5 افسانه در مورد نیکولا تسلا که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد

5 افسانه در مورد نیکولا تسلا که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد
بدون شک نیکولا تسلا یکی از بزرگترین مخترعین و یکی از افراد مشهور تاریخ علم است. با این حال ، محاسن او اخیراً چنان اغراق آمیز بوده است که درک درستی از موارد واقعی، دشوار است. بیشتر اسطوره ها درباره تسلا در زمان زندگی او ظاهر شد. علاوه بر این ، خود دانشمند هرگز از این امر جلوگیری نمی کرد ، بلکه برعکس ، عمداً شخص خود را با هاله ای از رمز و راز احاطه کرد.
 

1. جریان متناوب

5 افسانه در مورد نیکولا تسلا که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد
این احتمالاً بزرگترین اسطوره درباره تسلا است که بیشتر افراد به خاطر حقیقت مطلق اشتباه می کنند. اگرچه یک دانشمند صربستانی شخصیت اصلی در بهبود و انتشار AC بود ، اما این نوع برق مدت ها قبل از تولد تسلا اختراع شد. در حقیقت ، مهندس فرانسوی Ippolit Pixie کاشف AC بود. در سال 1832 ، او یک جایگزین دستی ساده را بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی فارادی توسعه داد. تا دهه 1870 ، آلترناتیو های اولیه دو فاز در آلمان مورد استفاده قرار گرفتند ، و دانشمند ایتالیایی گالیله فراریس آشکارا در مورد تعدیل AC در سال 1885 صحبت کرد.
 

2. سیم پیچ القایی

5 افسانه در مورد نیکولا تسلا که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد
اسطوره رایج دیگر درباره تسلا ، که بعضی اوقات حتی در کتب درسی فیزیک مدرسه نیز یافت می شود. این دانشمند صربستانی وسیله ای را ایجاد کرد که بخشی از آن براساس اصول القایی است که به افتخار وی نامگذاری شده است ، اما در ابتدا این ایده از او نبود. در حقیقت ، سیم پیچ القایی اختراع تسلا یا حتی هاینریش رومکورف نیست ، بلکه مهندس با استعداد نیکلاس کالان است. سیم پیچ های القایی اولیه اولین نمونه های ترانسفورماتور بودند و در دستگاه های اشعه ایکس ، فرستنده های رادیویی دفع جرقه و سایر دستگاه ها از سال 1880 تا 1920 مورد استفاده قرار گرفتند.
 

3. ترانسفورماتور

5 افسانه در مورد نیکولا تسلا که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد
در سال 1876 ، دانشمند روسی پاول یابلوچکوف ثبت اختراع برای اولین ترانسفورماتور هسته ای جهان را دریافت کرد. اولین ترانسفورماتورهای هسته ای در سال 1884 توسط برادران هاپکینز در انگلستان توسعه یافتند. در این زمان ، تسلا هنوز در مدرسه بود و حتی اولین کار خود را در زمینه تلفن آغاز نکرده بود. این احتمال وجود دارد که در حین کار در بوداپست در دهه 1880 ، دانشمند این تحولات را که بعداً اساس ترانسفورماتور تسلا را تشکیل داد ، متوجه شده و در سال 1896 به ثبت رسانده است.
 

4. رادیو

5 افسانه در مورد نیکولا تسلا که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد
اسطوره رایج دیگر این است که تسلا رادیو را کشف کرد. در حقیقت ، فارغ از مارکونی ، صرب ها در سال 1896 وسیله ای برای ارتباط بی سیم ایجاد کردند که وی در سال 1897 به ثبت رساند. با وجود این ، در نهایت مارکونی جایزه نوبل را دریافت کرد. ایالات متحده بعداً حق ثبت اختراع تسلا را باطل كرد و این منجر به یك دادرسی بزرگ قانونی شد كه تا دهه 1940 ادامه داشت. امروز تسلا مخترع رسمی رادیو در آمریکا به حساب می آید. اما فراموش نکنید که الکساندر پوپوف فیزیکدان با موفقیت یک سال قبل از مارکونی و تسلا ، در سال 1895 ، کار رادیو را نشان داد. اما تمام کارهای آنها از جمله پوپوف بدون کمک بسیاری از دانشمندان دیگر امکان پذیر نبود.
 

5- رادار

5 افسانه در مورد نیکولا تسلا که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد
بسیاری نیز ادعا می کنند که نیکولا تسلا رادار را اختراع کرده است. اما حقیقت آنطور که در نگاه اول به نظر می رسد روشن نیست. یک ایستگاه رادار به خودی خود بدون کار انقلابی فیزیکدان آلمانی هاینریش هرتز وجود نخواهد داشت. وی رفتار الکترومغناطیسی را در اواخر دهه 1880 نشان داد و بدین ترتیب تئوری جیمز ماکسول از دهه 1860 را تأیید کرد. کریستین هالسمایر مخترع آلمانی در اوایل دهه 1900 در آلمان و هلند اصل استفاده از امواج رادیویی برای شناسایی کشتی ها را نشان داد. سر رابرت واتسون وات اولین ایستگاه راداری را در سال 1935 طراحی کرد. او در فرکانس 6 مگاهرتز کار کرد که برد آن کمتر از 13 کیلومتر بود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید