انقلاب غذا های آماده / تاریخچه مک دونالد

 انقلاب فست فود

موریس و ریچارد مک دونالد، درآمد بسیاری از رستوران هایشان کسب می کردند، اما آن ها از تنش و فشار ناشی از مالکیت این رستوران ها به ستوه آمده بودند. آن ها از گشتن به دنبال خدمتکار و سر آشپزها و جایگزین کردن آن ها با افرادی که کار خود را ترک کرده بودند، خسته شدند. از جایگرین کردن بشقاب ها و لیوان ها و ظروف نقره گمشده خسته شده بودند. آن ها قبل از این که کسب و کار و موفق خود را از دست بدهند، تصمیم گرفتند که یک روش جدید برای آماده کردن غذا و سرویس دهی به مشتری ها را امتحان کنند. رستوران بازسازی شده ی آن ها اصلا شبیه به سابق نبود تنها همبرگر، چیز برگر، گوشت سرخ شده ی فرانسوی و نوشیدنی عرضه می شد. (سیارک

بسته بندی و لیوان های کاغذی جایگزین لیوان ها و بشقاب های شکستنی شدند. دیگر نیازی به بشقاب های نقره نبود زیرا دیگر رستوان غذایی هایی عرضه نمی کرد که برای خوردن به چاقو، چنگال یا حتی قاشق نیاز داشته باشند. دیگر نیازی به سر آشپز حرفه ای نبود. در عوض پختن بین کارمند ها تقسیم شده بود و هرکس وظیفه ی خاصی را بر عهده داشت. یک نفر همبرگر ها را گریل می کرد، دیگری آن ها را درون کاغذ بسته بندی می کرد، شخص دیگری گوشت سرخ کرده ی فرانسوی آماده می کرد و یکی دیگر مسولیت تحویل نوشیدنی ها به مشتری ها را بر عهده داشت. هیچ پیش خدمتی در کار نبود.

مشتری ها غذایی که می خواستند را سفارش داده و پول را روی پیش خوان می گذاشتند. بعد از آماده شدن سفارششان روی یک میز نشسته و به خوردن غذای آماده ی خود می پرداختند. این روش جدید بسیار شبیه به خط تولید کارخانه بود. سرعت آماده شدن غذا و سرعت فروش بیشتر غذا افزایش پیدا کرده و هزینه ها به طرز چشم گیری کاهش پیدا کردند. تجارت رستوران داری آن ها در نوع خود انقلاب عظیمی محسوب می شد. به طور کلی این آن ها بودند که سیستم غذاهای آماده یا فست فود را ابداع کردند. کارل کارچر شنیده بود که رستورانی در این نزدیکی ها همبرگر های درجه یکی طبخ می کند و تنها به قیمت پانزده سنت آن ها را می فروشد.

او در رستوران خود برای این چنین همبرگری از مشتری ها سی و پنج سنت پول می گرفت. زمانی که اولین بار رستوران مک دونالد را دید، با صف طولانی مشتری هایی رو به رو شد که منتظر ایستاده بودند تا از غذاهای آماده مک دونالد خرید کنند. آشپز ها هم به سرعت مشغول طبخ غذاهای با کیفیت برای مشتری ها بودند، او از این شیوه ی جدید رستوران داری بسیار خوشش آمد. در سال 1956 کارچر رستوران غذاهای فست فودی خود را افتتاح کرد و نام آن را کارلز جی آر گذاشت.

در همان محدوده های زمانی بود که روی کروک، یک بیزینس من که دستگاه میلک شیک ساز به رستوران ها می فروخت، از رستوران های جدید مک دونالد دیدن کرد. کروک بسیار تحت تاثیر نحوه ی طبخ و سرویس دهی آن ها قرار گرفته بود. او برادران مک دونالد را متقاعد کرد تا یک حق امتیاز به او بفروشند تا او هم در آمریکا، شعبه ی رستوران مک دوناد خود را افتتاح کند. تا سال 1960 کرک 250 شعبه رستوران مک دونالد افتتاح کرد. ده سال بعد، تنها نزدیک به 3000 حق امتیاز مک دونالد در سراسر آمریکا خریداری شد.

صنعت غذا های آماده به این علت گسترش یافت که در زمان درست متولد شد. در سال های 1950، اقتصاد آمریکا توسعه یافته بود و مردم بیشتر، خوش بینانه و جاه طلبانه به آینده نگاه می کردند. این ها نسلی بودند که از ریسک کردن خوششان می آمد و دوست داشتند که یک کسب و کار نو و تازه را برای خود راه اندازی کنند و سخت برای رونق کسب و کار تازه ی خود تلاش کنند تا به موفقیت دست بیابند.

مردم به تکنولوژی اعتماد کرده بودند و به این باور رسیده بودند که ماشین ها هم می توانند به خوبی افراد کار کنند. در ضمن اتومبیل ها در این فاصله بود که به شهرت دست یافتند. مهمترین فاکتوری که به صنعت گران فست فو اجازه داد که گسترش بیابند. تکنولوژی نوین، اتوموبیل ها را قابل اطمینان کرده و راندنشان راحت بود. همیشه برای پیشرفت اقتصاد به صرفه بودند. مردم همواره می خواستند که به جاهای دیگر بروند و برای این کار لازم بود که از بزرگراه های بین شهری عبور کنند. در سال های 1950 و با پیشرفت بزرگراه های بین ایالتی، خانواده های آمریکایی قادر بودند که مسافت های طولانی تری را برای مسافرت طی کنند. آن ها به سوخت برای ماشین هایشان و غذا برای سیر کردن شکم هایشان نیاز داشتند. با گذشت زمان، هزاران ایستگاه سوخت رسانی ایجاد شده و به دنیال آن باعث به وجود آمدن و توسعه ی رستوران های بین جاده ای با وعده های غذایی آماده شد. (سیارک

از مدل رستوران های فست فود مک دونالد به صورت گسترده کپی بردای شد.

در این میان اغلب کارفرما های بی تجربه با این روش رستوران داری خود را شروع کردند. برخی از آن ها پیشرفت کرده و برخی دیگر شکست خوردند. حتی برخی از آن ها آنچنان پیشرفت کردند که به تاسیس رستوران های زنجیره ای در سراسر کشور و دیگر کشور ها پرداختند. در میان رستوران های معاصر که در سال های 1950 تا 1960 شروع به کار کردند و به موفقیت روز افزون دست یافتند می توان به تاکو بل، برگر کینگ، ویندیز، دایمندز پیتزا، کنتاکی فرد چکن و جک این باکس اشاره کرد.

موفقیت فوق العاده ی زنجیره ی رستوران های فست فود باعث به وجود آمدن دیگر تجارت های جانبی در سطح ملی و بین المللی شد. اگر چه بسیاری از مردم ایده ی جهانی سازی را رد می کردند، اما زنجیره های این تجارت در تمام ایالت ها گسترش یافته و به بیرون از آمریکا نیز راه یافتند.  ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید