مارتین لوتر کینگ


دکتر مارتین لوتر کینگ در سال 1929 و در شهر آتلانتا (Atlanta)، ایالت جورجیا (Georgia) واقع در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. در آن زمان در آمریکا، حقوق مردم سیاه پوست با مردم سفید پوست برابر نبود. آنها تنها اجازه داشتند تا در قسمت عقب اتوبوس ها بنشینند. مدارس نیز تفکیک شده و حتی اتاق های استراحت عمومی به طور جداگانه برای سیاه پوستان و سفید پوستان در نظر گرفته شده بود. شرایط زندگی مردم سیاه پوست مساعد نبود.
مارتین لوتر کینگ یکی از کشیش های کلیسای تعمید دهنده بود. وی علیه تبعیض نژادی مبارزه می کرد و خواستار حقوق مساوی برای تمام مردم بود، اما در مبارزاتش از خشونت استفاده نمی کرد. خواهش او از مردم این بود که مبارزاتشان را به صورت مسالمت آمیز انجام دهند. به عنوان مثال لوتر کینگ مردم سیاه پوست را تشویق می کرد تا در قسمت جلوی اتوبوس بنشینند. بیش از 200.000 نفر از مردم برای شنیدن سخنرانی وی و درخواست از دولت برای تغییر قوانین ناعادلانه به واشنگتن دی سی (Washington D.C.) رفتند.
به دلیل تلاش های مارتین لوتر کینگ، به تدریج قوانین ایالات متحده دچار تغییرات شد. با این وجود بسیاری از سفیدپوستان با او و مسیری که انتخاب کرده بود، مخالف بودند. وی در سال 1968 توسط یک مرد سفیدپوست ترور شد. هر ساله در سومین دوشنبه ماه ژانویه، مردم آمریکا یاد او را گرامی داشته و تلاش می کنند تا به یاد آورند که کشورشان تا چه میزان دچار تغییرات شده و در آینده نیز به چه میزان تغییر نیاز دارد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید