چاقی در تابستان

فصل داغ تابستان به همراه خوراکی های خوشمزه و البته پر کالری بار دیگر از راه رسیده است.

بیشتر اوقات روز های طولانی و گرم آن ما را به سمت مصرف خوراکی های پر کالری و پر ضرر سوق می دهد. اما آیا راه حلی هست که بتوان از این خوراکی ها لذت برد و در عین حال از چاق شدن جلو گیری کرد؟ اگر می خواهید پاسخ این سوال را بدانید با ما همراه باشید.

از همان بستنی قیفی گرفته تا یخ در بهشت و لواشک و آب زرشک های سر خیابان ها همگی در عین حال که پر ضرر هستند، بسیار پر کالری هم هستند بنابراین بیشتر افراد بعد از اتمام تابستان نه تنها وزنی کم نکرده اند بلکه چندین کیلو اضافه وزن پیدا کرده اند. می خواهم راهی را به شما پیشنهاد دهم که از چاق شدن خود جلو گیری کنید و هم کالری بسوزانید. این راه جایگزینی است. چگونه؟ به شما خواهم گفت. با دنبال کردن راه هایی که در ادامه به شما معرفی می کنم تابستان را با خیال راحت و بدون عذاب چاق شدن سپری کنید. در زیر چند مورد از خوراکی های پر ضرر را با جایگزین هایشان برای شما توضیح می دهم:

بستنی:

این خوراکی خوشمزه و خنک که در فصل تابستان هر پنج قدم و یکی از مغازه های آن پیدا می شود یکی از پر کالری ترین خوراکی های این فصل است. مزه ی شیرین و خنکی آن برخی از ما را وادار به مصرف چند بار در روز آن می کند. اما جالب است بدانید که طبق تحقیقاتی که سازمان جهانی سلامت در 2008 انجام داد، مشخص شد که مزه ی شیرین می تواند اعتیاد آور باشد. بله تعجب برا انگیز است اما شیرینی می تواند منجر به این شود که مدام بدن تقاضای بیشتر و بیشتر کند. مانند فرد معتادی که مدام برای لذت بیشتر به دنبال افزایش مصرف خود است، بدن هم برای کسب لذت و جلو گیری از عادی شدن آن مدام درخواست بیشتر و بیشتر می کند. اما جاگزین های مفید این خوراکی زیاد است هر کس می تواند به سلیقه ی خود جایگزینی انتخاب کند. اما چند مورد از جایگزین های پیشنهادی من: ماست میوه ای و بستنی های خانگی است. ماست میوه ای را می توانید برای نیم تا یک ساعت در فریز بگذارید و بعد آن را با کمی میوه و یا یک تکه شکلات تلخ خورد یا رنده شده جایگزین کنید و از آن لذت ببرید اکثر بستنی ها بیش از 200 کالری دارند اما جاگیزین پیشنهادی ما کمتر از 40 کالری دارد. مورد پیشنهادی بعدی بستنی خانگی است. برای درست کردن آن راه های زیادی وجود دارد اما چند مورد از راحت ترین های آن این است که مقداری میوه ی مورد علاقه ی خود را فریز کنید و بعد آن را با کمی شیر عسلی یا جداگانه درون مخلوط کن بریزید. خوب مخلوط کنید. بستنی شما آماده است. می توانید هم یک میوه را جداگانه انتخاب کنید و هم چند میوه را با هم. حتی می توانید چند میوه را جدا گانه خرد کنید و برای زیبایی بیشتر لایه لایه روی هم قرار دهید و با تکه های میوه تزیین کنید.

آب میوه های غیر طبیعی و نوشابه ها:

این فصل به علت گرمی هوا باعث تعریق شده در نتیجه بدن دچار کم آبی می شود. جالب است بدانید که بدن اگر حتی یک درصد از آب خود را از دست دهد، فرد به سرعت احساس تشنگی می کند. اما مانند بستنی آب میوه ها و انواع نوشیدنی های گاز دار و یا پودر های شربتی نیز هم پر کالری هستند و هم برای بدن مضر. یک نکته ضروری که لازم است بدانید این است که هیچگاه به هنگام تشنگی از نوشابه یا دیگر نوشیدنی های گاز دار استفاده نکنید زیرا این کار نه تنها تشنگی شما را رفع نمی کند بلکه باعث رسوب آن در کلیه شده و باعث سنگ کلیه و مثانه می شود. اما جاگیزین های پیشنهادی من: بهترین گزینه برای رفع تشنگی در همه حالات آب است. آب خنک بسیار عالی است هم تشنگی را بر طرف می کند و هم اندام های داخلی بدن را هم سم زدایی می کند. اما فراموش نکنید که آب به همراه یخ منجر به کبد چرب، دندان درد و اسپاسم معده می شود. اما یکی دیگر از جایگزین های پیشنهادی آب میوه ی طبیعی است. خیلی راحت در خانه برای خود آب میوه ی طبیعی درست کنید. یکی از میوه های پی آب این فصل مانند هندوانه یا طالبی یا هر میوه ی مورد علاقه و آب دار دیگری که دوست دارید را با مخلوط کن به خوبی مخلوط کنید تا آب و گوشته ی آن ترکیب شود سپس آن را در یخچال نگه داری کنید و میل کنید.اما به یاد  داشته باشید که این نوشیدنی چون مواد نگه دارنده ندارد تنها یک روز قابل استفاده است. جایگزین های دیگر هم شامل شیر موز و شربت زعفران و شربت خاکشیر با آب خنک و شربت سکنجیبین است. می توانید به غیر از شیر موز بقیه را درست کنید و چندین روز از آن استفاده کنید.

فست فود ها:

شاید به خود بگویید که فست فود را در هر فصلی می توان خورد، اما به یاد داشته باشید که در این هوای گرم به علت بی آبی بدن امکان دارد که وقتی بیرون هستید احساس گرسنگی کنید. و خب گزینه ی مناسبی که در آن وضعیت به ذهن شما می رسد خوردن فست فود ها است. یا حتی با دوستان و خانواده بیرون رفته اید و دوست دارید که از این هوای خوب لذت ببرید و در کنار هم خوراکی بخورید باز هم گزینه های پیشنهادی همه فست فود خواهد بود. فست فود های پر کالری و البته مضر برای تمام اندام های داخلی بدن. جایگزین پیشنهادی من: در کیف خود آجیل یا میوه های خشک بگذارید. هنگام بیرون رفتن اگر احساس گرسنگی کردید کمی از آن ها را میل کنید تا احساس گرسنگی شما رفع شود و به سوی غذا های پر کالری کشیده نشوید. اگر هم قرار است با دوستان یا اقوام بیرون بروید می توانید در خانه غذا های خوشمزه و کم کالری درست کنید تا در بیرون مجبور به خوردن غذا های چرب و البته پر کالری بیرون نشوید.

سخن آخر:

و نکته ی آخر این که وقتی بیرون از خانه هستید با خود آب داشته باشید. زیرا بدن در هنگام تشنگی هم مواد شیرین و هم پر کالری تقاضا می کند که اشتهای کاذب است با نوشیدن کمی آب خواهید دید که دیگر احساس گرسنگی و هوس کالری افزایی ندارید. مصرف سبزیجات را هم فراموش نکنید سالاد های فصل و سبزیجات به بدن آب کافی می رساند، کم کالری و از بین برنده ی اشتهای کاذب است.

تابستانتان پر از شادی و  لاغریJ

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید