مفهوم تجارت آزاد


تجارت آزاد معمولا توسط پیشرفته ترین قدرتهای اقتصادی جهان توسعه می یابد. آنها در قرن نوزدهم بریتانیا و بعد از جنگ دوم جهانی، ایالات متحده آمریکا بوده است. در حال حاضر هیچ لیدر مشخصی ندارد. در عوض مثلث قدرتهای اقتصادی را داریم: ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن با چین به سرعت این پیشرو بودن را بدست می اورند و احتمالا ژاپن به عنوان مرکز بالقوه تولید در آینده نزدیک خواهد شد. این عدم تعادل در تجارت جهانی است که در سالهای اخیر، موجب بروز مذاکرات حساس بویژه در ایالات متحده شده است. مذاکره روی مسائلی از جمله «تجارت آزاد»،‌ حساسیتِ «تجارت عادلانه» و نیاز به «یکپارچه سازی و مدیریت» بازارهای منطقه ای به منظور پابرجا نگه داشتن اقتصاد جهانی است.
توجه نظری به تجارت آزاد حاصل تلاش ریکاردو در قرن نوزدهم بوده است کسی که استدلال کرد، تجارت آزاد بر اساس مفهوم مزیت نسبی، سودمند است و کشورها در کالاهای مشخصی به جای هدف قرار دادن خودکفایی در آنها، تخصص را ترجیح می دهند. حتی اگر یک کشوری همه چیز را بسیار ارزانتر از دیگر کشورها تولید کند، باز این موضوع کارا خواهد بود چرا که فعالیتهایی هم وجود خواهد داشت که این کشورها از مزایای نسبی آنها در هزینه برخوردار خواهند شد. این نظریه زمانی قابلیت کاربرد در جهان را خواهد داشت که هیچ هزینه حمل و نقل و معیاری برای تولید بهمراه نداشته باشد. کشورهای چند ملیتی از فرصتهای تجارت آزاد استفاده می کنند تا تبدیل به ارزان ترین تولید کنندگان کالا باشند. این پژوهش برای سود خالص، نرخ دستمزد را پایین نگه خواهد داشت، شرایط کاری غیرجذاب را ترفیع خواهد داد و می تواند با محیط زیست نامساعد باشد. رقابت، عبارتی کلیدی در این مبحث می باشد.
در سالهای اخیر کشورهای اروپایی، با توجه به هزینه های کار با تایلند، سریلانکا، اندونزی، تایوان و هونگ کونگ قادر به رقابت بوده اند. در حفظ تجارت از طریق تدابیر تجاری و قوانین اجتماعی، فشار سیاسی وجود دارد. نظریه تجارت آزاد از طرف هواداران حفظ محیط زیست مورد اعتراض واقع شده است چرا که در آینده، رشد نامحدود تجارت آزاد برخلاف استفاده ی پایدار از منابع طبیعی خواهد بود. ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام