آیا می دانستید؟ حقایقی جالب و باور نکردنی بخش اول

آیا می دانستید نژادی منحصر به فرد از مورچه ها در نیویورک زندگی می کنند که متعلق به این منطقه هستند و با نام مورچه منهت شناخته می شوند؟ آیا می دانستید که شناخته شده ترین و موفق ترین دزد دریایی تاریخ بشر مردی با ریش های بلند و صورتی زخمی نیست و یک زن است؟ آیا می دانستید آدمیزاد این قابلیت را دارد که پیش از شروع بارش باران بوی آن را استشمام کند؟

اگر پاسخ تان به این سؤال ها منفی است، باید عنوان کنیم که در این مقاله با مطالب بسیار جالب توجهی رو به رو خواهید شد؛ حقایقی که مطمئنا شما را شگفت زده خواهند کرد. به خواندن ادامه دهید و با سیارک همراه باشید.

لاک پشتی که حیوان خانگی چارلز داروین بوده است تا همین اواخر زنده بود

البته اساسا این لاک پشت حیوان خانگی چارلز داروین نبود، اما پس از سفر های چارلز داروین در مجمع الجزایر گالاپوگوس بود که لاک پشتی پنج ساله را در آن مکان پیدا کرده و به همراه خود به خانه آورد؛ داروین نام لاک پشت اش را هریت گذاشته بود. نکته جالب توجه در خصوص این لاک پشت این بود که تا صد و بیست و چهار سال پس از صاحب اش زنده ماند و مجموعا صد و هفتاد و شش سال زندگی کرد. هریت، چند سال آخر زندگی خود را نزد خانواده استیو ایروین در استرالیا گذراند (استیو با لقب «شکارچی کروکودیل» شناخته می شود) و در نهایت در سال 2006 بود که زندگی اش پایان یافت.

استخوان برخی از انسان ها تا هشت برابر انسان های عادی ضخیم تر است

در حال حاضر دیگر کمتر کسی را می توان یافت که با پوکی استخوان آشنا نباشد؛ بیماری ای که سبب می شود استخوان های انسان به شدت شکننده و ضعیف شوند، اما مسئله ای که شاید بیشتر افراد اطلاعی در خصوص آن نداشته باشند، جهش ژنتیکی ای است که با نام اختصاری ال آر پی 5 شناخته می شود. کسانی که دچار این جهش ژنتیکی می شوند، استخوان های شان بسیار ضخیم تر از انسان های عادی است (در برخی موارد این افراد تا هشت برابر انسان های عادی استخوان های شان ضخیم تر است)؛ برخی از این افراد مشاهده شده اند که پس از تصادف رانندگی و یا حادثه این چنینی دیگری که برایشان رخ داده است، بدون حتی یک شکستگی صحنه تصادف یا حادثه را ترک کرده اند.

یکی از مأمورین امنیتی یکی از پارک های ایالات متحده آمریکا، در طول زندگی اش هفت بار مورد اصابت صاعقه قرار گرفت

روی کلیولند سولیوان نام مأمور امنیتی ای است که این حوادث عجیب و غریب را پشت سر گذاشته است؛ او به عنوان مأمور امنیتی در پارک ملی شناندوا در ویرجینا کار می کرد. روی کلیولند میان سال های 1942 تا 1977 در موقعیت های گوناگون مورد اصابت صاعقه قرار گرفت (مجموعا هفت بار این اتفاق برای اش رخ داد) و همین مسئله سبب شد تا نامش در کتاب رکورد های گینس ثبت شود؛ علاوه بر این لقب «میله صاعقه گیر انسانی» را برای او در نظر گرفته بودند. جالب این جا است که هیچ کدام از این صاعقه ها توانایی از پا در آوردن روی کلیولند را نداشتند و او تا سن هفتاد و یک سالگی در کنار خانواده خود زندگی کرد و در نهایت هم به مرگ طبیعی جان خود را از دست داد.

چی توز تند آتشین در حقیقت ایده یک سرایدار بوده است

ریچارد مونتانز نام شخصی است که در کارخانه ای در کالیفرنیا به عنوان سرایدار کار می کرده است، او به رئیس کارخانه خود این پیشنهاد را می دهد که به محصولات خود پودر فلفل تند چیلی اضافه کند؛ ایده ای که با استقبال گرمی از سوی مدیر مسئول کارخانه مواجه شد و از آن زمان به بعد بود که چی توز تند آتشین وارد بازار شد؛ استقبال خوبی که مردم و خریداران از این محصول کردند سبب شد پیشرفت شایان کارخانه های چی توز از لحاظ اقتصادی و تأثیر بیشتر شان در بازار شد و همین مسئله موفقیت های بسیاری را نیز نصیب ایده پرداز این خلاقیت، ریچارد مونتانز کرد؛ او در حال حاضر به عنوان یکی از مدیر مسئولان یکی از شعبه های پپسی در آمریکا فعالیت می کند.

شرکت های مسافر بری هواپیمایی آمریکا، با حذف زیتون از وعده غذایی مسافران شان به طور قابل ملاحظه ای در هزینه های خود صرفه جویی کردند

سه دهه پیش بود که برخی از شرکت های مسافر بری هواپیمایی آمریکایی با مشکلات اقتصادی مواجه شده و می بایست ایده ای برای صرفه جویی در هزینه هاشان می یافتند؛ در نهایت آن ها به این نتیجه رسیدند که باید زیتون مورد استفاده در وعده غذایی مسافران درجه اول خود را برای دست یابی به این مهم کنار بگذارند؛ جالب آن جا است که حذف همین یک قلم از وعده غذایی بنا به اطلاعات و آمار به دست رسیده که مربوط به آن زمان است، بالغ بر چهل هزار دلار در سال از هزینه ها شان می کاست (ارزش دلار سال 1980)؛ رقمی که در نوع خود بسیار قابل توجه است.

نخستین نوشته ای که از داستان «دیو و دلبر» به رشته تحریر در آمد، در حقیقت با این هدف بود که دختران را تشویق کند به ازدواجی که برایشان در نظر گرفته می شده تن در دهند

نسخه اصلی و ابتدایی ای که از داستان «دیو و دلبر» به رشته تحریر در آمد متعلق به سال 1740 می باشد و نویسنده ای فرانسوی با نام گابریل سوزان آن را نوشت (در داستان اصلی به قلم گابریل سوزان دیوی که در داستان وجود دارد هیولایی بسیار ترسناک و مخوف است و از ترکیب ماهی و فیل به وجود آمده است)؛ اطلاعات به دست رسیده از یک سازمان رسمی مربوط به ادبیات کودکان در فرانسه حاکی از آن است که این داستان برای نخستین بار با این هدف نوشته شده بود که دخترانی که مجبور می شدند با کسانی به خصوص ازدواج کنند، به تحمل شرایط خود تشویق شوند؛ پیوندی که به خاطر  آن می بایست آرزو ها و رؤیاهای خود را نادیده گرفته و به خواسته های یک هیولا تن در دهند.

پلی در هلند وجود دارد که به طور انحصاری برای استفاده سنجاب ها در نظر گرفته شده است

بزرگراهی در هلند وجود دارد که با نام ان 44 شناخته می شود و به واسطه حیات وحشی که در نزدیکی آن وجود دارد، اطلاعاتی به دست مقامات رسمی رسیده بود مبنی بر این که سالانه تعداد زیادی از جانوران به واسطه وارد شدن به بزرگراه کشته می شوند؛ همین مسئله باعث شد تا مقامات به فکر احداث پلی برای جوندگان و جانوران کوچک آن مناطق کنند که به واسطه آن قادر باشند از بزرگراه عبور کرده و آسیبی تهدید شان نکند. در نگاه اول شاید این اقدام به نظرتان بسیار خیر خواهانه برسد، اما نکته ای که وجود دارد این است که هر چقدر هم نیت خوبی در پس این کار بوده باشد، چندان از لحاظ اقتصادی و عملی به صرفه نبوده است؛ در حقیقت بالغ بر صد و بیست هزار یورو هزینه ساخت این پل شد و طی دو سال گذشته، تنها پنج سنجاب از روی آن عبور کرده اند! دولت هلند طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد: «در سال 2014 سه سنجاب، و در سال 2015 دو سنجاب دیگر بر روی پل مشاهده شده اند و به جز آن تا کنون دیگر سنجابی از آن عبور نکرده است.».

برند استارباکس تا مرز ورشکستگی پیش رفته است

با وجود این که در حال حاضر نام و لوگوی برند استارباکس در سراسر ایالات متحده آمریکا به خوبی شناخته شده است و با موفقیت های چشم گیری رو به رو بوده است، در قاره استرالیا شرایط برای متصدیان این برند به گونه ای دیگر بوده است. در سال 2000 بود که استارباکس به واسطه کسب موفقیت های بسیار در عرصه اقتصادی توانست هزینه لازم برای سرمایه گذاری در قاره ای دیگر را کنار بگذارد؛ آن ها برای این کار قاره استرالیا را انتخاب کردند؛ آن ها اقدام به راه اندازی تعداد زیادی شعبه در نقاط مختلف استرالیا کردند، اما متأسفانه استقبال چندان خوبی از محصولات آن ها نشد و در نهایت مجبور شدند فعالیت هفتاد درصد این شعبه ها را به طور کلی متوقف کنند. در حال حاضر تنها بیست و سه شعبه استارباکس در قاره استرالیا فعالیت دارند.

اما علت این مسئله چه بود و چرا مردم از شعبه های استارباکس استقبال چندان خوبی نکردند؟ توماس او کانر تحلیل گر مسائل اقتصادی در این خصوص عنوان کرد: «مشکلی که در خصوص فعالیت های این برند در قاره استرالیا وجود داشت این بود که مسئولان وقت برند استارباکس در پیش بردن فعالیت ها شان کمی عجله کردند و به مردم بومی استرالیا فرصت کافی برای پذیرفتن محصولات شان را ندادند. علاوه بر این اشتباه دیگری که مسئولان این برند مرتکب شدند، راه اندازی شعبه هایی در مناطق برون شهری و اطراف شهر های بزرگ بود... مطمئنا در چنان مکان هایی امکان رشد اقتصادی چندانی وجود ندارد.».

کوکاکولا مردم شهری را از افسردگی نجات داده است

البته این اتفاق با آن چه از عنوان آن ممکن است برداشت شود کمی تفاوت دارد: ایالات متحده آمریکا در حال سپری کردن دورانی بود که در تاریخ اقتصادی جهان با نام «افسردگی بزرگ» شناخته می شود و در همین زمان بود که سرمایه داری شناخته شده و قابل اعتماد در شهر کوئینسی فلوریدا به مردم شهرش این پیشنهاد را داد که هر کس توان مالی آن را دارد در سهام مربوط به کوکاکولا سرمایه گذاری کند؛ در آن زمان برای خرید هر سهم در کوکاکولا به چیزی حدود نوزده دلار نیاز بود. بسیاری از مردم شهر که به آینده نگری این سرمایه دار آمریکایی اعتماد کامل داشتند، پیشنهاد او را پذیرفته و اقدام به خرید سهام کردند و پس از مدتی که کسب و کار کوکاکولا رونق بیشتری گرفت، عده بیشتری از مردم شهر به خریداری سهام آن روی آوردند. مدت زمان کوتاهی از این ماجرا نمی گذشت که حدود شصت و هفت نفر از ساکنان این شهر نه چندان بزرگ (شهری که جمعیت آن از هفت هزار نفر تجاوز نمی کرد) سرمایه هایی میلیونی به دست آوردند و تمامی این سرمایه را مدیون سرمایه گذاری و خرید سهام شان بودند.

دیوید بویی یکی از کسانی است که به تخریب دیوار برلین کمک کرد

دیوید بویی خواننده مشهور انگلیسی زبان، سه آلبوم پر فروش و بسیار شناخته شده خود را در برلین ضبط کرد که بیشتر آهنگ های این سه آلبوم، از جمله بهترین کار های دوره فعالیت هنری او به شمار می روند، با این وجود، این تنها میراثی نیست که دیوید بویی در این شهر از خود به جای گذاشته است. در سال 1987 بود که دیوید بویی اقدام به برگزاری کنسرتی بسیار بزرگ در برلین کرد و مکانی که برای آن در نظر گرفته بود بسیار به دیوار برلین نزدیک بود و کسانی که در برلین شرقی بودند نیز قادر به شنیدن صدای موسیقی بودند (اتفاقی که در آن دوران از سوی مقامات دولتی دو طرف و کسانی که برلین شرقی و غربی را تحت کنترل داشتند ممنوع اعلام شده بود). یکی از مشهور ترین آهنگ هایی که دیوید بویی در آن کنسرت اجرا کرد، آهنگ «قهرمانان» اش بود. این مسئله باعث شد تا پلیس ضد شورش وارد عمل شود و اقدام به پراکنده کردن مردمی کند که برای گوش فرا دادن به آهنگ های دیوید بویی به محل برگزاری کنسرت آمده بودند (و نیز مردم برلین شرقی که از پشت دیوار به آهنگ های او گوش می دادند). بنا به اطلاعات منتشر شده توسط خبرنگاران روزنامه گاردین، بسیاری از شاهدان عینی ای که طی چند روزی که در محل برگزاری کنسرت حضور داشتند اذعان کرده بودند که این درگیری ها و اتفاقات این چند روز نقش چشم گیری در رخ دادن وقایعی داشت که در نهایت منجر به تخریب دیوار برلین شده و شهر را یک پارچه نمودند.

بانک های ذخیره و دریافت خون در سوئد، هنگامی که خون گرفته شده از افراد مورد استفاده قرار می گیرد، صاحبان اصلی آن ها را در جریان می گذارند

در حقیقت کسانی که در سوئد اقدام به دادن خون می کنند، به هنگامی که خون شان مورد استفاده قرار می گیرد، به وسیله پیام کوتاهی آن ها را در جریان می گذارند. کارولینا بلوم ویلبرگ، یکی از مدیران بخش ارتباطی مرکز ذخیره و دریافت خون در استوکهلم سوئد است؛ او در این خصوص عنوان کرد: «به واسطه تکنولوژی های حال حاضر و فعالیت هایی که در شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان می شود (و نیز قابلیت هایی که قدیمی تر هستند مانند پیام کوتاه)، دید گسترده ای میان مردم حال حاضر دنیا شکل گرفته است. اما بیش از هر چیز دیگری من بر این باور هستم که این کار (ارسال پیام کوتاه برای صاحبان اصلی خون به هنگام مورد استفاده قرار گرفتن آن) افراد را تشویق می کند که باز هم به مرکز آمده و اقدام به اهدای خون کنند که می توان از آن برای بهبود سلامت افرادی که به آن نیازمند هستند بهره گرفت.».

آلن شپارد، فضا نوردی که به کره ماه سفر کرد، دو توپ گلف را بر روی خاک فضا نهاده و با چوب تهیه شده توسط خود اش به آن ها ضربه زد

در سال 1971 بود که مأموریت فضایی آپولو چهارده با موفقیت به انجام رسید و آلن شپارد بدل به نخستین انسانی شد که در جایی به جز کره زمین اقدام به انجام بازی گلف کرده است. آلن تکه آهنی به همراه خود برده بود (تکه آهنی که برای محافظت از سطح آن در فضا آن را در جوراب پیچیده بود) و آن را به سر میله مخصوصی متصل کرد که برای جمع آوری خاک سطح کرات دیگر در فضا مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله آن، زمانی که روی سطح کره ماه بودند، به دو توپ گلف ضربه زد؛ دومین ضربه ای که آلن به توپ گلف دوم خود نواخت، مسافتی بالغ بر دویست یادر را طی کرد (معادل با 182 متر)

خروس ها گوش گیر هایی منحصر به فرد دارند

با در نظر گرفتن شدت صوتی که یک خروس به هنگام تولید صدا از خود منتشر می کند (شدت صوت منتشر شده از یک خروس به صد و چهل دسی بل می رسد) ممکن است این سؤال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که خود خروس چگونه به هنگام تولید صدا قادر به تحمل کردن آن است و در حقیقت کر نمی شود و شنوایی خود را از دست نمی دهد. در پاسخ به این سؤال باید عنوان کرد که این پرنده خانگی گوش گیر های به خصوص و منحصر به فردی دارد که سبب می شوند از صوت شدیدی که تولید می کند، در امان بماند (گوش گیر: نوعی گوش ‌بان که درون مجرای گوش بیرونی قرار می ‌گیرد و آن را به ‌کلی می ‌بندد). محققانی که کالبد خروس را مورد تحقیق و آزمایش قرار داده اند، عنوان کرده اند که سیستم بدنی خروس به گونه ای است که به هنگام باز کردن منقار و تولید صدا، مجرای بیرونی گوش خروس که صدا را دریافت می کند، به طور کلی بسته می شود و همین عامل است که از گوش خروس در مقابل صدا محافظت می کند.

 این مقاله ادامه دارد...

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید