سوخت های جایگزین

سوخت غیر فسیلی از کجا خواهد آمد؟در سراسر جهان، سوخت های جایگزین تنها دو درصد از کل بازارِ سوخت حمل و نقل را به خود اختصاص می دهد. اما افزایش قیمت نفت، افزایشی را در تقاضا و تولید جایگزین های بنزین به ارمغان آورده است. از سال 2000 تولید اتانول بیش از دو برابر شده است. تولید سوخت بیودیزل نزدیک به سه برابر گسترش یافته است. در خیلی از کشورها، سوخت موتور از قبل با اتانول مخلوط می شود. برای مثال، امروزه در برزیل، 20 درصد از بازار سوخت حمل و نقل کشور را اتانول گرفته است .
طبق {اعلام} موسسه وُردواچ ، از لحاظ نظری، جهان تا سال 2050 می تواند زیست توده ی کافی برای برآوردن تمام تقاضای جهانیِ پیش بینی شده برای سوخت حمل و نقل را برداشت کند.
امروزه در ایالات متحده، اتانول، اصولا از ذرت ساخته می شود. ( سیارک)

بر اساس تجاری شدن فنآوری های پیشرفته ی تبدیل کردن مواد سلولزی مانند علف چوبی ، تراشه چوب و کاه برنج به اتانول با استفاده از کاتالیزورهای اصلاح ژنتیکی شده ی زیستی، امید به رشد شدید تولید داخلی نوید داده می شود.

 بوش، در سخنرانی وضعیت کشور آمریکا  در سال 2006، هدفی برای چنین فنآوری هایی تعیین کرد که در ظرف کمتر از 6 سال به بلوغ برسند. تا این زمان، ایالات متحده، باید به علاوه ذرت، نیشکر را برای تولید اتانول استفاده کند. شکر پنج برابر بیشتر از ذرت انرژی آزاد می کند و نصف آن هزینه برمی دارد تا به اتانول تبدیل شود. بنابراین، برخلاف ذرت، به کمک مالی دولت نیازی ندارد (در شرایط بالا بودن قیمتهای امروزی، با اینکه هزینه های تولید اتانولِ ذرت به خوبی زیر 1.50 دلار در هر گالن و ارزش فروش آن حدود 2.30 دلار است، این سوال قابل طرح است که چگونه اتانول ذرت نیاز به کمک مالی فعلی اش را دارد).
ایالات متحده، آب و هوای مناسب برای رشد نیشکر را ندارد، نیشکرها نیاز به یک فصل طولانی بدون یخ بندان دارند  و امریکا قادر نیست تولید نیشکر را حتی نزدیک به ترازی که برای برآورده کردن نیازهای انرژی اش لازم است، افزایش دهد. به همین دلیل کشورهای آمریکای لاتین و دریای کاراییب مانند برزیل، کاستاریکا، جمهوری دومنیکن، السالوادور، هندوراس، و جامائیکا – همه ی تولیدکنندگان نیشکر ارزان قیمت ، می توانند کلیدی برای امنیت انرژی ایالات متحده شوند. برزیل، در حال حاضر، نیم میلیارد گالن اتانل در سال صادر می کند و می تواند ایالات متحده را با اتانول ارزان تامین کند.

وزیر کشاورزی برزیل، روبرتو رُدریگرز در سال 2004 گفت: «ما نمی خواهیم چندین لیتر اتانول بفروشیم»، « ما می خواهیم چندین نهر {اتانول} بفروشیم.»
گسترش گزینه های سوخت در ایالات متحده به {سمت} سوخت های زیستی ای که از همسایگان نیمکره ی غربی مان وارد می شوند، کشیده می شود. شکر، الان در یکصد کشور که بسیاری از آنها فقیرند رشد می کند. تشویق این کشورها به افزایش محصولاتشان و تبدیل شدن به تامین کننده های سوخت، می تواند برای توسعه ی اقتصادیشان استنباط های دور از دسترس باشد. ( سیارک)

با ایجاد کشورهای با اقتصاد متکی بر تولید شکر در آفریقا و نیم کره غربی، ایالات متحده می تواند جایگاه خود را در جهانِ درحال توسعه تحکیم بخشد و کمک های قابل توجهی در کاهش کمیابی، تدارک ببیند. در بسیاری از کشورهایی که کوکائین رشد می کند و برای تولید مواد مخدر استفاده می شود، شکر می تواند جایگزین کوکائین شود و لذا به رسیدگی به معضل تجارت داروهای غیرمجاز کمک کند. اما با وجود مزایای اقتصادی و جغرافیای سیاسیِ اتانولِ شکر، در ایالات متحده، تولیدکنندگان ذرت و شکر، و همچنین شرکت های عمده اتانول با واردات اتانول شکری مخالفند. نمایندگان کشاورزان در کنگره، برای حفاظت{ حمایت} از صنایع محلی، تعرفه های مستقیم 54 سنتی را برای هر گالن اتانلِ وارد شده وضع کرده اند. نتیجه این که درحالیکه سوخت وارد شده از عربستان سعودی و ونزولا هیچ مالیاتی ندارد، سوخت آمده از برزیل دارد. این نامعقولست!

الکل بازی گردانی (تغییر دهنده بازی) که می تواند در وسایلِ حمل و نقلِ با سوخت منعطف استفاده شود، متانول است که به عنوان الکل چوب هم شناخته می شود.

در حالی که اتانول فقط از محصولات کشاورزی چون ذرت، نیشکر و با فرض موفقیت فن آوری، از زیست توده ی سلولزی می تواند ساخته شود، متانول می تواند از همه آنها به علاوه ی مجموعه ای از سایر منابع انرژی غنی از کربن، ساخته شود.

امروزه، در حدود 90 درصد از متانول جهان از متان، جزء اصلی گاز طبیعی تولید می شود. فنآوری های تولید متان از زغال سنگ نیز در دست است، و در حال حاضر، در ایالات متحده تاسسیاتی در مقیاس تجاری، آن را با هزینه ای حدود 50 سنت بر گالن تولید می کند (متانول حدود نیمی از انرژی بنزین را دارد، پس معادلِ بنزینِ حدود یک دلار بر گالن است). به تازگی در چین، هشت استان تصمیم راهبردی ای برای استفاده از متانول به عنوان سوخت گرفته اند، و هشتاد تاسیسات تبدیل زغال سنگ به متانول در حال ساخت است. ( سیارک)
وقتی به زیست توده ها می رسیم، متانول از مزیت قابل توجهی نسبت به اتانول برخوردار است: یک تن از زیست توده ها اگر به متانول تبدیل شوند، نسبت به زمانی که به اتانول تبدیل شوند، 50 درصد بیشتر انرژی تولید می کنند. به علاوه، برنده جایزه نوبل شیمی جورج اولاح، روشی ارائه کرده است که با ترکیب دی اکسید کربنِ منتشر شده از دودکش های صنعتی را با هیدروژن هسته ای یا تجدیدپذیر برای تولید متانول بازیافت می کند. استفاده از الکتریسیته (برق) به عنوان سوخت حمل و نقل کمتر امیدوار کننده نیست. .......این مقاله ادامه دارد......در قسمت آینده 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام