بدون هیچ تردیدی به یکدیگر کمک کنند. یکی از غرایز اساسی هل دادن یک همکار ضعیف به سطح است. این برای ساکنان دریایی که هوا تنفس می کنند بسیار حیاتی است و ممکن است 15-20 دقیقه در زیر آب باشد. بدین ترتیب خانواده به کودک تازه متولد شده کمک می کند و ممکن است که گاهی اوقات این غریزه برای افرادی که درمانده در آب هستند نیز کار کند. اگرچه امروز ، با بررسی دقیق تر رفتار دلفین ها ، مردم شروع به تمایل به فکر کردن در مورد اقدامات آگاهانه تر دوستان دریا یی ما می کنند.
دلفین ها یک توله ببر را در پارک سافاری در جینسنگ چین ارتباط برقرار می کنند.
 
دلفین ها احتمالاً دوستانه ترین حیوانات وحشی هستند. آنها بسیار کنجکاو هستند و نه تنها با انسانها بلکه با ساکنان دیگر باغ وحش ها و اقیانوس ها ارتباط برقرار می کنند.  کارگران و مربیان پارک اطمینان دارند که هنگام برقراری ارتباط با کمک سونوگرافی ، دلفین ها همیشه زندگی تازه را حس می کنند. آنها می گویند که واکنش آنها نسبت به زنانی که انتظار بچه دار شدن را دارند ، همیشه متفاوت از معمول است.
 

حق زندگی دلفین ها

دلفین ها مدت هاست که در تصورات بشر چنان شگفت انگیز بوده اند که فعالان مدرن حقوق بشر در مورد دادن یک موقعیت ویژه به آنها فکر کرده اند. در اصل ،چنین سابقه ای در ابتدای قرن بیستم در نیوزلند رخ داد. دلفین پلوروس جک به دلیل رفتار شگفت انگیز خود ، به موضوع تحقیقات علمی و یک جاذبه محلی تبدیل شده است. به گفته ساکنان ، یک دلفین بزرگ خاکستری با رنگ غیرمعمول برای اولین بار در سال 1888 در کنار کشتی ها سفر کرد. دریانوردان بریندل می خواستند او را آزار دهند ، اما همسر کاپیتان مداخله کرد. از آن زمان ، دلفین ها به مدت بیست سال تمام اسکله های اصلی را که از این تنگه باریک به مسافت 6 مایل عبور می کردند ، اسکورت می کردند.
Pelorus Jack - مشهورترین دلفین در آغاز قرن بیستم
چه او وظایف یک خلبان را انجام می داد و چه در کنار کشتی صرف می کرد ، دانشمندان دقیقاً مشخص نکردند. آنها برای رفتار غیرمعمول ساکنان دریایی وحشی چندین توضیحات احتمالی ارائه دادند ، اما همه ساکنان محلی مطمئناً مطمئن بودند که دلفین دستیار آنها است. آنها بویژه پس از تیراندازی در سال 1904 از کشتی پنگوئن، دلفین برای چند هفته ناپدید شد ، سپس بازگشت و هنوز هم همه کشتی ها را بجز پنگوئن اسکورت می کرد. هنگامی که کشتی پنگوئن چند سال بعد غرق شد، البته این را به انتقام گرفتن این پنگوئن  نسبت دادند. اما در آن زمان ، دلفین قبلاً از "حق مصونیت" استفاده می کرد. پس از شلیک ، که همه را عصبانی کرد ، به درخواست ساکنان این مستعمره ، فرماندار قانونی برای حمایت از یک حیوان شگفت انگیز تصویب کرد. بنابراین Pelorus Jack اولین دلفین تاریخ شد ، تحت مراقبت دولت قرار گرفت. علاوه بر این ، او نه تنها به عنوان حیوان نادر ، بلکه به عنوان موجودی که شخصیت و حسن نیت خاص خود را نسبت به مردم نشان می داد ، از خود دفاع کرد.
در این پناهگاه یک دلفین 10 روزه را که مادرش را از دست داده تغذیه می کنند
 
امروز ، قانون گذاران بسیار فراتر می روند. تا به امروز ، حقوق دلفین ها در چهار کشور به رسمیت شناخته شده است. کاستاریکا ، مجارستان ، شیلی و هند تأیید کرده اند که این حیوانات دریایی را " شخص با منشأ متفاوت از homo sapiens" می دانند . و از آنجا که دلفین ها فردی هستند ، بنابراین کشتن آنها جرم است ، و نگه داشتن آنها در اسارت ، بردگی است. بنابراین در این کشورها نگه داشتن آنها در دلفیناریوم ها و ایجاد پرش برای تفریح ​​برای آنها ممنوع است. به هر حال ، دلفیناریوم ها در بسیاری از کشورها ممنوع است.

نظرات

در ادامه بخوانید...