میدان مغناطیسی مریخ زودتر از آنچه دانشمندان تصور می کردند منقرض شده است

میدان مغناطیسی مریخ
میدان مغناطیسی مریخ زودتر از آنچه دانشمندان تصور می کردند ظاهر شد. این توسط محققان دانشگاه های ایالات متحده و فرانسه بیان شده است.
 
میدان مغناطیسی جهانی سیاره از آن چیزی که دانشمندان آنرا دینام می نامند ناشی می شود: جریان فلز مذاب در هسته سیاره که جریان الکتریکی ایجاد می کند. در روی زمین ، دینام چیزی است که سوزن های قطب نما را به سمت شمال نشان می دهد. اما دینام مریخ برای میلیاردها سال است که منقرض شده است.
 
یافته های جدید محققان UBC که با همکارانش در ایالات متحده و فرانسه کار می کنند ، که امروز در Science Arvances منتشر شده اند ، ما را به دانستن زمان دقیق و مدت زمان دینام مریخ نزدیک می کند.
 
آنا میتلهولز ، همکار پسا گفت: "ما می دانیم که دینام مریخ در 4.5 میلیارد و 3.7 میلیارد سال پیش عمل می کرد. زمان بندی دینامو بخش بزرگی از تکامل سیاره است و آنچه می یابیم با آنچه تاکنون فکر کرده ایم بسیار متفاوت است." در بخش زمین ، اقیانوس و علوم جوی UBC ، اولین نویسنده این مطالعه است. "دینامو چیزی در مورد تاریخ حرارتی سیاره ، تکامل آن و چگونگی رسیدن به جایی که امروز است به ما می گوید و برای هر یک از سیارات زمینی - زمین ، مریخ ، زهره و عطارد بی نظیر است."
 
سرنخ های مربوط به تاریخ مغناطیسی یک سیاره در سنگ های مغناطیسی و زیر سطح آن نهفته است. سنگ مانند یک نوار ضبط کننده ، به ویژه سنگهای آتشفشانی است . آنها به عنوان گدازه شروع می شوند ، اما با حضور و ایجاد میدان مغناطیسی ، خنک و جامد می شوند ، مواد معدنی موجود در صخره ها خود را با میدان مغناطیسی جهانی تراز می کنند. دانشمندان با قدمت این سنگها می توانند تخمین بزنند که آیا دینامیک در زمان سنگ فعال بوده است یا خیر.
 
مغناطیس در برخی صخره های سطح مریخ نشان می دهد که دینام مریخ بین 4.3 تا 4.2 میلیارد سال قبل فعال بوده است ، اما عدم وجود آهن ربایی بیش از سه حوضه بزرگ که 3.9 میلیارد سال پیش تشکیل شده است باعث شده است که بیشتر دانشمندان معتقد باشند مغناطیس در آن زمان  غیرفعال بوده است .
 
محققان UBC داده های ماهواره ای جدید را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و شواهد روشنی از میدان مغناطیسی ناشی از جریان گدازه Lucus Planum که کمتر از 3.7 میلیارد سال پیش تشکیل شده بود- بسیار دیرتر از حوضه مذکور ، را یافتند.
 
محققان همچنین میدان های مغناطیسی با شدت کم در حوضه Borealis در نیمکره شمالی سیاره را کشف کردند که 4.5 میلیارد سال پیش شکل گرفت و گمان می رود یکی از قدیمی ترین ویژگی های مریخ باشد.
 
کاترین جانسون ، استاد دانشگاه گروه علوم زمین ، اقیانوس و علوم جوی و دانشمند ارشد در موسسه علوم سیاره در توسان ، آریزو ، که همچنین در این مطالعه نقش داشته است. گفت: "ما این دو مشاهده را داریم که به اولین پویایی در اولین زمان شناخته شده در تاریخ مریخ اشاره می کنند ، و پویایی که نیم میلیارد سال پس از آن وجود داشته است. 
 
محققان دو دلیل احتمالی را برای عدم وجود میدان مغناطیسی در حوضه ارائه می دهند: دینام ممکن است قبل از تشکیل حوضه ها متوقف شده و سپس قبل از تشکیل لوکوس پلانوم دوباره شروع به کار کند ، یا تأثیراتی که حوضه ها را ایجاد کرده است به سادگی بخشی از پوسته حاوی مواد معدنی را جابجا کرده اند. که می تواند مغناطیس قوی داشته باشد.
 
داده های جدید این تحقیق از ماهواره MAVEN ، مریخ Atmosphere و Volatile Evolution گرفته شده است. داده های اولیه درباره مغناطیس در مریخ توسط ماهواره مریخ جهانی نقشه برداری جمع آوری شده بود که بین سال های 1999 تا 2006 ، سیاره زمین را چرخانده بود ، بیشتر در 400 کیلومتری سطح قرار داشت. MAVEN ، که در سال 2013 راه اندازی شد ، نزدیک به سطح زمین کار می کند و سیگنال های ضعیف تری را که MGS قادر به تشخیص آن نیست ، جمع می کند.
 
توانایی MAVEN برای گرفتن سیگنال از ویژگی های کوچکتر در سطح و در نزدیکی سطح آن به محققان کمک می کند تا تشخیص دهند که آهن ربایی از آن ها ناشی می شود ، یا از سنگهای قدیمی تر که عمیق تر در پوسته سیاره دفن شده اند.
 
این بینش های جدید ، محققان را در مورد اینکه چه چیزی می تواند آشکار شود ، اگر به سطح مریخ نزدیکتر شوند. میتلهولز خاطرنشان کرد: این مطالعه بر دو ویژگی خاص متمرکز شده است ، اما دهانه های موجود در سرتاسر مریخ داستان هایی برای گفتن دارند. در آینده ، اکتشاف می تواند از ماهواره ها به هواپیماهای بدون سرنشین یا بالون ، پیشرفت کند و داده های دقیق تری را ارائه دهد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید