تاریخچه حسابداری


اصول حسابداری يا حسابداری، اندازه گیری، پردازش و انتقال اطلاعات مالی در مورد نهادهای اقتصادی است. حسابداری، که زبان کسب و کار نامیده شده است، نتایج حاصل از فعالیت های اقتصادی یک سازمان را می سنجد و این اطلاعات را به انواع کاربران از جمله سرمایه گذاران، بستانكاران، مدیریت، و تنظیم کننده گان انتقال مي دهد. افراد حرفه‌ای حسابداری به حسابداران معروف هستند .
می توان حسابداری را به حوزه های مختلف از جمله حسابداری مالی, حسابداری مدیریت, حسابرسی و حسابداری مالیات تقسيم كرد. حسابداری مالی بر گزارش اطلاعات مالي يك سازمان تمركز دارد، از جمله تهیه صورتهای مالی، به کاربران خارج از اطلاعات، مانند سرمایه گذاران، تنظیم کننده گان و تامین کنندگان؛ و حسابداری مدیریت بر اندازه گیری و سنجش ، تجزیه و تحلیل و گزارش اطلاعات برای استفاده داخلی توسط مدیریت متمركز است. ثبت معاملات مالی، به طوری که خلاصه ای از امور مالی ممكن است در گزارش های مالی ارائه شود، به دفترداری معروف است، كه حسابداری (دفترداری) دوطرفه رايج ترين سيستم است. صورتهای مالی معمولا توسط شرکت های حسابداری حسابرسی مي شوند، و مطابق با اصول حسابداری پذیرفته شده آماده مي شو(GAAP)، GAAP توسط سازمان های مختلف استاندارد مانند هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) در ایالات متحده و شورای گزارشگری مالی در انگلستان تنظيم مي شود. از سال 2012، "همه اقتصادهای بزرگ" برنامه اي به سمت همگرایی و اتخاذ استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) دارند.

واژه شناسي (ريشه يابي)

هر دو واژه حسابداری و حسابرسی در بریتانیا در اواسط 1800 مورد استفاده بود، و از كلمات حسابداری و مرتبط با حسابداری مورد استفاده در قرن 18 گرفته شده است. در انگليس ميانه (تقریبا بین قرن 12 و اواخر قرن 15 مورد استفاده قرار مي گرفت) فعل "to account " شكل " accounten " داشت, که از واژه فرانسوی قدیمی aconter مشتق شده بود, که به کلمه لاتین محاسبه به معني "شمردن" باز مي گشت. پايه محاسبه, فكر كردن است . که "در زمانهای گوناگون به معناي هرس كردن, خالص كردن , اصلاح يك صورت حساب بوده از اين رو شمارش یا محاسبه، و همچنین فكر كردن نيز بوده است.
کلمه "حسابدار" از كلمه فرانسوي compter گرفته شده که آن هم از كلمه لاتين محاسبه مشتق شده است. اين کلمه قبلا در زبان انگلیسی به عنوان "accomptant" نوشته مي شد، اما در طي زمان كلمه, كه هميشه با حذف حرف "p" تلفظ مي شد به تدريج در هر دو شكل نوشتاري و تلفظ به شكل كنوني آن تغيير كرد .

حسابداری و حسابرسی

حسابداری به طرق مختلف تعریف شده است به عنوان حفظ یا آماده سازی پرونده های مالی یک نهاد، تجزیه و تحلیل و تایید و گزارش گيري سوابق، و "اصول و روش های حسابداری"؛ كه اين نيز به كار يك حسابدار اشاره دارد. حسابرسی به شغل و یا حرفه ی یک حسابدار، به ویژه در انگلیسی بریتانیایی اشاره می كند.

تاريخچه

تاریخ حسابداری هزاران ساله است و می توان به تمدن های باستانی نسبت داد. قدمت ساخت و توسعه حسابداری به بین النهرین باستان بر مي گردد، است و نزدیک به تحولات در نوشتن حساب و پول است؛ همچنین شواهدی بر وجود اشکال اولیه حسابداری در ایران باستان وجود دارد، و سیستم های ممیزی اولیه توسط مصریان باستان و بابلی بوده است. در زمان امپراتور آگوستوس، دولت روم دسترسی به اطلاعات مالی دقیق داشت.
سيستم دفترداری دوبل در اروپاي قرون وسطي گسترش يافت، و حسابداری با توسعه شرکت های سهامی به حسابداری مالی و حسابداری مدیریت تقسيم شد. حسابداری شروع به انتقال به یک حرفه ی سازمان یافته در قرن نوزدهم كرد با نهادهای حرفه ای محلی در انگلستان ادغلام شد و موسسه حسابداران خبره در انگلستان و ولز در سال 1880 را شكل داد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید