خطرناک ترین نقاط کره زمین بخش اول

سالیان بسیاری از زندگی انسان بر روی کره زمین می گذرد، با این وجود، پس از گذر صده ها  و هزاره ها، هنوز هم نقاطی بر روی کره زمین وجود دارند که زندگی در آن ها ممکن نیست و به گونه ای ممکن است به بهای جان افرادی تمام شود که پا به این نقاط دور افتاده می گذارند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات دقیق تری در خصوص خطرناک ترین نقاط روی کره زمین در اختیار شما بگذاریم . با (سیارک)همراه شوید.

جزیره مارها در برزیل

اگر کمی از کرانه دریایی که برزیل در آستانه خود می بیند پا فراتر نهیم و به جزیره ها اطراف سرک بکشیم، با جزیره ای مواجه خواهیم شد که با نام جزیره مارها شناخته می شود. مشخصاً احتیاج به توضیح به خصوصی برای انتخاب این نام برای جزیره لازم نیست، با این حال، وجود گونه های بسیار خطرناک مارها (مار افعی و مار کبری از این قبیل اند) باعث انتخاب این نام شده است. زهری که به واسطه نیش اکثر گونه های مار های این جزیره وارد بدن فرد می شود، به قدری خطرناک است که می تواند ظرف کمتر از یک ساعت فرد را از پای در آورد که با توجه به دور افتاده بودن جزیره و نبود امکانات پزشکی می تواند بسیار خطرناک باشد. در حقیقت پیدایش و تکثیر این گونه های مختلف به خاطر افزایش سطح دریا بود که خاک جزیره را از سایر نقاط نزدیک به آن جدا کرد. بنا به تحقیقاتی که در این جزیره صورت گرفته است، چیزی بالغ بر چهار هزار مار در آن وجود دارد که معادل با یک مار در هر متر مربع این جزیره می شود. نتایج این تحقیقات در مجله ای با نام «اسمیتونیان» منتشر شد و بنا به همین نتایج، این جزیره بیشترین تعداد مار در کره زمین را در خود جای داده است. البته این در مقایسه با مکان هایی است که انسان قادر به شناسایی و انجام بررسی در آن ها بوده است. نیروی دریایی برزیل، به شدت از رفتن و لنگر انداختن قایق های تفریحی و کشتی ها در این جزیره جلوگیری می کند و تدابیر بسیار سخت گیرانه ای در این خصوص اتخاذ کرده است.

سنترالیا، پنسیلوانیا

حقیقتی که در این شهر متروکه وجود دارد از هر قصه و افسانه ای که تا کنون در کتاب ها خوانده اید، عجیب تر است. در سال 1962 بود که آتشی که تا آن زمان فعالیتی از خود نشان نداده بود، شروع به انتشار در یک معدن زغال سنگ کرد و از آن زمان تا کنون، هنوز خاموش نشده است. دود، گرما و تمامی گازهای سمی ای که از دهانه های معدن که به سطح زمین راه دارند، خارج می شود، منظره این شهر متروکه را شبیه به دروازه ای کرده که راه به دنیایی زیر زمینی و مخوف دارد. طبق بررسی هایی که انجام شده است، دمای هوای این شهر به طور معمول تا چیزی حدود 626 درجه فارنهایت گرم می شود. نکته ای که در خصوص این جزیره وجود دارد و آن را ترسناک تر از قبل می کند این است که حرارت این آتش زیرزمینی که در تمامی این سال ها به فعالیت خود ادامه داده است و هنوز خاموش نشده است، سبب شده که استحکام سطح زمین این شهر از بین برود و گاه به گاه، قسمتی از زمین به سبب همین از بین رفتن استحکام فرو می ریزد و گودالی بزرگ در آن نقطه به وجود می آید که تا کنون جانوران بسیاری را به کام مرگ کشانده است. یک پسر بچه هم طی سالیان گذشته به واسطه افتادن در یکی از این گودال ها که عمقی صد پایی داشت، جان خود را از دست داد. در نهایت در سال 1984 که دولت ایالات متحده آمریکا دستوری رسمی مبنی بر خطرناک بودن این شهر و تخلیه سریع آن صادر کرد و اکثر مردم این شهر به نقاط دیگر رفتند. با این حال هستند هنوز کسانی که به فاصله دورتری از مرکز فعالیت آتش زندگی می کنند و در شهر خود مانده اند، با این حال، آن ها هم از خطرات ناشی از این رخداد عجیب، مصون نیستند.

گرین لند

گرین لند در کرانه شمالی ایسلند واقع شده است و بر خلاف دو مورد قبلی، با جمعیتی حدود پنجاه هزار نفر، این شهر سردسیری هنوز کاملاً متروکه نشده است. شرایط جوی در این منطقه به گونه ای است که به هیچ وجه برای سکونت انسان مناسب نیست. پنجاه هزار نفری هم که در این شهر سکونت دارند، بیشتر در نواحی نزدیک به دریا مسکن گزیده اند، چرا که بالغ بر هشتاد درصد از مساحت این منطقه پوشیده از لایه های یخ بسته آب است. منطقه های بسیار سردسیر قطبی، فلات های پیچ در و پیچ و گونه های بسیار خطرناکی که از مارمولک و جانورانی که در این مناطق وجود دارند سبب شده که بسیاری از نقاط آن قابل دسترس نباشد و به همین خاطر تا کنون کسی به آن ها پا نگذاشته است.

ایسلند

شاید نام این کشور را زیاد شنیده باشید و به همین خاطر مشاهده آن در این لیست برایتان کمی عجیب و غیر منتظره باشد، اما جالب است بدانید که بیشتر نقاط این کشور، عملاً غیر قابل سکونت هستند. شرایط بد جوی، بیابان هایی که از نتیجه فعالیت مستمر کوه های آتشفشانی است، خود این کوه های آتش فشانی و در نهایت برف و نقاطی که به واسطه سرما یخ بسته اند، بخش اعظم مساحت این کشور را به خود اختصاص داده اند و از عواملی هستند که سبب شده نام آن در لیست ما موجود باشد. نکته دیگری که در خصوص این کشور وجود دارد این است که به واسطه این شرایط بد جوی، کشاورزی و کاشت سبزی و میوه جات در آن بسیار دشوار است.

جزیره دِوُن در کانادا (Devon Island)

این جزیره که بخش شمالی کانادا واقع شده است یکی از بزرگترین جزایری است که سکونت در آن غیر قابل تصور است. در سال 1934 بخشی از مردم بومی مناطق نزدیک به این جزیره، به آن کوچ کردند و قصد سکونت در آن را داشتند که به واسطه سرمای بیش از اندازه و بادهای بسیار شدید که سبب از بین بردن خانه ها و قایق هایشان می شد، به زودی از این تصمیم خود پشیمان شده و جزیره را ترک کردند. یک ساختمان تحقیقاتی نیز در این جزیره احداث شد و کسانی در آن مشغول به کار شدند و قصد تحقیق و بررسی در این جزیره را داشتند که باز هم به واسطه سرمای شدید و شرایط بد جوی جزیره مجبور به ترک آن شدند. قسمت هایی از جزیره به واسطه سرمای شدید یخ بسته است و همین مسئله کار گشت زنی و تحقیق در آن را با مشکل مواجه می کرد. البته با وجود تمامی این شرایط بدی که این جزیره بزرگ را متروکه کرده است، در سال های اخیر و به واسطه پیشرفت های بشر و تجهیزاتی که در اختیار او قرار گرفته است، تیم های تحقیقاتی عازم این محل می شوند، چرا که خاک و شرایط جوی این جزیره شباهت عجیبی به شرایط در کره مریخ دارد و این نکته است که آن را برای محققان بسیار جالب توجه کرده است. مرکز تحقیقاتی ناسا، از این جزیره برای آموزش افرادی که قصد دارد به فضا بفرستد استفاده می کند و نیز تا کنون بسیاری از تجهیزات تازه ساخته شده خود را در این مکان مورد آزمایش قرار داده است.

دره مرگ، کالیفرنیا (Death Valley)

این منطقه از لحاظ ارتفاع نسبت به دریا، در پایین ترین نقطه در کل قاره آمریکا قرار گرفته است و خشکی و گرمای بیش از اندازه آن سبب اتخاذ این نام برای آن شده است؛ شرایط در این منطقه به گونه ای است که به راحتی می تواند سبب مرگ افراد شود. بنا به تحقیقات و بررسی های صورت گرفته در این جزیره، میانگین دمای هوایی که در ماه جولای 2017 اندازه گرفته شد، چیزی حدود 119.6 درجه سانتی گراد بالای صفر بود. حداکثر میزان درجه حرارت هوا نیز 127 درجه سانتی گراد بالای صفر بود. این حرارت می تواند به راحتی سبب مرگ دام و جانوران این چنینی شود، منابع برقی را از کار بیندازد و حتی انسان هایی که با تجهیزات کافی وارد آن نشده باشند، در معرض مرگ قرار خواهند گرفت. پارک ملی ایالتی، رفتن به این دره را در ماه تابستان به طور کلی قدغن کرده است، با این وجود سالانه بین یک تا سه نفر به خاطر حرارت بالای این جزیره جان خود را از دست می دهند و بنا به اطلاعات منتشر شده، حتی نوشیدن آب هم در شرایط بحرانی در این دره افاقه نخواهد کرد و فایده ای نخواهد داشت. نکته عجیب و جالب توجه در خصوص این دره این است که بالاترین درجه حرارتی که تا کنون روی کره زمین ثبت شده است را به خود اختصاص داده است که رقمی معادل با 134.06 درجه سانتی گراد بالای صفر است.

دره مرگ، روسیه (Valley of Death)

برای نخستین بار، در سال 1975 بود که پای انسان به این جزیره باز شد. دره مرگ در دامنه کوه آتشفشانی کیخپینیچ واقع شده است و نکته ای که سبب شده این جزیره غیر قابل سکونت بماند، حرارت ناشی از کوه نیست، بلکه، فعالیت نهانی کوه آتشفشانی ای که این دره در دامنه آن واقع شده است، سبب شده تا گاز های سمی متختلفی به آن راه پیدا کند. این گاز های سمی، از دهانه هایی از دره که به سطح زمین راه دارند خارج شده و هوای این جزیره را به شدت سمی و خطرناک می کند. بنا به تحقیقاتی که توسط محققان روسی انجام شده است، این گاز سمی از عناصر خطرناکی چون سولفید هیدروژن، کربن دی اکسید، سولفید کربن و حتی سیانید تشکیل می شود که به شدت برای کسانی که در معرضش قرار گیرند، کشنده خواهد بود. تا کنون صدها جانور مختلف به واسطه استنشاق این گاز سمی در این جزیره، جان خود را از دست داده اند. از کلاغ و دیگر پرندگان گرفته تا خرس و دسته های گرگ از جمله این جانوران اند که به خاطر استنشاق گازهای سمی مرده اند. نکته جالب توجه در خصوص این جزیره این است که گونه جانوری کرکس به خوبی با شرایط موجود در جزیره کنار آمده و در آن زندگی می کند، چرا که هوای سمی موجود در جزیره امکان تشکیل و رشد باکتری های گوناگون را فراهم کرده است و این برای کرکس ها ایده آل است. دره مرگ روسیه خیلی هم دور افتاده نیست و به برخی از نقاط توریستی و جاذبه های گردشگری روسیه نزدیک می باشد. کسانی که علاقه مند به دیدن این جزیره باشند می توانند از برج های بلند دیده بانی و یا بوسیله هلیکوپتر از دور به تماشای آن بپردازند.

اسپینالونگا، یونان

جزیره اسپینالونگا، از سال 1903 تا 1957 به عنوان یکی از مستعمره های کشور یونان شناخته می شد و بیماری جذام در آن شایع شده بود. در سال 1940 که درمان قطعی این بیماری یافت شد، این جزیره بدل به یکی از آخرین مستعمره های اروپا شد که از منابع آن بهره می گرفتند. زمانی چیزی حدود چهارصد نفر در این جزیره سکونت داشتند، اما در نهایت در سال 1962 بود که آخرین نفری که در این جزیره بود (این فرد یک کشیش بود)، آن جا را ترک کرد و از آن زمان تا کنون تمامی خانه ها و قلعه موجود در جزیره متروک مانده است. دولت یونان در نهایت برای از بین بردن هرگونه ویروس حاوی بیماری در این جزیره اقدام به سوزاندن تمامی پرندگانی کرد که بر فراز آن پرواز می کردند و چند اقدام این چنینی دیگر نیز انجام داد تا امکان زندگی بر آن را فراهم آورد، با این حال دیگر کسی به طور دائم در این جزیره سکونت نمی کند و تنها گردشگرانی که علاقه مند به بازدید از آن باشند، به وسیله تور های مخصوص به این جزیره عجیب و مرموز فرستاده می شوند تا از نزدیک شاهد آن چه باشند که در کتب تاریخی خوانده اند یا جایی شنیده اند.

پریپیات، اوکراین

شهر پریپیات که در اوکراین واقع شده است، زمانی چهل و نه هزار نفر سکنه داشت و در نهایت به دنبال حادثه چرنوبیل در سال 1986، به طور کلی تخلیه شد و از آن زمان تا کنون متروکه مانده است. البته طی اقداماتی که دولت اوکراین انجام داده است، برخی از نقاط آن به گونه ای شده که با اتخاذ تدابیری به خصوص، می توان اجازه ورود گردشگران و کسانی که علاقه به دیدن این شهر دارند را صادر کرد، اما این گردشگران تنها قادر خواهند بود  تا نزدیکی شهری که در مجاورت راکتور شماره چهار وجود دارد، بروند و فرا تر رفتن از این منطقه ممکن است به قیمت جان شان تمام شود. مغازه ها، مدارس، بیمارستان ها، سینما و حتی یک پارک تفریحی (در تصویر مشاهده می کنید) از ساختمان های موجود در این شهر هستند که به شدت فرسوده شده و ظاهر افسرده و مخوفی به شهر داده اند. شهری که زمانی 49000 انسان در آن زندگی می کرده و کودکانی در این پارک ها به تفریح می پرداخته اند.

جزیره جاکو

جزیره جاکو بخشی از جزیره ای در جنوب شرقی قاره آسیا است که خانه قبیله ای آسیایی با نام «تیمور-لسته» می باشد و با وجود ساحل سر تا سر سفید و زیبا و دریای فیروزه فامش، متروک مانده است. البته این جزیره تفاوتی با سایر مواردی که تا کنون ذکر شده است دارد و به خاطر خطر جانی نیست که افراد پا به این جزیره نمی گذارند. در حقیقت مردم این قبیله، این جزیره را مقدس دانسته و ورود به آن را قدغن کرده اند. البته با گذر زمان نام این جزیره هم در لیست پارک های ملی کشور ثبت شده است و همه ساله، گردشگرانی از تمام نقاط دنیا برای بازدید از این مکان زیبا وارد آن می شوند و از زیبایی ها طبیعی آن لذت می برند، این در حالی است که اجازه ساخت و ساز و این گونه مسائل در این پارک صادر نشده و مردم بومی همچنان آن را مقدس می دانند.

جزیره هرد، Heard Island

این جزیره که در قاره استرالیا واقع شده است، تنها بخشی کوچک از مناطق دور افتاده و غیر قابل سکونتی است که شامل جزیره هایی در قطب جنوب می شود و به عنوان یکی از دور افتاده ترین نقاط روی کره زمین شناخته می شود. یک کوه آتشفشانی فعال در این جزیره وجود دارد که آخرین فعالیت اش به سال 2016 باز می گردد. بیش از چهل توده یخ غلطان نیز در این جزیره وجود دارد و آن را احاطه کرده است. در کنار این دو عامل، بیش از هشتاد درصد سطح این جزیره پوشیده از یخ است و باد های بسیار شدیدی در آن می وزد. گونه اصلی جانوری که قادر به سکونت در این جزیره و تحت این شرایط جوی است، پنگوئن است. تنها سکونت انسانی ای که در این جزیره ثبت شده است به سال 1800 میلادی باز می گردد که تعدادی شکارچی وارد آن شده و برای مدت یک سال یا بیشتر در آن بودند.

جزیره اُکونشیما در ژاپن

این جزیره که در میان عامه مردم با نام جزیره خرگوش ها نیز شناخته می شود، یکی از مکان هایی بود که دولت ژاپن در آن تسلیحات شیمیایی خود را مخفی کرده بود و این در حالی بود که در آن زمان یکی از کشور های عضو پیمان ژنوا بود که یکی از مفاد اصلی قوانین آن منع استفاده از هرگونه سلاح شیمیایی بود. کارخانه ای که در این جزیره ساخته شده بود، در کوران جنگ جهانی دوم، اقدام به تولید گاز خردل و گاز های اشک آور شیمیایی می کرد. پس از پایان جنگ جهانی، کارخانه ساخت تسلیحات آن تعطیل شد و جزیره بدل به پارک شد و خرگوش هایی که برای آزمایش مورد استفاده این کارخانه قرار می گرفتند نیز در آن رها شدند.

از آن زمان تا کنون، خرگوش های وحشی سر تا سر جزیره را پوشانده و ساختمان های موجود در آن نیز به مرور فرسوده شده و از ظاهر خرابه پیدا کرده اند. در حال حاضر موزه ای در این جزیره وجود دارد که با نام موزه «گاز سمی» شناخته می شود و در آن صدها خرگوش وحشی وجود دارند و منتظر کسانی هستند که به آن ها غذا بدهند و این منظره بسیار زیبایی را به وجود می آورد و می توان حداقل برای مدتی کوتاه از فکر کردن به حوادثی که در طول تاریخ جنگ رخ داده بود، دست کشید.ترجمه  itrans.ir

این مقاله ادامه دارد...

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید