کم آبی بدن در تابستان

در

گرمترین فصل سال آغاز شده است و این بدان معنا است که سرعت تعریق بدن بالاتر می رود و در نتیجه باعث کم آبی بدن می شود.

کم آبی بدن بسیار خطرناک است. چه بسا پزشکانی که گزارش کرده اند بیماران به علت کم آبی بدن چشم یا کلیه ی خود را از دست داده اند. از راه های ساده ای می توان از به وجود آمدن این مشکل جلو گیری کرد. در ادامه راه هایی را به شما برای جلو گیری از ابتلا به کم آبی در تابستان پیشنهاد  خواهیم کرد.

 آب بنوشید:

برای مقابله با مشکل کم آبی بدن در تابستان آب بنوشید. نوشیدن روزی 8 لیوان در روز واجب است اما شما می توانید برای جلوگیری از کم آبی بدن خود در روز های گرم آن را به تا 12 لیوان نیز افزایش دهید. با این کار به دفع سموم بدن خود از راه ادرار و تعریق کمک زیادی می کنید. علاوه بر این نوشیدن آب به شفاف شدن پوست و کم رنگ شدن حلقه های تیره ی دور چشم کمک می کند.

شربت سکنجبین بنوشید:

شربت سکنجبین از جمله نوشیدنی هایی است که در بین ایرانیان بسیار رواج دارد. این نوشیدنی خنک و دوست داشتنی برای مدتی شما را از تشنگی و احساس گرمازدگی دور می کند و برای بدن مفید است و به پاکسازی کبد و تقویت کلیه نیز کمک می کند.

شربت زعفران بنوشید:

می توانید کمی زعفران دم کرده را با کمی شکر و گلاب و آب مخلوط کنید و از آن برای رفع تشنگی خود استفاده کنید. البته مواظب باشید که از شکر زیادی استفاده نکنید زیرا قند خون را بالا می برد و این خود باعث احساس گرما می شود. همچنین برای بدن هم شکر زیاد خطرناک است. این نوشیدنی به علت خواص زعفران موجب به نقویت قلب شده و از ابتلا به گرما زدگی، افسردگی و خواب آلودگی کمک می کند.

تخم شربتی بنوشید:

تخم شربتی دانه ای سر شار از کلسیم است و البته نوشیدن شربت هایی حاوی تخم شربتی باعث می شود که تا مدت طولاتی شما احساس تشنگی و گرسنگی نکنید. زیرا این دانه های کوچک آب را درون خود حبس می کنند و تا مدتی طولانی تر آن را درون خود نگه می داردند.

لیموناد بنوشید:

یکی دیگر از شربت های خوشمزه ای که در طول روز می توانید در خانه نیز خودتان اقدام به درست کردن آن کنید، شربت لیموناد است. کافی است آب لیمو ی تازه و کمی نعنا و کمی آب را با یک دیگر مخلوط کنید و از فواید بی شمار آن از جمله پاکسازی کلیه ها و رفع حرارت بدن بهره بجویید. هر چند که می توان این نوشیدنی را با آب لیمو های صنعتی نیز تهیه کرد، اما تاثیر لیموی طبیعی را دست کم نگیرید.

خاکشیر بنوشید:

خاکشیر از آن دانه های پر سودی است که در طب سنتی استفاده های فراوانی دارد. این خوراکی جالب و مقوی اگر با آب گرم درست شود باعث ایجاد گرما می شود. اما اگر آن را با آب خنک تهیه کنید، مشاهده خواهید کرد که به سرعت حرارت بدن را پایین می آورد. به همین علت از آن با آب خنک در تابستان برای رفع عطش و گرمازدگی استفاده می کنند.

خیار بخورید:

یکی از میوه های آب دار خیار است. خیار را می توانید هم به صورت خورد شده و هم به صورت آب شده مصرف کنید و از آب آن یک نوشیدنی خوشمزه برای از بین بردن عطش و روشن کردن رنگ صورت استفاده کنید. می توانید کمی خیار را رنده کنید و به آن آب لیموی تازه و آب خنک بیافزاریید. نوشیدن دو لیوان در روز از این نوشیدنی به رفع عطش و حرارت بدن کمک بسزایی می کند.

هندوانه و خربزه بخورید:

هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک، انبه، انگور و هر میوه ی آب دار دیگری که خودتان دوست دارید تهیه کنید و از آن برای رفع تشنگی شدید و جبران کم آبی بدن استفاده کنید. از بین این میوه ها هندوانه نود و نه درصد حاوی آب است، مصرف آن نه تنها باعث رفع تشنگی می شود، بلکه به بهبود عملکرد کلیه ها نیز کمک می کند. حتی برخی از افراد بر این باور اند که هندوانه در دفع سنگ کلیه به علت آب فراوانی که دارد، بسیار کارآمد است.

کلم بخورید:

یکی از سبزیجاتی که هم برای جلوگیری از سرطان سینه مفید است و هم آب فراوانی دارد، کلم است. این سبزی به خوبی از عهده ی رفع عطش شما بر می آید. آن را تکه تکه کرده و همراه با کمی ماست و لیمو ی تازه میل کنید. به بهبود کار روده و رفع عطش کمک می کند.

کاهو سکنجبین بخورید:

این عصرانه اصیل ایرانی یکی از محبوب ترن خوراکی ها برای رفع کم آبی بدن انسان است. می توانید برخی از روز ها کمی از آن را میل کنید. اما به یاد داشته باشید که  در مصرف کاهو دقت کنید. کاهو هایی که برگ های سبز پرنگ هستند مفید تر هستند. زیراکلروفیل بیشتری دارند و در خون سازی و کاهش کلسترول تاثیر به سزایی دارند.

تمام مواردی که در بالا ذکر شد در بیشتر اوقات به خوبی پاسخگوی رفع نیاز تشنگی فرد خواهند بود. اما به یاد داشته باشید، زیاده روی در هرچیزی، حتی آب که مایه ی حیات است، برای بدن مضر است. پس سعی کنید که در مصرف هیچکدام از نوشیدنی ها و خوراکی هایی که ذکر شد زیاده رویی نکنید. به قول معروف: اندازه نگه دار که اندازه نکوست.(سیارک)

شاد باشید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

غذای مناسب برای زن ها

در

اگر شما هم مثل بسیاری از زنان دیگر هستید که زمانی برای تغذیه پیدا نمی کنند امکان ندارد تمامی مواد مغذی که بدنتان به آنها نیازمند است را دریافت ننمایید. با توجه به دستورالعمل‌های رژیمی جدید برای آمریکایی‌ها، بسیاری از زنان پتاسیم، فیبر، کولین، منیزیم، کلسیم، آهن و ویتامین‌های A، D، E و C را به اندازه کافی دریافت نمی کنند. پرمشغله بودن اجازه داشتن تغذیه خوب را نمی دهد- چیدمانهای هوشمندانه در فروشگاه های مواد غذایی می تواند به بهبود کمبود مواد غذایی شما کمک کند:‌

1. تخم مرغ
سالهای طولانی باور بر این بود که تخم مرغ موجب انسداد عروق می گردد اما در حال حاضر می دانیم که تخم مرغ ها بسته غذایی خوبی هستند و می توانند بخشی از رژیم غذایی سالم باشند. یک تخم مرغ بیش از 10 ماده ضروری مغذی از جمله آهن، ویتامین D، روی، لوتئین، زیگزانتین و کولین دارد و پروتئین و آنتی اکسیدان با کیفیت بالایی را تامین می کند. برخی غذاها طبیعی حاوی ویتامین D یا کولین هستند و بسیاری از پروتئین‌های حیوانی فاقد آنتی اکسیدان‌، تخم مرغ را به یکی از مغذی‌ترین ماده غذایی در رژیم غذایی شما تبدیل می کنند. اعتقاد بر این است که ویتامین D به حفاظت شما در مقابل شرایطی از جمله برخی سرطانها، دیابت، بیماری‌های خود ایمنی کمک می کند، حتی امکان دارد به کنترل وزن نیز کمک کند. همچنین ویتامین D روی کلسیم عمل می کند تا استخوان ها را قوی و سالم نماید. به احتمال زیاد استئوبروز و استئوپنی در زنان به ویژه پس از یائسگی بیش از مردان، دیده شود. با توجه به آخرین اطلاعات برآورد شده 8.2 میلیون زن آمریکایی پوکی استخوان دارند و بیش از 27.3 میلیون نفر کمی توده استخوانی دارند.
از تخم مرغ بعنوان بسته پروتئینی در صبحانه و بصورت کوکو با سبزی فراوان بعنوان یک شام سریع و آسان استفاده کنید.
2. آلو
از این پس آلو غذای صرفا مادربزرگی نیست! توجه داشته باشید که این میوه سرشار از فیبر می تواند به حرکت و بهبود کل دستگاه گواراشی کمک کند. زنان نسبت به مردان یبوست و سایر اختلالات گوارشی را بیشتر تجربه می کنند و در نتیجه آلو یک میوه بسیار مفید برای سلامت زنان، در این مورد خواهد بود. و چیز دیگری که گفتنش ضروری است این است که: با توجه به مطالعات انجام گرفته در دانشگاه ایالتی سن دیگو، آلو می تواند به افزایش سلامت استخوان کمک کند. خوردن 5 یا 6 روز از آن می تواند به کاهش از دست دادن استخوان کمک و تراکم استخوان در زنان یائسه را بهبود بخشد. کارشناسان می گویند که ترکیبات مواد مغذی این میوه، از جمله ویتامین K، بور، منیزیم، پتاسیم و پلی فنول است که برای استخوان مفید می باشند. (سیارک)
از آن بعنوان تنقلات شیرین استفاده کرده یا به غلات و ماستتان اضافه کنید. روشهای خلاقانه در استفاده از آن: از پوره آن به جای شکر (و بعنوان ماده‌ای که کمی بیشتر فیبر دارد) در مواد غذایی پخته استفاده کنید.
3. سالمون
مطمئنا ماهی های زیادی در دریا وجود دارد اما ماهی سالمون یکی از سالم‌ترین آنهاست. این پروتئین بدون چربی دارای اسید چرب امگا 3 است که برای مبارزه با چاقی خوب بوده و نیز از استخوان های شما محافظت می کند. اگر در خوردن خوراک ماهی و گوشت قرمز قرار است ترجیحی انجام دهید بهتر از همه این است که با توجه به توصیه اکثر کارشناسان، مصرف گوشت بویژه گوشت چربی دار، گوشت فرآوری شده از جمله بیکن و گوشت اغذیه‌فروشی‌ها را محدود کنید. زنان باردار نیز می‌توانند با انتخاب سالمون به کودک خود کمک کنند. در مطالعه ای که انجام شده زنانی که از ماهی کمتر استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس و کم وزنی هنگام تولد قرار می گیرند. بعنوان خوراکی سالم و خوش طعم، سالمون را به سبک آسیایی بخورید.
4. پسته
چیپس های چرب را کنار گذاشته و به جای آن از برخی تنقلات آجیلی استفاده کنید. یکی از سالم ترین آجیل ها پسته می باشد. مصرف یک اونس حدود 49 دانه از آن حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی مفید است. در واقع، محققان توصیه می کنند که خوردن روزانه 1.5 اونس از اغلب آجیل‌ها از جمله پسته، بخشی از رژیم غذایی کم چرب و کم کلسترول است که می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی که قاتل درجه یک، یک چهارم زنان آمریکایی است کمک کند. همچنین پسته سلاح مهمی در مقابله با افزایش وزن است: پسته با 160 کالری در هر اونس، یکی از کم کالری ترین آجیل ها است و حاوی پروتئین و فیبر می باشند. و از آنجایی که پوست‌دار آن جلوی شما را می گیرد (و به شما یادآوری می کند که چه مقدار خورده‌اید) احتمالا موجب مصرف کم شما از پسته گردد. در تحقیقی که انجام گرفته، افرادی که پسته پوست دار می خورند 41٪ کمتر از آنهایی که پسته بدون پوست می خورند، کالری جذب می کنند.
از پسته بعنوان یک میان وعده غذایی استفاده کرده و یا آن را به سالاد یا ساید دیش ها (غذاهای جانبی) از جمله غذای کدو گردویی و ساید پسته استفاده کنید.(سیارک)

 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

چی بخوریم چی نخوریم

در

روزگار سختی شده !! همه درگیر این هستیم که چی بخوریم ؟چی نخوریم ؟ برای خوردن هر چیزی باید اول دنبال خواص و ضررش برویم .یک بار می گویند بخوریم ، یکبار میگویند نخوریم . جای دوری نمی رویم . خیار و گوجه ای که تا چند روز پیش می گفتن بخورین هزاران خاصیت داره و یا این که در رژیم مدیترانه ای که خیلی مفید است، کلی خیار و گوجه استفاده می شود، حالا محققان به خیار و گوجه فرنگی هم رحم نکرده اند! خیار و گوجه ای که سر سفره ما ایرانی ها فراوان استفاده میشود .

به گفته دکتر استیون گاندری خیار و گوجه پروتئینی دارد به نام  لکتین که  ارتباطی با آلزایمر و زوال عقل پیدا می کند .

این  جناب لکتین در خیار، گوجه فرنگی، غلات کامل، سویا، دانه ها، فلفل، جوانه غلات، سیب زمینی و برخی محصولات لبنی هم موجود است . بله یجورایی با این توضیحات محققان ،  کلا از سفره ایرانی و مدیترانه ای مایوس شدیم.توجه کنید اگه غلات کامل، سویا، دانه ها، فلفل، جوانه غلات وسیب زمینی  و... را نخوریم پس چی بخوریم ؟ دکتر استیون گاندری، محقق از دانشگاه کالیفرنیا گفته است که پروتئین لکتین برای روده ها ضرر دارد و روی  انواع گروه خونی  هم آزمایش کرده اند و در بوجود آمدن  اختلالات مغزی نقش بسزایی ایفا می کند.محققان عنوان کرده اند که تاثیر لکتین بخاطر ژنتیک هر فرد ، به شکلی متفاوت بروز می کند البته امکان حذف کامل این پروتئین غیر ممکن می باشد و تاثیر مصرف آن در بعضی از افراد خوب و برای برخی مضر است .

خوب شاید خوش شانس باشیم و در آن دسته ای  قرار بگیریم که پروتئین لکتین  برایمان مناسب باشد.

به گفته دکتر استیون گاندری، محقق از دانشگاه کالیفرنیا لکتین توانایی  تغییر بدن، سیستم ایمنی و میزان خون را دارد بصورتی که قادر است گیرنده های انسولین را متوقف نموده و به مرور زمان بر عروق خونی و حتی بر مغز تاثیر بگذارد.لکتین به  خاطر شباهت به سایر پروتئین ها در بدن موجب حمله سیستم ایمنی بدن می شود که در نهایت منجر به واکنش های التهابی از طرف بدن و مشکلاتی در دستگاه گوارش، مغز، اعصاب و بیماری های خودایمنی می گردد. 

در صورتی که در مورد مطلب این مقاله اطلاعاتی دارید با کاربران به اشتراک بگذارید. (سیارک)

 

 

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

فوائد سرکه سیب

در

 (سیارک) :در سال 2013 ، جانستون در دانشگاه شهر آریزونا ، فوائد سرکه سیب را در پیشگیری از دیابت نوع 2 مورد بررسی قرار داد . در آن سال ، شرکت کنندگان نوشیدنی براگ آلی کیدر را به عنوان منبع سرکه  سیب مورد استفاده قرار دادند . این نوشیدنی با عصاره گیاه استویای آلی شیرین شده بود . دکتر جان وسترداهل ( کارشناس تغذیه ی محصولات غذایی براگ ) می گوید که ما سطوح مناسبی از سرکه سیب را در این نوشیدنی ها قرار دادیم تا افراد بتوانند از فوائد آن برخوردار شوند .

بخاطر وجود دو واحد سرکه ی سیب در هر بطری 16 اونسی ، افراد مورد آزمایش معادل یک قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی و ارگانیک را دو بار در روز با وعده های غذایی نوشیدند . آنها به مدت 12 هفته این روش را ادامه دادند . نتایج نشان می دهند که مصرف یک قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعیِ حل شده در آب دوبار در روز ( به همراه وعده غذایی) می تواند به کاهش شاخص گلیسمیِ آن وعده ی غذایی کمک نماید .

اسید استیک موجود در سرکه ی سیب ( یک اسید آلی)  می تواند آنزیم تبدیل کننده ی نشاسته به قندهای ساده را مهار کند .سرکه سیب اثرات سودمندی بر غلظت گلوکز خون افرادی در خطر دیابت نوع 2 دارد.

آن به حفظ قند خونِ کنترل شده کمک کرده و باعث بهبود واکنش انسولین به کربوهیدرات ها در وعده غذایی می شود . این ماده همچنین در افرادی که قصد کاهش وزن دارند نیز سودمند می باشد زیرا می تواند با کاهش شاخص گلیسمی به کنترل وزن نیز کمک نماید .

محققین این تحقیق اعتقاد دارند که نتایج آنها نشان می دهد که با اضافه کردن سرکه به وعده های غذایی ، در افرادی که در خطر بیماری دیابت نوع 2 می باشند ، اثرات ضد گلیسمی ایجاد می شود . 

انستیتوی بهداشت براگ با حمایت از پژوهش های انجام گرفته در این زمینه ، به دنبال درک بهتری از نقش سرکه سیب در سلامتی انسان ها می باشد .  دکتر وسترداهل به عنوان یک از دانشمندان شرکت براگ معتقد است که : من با تحقیق کردن و توسعه دادن محصولات به مردم کمک می کنم تا سلامتی بهتری داشته باشند . سلامتی چیزی است که براگ به دنبال آن می باشد .

داروهای شیمیایی ضد اشتها و مکمل های غذایی به وفور در بازار دیده می شوند . بسیاری از این داروها برای سلامتی مشکل ساز بوده و حتی می توانند باعث مرگ فرد شوند . افراد زیادی به دنبال راه های طبیعی برای کاهش وزن خود می باشند که در این زمینه سرکه سیب آلی یک راه حل فوق العاده می باشد .

پکتین موجود در سیب یکی از مواردی است که باعث ارتباط بین سرکه سیب و کاهش وزن می شود . پکتین به عنوان یک فیبر طبیعی به تمیز کردن مسیرهای گوارشی کمک می کند ضمن اینکه سرکه سیب به علت داشتن ماهیت اسیدی می تواند به بدن کمک کند تا چربی های ذخیره شده را بسوزاند و باعث کاهش وزن شود .

یک رژیم غذایی مناسب باید از طیف گسترده ای از میوه های تازه ی آلی ، سبزیجات ، سالاد خام و جوانه ، آجیل و دانه خام ، سبزیجات پخته ، بخارپز و سرخ شده ، برنج قهوه ای ، پاستای غلات ، توفو و حبوبات تشکیل شده باشد . (سیارک)

نظرات

۱۳۹۷/۷/۱۱سرکه های بیرون معلوم نیست چطوری درست میشه و چقدر مواد نگه دارنده و .... می زنن

۱۳۹۷/۷/۱۰تو خونه هم راحت میشه سرکه سیب درست کرد

در ادامه بخوانید...

لاغری با 7 میوه

در

 برای داشتن اندامی متناسب و لاغری ، باید اصول آن را یاد بگیریم.

یکی از اصول لاغری کاهش دریافت میزان کالری می باشد که با کمتر خوردن مواد غذایی نشاسته دار و ورزش امکان پذیر می شود اما در کنار دریافت کمتر کالری ، متابولیسم بدن باید بخوبی وظیفه خودش را انجام بدهد.

در این مقاله با 7 میوه لاغر کننده آشنا می شوید که باعث تحریک متابولیسم بدن می شوند میوه هایی کم کالری و مملو از آب و فیبر.

گلابی سرشار از فیبر

گلابی خوشمزه، آبدارسرشاراز فیبر و حاوی پتاسیم می باشد . پتاسیم باعث کاهش میزان کلسترول بد خون می شود و دربهبود کار قلب بسیار مفید است. اگر تصمیم به لاغری دارید حتما گلابی را در لیست خود قرار دهید.

سیب آب کننده  چربی 

 

 سیب سبز یا قرمز برای لاغری معجزه می کند. سیب علاوه بر فیبر بالا  حاوی ویتامین ها و مواد معدنی می باشد.  سعی کنید روزانه یک سیب بخورید.

فعال کردن متابولیسم بدن 20 مورد مواد غذایی

پنج ماده غذایی عالی برای کاهش وزن

بهترین راهکارها برای جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست بعد از کاهش وزن

قره قاط بمب آنتی اکسیدان

میزان آنتی اکسیدان در قره قاط(سیاه گیله)  بالاست .  قره قاط برای مبارزه با سرطان های متعدد ، چاقی مفرط ، فشار خون بالا و کاهش دهنده چربی بد خون  مناسب می باشد و به لاغری کمک زیادی می نماید.

موز تقویت کننده  دستگاه ایمنی بدن

 موز به علت داشتن  ویتامین B6  دستگاه ایمنی بدن را تقویت می نماید و به خاطر پتاسیم موجود در آن خطر بروز بیماری های قلبی را کم می کند.فیبر موجود در موز برای بر طرف کردن یبوست مناسب است.به علت شیرین بودن موز و قند بالا در مصرف این میوه زیاده روی نکنید.

کیوی سرشار از ویتامین C 

کیوی سرشار از ویتامین C و از دسته میوه های سرشار از فیبرمی باشد که  در هضم غذا و ایجاد احساس سیری طولانی مدت مؤثر است. برای رفع یبوست آخر شب قبل از خواب 2 تا 3 عدد کیوی میل نمایید.

7 فعالیت روزانه که به کاهش وزن کمک می کند

رژیم کاهش وزن 15 روزه

چرا شما نمی توانید در مقابل دونات های اداره مقاومت کنید

گریپ فروت قاتل چربی

 مصرف نصف گریپ فروت نیم ساعت قبل از غذا برای لاغری موثر است. اگر به تناسب اندام و لاغری فکر می کنید ، روزانه ی گریپ فروت مصرف کنید.

معجون معجزه آسا دشمن چربی دور شکم

توت فرنگی 

تمام میوه های قرمز رنگ خاصیت چربی سوزی دارند زیرا باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شوند که از تجمع چربی ها در بدن جلوگیری می کند  و متابولیسم بدن را به کار می اندازند. توت فرنگی یک میوه ی ضدالتهاب بشمار می رود. (سیارک)

لاغری خیلی سریع با جایگزینی مواد غذایی

لاغری سریع تر با جایگزینی مواد غذایی

لاغری سریع با جایگزینی مواد غذایی

لاغری سریع 3 مورد

کاهش وزن و لاغری با قارچ مایتاکه

نظرات

در ادامه بخوانید...

اهمیت سرمایه گذاری در روابط

در


سرمایه اجتماعی یک ساختار مرتبط با سلامت است که راهی برای پرستاران اطفال (PNPها) جهت تصور و تجسم ارتباط متقابل بین روابط اجتماعی و بهداشت می باشد. استفاده از مفهوم "سرمایه اجتماعی" برای کودکان و سلامت خانواده، دارای ظرفیت کمک به PNPها جهت قاب بندی مجدد سوالات مداوم و کشف مسائل مربوط به سلامت در راه های جدید و خلاق است.

 

محیط های فعال بهداشتی باید با استفاده از یک رویکرد پایین به بالا، و با برنامه های ارتقاء سلامت مشارکتی و پروژه های سلامت و بهداشت جامعه با محرک داخلی، ایجاد شود. PNPها باید فرصت برای شبکه بندی و انتشار دانش در مورد مسائل سلامت مربوط به جامعه را ایجاد نمایند. PNPها همچنین باید سرمایه اجتماعی و رویه خاص "بینش درمانی" خود را برای توسعه مداخلات جدید به منظور افزایش بهداشت کودک و خانواده ایجاد نمایند.

"بیماری و بلایا مانند باران می آیند و می روند، اما سلامت مانند خورشیدی است که روشنگر تمام روستا می باشد." - ضرب المثل

سوال مهمی که پرستاران اطفال (PNPها) ممکن است به هر ارزیابی سلامت بیماری اضافه نمایند این است که، "رابطه شما با همسایگان خود چگونه است؟" این که طبابت به صورت مراقبت اولیه، حاد، و یا تخصصی باشد، PNPها نیاز به دانستن این موضوع دارند که در چه موقعیتی خانواده ها به زندگی خود اهمیت می دهند. نمی خواهیم بگوییم که PNPها باید در مسائل خصوصی خانواده کنجکاوی نمایند، بلکه پیشنهاد می دهد که PNPها باید همیشه به یاد داشته باشند که بهداشت و درمان کودک و خانواده و خوب بودن، مفهومی می باشند. این مهم است که خانواده در چه موقعیتی زندگی می کند. مهمتر از آن، این مهم است که همسایگان آنها چه کسانی هستند و چه نوع روابطی جهان اجتماعی آنها را تعریف می کند. این کنجکاوی نیست؛ بلکه ارزش دادن به جدایی ناپذیری روابط اجتماعی و سلامت می باشد. درک سرمایه اجتماعی به عنوان یک مفهوم مرتبط با ارتقاء سلامت، یک راه برای پرستاران برای مفهوم سازی این ارتباط متقابل است.
سرمایه اجتماعی، مانند سرمایه انسانی و مالی، یک دارایی است که منجر به منافع در آینده مطابق با سطح سرمایه گذاری های انجام شده در حال حاضر می شود. همانطور که توسط دانشمندان علوم اجتماعی به کار برده می شود، سرمایه اجتماعی به شبکه های اجتماعی، هنجارهای رابطه متقابل، کمک متقابل، و قابلیت اعتماد اشاره دارد .( سیارک)

سرمایه اجتماعی به قراردادی بین افراد اشاره دارد که امکان دستیابی به تنوعی از اهداف، شامل سلامتی را برای افراد و گروه ها فراهم می آورد. سرمایه اجتماعی مکانیزمی است که منابع موجود ممکن است توسط افراد و از سوی آنها، و نه برای آنها، بسیج شود.

این یک راه برای پرستاران جهت اضافه کردن یک بستر اجتماعی به ارزیابی سلامت است. سرمایه اجتماعی به پرستاران یاد آوری می شود که افراد صرفاً به واسطه خودخواهی و یا منفعت عمل نمی کنند، بلکه در چارچوب تعاملات و روابط میان فردی خود اقدام می نمایند. سرمایه اجتماعی دارای ظرفیت کمک به پرستاران برای قاب بندی مجدد سوالاتی ماندگار و بررسی سلامت به صورتی واقعا متنی نظیر نابرابری بهداشتی می باشد. مانند خورشید که روشنگر تمام روستا، سرمایه اجتماعی افراد را به روش هایی متصل می کند که تبدیل به روابطی به سوی منابع می شود.
("او که شما را تغذیه می کند یک چشم برای مراقبت شما نگه می دارد" ضرب المثل آفریقایی )
افراد در یک جامعه برای رفاه کسانی منصوب می شوند که در اطراف آنها می باشند، به دلیل آن که با یکدیگر مرتبط می باشند. بر خلاف کمک مستقیم (شناخته شده به عنوان حمایت اجتماعی)، سرمایه اجتماعی بر تعاملات، به جای حمایت و یا برنامه های خاص تمرکز می کند. به عنوان مثال، محله ها، یک بافت اجتماعی هستند که در آن سرمایه اجتماعی دارای مزایای ماندگار می باشد. به همین دلیل است که نرخ جرم و جنایت در جایی که همسایگان به خوبی یکدیگر را می شناسند پایین تر است . برنامه محله ای دیده بان نشان می دهد که چگونه شبکه های ارتباطی می توانند همسایگان را پیوسته و یک پیام به مزاحمان بالقوه ارائه دهند که می گوید: "ما هرکدام در اینجا مراقب دیگری هستیم." این برنامه نشان دهنده سرمایه گذاری یک جامعه در ایمنی کل محله است. سرمایه اجتماعی سرمایه گذاری در روابط است.
در کتاب "هدف مشترک: تقویت خانواده ها و محله"، نوشته لیسبت اسکور (1997) برنامه محله هایی توصیف شده است که در بهبود زندگی کودکان و خانواده در سطح جامعه موفق بوده اند. به عنوان مثال، "اسکور" داستان سندتون، یک جامعه در بالتیمور را ارائه داد که به عنوان یک محله "پایین" توصیف شد؛ در اواخر دهه 1980، سندتون در میان بدترین مناطق شهرستان از نظر فقر، بیکاری، عملکرد تحصیلی، بارداری نوجوانان، بیماری های مزمن، جرم و جنایت خشونت آمیز، و فراوانی HIV- ایدز رتبه بندی شد" . در اوایل دهه 1990، شهردار این شهرستان تشکیل یک نیروی ضربتی برای دگرگون کردن سندتون را داد. هدف پرورش رهبری محله و ایجاد ظرفیت در ارائه دهندگان خدمات موجود و سازمان ها برای پیاده سازی یک تغییر و تحول پایدار در جامعه بود. تا سال 1996، صدها نفر از ساکنان و کارکنان سازمان های دولتی و خصوصی برنامه های آگاهی و برنامه های مداخله ای را به منظور بهبود سلامت خانواده در جامعه توسعه دادند. ساکنان برای نظارت بر سلامت همسایگان خود آموزش دیده بودند، و حامیان خانواده، به خانواده ها در به دست آوردن خدمات بهداشتی کمک می کردند. تاسال 1996، کلینیک های مدرسه و کلیسا محور افتتاح شد و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی محلی، مراقبت های اولیه با کیفیت بالا به همه ساکنان محله، بدون در نظر گرفتن توانایی پرداخت، ارائه می دادند. مرگ و میر نوزادان کاهش یافته و نرخ HIV-AIDS کم گردید. ارائه خدمات بهبود یافت. جامعه در سرمایه اجتماعی غنی و بزرگ شده و رفاه خانواده ها و کودکان توسط "مراقب یکدیگر بودن" بهبود بخشیده شد.( سیارک)
ما شواهد رو به افزایشی از ارتباط مثبت سرمایه اجتماعی با خروجی سلامت داریم . خیر عمومی انگیزه ای برای رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت است. در حالی که عدم ارتباطات در محله منجر به رفتارهایی می شود که در خدمت اهداف فردی می باشند، ارتباطات در محله منجر به رفتارهایی می شود که به نفع "کل" می باشند. در جوامع پیوسته احتمال بیشتری برای حمایت از محیط تسهیل کننده مشارکت افراد در رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت وجود دارد. پرستاران باید حال و هوای یک محله در هنگام برنامه ریزی و ارزیابی تلاش های ارتقای بهداشت و درمان را در نظر بگیرند.

خانواده ها ممکن است در محله هایی زندگی کنند که در آن به امانت گرفتن یک فنجان شکر معمول نباشد، تا چه رسد به این که یک نفر همسایگان خود را بشناسد؛ این موضوع با بهداشت و درمان خانواده، ارتباط دارد. "کسی که از شما بازدید می کند بهتر از کسی است که به شما سلام می فرستد." - ضرب المثل آفریقایی.

جامعه ای که سلامت را قادر می سازد، رفتارهای بهداشتی را از طریق هویت و هنجارهای اجتماعی به طور جمعی مذاکره شده، افزایش می دهد. برنامه های بالا به پایین و مبتنی بر متخصص که حقایقی در مورد خطرات بهداشتی ارائه می دهند، ممکن است اهداف مبتنی بر نتیجه را انتقال ندهند، چرا که آنها موفق به اذعان به اهمیت سرمایه اجتماعی نشده اند. از سوی دیگر، برنامه های ارتقاء سلامت جامعه محور، یک رویکرد پایین به بالا دارند که در آن کسانی که می خواهند تا از برنامه بهره مند شوند، افراد و خانواده هایی هستند که در آن جامعه اقامت دارند و دستور کارها را تنظیم و راه حل ها را شکل می دهند.
راهبردهای ارتقای سلامت جامعه محور به اهمیت شبکه های اجتماعی، هنجارهای سود متقابل، کمک متقابل، و قابلیت اعتماد، اذعان می نمایند. هر جامعه دارای مجموعه خود از هنجارها و باورهای مشترک است که می تواند در خدمت ایجاد و پرورش برنامه باشد. برنامه های ارتقاء بهداشت و درمان، ایجاد شده در چارچوبی مشارکتی، خودکارآمدی و یا اعتماد به نفس افراد در توانایی خود برای انجام اقدامات را افزایش می دهد . آنها افراد را قادر به تصمیم گیری با هم و مذاکره با همسالان می سازند. افراد به احتمال زیاد سلامت خود را کنترل می کنند، اگر آنها کنترل جنبه های دیگری را بر زندگی خود احساس نمایند.
برای کمک به افزایش سرمایه اجتماعی یک جامعه، پرستاران و سایرمتخصصان مراقبت های بهداشتی آن باید به وضوح محیط اجتماعی موجود را درک نمایند. تنها راه برای جمع آوری اطلاعات در مورد سرمایه اجتماعی، پرسیدن از افرادی است که در آنجا زندگی می کنند. مهمتر از آن، مردم در جوامع باید برای دسترسی به نیازهای خود توانمند شوند. اطلاعات تولید شده توسط مردم محلی می تواند قوی تر از اطلاعات تولید شده توسط کارشناسان باشد، تنها به این دلیل که مردم محلی بهره مند از سابقه اقامت در آنجا می باشند. ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

کربوهیدرات مضر و اثرات آن در بدن بخش اول

در

مدت‌زمان بسیار زیادی است که کم مصرف کردن (و یا حتی مصرف نکردن) غذاهای حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات سوژه بحث محققان و متخصصان تغذیه شده است. بسیاری از افراد با رعایت کردن این مسئله در رژیم غذایی خود، ادعا کرده‌اند که کاهش وزن داشته‌اند. تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته است نشان می‌دهد که کاهش مصرف کربوهیدرات علاوه بر کاهش وزن، تأثیرات مثبت دیگری نیز روی سلامت انسان خواهد داشت، مصرف زیاد کربوهیدرات تاحدی مضر است که می‌تواند بدل به تهدیدی برای جان انسان شود.

بسیاری از مردم هستند که محدودیتی برای خود در خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات قائل نمی‌شوند و اگر از این دسته افراد هستید، باید بگوییم که کاهش مصرف اینگونه غذاها، به معنی واقعی کلمه می‌تواند جان شما را نجات دهد. دریک مورد تحقیقی که صورت گرفت، این نتیجه حاصل شد که افرادی که بیش از میزان تجویز شده برای انسان، در طول روز کربوهیدرات مصرف می‌کنند (تاچیزی حدود شصت درصد بیشتر از حد مورد نیاز بدن)، نزدیک به سی درصد بیشتر از سایرین این احتمال را بوجود می‌آورند که حدود هفت سال کمتر از آنها عمر کنند. این درحالی‌است که با مصرف غذاهایی که کربوهیدرات کمتری دارند، این اتفاق نخواهد افتاد. بیایید نگاهی دقیقتر به روال این تحقیق بیندازیم: محققان برای دست‌یابی به نتیجه دراین خصوص، مردمانی بین سی و پنج تا هفتاد ساله و از ملیت‌های متفاوت را برای مدت 7.4 سال (به طور میانگین) مورد بررسی قرار دادند. پرسشنامه‌هایی استاندارد و از پیش تأیین شده برای همین منظور، بوسیله محققان دراختیار این افراد قرار گرفت و پس از اینکه به این پرسشنامه‌ها پاسخ دادند، محققان آنها را بر اساس مصرف روزانه کربوهیدرات، چربی و نیز پروتئین در گروه‌های متفاوتی قرار دادند و درحقیقت آنها را گروه‌بندی کردند. طی مدتی که این آزمایش‌ها صورت می‌گرفت، تعداد 5.796 نفر از این افراد جان خودرا از دست دادند و تعداد 4.784 نفر از این افراد به دلیل سکته قلبی و یا مغزی دار فانی را وداع گفتند. نکته جالب توجه دراین خصوص این بود که با نگاهی که محققان به پرسشنامه‌های این افراد انداخته و بررسی‌هایی که صورت دادند، مشخص شد که افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود کربوهیدرات بیشتری مصرف کرده بودند، بیشتر در معرض خطر بوده و زودتر از دنیا رفته‌اند. درسوی دیگر اما کسانی که در رژیم غذایی روزانه خود چربی بیشتری مصرف می‌کردند، کمتر در معرض خطر بوده‌اند (کسانی که سی وپنج درصد انرژی روزانه را از چربی دریافت می‌کردند) و تا بیست و سه درصد خطر مرگ در این افراد کاهش پیدا کرده بود. این افراد در مقایسه با کسانی که چربی کمتری مصرف می‌کردند (یازده درصد انرژی روزانه) هم تا چیزی حدود هجده درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار می‌گرفتند.

مصرف کربوهیدرات و ارتباط آن با اختلالات قلبی

ناگفته نماند که این تحقیق به این منظور که چگونه و یا چرا کربوهیدرات سبب افزایش احتمال مرگ می‌شود، برنامه‌ریزی نشده بود و تحقیقات قدیمی‌تری هستند که سرنخ‌هایی دراین مورد، دراختیار ما می‌گذارند. مهشید دهقان، دارای مدرک دکترای تغذیه و شاغل در مرکز تغذیه دانشگاه مک مستر کانادا، از جمله کسانی است که تحقیقاتی دراین خصوص صورت داده. او دراین باره عنوان کرده است که مصرف غذاهایی با کربوهیدرات بالا سبب افزایش چربی‌های مضر خون (که با نام تری‌گلیسرید شناخته می‌شود) و نیز لیپوپروتئین و کلسترول‌هایی می‌شود که برای بدن مضر است. او در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرده که علاوه بر این مشکلات، مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات بیش از اندازه می‌تواند سبب تجمع عوامل بیماری‌زایی شود که در نهایت منجر به اختلالات و بیماری‌هایی قلبی می‌شود. این اختلالات برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، به مراتب خطرناک‌تر است. تا چند سال پیش همه محققان با هم بر این که چربی مضرترین چیزی است که می‌تواند در وعده غذایی جای داشته باشد، هم‌عقیده بودند. اما حالا نظرشان تغییر کرده و چربی جای خودرا به کربوهیدرات داده است؛ بخصوص کربوهیدرات فرآوری شده سفید. نتایج تحقیقات صورت گرفته در این زمینه در یک ژورنال پزشکی آورده شده است و با توصل به آنها می‌توان گفت که کاهش مصرف کربوهیدرات سبب افزایش عمر شده و درکنار آن جافظه را نیز تقویت می‌کند (این تحقیقات برروی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفته است).

راه چاره قطع کلی مصرف کربوهیدرات نیست

پیش از آنکه به کلی مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید، بهتر است نگاهی به نظر دکتر دهقان دراین خصوص بیندازیم: «نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بسیار کم غذاهای حاوی کربوهیدرات توصیه نمی‌شود و برای داشتن یک رژیم غذایی سالم بهتر است حداقل تا چیزی حدود پنجاه الی پنجاه و پنج درصد میزان کالری مصرفی در روز، کربوهیدرات جذب بدن شود که به مراتب از قطع کلی مصرف کربوهیدرات و نیز مصرف بیش از اندازه آن سالم‌تر است. بنا به تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته، بهترین میزان کربوهیدراتی که در طول روز می‌تواند جذب بدن شود، میان چهل و پنج الی شصت و پنج درصد کل کالری جذب‌شده توسط بدن در طول یک روز کامل است و این برابر با چیزی حدود نهصد الی هزار و سیصد واحد کالری در طول روز می‌شود (اگر کل کالری لازم برای بدن را دوهزار واحد در نظر بگیریم).

کربوهیدرات‌های مفید و مضر

روزی روزگاری همه محققان براین باور بودند که چربی به طور کلی برای بدن مضر است و درحال حاضر این یکی از افسانه‌هایی است که نباید باور کرد، چراکه تحقیقات نشان می‌دهد برخی چربی‌ها برای بدن بسیار مفید هستند (برای مثال امگا 3 که در تخم مرغ و غذاهایی دیگر وجود دارد) و این درحالی است که چربی‌های دیگری نیز وجود دارند (همانند چربی‌های ترنس) که بسیار مضر هستند. درباره کربوهیدرات نیز همین نظریه مطرح است. خانم دکتر دهقان و همکارانش البته در تحقیقات خود تمایزی میان کربوهیدرات مصرفی توسط کسانی که مورد آزمایش قرار گرفته بودند قائل نشده بودند، با اینحال تجربه‌های گذشته به ما ثابت می‌کند که برخی غذاهای حاوی کربوهیدرات برای سلامت انسان مفید هستند و برخی نه: برای مثال کربوهیدرات موجود در سبزی و میوه‌جات و غلات کامل مفید هستند درصورتی که کربوهیدرات موجود در نوشیدنی‌های گازدار و برنج و نان سفید مضر هستند. بهتر است مصرف غذاهای گروه دوم را کمتر کرد (اگر امکان عدم مصرف آنها به طور کلی وجود نداشته باشد).

حال بیایید نگاهی دقیق‌تر به آن‌دسته از مواد خوراکی‌ای بیندازیم که حاوی کربوهیدرات بوده و مصرفشان توصیه نمی‌شود.

کربوهیدراتی که مصرف آن توصیه نمی‌شود: آبمیوه‌های غیرطبیعی

شاید برایتان کمی عجیب به نظر برسد که آبمیوه که تاکنون به عنوان یک نوشیدنی کاملاً سالم درنظر گرفته می‌شد در این لیست جای گرفته باشد، اما این ایده‌ای است که شارون زارابی، متخصص تغذیه در نیویورک آمریکا مطرح کرده است و عنوان کرده که کربوهیدرات موجود در آبمیوه‌ها برای سلامت انسان مضر است و بهتر آن است که مصرفش متوقف شود. او در این خصوص عنوان کرد: «آبمیوه طبیعی که در مخلوط‌کن تهیه می‌شود متفاوت از آبمیوه‌ای است که از سوپرمارکت‌ها خریداری می‌کنیم. بخاطر استفاده از میوه‌های طبیعی در تهیه آبمیوه با مخلوط‌کن، فیبر موجود درآن کاملاً حفظ می‌شود که این درباره آبمیوه‌های غیرطبیعی صادق نیست. درحقیقت همین فیبر است که کربوهیدرات خوب و مفید را از کربوهیدرات مضر جدا کند و میان این دو تمایز قائل می‌شود. شکر فرآوری شده‌ای که در آبمیوه‌های غیرطبیعی و دیگر نوشیدنی‌های این چنینی استفاده می‌شود، میزان قندخون را به سرعت و تا حد زیادی بالا می‌برد و چیزی که به این سرعت بالا می‌رود، به همین سرعت هم پایین آمده و سبب می‌شود به زودی احساس گرسنگی کنید و این دقیقاً خلاف عملکردی است که با نوشیدن آبمیوه حاوی فیبر اتفاق می‌افتد. زمانی که آبمیوه طبیعی می‌نوشید برای مدتی طولانی (بخاطر فیبر موجود درآن) احساس گرسنگی نخواهید کرد.» بنا به توصیه شارون بهتر است بجای اینگونه نوشیدنی‌ها ، از آب و یا نوشیدنی‌هایی استفاده شود که شیرین نشده باشند.این مقاله  ادامه دارد............ (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...