سیل آبجو در لندن 200 سال پیش چگونه رخ داد

پرچم انگلیس سیل آبجو در لندن : Beer flood in London سیل آبجو در 200 سال پیش در لندن رخ داد و پایتخت انگلیس را نابود کرد

 

سیل آبجو در کجا اتفاق افتاد

در سال 1814 ، چندین منطقه از لندن نه با آب ، بلکه با تن ها آبجو (سیل ابجو ) دچار گرفتگی  شد. به نظر می رسد ماجرا بسیار عجیب غریب و خنده دار به نظر می رسد ، مثل چیزی که واقعیت نداشته باشد ، اما در واقع نه دروغ بود و نه خنده دار . در 200 سال پیش یک سونامی چهار متری آبجو در این شهر شروع به حرکت کرد و لندن را به ویرانه ای تبدیل کرد  هشت نفر را کشت و تعداد زیادی مجروح بر جای گذاشت. چگونه این اتفاق افتاد؟


چنین داستان هایی پس از گذشت زمان بسیار زیاد ، به طور همیشگی در یک مجموعه کامل از افسانه ها قرار می گیرند که قبول کردن آنها مشکل است.  معتبرترین حقایق در باره این سیل آبجو حاوی اخبار روزنامه های آن زمان است.

 

کارخانه آبجو سازی

London Beer Flood حمل  آبجو 1800

کارخانه آبجو سازی

کارخانه آبجوسازی در تقاطع خیابان تاتنهام و خیابان آکسفورد واقع شده بود.

 

آبجو و آبجوسازی در انگلستان

 

آبجو سازی در لندن

در سال 1764 ، در تقاطع خیابان تاتنهام و خیابان آکسفورد ، یک کارخانه آبجوسازی افتتاح شد که صاحبان آن را "Horseshoe" نامیدند. واقعیت این است که یک میخانه قدیمی وجود داشت که نام نعل اسب را داشت. شرکت بسرعت رشد کرد. حجم نوشیدنی تولید شده نسبتاً زیاد بود.

در سال 1792 ، کارخانه آبجو متعلق به جان استفانسون بود. فناوری تولیدآبجو در آن زمان از مرحله جوش تشکیل شده بود ، پس از آن مایع در ظروف مخصوص خنک می شد و سپس به مخازن پمپ می شد ، جایی که فرایند تخمیر قبلاً در حال انجام بود. تمام این تجهیزات در طبقه فوقانی ساختمان قرار داشت. صاحب کارخانه در زمان  نظارت فرایند تولید ،  داخل از مخازن افتاد و غرق شد.

 

کارخانه آبجو سازی

صاحب کارخانه آبجوسازی هنری مو.

 

پس از این حادثه غم انگیز ، کارخانه آبجوسازی توسط تاجر و نماینده پارلمان ، هنری مو خریداری شد. او یک کارخانه ساز موفق بود ، صاحب چندین بار و میخانه سودآور در لندن بود. هنری مو تکنولوژی تولید را در آبجوسازی نعل اسب تغییر داد. برای اینکه طعم خاصی به نوشیدنی بدهد ، آبجو سبک با مخلوط کن مخلوط میشد. هنری برای این اهداف یک مخزن بسیار بزرگ ویژه خریداری کرد که گنایش بیش از سه هزار لیتر را داشت.

 

سیل ابجو در کجا رخ داد

"نعل اسب" به لطف تمام تلاش ها و نوآوری های کارآفرین در حال افزایش تولید بود. شرکت هنری مو در حال رشد بود. اما وقایع غم انگیزی در انتظار کارخانه و  مردم شهر بود. یک بار ، یک حلقه محافظ روی یکی از مخازن گذاشته شد که وزن آن کمتر از 700 کیلوگرم بود. در هر بشکه غول پیکر 560 هزار لیتر آبجو پورتر بود. آنها اهمیت چندانی به این حادثه نمی دادند ، زیرا قبلاً حوادث مشابه نیز رخ داده بود. اما پس از آن اتفاقی غیرقابل پیش بینی رخ داد: صدای انفجار مهیب و تن های آبجو که همراه  با تخریب دیوار کارخانه ، به خیابان های شهر می پاشید.

 

آبجو سازی در اطراف کارخانه آبجو سازی عمدتا مهاجران فقیر ایرلندی زندگی می کردند.

 

در داخل ساختمان ، کارگران در دریایی از آبجو شنا می کردند و سعی میکردند کسانی را که قادر به شنا نیستند ، نجات دهند. یک سونامی آبجو در خیابانها جاری شد و همه چیز را در مسیر خود شست و برد. بیشتر کسانی که در همان نزدیکی زندگی می کردند مهاجران فقیر ایرلندی بودند. مردم برای نجات خود از مبلمان و وسایل شناور استفاده می كردند و به آنها می چسبیدند. اولین قربانی سیل آبجو یک دختر چهارده ساله بود. مادر و خواهرش به طور معجزه آسایی زنده مانده بودند. آبجو به طبقه دوم خانه های لندن رسید. در یکی از آنها دختر بسیار جوانی درگذشت. لندنی ها داستانی راجع به چگونگی اجتماع خانواده برای مراسم پسر مرحوم این خانواده  می گفتند. هرکسی که در آن زمان در خانه در این مراسم عزاداری بود ، درگذشت.

 

 سیل کارخانه آبجو سازی

سیل ابجو در لندن : Beer flood چندین تن آبجو در خیابان های شهر سرازیرشد و همه چیز را در مسیر خود شست.

 

مطبوعات در آن زمان عواقب این فاجعه را همانند زلزله توصیف می کردند . مجروحان زیر آوار ساختمانها فریاد میکشیدند. خیلی ناراحت کننده بود در مقابل این همه کابوس ، مردم وحشی تر به نظر می رسیدند ،  توجهی به غم و اندوه قربانیان  نمی کردند و آبجو ریخته شده را می نوشیدند. در این میان نجاتگران نه تنها مجبور به جدا کردن ویرانه ها بودند بلکه فریاد کشیدن افراد مست را نیز باید آرام می کردند ، زیرا به دلیل سر و صدای  آنها نمی توانستند ناله های مردم را زیر آوار بشنوند.

 

در ابتدا ، تعداد قربانیان به سادگی زیاد خوانده شد - حدود سی تن. در حقیقت ، هشت قربانی رسمی وجود داشته است. مجروحان به یک بیمارستان محلی انتقال یاتند. اگر این حادثه در اوایل صبح اتفاق نمی افتاد ، می توانست فاجعه بارتر باشد. پلیس این پرونده را به عنوان یک حادثه اعلام کرد و پرونده ی را مختومه اعلام کرد و  آن را بست. هیچ یک از کارگران نعل اسب و صاحبان آن به دلیل سهل انگاری کیفری مجازات نشدند.

 

محلی ها برای کمک به افراد آسیب دیده از سیل ، کمک های مالی جمع آوری کردند. ضرر و زیان ناشی از این سونامی آبجو  فاجعه بار بود.متمولین لندن پول زیادی اهدا کردند. البته خود کارخانه نعل اسب از نظر اقتصادی بیشترین تأثیر را داشت. هنری مو برای پرداخت نکردن مالیات  آبجو ، که در خیابان های لندن ریخته بود ، به مجلس درخواست داد. یک سال بعد ، این قانون به تصویب رسید و این به او اجازه می داد نه تنها از کار و کسب عقب  نماند ، بلكه بتواند جایگاه پیشرو در بازار را نیز حفظ كند. تا آغاز قرن بیستم ، کارخانه آبجو یک کارخانه بسیار سودآور باقی ماند.

 

شهر رشد کرد و با گذشت زمان ، بنایی که در آن کارخانه آبجوسازی قرار داشت ، شروع به تغییر کرد. مقامات این شهر کارخانه نعل اسب را بستند و در سال 1929 تئاتر Dominion در جای آن ساخته شد که تا به امروز باقی مانده است.

 

لندن 200 سال پیش

چهره شهر تغییر کرد و با گذشت زمان کارخانه آبجو تعطیل شد

 

زندگی انسانها را نمی توان بازگرداند و قربانیان نیز بدون جبران خسارت باقی ماندند. از فاجعه می توانستند جلوگیری کرد. بوی مخوف یک تراژدی قریب الوقوع با کلاه شناور جان استفانسون که در یکی از مخازن  با آبجو غرق شده بود زنگ خطری برای همه بود اما چشم بینا و گوش شنوایی برای شنیدن زنگ این تراژدی وود نداشت!

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Doraslasy 757 :

    سیل آبجو طغیان آبجو در 17 اکتبر 1814 در بریتانیا در کارخانه آبجوسازی مو و کمپانی در جاده تاتنهام کورت ، یک مخزن آبجو 610،000 لیتری منفجر شد و باعث تخریب زنجیره ای بقیه مخازن ساختمان شد. در نتیجه ، نزدیک به 1.5 میلیون لیتر آبجو به خیابانها ریخت. این کارخانه آبجو سازی در میان خانه های فقیرنشین در محله های فقیرنشین سنت جیلز واقع شده بود ، جایی که کل خانواده ها در زیرزمین ها زندگی می کردند و به سرعت پر از آبجو می شدند. در نتیجه ، نه نفر جان خود را از دست دادند: هشت نفر خفه شدند ، یک نفر در اثر مسمومیت با الکل فوت کرد. نزدیکان برخی از قربانیان اجساد خود را در خانه های خود به نمایش گذاشته و از افراد کنجکاو هزینه نمایش دریافت کردند. در طی یكی از این نمایش ها ، چنان جمعیت زیادی جمع شد كه زمین زیر پای تماشاچیان خالی شد و تماشاگران به داخل انبار افتادند که هنوز پر از آبجو بود. این حادثه در دادگاه مورد توجه قرار گرفت ، اما قاضی و هیأت منصفه هم نتیجه فورس ماژور را تشخیص دادند ، كه هیچ كسی نباید مسئول آن باشد. این شرکت به دلیل از دست دادن آبجو در شرایط سخت مالی قرار گرفت . با این حال ، کارآفرینان ، از طریق پارلمان ، بازپرداخت مالیات را بدست آوردند ، که به آنها امکان می داد شرکت را حفظ کنند. در سال 1922 ، کارخانه آبجوسازی تخریب شد. اکنون در این مکان تئاتر دومینیون ساخته شده است.

    1400/3/14 20:17
    • سعید :

      در اواخر آوریل 1831 ، سیل آبجو در کارخانه آبجوسازی مترم در سالفورد ، منچستر بزرگ ، انگلیس رخ داد. 60 هزار لیتر آبجو از انفجار بشکه های تخمیر سرازیر شد ، دیوارها را شکست و به حوضچه ریخت. تنها قربانی تنومند ، خوک چاقی بود که با آبجو سیراب شد ، اما فقط با خماری شدید از آن جا فرار کرد

      1400/3/15 8:20
  • ناشناس :

    بزرگترین بشکه های آبجو در آن زمان متعلق به آبجوسازی گریفین بود - برای 3 میلیون لیتر نوشیدنی طراحی شده بود. برای درک اندازه ، می توانید تصور کنید که این ظرف 200 نفر را در خود جای دهد!

    1400/3/15 7:54
  • شیوا :

    بشکه های تخمیر (به طور متوسط) 6.5 متر از ارتفاع و 18 متر از قطر عملاً نزدیک به یکدیگر بودند. همه چیز عالی پیش می رفت تا اینکه منفجر شد ... یکی از بشکه های غول پیکر در مورد فاجعه پیش رو در 17 اکتبر 1814 ، ساعت 16:30 ، با هشدار شکستن کوچکترین حلقه دور بشکه شروع شد. هر از گاهی ، چنین مشکلات جزئی در تولید اتفاق می افتد ، اما عواقب جدی حادثه را به همراه ندارد ، بنابراین برای حلقه افتاده اهمیت قائل نشدند. و ..... دقیقاً یک ساعت بعد ، با غرش وهم آور ، بشکه به قطعات خرد شد ، و سوراخهایی در چندین حلقه بشکه های مجاور ایجاد کرد. فشار سونامی مانند موج سیاه قدرتمندی را تشکیل داد ، دیوار 8 متری آبجوسازی را شکست و به خیابان هجوم آورد! تقریباً 2 میلیون لیتر آبجو چندین خانه فرسوده در منطقه فقیرنشین مهاجر ایرلندی ، سنت گیلس را با خاک یکسان کرد ، طبقه های اول و زیرزمین ساختمانهایی را که نتوانستند تخریب کنند ، پر کرد. اما بدترین چیز این است که سیل آبجو جان 9 انسان را گرفت (از جمله سه کودک زیر 5 سال). در بیشتر موارد ، علت مرگ غرق شدن بود ؛ این موج به معنای واقعی کلمه چندین نفر را به دیوار ساختمان ها کوبید و آنها را با شدت ضربه از بین برد ، بعضی از آنها توسط قطعات سنگی خرد شدند. نیروهای امدادی موفق شدند ده قربانی را از زیر خرابه ها بیرون آورند که با شدت جراحات وارده به بیمارستان اعزام شدند. باید پذیرفت که اگر ساعتی بعد که ساکنان خیابانهای اطراف از محل کار خود به خانه برمی گشتند ، سیل آبجو اتفاق می افتاد ، قربانیان بیشتری می دادند.

    1400/3/15 8:04
  • سعید :

    در سال 1805 ، ساکنان محلی به از بین بردن سیل ناشی از نشت آبجو از بشکه های کارخانه آبجو سازی Biggs در شرق انگلیس کمک کردند. آنها در بندر تا زانو در آبجو فرو رفتند و آبجو را با سطل جمع کردند. بنابراین ، بیش از 20 هزار لیتر طلای سیاه مایع صرفه جویی شد!

    1400/3/15 8:12
  • بهنام :

    در سال 1913 ، در شهر کورک (ایرلند) ، یک بشکه با 85 هزار لیتر در کارخانه آبجوسازی مورفی لیدیز چال ترک خورد. برای جلوگیری ازسیل آبجو ، از کارخانه آبجوسازی ، کارکنان کارخانه آبجوسازی مورفی لیدیز چاه آب و کف را از یک شیلنگ آتش نشانی روی آن ریختند. در نتیجه این حادثه هیچ کس آسیب ندید.

    1400/3/15 8:29
  • Loryn 801 :

    بزرگترین فاجعه در 15 ژانویه 1919 در شرکت تقطیر در بوستون اتفاق افتاد ، جایی که یک مخزن فولادی حاوی ملاس (ملاس برای ساخت مشروب رم ) فرو ریخت. بیش از 8 میلیون لیتر ! مایع شربت دار از مخزن 15 متری به قطر 27 متر ریخته شد. موج دو متری چسبنده با سرعت 56 کیلومتر بر ساعت در خیابان ها هجوم آورده و تراموا و کامیون ها را واژگون کرد و ساختمان ها و روگذرهای راه آهن را تخریب کرده است. به دلیل ملاس چسبنده ، 21 کشته و 150 زخمی. این فاجعه با فاجعه بوستون یا طغیان بزرگ قند در تاریخ ثبت شد.

    1400/3/15 8:34
  • ویدا ویدا :

    سیل اغلب در صنایع بزرگ اتفاق می افتد. به عنوان مثال ، کارخانه آبجوسازی Whitbread لندن ، که از سال 1750 در خیابان Chiswell وجود دارد ، حداقل دو انفجار را تجربه کرده است ، که در عین حال ، عواقب جدی نداشته است ، حتی با برخی منافع: در آخرین "انفجار" صدها موش در مشروبات الکلی در زیر انبارها مردند.

    1400/3/15 8:38
  • محسن :

    روزنامه هایی که وقایع غم انگیز را توصیف می کنند تخریب ناشی از سیل آبجو را با یک زلزله یا آتش سوزی شدید مقایسه می کنند. حداقل خسارت 400 هزار پوند استرلینگ برآورد شده است (امروز بیش از 12 میلیون ).کلیسا مجموعه ای از بودجه را برای مرمت خانه ها و خیابان ها اعلام کرد. شراب سازان لندنی در این مأموریت خیریه مشارکت فعال داشتند ، اما از بین بردن پیامدهای سونامی سیاه حتی در دو سال امکان پذیر نبود.

    1400/3/15 8:46

بیشتر بخوانید