زبان بدن: شناسایی دروغ

درنظر داشته باشید هر شخصی متناسب با شرایطی که در آن قرار دارد ممکن است دروغ بگوید. همه افراد ذاتا دروغگو یا راستگو نیستند. شرایط یکی از مهمترین پارامترها در دروغ گفتن است. ممکن است شخصی برای خوب جلو داده خود یا حتی کلاه برداری دروغ بگوید، آیا دروغ جرم است؟

 

آیا دروغ جرم است؟

«کامن لا» و «رومی ـ ژرمنی»، دو نظام حقوقی اصلی دنیا هستند. در نظام حقوقی کامن لا که کشورهای انگلستان، کانادا، استرالیا و نیوزلند و… از آن تبعیت می‌کنند و رابطه نزدیکی با اخلاقیات دارد، دروغگویی جرم تلقی می‌گردد. اما در نظام رومی ـ ژرمنی که برگرفته از حقوق روم باستان می‌باشد و کشور ما از این نظام پیروی می‌کند، دروغگویی یک رذیلت اخلاقی بوده که فاقد ضمانت اجراست.‏

در نظام حقوقی ایران، دروغ وقتی با اوصاف خاصی همراه شود جنبه مجرمانه پیدا می‌کند. به عنوان مثال در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵، نشر اکاذیب جرم بسیار سنگینی است به صورتی که اگر فردی مطالبی را منتشر کند چه در سطح ملی (با هدف وارد کردن خدشه به امنیت و منافع ملی که با عنوان تشویش اذهان عمومی نیز از آن یاد می‌شود) و چه در سطح فردی (هرگونه انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان یا علیه مقامات رسمی) نشر اکاذیب بوده و مستوجب مجازات است. همچنین قانونگذار برای سوگند دروغ در ماده ۶۴۹ قانون مزبور (هرکس در دعوای حقوقی یا جزایی که قسم متوجه او شده باشد سوگند دروغ یاد کند) مجازات ۶ ماه تا ۲ سال حبس را معین نموده و برای شهادت دروغ در ماده ۶۵۰ مقرر نموده: هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به یکی از دو مجازات ۳ماه و یک روز تا ۲ سال حبس یا جزای نقدی یک میلیون و پانصد هزار ریال تا دوازده میلیون ریال محکوم می‌شود.

در آمریکا دروغ گویی در مواردی "جعل هویت مامور فدرال"، "دروغ گفتن به مامور فدرال"، "دروغ گفتن درباره سلامتی" و "شهادت دروغ" نیز جرم است که در قانون آورده شده است.

 

چگونه دروغ را شناسایی کنیم؟

فرد دروغگو هرچقدر هم ماهر باشد بازهم مواردی غیرارادی انجام می دهد که از کنترل فرد خارج است. یکی از نشانه های دروغ پوشاندن دهان با دست است. این نشانه کلاسیک دروغ است. این زبان بدن است.

 

مهمترین نشانه دروغ

پوشاندن دهان در هنگام صحبت نشانه کلاسیک دروغ است، اگر به رفتار کودکان دقت کنید که مهارت کافی در دروغگویی ندارد بلافاصله متوجه این نشانه خواهید شد، اگر فردی در هنگام صحبت دهان خود را می پوشاند یا با دست دهان یا بینی خود را لمس می کند در همان لحظه درحال دروغ گفتن است.

جزئیات زیاد یکی دیگر از نشانه های فرد دروغگو است، مثلا اگه شخصی بخواهد در مورد قراری که داشتید و دیر سر قرار حاضر شده بهانه ای دروغین جور کند شروع به داستان بافی می کند و وارد جزئیات می شود. مثلا از تصادفی که در راه پیش آمده می گوید و ریز ریز اتفاقاتی را برای شما تعریف می کند که در حالت عادی اگر شاهد چنین حادثه ای بوده باشد به بیشتر آنها توجه نمی کند!

همانطور که در تصاویر بالا میبینید حتی افراد سرشناس نیز دروغ می گویند. پس مراقب باشید!

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید