ترموست چیست؟


اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هر کاری را خودشان انجام می دهند،‌ در جعبه ابزار خود آرالدیت (چسب چند منظوره) دارید دو لوله، یکی رزین چسبنده و دیگری سخت ساز چسبنده تر. آنهارا مخلوط کرده و گرم کنید، آنها واکنش خواهند داد تا پلیمر با دوام،‌ قوی و سختی دهد،‌ برروی هرچیزی که قرار داده اید آن را بچسبانید. آرالدیت رزین ترموست هایی را نشان می دهد که به هنگام کاتالیز و حرارت داده شدن،‌ پلیمریزه می شوند؛ زمانیکه مجددا حرارت داده شدند، ذوب نمی شوند بلکه تخریب می شوند. اولین ترموست تجاری باکلیت بود، نام تجاری برای رزین فنولی. ترموست های پلی اورتان در بالاترین حجم تولید می شوند؛ پلی استرها بعد از باکلیت ها هستند؛ فنول ها،‌ اپوکسی ها و سیلیکون ها بعد از آنها می آیند و جای تعجب ندارد که هزینه نیز به همین ترتیب افزایش می یابد. اپوکسی ها سیستم های دو بخشی هستند که به هنگام مخلوط شدن، تحت واکنش اگزوترمی متوسط قرار می گیرند که ارتباط عرضی را باعث می شود. فنول ها به وسیله کاربرد حرارت یا حرارت و فشار بطور عرضی به هم متصل می شوند. حرارت بالای لاستیک، که با افزودن سولفور کاتالیز می شود، می تواند لاستیک نرم یک دستکش لاتکس را به جامد سخت ابونیت تغییر می دهد که به سطح ارتباط عرضی بستگی دارد. زمانیکه شکل گرفت، ترموست مجددا شکل نمی گیرد.
ترموست ها دارای ثبات بُعدی بالاتری نسبت به ترموپلاستیک ها هستند؛‌ آنها را زمانی می توان بکار برد که نیاز به مقاومت دمای بالا هست. اغلب آنها سخت و محکم می باشند اما نرم و قابل انعطاف نیز می توانند باشند (همانند لاستیک طبیعی و مصنوعی که دربالا شرح داده شد). فنول ها اغلب زمانی استفاده می شوند که نیاز به کاربردهای تلرانس محدود می باشد، پلی استرها (اغلب در ترکیب با فیبرهای شیشه ای) به هنگامی که مقاومت بالا با انقباض کم لازم است،‌ احتیاج می باشند.

الاستومر چیست 

ترموست ها به وسیله قالب سازی فشرده، قالب سازی انتقال رزین،‌ قالب سازی تزریقی، پلتروژن و ریخته گری شکل می گیرند. آنها پرداخت قالب را بیشتر کرده و نسبتا دور از خطوط جریان و علائم سینک می باشند که به طرح قالب بستگی دارد .بسیار براق، ساتن، و پرداخت های سندبلاست ممکن می باشند و علامت گذاری برجسته را می توان قالب سازی کرد. قالب سازی را می توان سازگار با تولید حجم پایین با استفاده از روشهای کم هزینه ساخت؛ اما حجم تولید بالا،‌ نزدیک به یک میلیون یا بیشتر، فقط با قالب های گرانی ممکن هستند که به حرارت دهی،‌ خنک سازی و استخراج سریع اجازه می دهند. فنول ها را می توان فقط بصورت سیاه و قهوه ای قالب سازی کرد؛ اوره،‌ ملامین،‌ الکید وترکیبات پلی استری در محدوده وسیعی از رنگ ها قابل دسترسی هستند. سیالیت برخی ترموست ها قبل از قالب سازی به آنها اجازه می دهد تا جزئیات ریزتری را بپذیرند و بین فیبرهای نفوذ کنند تا کامپوزیت تشکیل دهند. اغلب کامپوزیت های پلیمری با عملکرد بالا دارای مواد مخلوط ترموست هستند. ترکیبات قالب گری خمیر و ورق از پلی استرها استفاده می کنند (dmc وsmc)؛ شیشه یا کربن رشته سیم پیچی از اپوکسی ها بعنوان ماتریسی برای عملکرد بالا استفاده می کنند. ترموست ها را نمی توان بازیابی کرد. (سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام