تاثیرات جهانی شدن اقتصاد بر کشورهای در حال توسعه

جهانی شدن مالی و صنعتی به صورت چشمگیری در حال توسعه بوده و باعث ایجاد فرصتهایی جدید برای کشورهای صنعتی و در حال توسعه شده است. عمده ترین تاثیر این پدیده بر روی کشورهای در حال توسعه بوده است که حالا دیگر میتوانند به جذب سرمایه و سرمایه گذاران خارجی بپردازند. این مسئله موجب بروز تاثیراتی مثبت و منفی برای این دسته از کشورها شده است.


ارتقا استاندارد زندگی

جهانی شدن اقتصادی باعث میشود دولتهای کشورهای در حال توسعه به وامهای خارجی دست پیدا کنند. وقتی که این سرمایه ها صرف زیرساختهایی از قبیل راهها، سلامت و بهداشت، تحصیلات و خدمات اجتماعی شود، استاندارد زندگی در کشور ارتقا میابد. البته باید توجه داشته باشیم که اگر این سرمایه ها به صورت گزینشی مورد استفاده قرار بگیرد، تمام شهروندان نمیتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.


دسترسی به بازارهای جدید

جهانی شدن منجر به آزادتر شدن تجارت میان کشورها میشود. این مسئله یکی از بزرگترین مزایای این پدیده برای کشورهای در حال توسعه است. صنایع داخلی شاهد فرو ریختن موانع شده و به بازارهای بزرگ بین المللی دسترسی پیدا میکنند. رشدی که در پی این مسئله به وجود می آید به شرکتها این اجازه را میدهد که فناوری های جدید ایجاد کرده و به تولید محصولات و ارائه ی خدمات جدید بپردازند.


بزرگتر شدن فاصله ی میان درآمدها

ورود شرکتها و سرمایه های خارجی به طور کلی باعث کاهش بیکاری و فقر میشود، با این حال، این مسئله ممکن است باعث افزایش فاصله ی موجود میان درامدهای افراد تحصیل کرده و دیگر افراد شود. در دراز مدت، با بالا رفتن سلامت اقتصادی کشورهای در حال توسعه، سطح تحصیلات نیز در این کشورها بالا میرود، اما در کوتاه مدت، بعضی از فقیران فقیرتر خواهند شد. همه ی افراد در بالا بردن استانداردهای زندگی مشارکت نخواهند کرد.(سیارک

کاهش استخدام

ورود شرکتهای خارجی به کشورهای در حال توسعه باعث افزایش استخدام، به خصوص برای افراد ماهر، در بسیاری از بخشها میشود. با این حال، پیشرفتهای فناوری با کارهای جدید همراه هستند و فناوری به شرکتهای داخلی نیز سرایت پیدا میکند. اوتوماسیون در بخشهای صنعتی و کشاورزی، نیاز به نیروی کار بی تخصص را کاهش داده و موجب افزایش سطح بیکاری در آن بخشها میشود. اگر زیرساختی برای بهبود وضعیت بیکاران برای اقتصاد جهانی شده نباشد، ممکن است خدمات اجتماعی کشور برای رسیدگی به وضعیت طبقه ی فرودست جامعه به شدت تحت فشار قرار بگیرد.

4 تاثیر مثبت جهانی شدن بر اقتصاد جهانی

دنیا جای کوچکی ست. این جمله در دوران ما کاملا منطقی به نظر میرسد، و در صورتی که این گرایشات به همین صورت به توسعه شان ادامه بدهند، دنیا کوچکتر از این نیز خواهد شد.
به دلیل پیشرفتهای فنی، تقاضاهای بیشتر از سوی بازارها و سریعتر شدن روند پاسخگویی به سفارشات، جهانی شدن به یکی از اجزای اصلی تجارت جهانی بدل شده است.(سیارک
در ایالات متحده، اصطلاح "جهانی شدن" معانی منفی ای دارد. بسیاری از افراد این اصطلاح را به عنوان تهدیدی به وضعیت شغلی، درآمد، و شیوه زندگی خود قلمداد میکنند.
علیرغم اینکه بسیاری از مردم آمریکا "جهانی شدن" را اصطلاحی منفی و مخرب در نظر میگیرند، این مسئله در واقع باعث تسریع تحولات مثبتی نیز شده است.

در اینجا به ارائه ی چهار مورد از تاثیرات مثبت جهانی شدن بر اقتصاد جهانی میپردازیم:


1. بازارهای کارآمدتر

هر اقتصادی باید برای دستیابی به بازارهای کارآمد تلاش کند. اساسا، نشانه ی یک بازار کارآمد این است که میان قیمتی که خریداران حاضرند برای یک کالا یا سرویس بپردازند، و چیزی که فروشندگان حاضرند برای یک کالا یا سرویس بفروشند، تعادل وجود دارد.
اگر قادر باشید شیوه ی تولید یک کالا یا سرویس را از طریق کارهایی از قبیل برون سپاری برخی فرآیندها یا خرید از فروشندگان (تامین کنندگان) خارجی که تخفیف هایی ارائه میدهند، ارتقا داده و بهبود ببخشید، میتوانید قیمت فروشتان را پایین بیاورید، که این مسئله افزایش تقاضا و توان مالی را در پی خواهد داشت.
حتی اگر شرکتها قیمتها را نیز پایین نیاورند، میتوانند سود بیشتری به دست بیاورند و این سود مضاعف را صرف کارهایی از قبیل بالا بردن حقوق ها، مشارکت در سرمایه گذاری های بیشتر، و یا حتی ایجاد پروژه های توسعه ای بیشتر کنند.


2. افزایش رقابت

اینکه چند تولید کننده وجود داشته باشند که برای سلطه پیدا کردن بر اقتصاد با هم رقابت کنند، برای مصرف کنندگان نشانه ی خوبی ست، چرا که این مسئله معمولا باعث ارتقا کیفیت کالاها و سرویسها میشود.
زمانی که شرکتها شروع به فعالیت در سطح بین المللی میکردند، معمولا با خود استانداردی جدید به بازار جهانی وارد میکردند. در نتیجه، مصرف کنندگان گزینه های بیشتری پیش روی خود داشتند.
اگر رقبای بیشتری وجود داشته باشد که بر سر سهمشان از بازار به رقابت بپردازند، شرکتها باید مدام به دنبال ارتقا کالاها یا سرویسهایشان بوده و یا ارزش بیشتری برای مصرف کنندگانشان ایجاد کنند.
این یعنی محصولات بهتر و، در بعضی موارد، قیمتهای نازلتر، که در هر صورت به نفع خریداران است.(سیارک

3. امنیت تثبیت شده

وقتی که اقتصاد شما به صورت عمده ای بر اقتصاد کشوری دیگر متکی ست، تصور اینکه هر کدام از این کشورها به دیگری حمله کند بسیار سخت است. جهانی شدن، به شیوه ای عجیب، به افزایش امنیت جهان کمک کرده است.
این ادعا به دلیل خشونتهای بسیاری که هنوز هم در دنیا به چشم میخورد، تا حدودی عجیب به نظر میرسد، با این حال، در این که جهانی شدن از بسیاری از مناقشاتی که اگر سلامت اقتصادی یکی از طرفین به دیگری متکی نبود، رخ میداند، جلوگیری کرده است شکی نیست.


4. ارتقا برابری ثروت در سراسر جهان

با وجود اینکه بسیاری از مردم آمریکا بر این باورند که استاندارد زندگی آنها به دلیل جهانی شدن افت کرده است، روی دیگر این مسئله این است که اکنون دیگر صدها هزار نفر در سراسر دنیا شغلهایی دارند و شرکتهای خود را راه انداخته اند، و در نتیجه، میتوانند رفاه خانواده هایشان را تامین کنند.برای ما که در ایالات متحده زندگی میکنیم، چیزهایی از قبیل آب تمیز، سرپناه، و فراوانی مواد غذایی بدیهی به نظر میرسد. استاندارد زندگی ما نسبت به بسیاری از کشورها به مراتب بالاتر است، تا حدی که اگر نتوانیم تجملات غیر ضروری مان را خریداری کنیم، میگوییم فقیر هستیم.جهانی شدن شاید شما را از خریدن یک تلویزیون صفحه تخت دیگر محروم کرده باشد، اما به افراد بیشماری در کشورهای در حال توسعه در تامین غذای خانواده هایشان کمک کرده است.ترجمه  itrans.ir

منبع : smallbusiness.chron.com

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام