آیا زلزله ها در شب اتفاق می افتند؟

در


از آنجاییکه بعضاً تعداد زیادی از زلزله ها بویژه زلزله های شدید در شب رخ می دهند، این باور در بسیاری از مردم دنیا یا مردم ایران شکل گرفته است که زلزله ها و بطور خاص زلزله های شدید در شب رخ می دهند.
 از آنجاییکه بعضاً تعداد زیادی از زلزله ها بویژه زلزله های شدید در شب رخ می دهند، این باور در بسیاری از مردم دنیا یا مردم ایران شکل گرفته است که زلزله ها و بطور خاص زلزله های شدید در شب رخ می دهند. در این مقاله با بررسی نظر کارشناسان زلزله نگاری و زلزله سنجی به این پرسش و باور شکل گرفته(خواسته یا ناخواسته) بسیاری از مردم پاسخ گفته می شود.

باید ذکر شود که زلزله ها در تمام طول سال و در تمام ساعات روز اتفاق می افتد که شاهد آن وبسایت مرکز زلزله نگاری ایران به این آدرس و مرکز جهانی زلزله نگاری به این آدرس است که نشان می دهد حتی زلزله های شدید هم در ساعات مختلف و در طول روز و به وقت محلی اتفاق افتاده اند.چرا زلزله ها در شب اتفاق می افتند؟

بنابراین می توان گفت که این باور که زلزله ها و بویژه زلزله های شدید در شب هنگام اتفاق می افتند، اشتباه است. البته شاید این مسئله بطور اتفاقی باشد همانطور که دو زلزله شدید و بالای 7 ریشتر در ایران در 15 سال اخیر یعنی زلزله های بم و کرمانشاه در شب هنگام بودند. اما باید توجه داشت که این موارد اتفاقی بوده و با بررسی و توجه به زلزله های متعدد و بسیاری که در مکان های مختلف دنیا اتفاق می افتند، در می یابیم که بسیاری از زلزله های شدید در طول روز(به وقت محلی) اتفاق افتاده اند. برای مثال زلزله 2008 در سیچوان به وقت محلی 14:28 اتفاق افتاد. (سیارک

نکته دیگری که شاید به شکل گیری این باور که زلزله ها بیشتر در شب اتفاق می افتند، کمک کرده است مربوط به زلزله های خفیف می شوند. دلیل آن این است که از آنجاییکه در شب اکثر مردم در حالت سکون و در خانه نشسته اند، لرزش های خفیف ناشی از زلزله های خفیف (مثلا 2، 3 یا 4 ریشتر) را بیشتر احساس می کنند. در حالیکه در طول روز به دلیل اینکه یا در حال حرکت و رفت و آمد هستند و یا بسته به موقعیت و محل زندگی شان سر و صداها و لرزش های ناشی از عوامل محیطی سبب می شود که لرزش ها و صدای این زلزله های خفیف را نشنیده و درک نکنند.

بنابراین می توان گفت که این باور که زلزله ها در شب اتفاق می افتند نادرست است و هر زمان در طول روز احتمال وقوع زلزله وجود دارد.منبع:زیست بوم

نظرات

در ادامه بخوانید...

پیش بینی زلزله 9/5 ریشتری

در

دانشمندان با بررسی رسوبات و لایه‌های عمیق زیرزمینی در بستر دریاچه‌های کشور شیلی که یکی از زلزله‌خیزترین مناطق جهان است، دریافته‌اند که وقوع زلزله‌های شدید معمولا تابع نظم خاصی است و زمین‌لرزه‌های قدرتمند در بازه‌های زمانی مشخصی رخ می‌دهند.

تیمی از پژوهشگران بین‌المللی با آنالیز هسته رسوبات ته‌نشین‌شده در دریاچه‌های کشور شیلی دریافته‌اند که زلزله‌های بزرگ از الگو و ریتم ثابتی پیروی می‌کنند و معمولا در بازه‌های زمانی مشخصی رخ می‌دهند.

به گفته پژوهشگران، در این مطالعات زمین‌لرزه‌های کوچک‌تر نیز مدنظر قرار گرفته‌اند و مشخص شده است که زمین‌لرزه‌های کوچک هر چه در فاصله کمتری از سطح زمین رخ دهند، الگوی تصادفی‌تر و نامنظم‌تری دارند.( سیارک)

«جاسپر مورنات» (Jasper Moernaut) استادیار دانشگاه اینسبروک اتریش در این رابطه گفت: «سال ۱۹۶۰ (۱۳۳۹) بخش‌هایی از جنوب و مرکز کشور شیلی با عظیم‌ترین زلزله ثبت‌شده در تاریخ که شدت آن از قدر ۹٫۵ بود، لرزید. در پی این زلزله، سونامی شدیدی رخ داد که علاوه بر ویران کردن سواحل شیلی، کل اقیانوس آرام را پیمود و بیش از ۲۰۰ نفر را در ژاپن به کام مرگ فرستاد؛ بنابراین دانستن و فهم این موضوع که زلزله‌های ویرانگر و بزرگ در چه زمانی و چه محلی رخ می‌دهند، موضوعی حیاتی و بسیار مهم برای جامعه علمی زمین‌شناسی است و می‌تواند جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد.»

به گفته دانشمندان، وقوع زلزله‌ای سهمگین و قدرتمند نیازمند انرژی زیادی است که باید در طول قرن‌ها انباشته شود؛ اما بسیاری از مدارک تاریخی و مستندات علم زلزله‌شناسی به‌اندازه کافی قدیمی نیستند که برای مطالعه الگوی تکرار زلزله‌های بزرگ مورد استناد و استفاده قرار گیرند.

اما پژوهشگران با آنالیز و تجزیه‌وتحلیل رسوبات کف دو دریاچه در کشور شیلی توانستند به مدارک لازم دست پیدا کنند. آن‌ها دریافتند که هر زمین‌لرزه بزرگ موجب رانش بستر زیر دریاچه‌ها و دست‌نخورده باقی ماندن لایه‌های رسوبی در این مناطق می‌شود. آن‌ها با نمونه‌برداری از لایه‌های رسوبات بستر دریاچه‌ها تا عمق ۸متری به این نتیجه رسیدند که در این منطقه هر ۵هزار سال یک‌بار زلزله‌های بزرگی رخ می‌دهد. به این ترتیب آن‌ها توانستند وقوع ۳۵ زلزله بزرگ را با شدت حداقلی ۷٫۷ شناسایی و بررسی کنند.

در این بررسی‌ها همچنین مشخص شد که زلزله‌های بزرگی مانند زلزله سال ۱۹۶۰ (۱۳۳۹)، هر ۲۹۲ سال یک‌بار تکرار شده و بنابراین، خطر وقوع زلزله‌ای با این شدت طی ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده بسیار کم است. پژوهشگران همچنین دریافتند که زلزله‌هایی با شدت ۸ نیز در بازه زمانی ۱۳۹ سال یک‌بار تکرار می‌شود و احتمال رخ دادن چنین زلزله‌ای در منطقه موردنظر طی ۵۰ سال آینده، حدود ۲۹٫۵ درصد است. این الگو تقریبا در مورد تمامی زلزله‌ها صدق می‌کند و به این ترتیب با مطالعه نحوه تکرار و رخ دادن زلزله‌ها در مناطق مختلف جهان، می‌توان به احتمال بروز زلزله بعدی در بازه زمانی مشخص پی برد.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره «مجله تخصصی زمین و علوم سیاره‌ای» (Earth and Planetary Science Letters) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.منبع:برنا

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

دقایقی پیش زلزله ای بزرگ مکزیکو سیتی را لرزاند

در

mm.jpg

زلزله شدیدی امروز سه شنبه در بخش جنوبی مکزیک رخ داد. این زلزله در پایتخت این کشور به قدری شدت داشت که مردم به خیابان ها ریختند. شدت زلزله امروز مکزیک توسط سازمان زمین شناسی آمریکا 7.7 ریشتر و توسط مرکز زمین شناسی مکزیک 7.1 ریشتر براورد شده است. مرکز زلزله استان Oaxaca است. درحال حاضر از خسارات و تلفات احتمالی اطلاعاتی در دسترس نیست.

نظرات

در ادامه بخوانید...

زلزله به بزرگی 6.6 ریشتر غرب ترکیه را ویران کرد

در
زلزله
ساختمانی در ازمیر ، ترکیه ، در اثر زلزله در 30 اکتبر 2020 آسیب دیده است. Anadolu
زلزله ای به بزرگی 7 ریشتر در دریای اژه باعث ویرانی در استان ازمیر در غرب ترکیه شده است. دست کم 12 نفر از جمله دو کودک در روز جمعه در یونان و ترکیه پس از وقوع زلزله شدید در دریای اژه جان خود را از دست دادند.خدمات اضطراری تأیید کردند که شش نفر از کشته شدگان در شهر ساحلی ازمیر ترکیه بودند و دو کودک در جزیره ساموس یونان جان خود را از دست دادند.به گفته مرجع مدیریت حوادث و فوریت های ترکیه (AFAD) ، زلزله 6.6 ریشتری در دریای اژه در عمق 16.5 کیلومتری زمین رخ داد.
 
مرکز لرزه نگاری اروپا-مدیترانه اعلام کرد مرکز آن 13 کیلومتری شمال شرقی جزیره ساموس یونان است.سازمان زمین شناسی ایالات متحده میزان زلزله را 7.0 اعلام کرد.AFAD در بیانیه ای که در ساعت 16:30 CET صادر شد ، گفت که شش نفر در ترکیه جان خود را از دست داده اند ، از جمله یک نفر به علت غرق شدن و 257 نفر دیگر نیز زخمی شده اند.
 
تصاویری که توسط یکی از ساکنان محلی در شبکه های اجتماعی منتشر شده ، نشان می دهد که ازمیر با آب و آوار و مبلمان شسته شده است.رسانه های ترکیه آوار چندین ساختمان در ازمیر را نشان دادند که مردم برای رسیدن به امدادگران از آن بالا می روند. دود در چندین نقطه در مرکز ازمیر فیلمبرداری شد.وزیر کشور ترکیه از تخریب چندین ساختمان در غرب ازمیر بر اثر زلزله خبر داد.
 
زلزله
نقشه ای که محل وقوع زلزله در دریای اژه را نشان می دهد.
 
رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه در توئیتی گفت: "ما برای شروع كار لازم در منطقه با همه نهادها و وزرای مربوطه اقدام كردیم."وزیر بهداشت Fahrettin Koca گفت: "ما با تمام حمایت در کنار مردم ازمیر هستیم."AFAD گفت که تیم های جستجو و نجات و کمک های اولیه بلافاصله به منطقه اعزام شدند و فعالیت های جستجو و نجات در 12 ساختمان آسیب دیده از زلزله ادامه دارد.AFAD در توئیتی گفت: "علاوه بر ازمیر ، پرسنل و وسایل نقلیه استانهای همجوار نیز برای پشتیبانی به منطقه اعزام شدند."
 
ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است ، افرادی را نشان می دهد که به دنبال افرادی هستند که ممکن است به دام افتاده باشند.جمعیت هلال احمر ترکیه گزارش داد که هفت نفر را از زیر آوار ساختمان های تخریب شده بیرون کشیده است.
 
زلزله
نیروهای امدادی پس از زلزله در 30 اکتبر سال 2020 ، یک نفر را در ازمیر ، ترکیه از زیر آوار بیرون کشیدند
 
رسانه های ترکیه گفتند که این زمین لرزه در مناطق اژه و مرمره ، جایی که استانبول واقع شده است ، احساس شده است. استاندار استانبول گفت که گزارشی از خسارت وارد نشده است.
 
این زمین لرزه در سراسر جزایر شرقی یونان و حتی در پایتخت یونان ، آتن احساس شد. رسانه های یونانی گفتند که ساکنان ساموس و سایر جزایر از خانه های خود فرار کردند در حالی که برخی از ریزش سنگ گزارش شده است.تلویزیون عمومی یونان گزارش داد که "مینی سونامی" در جزیره ساموس رخ داده است.
 
اداره ویژه بلایای پزشکی یونان (ETIK) حدود ساعت 16:45 CET تأیید کرد که دو کودک در این جزیره ، در شهر واتی کشته شده اند."اورژانس در فیس بوک نوشت: " این دو کودک ، اندکی پس از زلزله در حال ترک مدرسه خود بودند. هنگامی که آنها از خیابان باریک شهر عبور می کردند ، دیواری از یک ساختمان قدیمی فروریخت . " وی افزود: "علی رغم تلاش بیشتر نجاتگران (خدمات اضطراری) EKAB برای زنده ماندن کودکان ، آنها موفق به این کار نشدند."
 
نخست وزیر "صمیمانه ترین تسلیت" خود را به خانواده های دو قربانی اعلام کرد.وی گفت: "کلماتی برای توصیف احساس فرد در مورد از دست دادن کودکان بسیار کم هستند. در این اوقات دشوار ، افکار ما با خانواده آنها و درد غیر قابل تحملی است که آنها تجربه می کنند." در توییتر نوشت:اوایل بعد از ظهر ، او با اردوغان تماس گرفته بود "برای تسلیت گفتن من برای از دست دادن غم انگیز زندگی" ناشی از زلزله.وی افزود: "اختلافات ما هرچه باشد ، این زمانهایی است که مردم ما باید کنار هم بایستند."
 
وزیر کشور فرانسه در توئیتر گفت: "فرانسه در کنار مردم ترکیه و یونان ایستاده است تا با این آزمایش سخت وحشتناک روبرو شود."وی افزود: "اگر دولت های این كشورها بخواهند ، می توان بلافاصله كمكهای فرانسه ارسال كرد."
 
رئیس اتحادیه اروپا اورسولا فون در لاین و چارلز میشل هر دو گفته اند "افکار" آنها با مردم یونان و ترکیه است و گفتند که اتحادیه اروپا برای ارائه کمک آماده است.کمیته اتحادیه اروپا برای مدیریت بحران ، یانز لنارچیچ ، افزود که "مرکز هماهنگی واکنش اضطراری ما با مقامات حفاظت از مدنی در تماس نزدیک است".روابط ترکیه ، یونان و اتحادیه اروپا در ماه های اخیر به دلیل اختلاف نظر در مورد حقوق آب در مدیترانه شرقی تیره شده است.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...