زنبور عسل و یبوست؟

(سیارک) آیا تا به حال فکرش را کرده بودید که ممکن است زنبور عسل یبوست بگیرد؟

زنبور عسل بسیار بیشتر از انسان بر روی زمین زندگی کرده است. شواهد نشان می دهد که زنبور ها صدها میلیون سال قبل از انسان بر روی زمین زندگی کرده اند. زنبور ها در ابتدا زندگی انفرادی داشته اند و هر زنبور لانه مخصوص به خود را داشته است ولی با گذشت زمان و مساعد شدن شرایط زندگی جمعی را انتخاب کرده اند.

زندگی اجتماعی زنبور ها به دلیل تکثیر شدید گیاهان و گل دادن آن ها صورت گرفت.

محل اصلی پیدایش زنبور عسل اروپای مرکزی و جنوبی بوده است و همراه انسان به سایر نقاط زمین مهاجرت داده شده است. زنبور عسل به طور کلی از 4 گونه هندی، زنبور درشت، زنبور ریز و زنبور عسل معمولی هستند که هر کدام چندین نژاد مختلف دارند.

بیماری ها و آفت های زنبور عسل

بیماری ها و آفت های زنبور عسل زیاد هستند. این بیماری ها عبارت اند از: لوک آمریکایی، لوک اروپایی، نوزما، کنه بیرونی یا کنه واروآ، کنه درونی، یبوست، شپشک زنبور عسل و ...

یبوست

این بیماری در اردیبهشت و خرداد ماه یعنی زمانی که گرده و گل در طبیعت زیاد است فراوان دیده می شود و باعث مرگ جوان ترین زنبور ها می شود. جوان ترین زنبور ها نسلی هستند که به زودی باید از کندو خارج شوند و کار و فعالیت های کندو را انجام دهند و عسل جمع آوری کنند. همه ی زنبور هایی که به این بیماری مبتلا شده اند زنبور های جوان هستند. این زنبور ها مدت زمان کمی است که به صورت زنبور کامل متولد شده اند و هنوز پرواز نکرده اند.

جالب این است زنبور هایی که قدرت پرواز کردن را دارند به این بیماری گرفتار نمی شوند.

علائم

مهم ترین علامت این بیماری یعنی یبوست این است که زنبور های مبتلا شده به یبوست ناگهان به سرعت از کندو خارج می شوند، بر روی زمین می افتند در حالی که با و پر هایشان لرزان است آنقدر به این طرف و آن طرف می دوند تا جانشان را از دست بدهند.

البته نباید فراموش کرد که بیماری های دیگری هم هستند که با همین شکل و با همین علائم در زنبور عسل ظاهر می شوند ولی یبوست با سایر بیماری ها یک تفاوت و فرق اساسی دارد.

تفاوت اساسی یبوست با سایر بیماری ها که علائم مشترک با یبوست دارند دراین است که یبوست معمولا در اردیبهشت یا اوایل خرداد دیده می شود در صورتی که بقیه بیماری ها فصل مخصوصی ندارند و ممکن است در هر زمان و هر وقت و فصل و ماه دیده شوند. بنا بر این هر گاه در اردیبهشت یا اوایل خرداد دیده شود زنبور از کندو خارج می شود و بال هایش می لرزد و به این طرف و آن طرف می رود و در نهایت می میرد به بیماری یبوست دچار شده است.

بیماری یبوست راه درمان ساده ای دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

عوامل

این بیماری هیچ عامل میکروبی ندارد. بنا بر این بیماری یبوست مسری نیست و به سایر زنبور ها سرایت نمی کند. زنبور های خیلی جوان که هنوز قادر به پرواز نیستند به این بیماری دچار می شوند.

این زنبور ها مسئول تغذیه لارو ها می باشند.

آن ها اگر در خوردن گرده گل زیاده روی کنند به این دلیل که آب کافی و لازم برای هضم غذا و دفع در اختیار آن ها نیست به یبوست دچار می شوند. آن ها قادر نیستند خودشان پرواز کنند و آب مورد نیاز خود را تهیه کنند. به ناچار مدفوع آن ها خشک و بی آب می شود و قادر به دفع آن از بدن نیستند و به این طریق گرفتار یبوست می شوند.

راه سرایت بیماری

یبوست به وسیله ی میکروب یا ویروس به وجود نمی آید و در نتیجه مسری هم نیست.

پیشگیری

برای پیشگیری باید ظرف غذاخوری زنبور ها را پر از آب کرده و داخل کندو قرار دهید. در صورت لزوم می توان کمی عسل به آب اضافه کرد و خوب به هم زد تا کاملاً حل شود.

معالجه

برای معالجه 2 راه وجود دارد:

الف) معالجه فوری:

در یک لیتر آب 250 گرم عسل را حل مخلوط و حل کنید. روی آتش بگذارید تا ولرم شود. با تلمبه ای آن را روی زنبور های مبتلا و همچنین سالم که روی قاب ها نشسته اند بپاشید. زنبور های مبتلا با لیسیدن پر و بال های سایر زنبور ها به اندازه کافی آب جذب می کنند و قادر به دفع مدفوع می شوند و از یبوست نجات پیدا می کنند. البته این یک راه موقت ولی فوری است. برای معالجه واقعی باید از راهی که در زیر شرح داده می شود استفاده شود.

ب) معالجه کامل:

شربتی از 250 گرم عسل و یک لیتر آب تهیه و روی آتش ولرم کنید. سپس این محلول را در ظرف غذا خوری ریخته و داخل جمعیت های مبتلا آویزان نمائید. زنبور هایی که گرفتار یبوست هستند با خوردن آن آب لازم برای بدنشان را تهیه و مدفوعات موجود در بدنشان را به خارج رانده و از مرگ نجات پیدا می کنند. ترجمه  itrans.ir 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید