استنت قلب چیست

استنت چیست

 

استنت چیست

استنت ها لوله های مش فلزی کوچک و دارای قابلیت گسترش هستند که شریان های باریک بدن را درمان می کنند.
در مبتلایان به بیماری انسداد قلب که ناشی از ایجاد پلاک است ، استنت ها می توانند:
شریان های باریک را باز کنند
علائم مانند درد قفسه سینه را کاهش دهند.
به درمان حمله قلبی کمک کنند
به این نوع استنت قلب گفته می شود ، اما به آنها استنت قلب یا استنت کرونر نیز گفته می شود. معمولاً از مش فلزی ساخته می شوند ، آنها با روشی بنام مداخله پوستی جلدی یا اصطلاح رایج تر آنژیوپلاستی در شریان ها قرار می گیرند .
 
با بی حسی موضعی و آرام بخش، آنژیوپلاستی بدون برش بزرگ انجام می شود و معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد. اگر به بیش از یک استنت احتیاج باشد ، می تواند بیشتر طول بکشد.
استنت چیست
در مقایسه با جراحی بای پس عروق کرونر که بسیار تهاجمی تر است ، برای افرادی که استنت گذاشته می شود، ناراحتی کمتری دارند و زمان ریکاوری کوتاه تری دارند.
 
اما استنت گذاشتن برای بیماری قلبی بدون ریسک نیست. لخته خون می تواند شریان ها را به طور ناگهانی مسدود و حتی ممکن است باعث انسداد کامل شود. برای جلوگیری از این مورد، بیمار یک یا چند دارو پس از پروتز استنت مصرف می کند. این می تواند شامل آسپرین ، که معمولا باید به طور دائم مصرف شود و کلوپیدوگرل ( پلاویکس )، پراسوگرل ( Effient) ، و یا ticagrelor Brilinta ، که معمولا به مدت حداقل 1 و حداکثر 12 ماه تجویز می شوند.
 
بافت اسکار یا پلاک نیز می تواند در ناحیه استنت شما تشکیل شود. این می تواند باعث شود که شریان شما در طی یک دوره دوباره باریک شود. پزشک ممکن است این تنگی مجدد را بر طرف کند. اگر این اتفاق بیفتد ، یک استنت دیگر اغلب می تواند مشکل را حل کند. در بعضی موارد ، ممکن است نیاز به جراحی بای پس عروق کرونر باشد.
 

 

تاریخچه بالون زدن و استنت

در اواخر دهه 1970 ، پزشکان با استفاده از آنژیوپلاستی برای درمان شریان های کرونر که بسیار باریک بودند ، بالون زدن را شروع کردند.
 
یک لوله بسیار نازک و بلند که یک بادکنک مانند به سر آن متصل است، به نام کاتتر ، از ناحیه کشاله ران یا بازو درون شریان قرار می گیرد. سپس به منطقه شریان مشکل دار منتقل می شد. هنگامی که مستقر شد، بادکنک در نوک کاتتر برای باز کردن انسداد و بر قرار کردن جریان خون باد می شود و همه چیز از مسیر شریان پاکسازی می کند.بعد از بالون زدن، کاتتر از شریان بیرون کشیده می شود.از آنجا که بعد از بالون زدن، هیچ پشتیبانی برای شریان باقی نمی ماند، در درصد کمی از موارد ، شریان ها پس از بالون زدن دوباره شکل قبلی خود را به دست می آورند یا حتی بدتر می شدند. حدود 30٪ از عروق کرونر تحت درمان با آنژیوپلاستی بالون دوباره باریک تر می شدند.
 
برای کمک به حل این مشکلات ، استنت های کوچکی ایجاد شده اند که می توانند روی بالن نصب شوند و درون رگ خونی قرار گیرند. استنت در هنگام باد کردن بادکنک منبسط می شود ، در جای خود قفل می شود و داربستی دائمی را برای نگه داشتن شریان پس از پاکسازی کردن و برداشتن بالون تشکیل می دهد.
 
در سال 1986 ، محققان فرانسوی اولین استنت را در عروق کرونر انسانی قرار دادند. هشت سال بعد ، FDA اولین استنت قلبی را برای استفاده در ایالات متحده تصویب كرد
 

 

انواع استنت قلب

استنت های نسل اول از فلز خالی ساخته شده بودند. اگرچه آنها تقریبا خطر انهدام شریانها را از بین نبرده اند ، اما فقط بطور متوسط ​​خطر باریک شدن مجدد را کاهش می دادند. تقریباً در حدود یک چهارم کلیه عروق کرونر که تحت درمان با استنت های فلزی قرار گرفته اند ، دوباره در حدود 6 ماه بعد بسته می شدند.
 
بنابراین پزشکان و شرکتها آزمایش استنت های مجهز به داروهایی را که باعث جلوگیری از تنگ شدن مجدد شریان میشود را شروع کردند. اینها به عنوان استنت های دارویی شناخته می شوند
 
در آزمایشات بالینی ، این موارد باریک شدن مجدد را به کمتر از 10٪ کاهش داده است. آنها همچنین نیاز به انجام روشهای تکراری برای مبتلایان به دیابت را کاهش می دهند ، که شانس بیشتری برای تنگ شدن شریان های خود دارند.
 
هنوز هم این نگرانی وجود دارد كه استنت دارویی با یك عارضه نادر اما جدی به نام ترومبوز درون استنت همراه باشد. این در صورتی است که یک یا چند سال پس از کاشت استنت، لخته خون در استنت شکل می گیرد.
 
از آنجا که این عارضه می تواند کشنده باشد ، مهم است که افرادی که استنت های  دارویی دارند ، طبق تجویز دکتر آسپرین و یک داروی ضد انعقاد خون مصرف کنند ، تا زمانی که پزشک به آنها بگوید دارو را متوقف کنند.
 

 

نوآوری در ارتباط با استنت

در سال 2016 ، FDA نوع جدیدی از استنت ساخته شده از پلیمر ویژه را تصویب کرد که در نهایت در بدن حل می شود. این استنت جدید دارویی به نام everolimus است ، که رشد بافت اسکار را که می تواند شریان کرونری را مجددا مسدود کند، محدود می کند.
 
شرکت مشاوره GlobalData می گوید ، بازار جهانی استنت های کرونر تا سال 2020 به 5.6 میلیارد دلار افزایش می یابد.
 
بسیاری از طرح های جدید نسل دوم و سوم استنت ، در کارآزمایی های بالینی تهیه شده اند ، یا برای استفاده در خارج از ایالات متحده تصویب شده اند که عبارتند از:
 
یک نوع استنت با پوششی که برای چند ماه داروی ضد گرفتگی ارائه می دهد و سپس اساساً به یک استنت برهنه تبدیل می شود
یک نوع استنت که توسط بدن جذب می شود و پس از انجام کار خود ناپدید می شود
استنت که از یک پوشش استفاده می کند تا به سرعت لایه ای نازک و طبیعی در داخل شریان ایجاد کند

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید