پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش پنجم

 

خودرو هیوندای

هیوندای، الانترا، 1990 تا کنون، با فروش 12.8 میلیون عدد، Hyundai-Elantra

خودرو هیوندای

نکته ای که در خصوص این خودروی فوق العاده شرکت خودرو سازی هیوندای وجود دارد این است که اگر از افردای که کم و بیش در رابطه با صنعت خودرو سازی اطلاعاتی دارند، سؤال شود که پرفروش ترین خودرو هایی که در این صنعت تا کنون تولید و روانه بازار شده اند، کدام اند، تنها این طرفداران پر و پا قرص شرکت خودرو سازی هیوندای و محصولات آن خواهند بود، که نام مدل الانترا را مطرح خواهند کرد و از آن آگاهی خواهند داشت. بخش اعظم موفقیت این خودرو را باید مدیون قیمت مناسب آن بدانیم. البته این قیمت به نسبت پایین، سبب نشده تا از لحاظ فنی و یا حتی ظاهری ایرادی متوجه این خودرو باشد. در حقیقت نظر به امکانات بسیار خوبی که در اختیار خریدار قرار می گیرد، قیمت خودرو بسیار به صرفه است. به همین خاطر است که الانترا به زودی توانست در سراسر دنیا طرفدران بسیاری پیدا کند و هنوز هم تحت نام آی 40 به فروش می رسد که البته همان مدل الانترا است و این نامی است که در نقاط دیگر چهان با آن شناخته می شود. نکته قابل توجه این است که فروش خودرو هنوز همانند سابق است و رو به افول نگذاشته است.

 

خودرو بی ام دابلیو

بی ام دابلیو، سری سوم، 1975 تا کنون، با فروش 12.9 میلیون عدد، BMW-3 Series

خودرو بی ام دابلیو
نکته ای که در خصوص این خودرو جلب توجه می کند این است که در طی هر دهه ای که شرکت خودرو سازی بی ام دابلیو، اقدام به تولید و عرضه سری سوم خودروی خود کرده است، شرایط و جو حاکم بر آن دهه را در نظر گرفته است و طبق همین شرایط سعی بر آن داشته تا خواسته خریداران خود را به بهترین شکل ممکن بر آورده کند، به همین سبب است که طراحی های مختلفی از این خودرو از قبیل طراحی با اتاقک بزرگ تر در دهه هشتاد میلادی و طراحی با سقف جمع شو در سال های آتی را برای این خودروی محبوب خود در نظر گرفت. چیزی که در رابطه با این شرکت خودرو سازی جلب توجه می کند، برنامه ریزی و آینده نگری دقیق و حساب شده آن ها است که بنا به مقتضیات زمان گاهی ریسک های بزرگی کرده و قدم هایی رو به جلو برداشته اند و گاهی نیز محافظه کارانه تر برخورد کرده و به بازبینی هایی جزئی در طراحی فنی و ظاهری خودرو اکتفا کرده است. جالب است بدانید که سری سوم بی ام دابلیو توانسته بهترین رکورد فروش این شرکت خودرو سازی را در میان سایر خودرو هایش داشته باشد و از این نظر پیشتاز خودرو های بی ام دابلیو به حساب می رود. خودرویی که در تصویر مشاهده می کنید، مدل اف 30 است که در سال 2012 طراحی، تولید و روانه بازار شد.

 

خودرو رنو سیلو

رنو، سیلو، 1991 تا کنون، با فروش 14.2 میلیون عدد، Renault-Cilo

خودرو رنو سیلو
در سال 1991 بود که شرکت خودرو سازی رنو از مدل جدید خود، سیلو پرده برداری کرد و به زودی توانست هواداران زیادی پیدا کند و فروش فوق العاده 14.2 میلیون دلاری آن، طی چندین سالی که عرضه شده است گواهی بر این ادعا است. نکته قابل توجه در خصوص این خودرو این است که به سادگی توانست در میان بازارهایی جهانی جایی برای خود پیدا کند و حالا در اکثر کشور های دنیا و در بازار های فروش خودرو شان، نام مدل سیلوی رنو مطرح است. بخشی از این اقبال خوبی که متوجه این خودرو شده است به خاطر طراحی های ویژه و نو آورانه ای است که همه ساله شرکت خودرو سازی رنو، روی سیلو اعمال می کند و سبب می شود چیزی از خودرو های هم دوره خود کم نداشته باشد. یکی دیگر از نکات قابل توجه در رابطه با این خودرو که سبب محبوبیت آن شده است سایز و اندازه کوچک آن، در کنار اتاقک جا داری است که برای آن در نظر گرفته شده و طراحی آن را بخصوص کرده است. در حقیقت اقبالی که از سمت خریدارانی از تمامی نقاط دنیا متوجه این خودرو شده است، از دلایل اصلی فروش بالای این سوپر مینی است. جالب است بدانید که در سال 2019 قرار است از نسل پنجم این خودرو پرده برداری شود و بسیاری بی صبرانه انتظار آن را می کشند. به خاطر روندی که اخیراً اکثر شرکت های خودرو سازی پیش گرفته اند احتمال می رود، از موتور های الکتریکی نیز در این نسل جدید از سیلوی رنو بهره گرفته شود.

 

خودرو هوندا

هوندا، سیویک، 1972 تا کنون، با فروش 16.5 میلیون عدد، Honda-Civic

خودرو هوندا
از مهمترین نکاتی که سبب فروش فوق العاده این خودروی شرکت خودرو سازی هوندا شده است، طراحی جالب و منحصر به فرد آن نسبت به مدل های پیشین است که این خودرو را بسیار منحصر به فرد کرده است و فروشی مولتی میلیونی برای شرکت خودرو سازی هوندا به ارمغان آورده است. از نکاتی که طراحان و افراد متخصص در شرکت خودرو سازی هوندا در ساخت مدل سیویک در نظر داشته اند، یکی این بوده که سعی بر آن بوده که تا حد امکان در استفاده از وسایل فنی لازم برای خودرو صرفه جویی شود تا عامه مردم قدرت خرید آن را داشته باشند. نکته دیگر استفاده از موتور هایی است که مصرف چندان بالایی ندارند و به این صورت در مصرف سوخت نیز صرفه جویی خواهد شد. البته لازم به ذکر است که مدل آر این خودرو که جدیداً طراحی و روانه بازار شده است، به مورد دومی که در مورد صرفه جویی در مصرف سوخت اشاره کردیم، خیلی توجهی نشان نداده است، اما این چیزی از ارزش این خودرو نکاسته است و به جرأت می توان گفت که سیویک یکی از فوق العاده ترین خودرو هایی است که تا کنون وارد عرصه خودرو سازی شده است.

 

خودرو لادا

لادا، ریوا، 1980-2015، با فروش هجده میلیون عدد، Lada-Riva

خودرو لادا
خودروی لادا ریوا که به نام های وی ای زی 2105 و نیز نوا هم شناخته می شود، عمری به نسبت طولانی دارد و از اولین باری که در سال 1980 نام آن مطرح شد و فرایند تولید و عرضه آن آغاز شد چیزی حدود سی و پنج سال می گذرد و این خود گواهی بر کیفیت بالای فنی و ظاهری این خودرو می تواند باشد. البته جالب است بدانید که نخستین باری که این خودرو وارد بازار شد، سال 1980 میلادی نبود و در حقیقت، ابتدا در سال 1966 بود که یک طراحی و نسخه ابتدایی از آن تحت عنوان فیات 124 روانه بازار شد. در سال های ابتدایی عرضه شدن این خودرو، جنگ سردی که جهان را درگیر خود کرده بود در اوج خود به سر می برد و بسیاری از کشورها در آن زمان در گیر مداخلات داخلی و خارجی بودند و خیلی فرصتی برای بهبود اوضاع کشور خود پیدا نمی کردند، به همین خاطر بود که به خودرویی ارزان قیمت و کم مصرف احتیاج داشتند که بتواند در جاده های بد آن زمان برای مدتی طولانی جوابگوی نیاز ها باشد. شرکت خودرو سازی لادا به خوبی با در نظر گرفته جو حاکم بر آن زمان اقدام به تولید خودروی ریوای خود کرد که از تمامی این لحاظ ها جوابگوی نیاز های خریداران بود و به سرعت توانست محبوبیت لازم را در میان خریداران پیدا کند. البته که شاید حتی نیازی به گفتن نداشته باشد که از لحاظ پویایی و راحتی، ریوا در زمان خود فراتر از حد انتظار راحت شد و اگر به این مسئله شک دارید، بهتر است نگاهی به آمار فروش فوق العاده هجده میلیون عددی ای بیندازید که این خودرو داشته است.

 

خودرو اپل

اپل، وکس هال، کورسا، 1982 تا کنون، با فروش هجده میلیون عدد، Opel/Vauxhall-Corsa

خودرو اپل
خریداران خودرویی که در کشورهای اروپایی بودند، برای نخستین بار این خودروی بخصوص را با نام کورسا شناختند و این اولین نامی بود که برای آن در نظر گرفته شد. در بریتانیا اما شرابط به گونه ای دیگر بود و نامی که مردم این کشور، این خودروی محصول شرکت خودرو سازی اُپل را با آن می شناختند، نوا بود. نوا در اولین دهه حضور خود در بازار های اروپایی و در میان سال های 1982 تا 1993 توانست فروشی بالغ بر نیم میلون دلار داشته باشد. نسل دوم این سوپر مینی جمع و جور که به عنوان گزینه ای ایده آل برای مصارف شهری در نظر گرفته شده بود، نام کورسا د نظر گرفته شد و این آخرین نامی بود که به آن اطلاق شده و از آن پس روی این خودروی اُپل ماند و هم اکنون در سراسر جهان همه آن را با این نام می شناسند. از آن زمان به بعد فروش این خودرو روند صعودی خود را پیش گرفت و در حال حاضر هم در اکثر کشور های اروپایی اگر بخواهیم جدولی یا لیستی از پر فروش ترین خودرو های حال حاضر در اروپا تهیه کنیم، نام کورسا مطمئنا در یکی از سه ربته اول قرار خواهد گرفت.

 

خودرو فولکس واگن گلف

فولکس واگن، گلف، 1974 تا کنون، با فروش 34 میلیون عدد، Volkswagen-Golf

خودرو فولکس واگن گلف
زمانی که نام شرکت خودرو سازی فولکس واگن مطرح می شود، مهمترین خودرویی که به نظرمان می آید که فولکس واگن با آن توانست نامی در میان شرکت های بزرگ برای خود دست و پا کند، مدل بیتل است، اما جالب است بدانید که فروش حاصل شده از مدل بیتل برای فولکس واگن، برابر با مبلغی معادل 21.5 میلیون دلار بود و حال آنکه گلفِ فولکس واگن توانست با رساندن رقم فروش خود به چیزی حدود 34 میلیون دلار، از مدل پیشین این شرکت پیشی بگیرد و سود زیادی را عاید شرکت خودرو سازی فولکس واگن کرد. در سال 2013، فولکس واگن اقدام به ساخت و طراحی خودروی گلفی کرد که با نام 1.6 تی دی بلو موشن شناخته می شود و با عرضه این خودروی بخصوص، توانست تعداد خودرو هایی که تا آن زمان عرضه کرده بود را به سی میلیون برساند.

حال که چیزی حدود سی و دو سال از عرضه نخستین گلف شرکت فولکس واگن می رسد، کل فروش حاصل شده از عرضه این خودرو در بازار های خودرو، به رقمی بالغ بر سی و چهار میلیون دلار می رسد و در حال حاضر نیز روزانه چیزی حدود 2000 خودروی گلف در کارخانه های فولکس واگن تولید و عرضه می شوند که معادل 73000 خودرو در طول سال می شود که در نوع خود جالب توجه است. تولید نسل هفتم این خودروی محبوب نیز به پایان خود نزدیک می شود و به زودی شاهد پرده برداری از مدل و طراحی جدیدی از آن خواهیم بود.

 

خودرو فورد

فورد، سری اِف، 1948 تا کنون، با فروش سی و هشت میلیون عدد، Ford-F-Series

خودرو فورد
یکی از مواردی که به آمریکای پس از جنگ جهانی دوم کمک شایانی کرده و از لحاظ اقتصادی پشتوانه ای بسیار عالی برای آن به شمار می رفته است، همین سری اِف خودروی فورد است که در اندازه ها و طراحی ها متفاوت و منحصر به فردی روانه بازار شد. روندی که از سال 1948 میلادی و تنها سه سال پس از کوران جنگ جهانی دوم آغاز شد. نکته قابل توجه در خصوص این خودرو این است که حالا پس از گذر نزدیک به هفتاد سال از زمانی که اولین مدل آن عرضه شد، هنوز هم انتخابی به صرفه و فوق العاده خوب برای مردم آمریکا به شمار می رود. از لحاظ اقتصادی قیمت به صرفه ای دارد و طراحی اتاقک داخلی و صندلی های سرنشینان خودرو بسیار راحت است که آن را بدل به گزینه ای ایده آل کرده است. به بیان دیگر طراحی این خودرو به گونه ای است که از بدنه ای ساده و بسیار قدرتمند و مستحکم به وجود آمده است و این در حالی است که قیمت به نسبت خوبی دارد و عامه مردم از پس خرید آن بر می آیند. نکته دیگر مدت زمان بسیار زیادی است که این خودرو وارد بازار ها می شود و این نکته سبب شده است که هوادران وفادار و پر و پا قرصی برای خود دست و پا کرده باشد.

 

خودرو تویوتا کورولا

تویوتا، کورولا، 1966 تا کنون، با فروش 44.3 میلیون عدد

خودرو تویوتا کورولا
با تفاوتی بسیار زیاد، خودرو تویوتا کورولا، پر فروش ترین خودرو یی است که در حال حاضر در صنعت خودرو سازی می توان سراغ گرفت. تنها هشت سال از فرایند تولید و عرضه این خودرو می گذشت که در نهایت در سال 1974 میلادی توانست رقیب قدرتمند خود، یعنی بیتل فولکس واگن را کنار بزند و فروش بیشتری از آن داشته باشد. بنا بر این بدون شک می توان گفت که کورولا پادشاه تمامی خودرو های دنیا از لحاظ میزان فروشی است که داشته و در سراسر دنیا طرفدران بسیاری داشته و فروش خوبی در این نقاط دارد.

نکته دیگری که در خصوص کورولا وجود دارد عمر طولانی این خودرو است که همچون مورد قبل توانسته طرفداران متعصب و پر و پا قرصی طی این پنجاه و دو سالی که وارد عرصه خودرو سازی شده است، برای خود دست و پا کند. نکته جالبی که در خصوص این خودرو وجود دارد این است که پانزده ثانیه ای یک کورولا در یکی از کشورهای جهان به فروش می رسد. همین بازار جهانی از علل اصلی موفقیت این خودرو بوده است و اگر نگاهی گذرا به سایر موارد ذکر شده در این لیست بیندازیم، اکثر این خودرو ها به جز یکی دو مورد، بیشتر فروش خود را مدیون بازارهای اروپایی و بخصوص آمریکایی هستند. ترجمه  itrans.ir 

در سیارک بخوانیم:

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش اول 

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش دوم 

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش سوم 

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش چهارم 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید