آیا هوای داخل هواپیما باعث ابتلا به کرونا می شود

هواپیما

یكی از باور های غلط ها در افراد  هراس بسیار گسترده از تنفس در هوای داخل هواپیما است - اعتقاد ریشه ای ، اینكه هوای موجود بخصوص در كابین هواپیما  به شدت از میكروب اشباع شده و به دلیل پرواز آلوده می شویم. در نگاه اول ، این درست است. کابین تنگ است ، و هوا در داخل هواپیما ( به خصوص هنگام سوار شدن آن) به نظر می رسد میزان اکسیژن کم و احساس گرفتگی در هوا است.

با این وجود ، هوای داخل هواپیما خطر خاصی ندارد و احتمال ابتلا به عفونت (کرونا) توسط قطرات موجود در هوای داخل هواپیما بیش از یک اتاق تهویه و شلوغ دیگر نیست. علاوه بر این ، اقدامات ویژه ای در هوای داخل هواپیما برای تمیز کردن هوا انجام می شود.


برای شروع ، هوا به دلیل ورودی هوای بیرون دائماً عوض می شود (توسط کمپرسور موتور مکش می شود ، سپس این هوای کاملاً گرم در سیستم تهویه هوا خنک می شود). اما این کار البته به گونه ای انجام نمی شود که هوای قدیمی کاملاً مکیده شود و هوای جدید جایگزین شود. در اصل ، این امکان پذیر است ، دو مشکل وجود دارد.

هواپیما


اول ، حفظ درجه حرارت ثابت هوای داخل هواپیما بسیار دشوارتر خواهد بود. ثانیا ، هوایی که از خارج می آید بسیار خشک است: در ارتفاعات رطوبت بسیار کمی در جو وجود دارد. در هوای داخل هواپیما ، مردم دائما نفس می کشند و با نفس خود "جو" داخلی را مرطوب می کنند. این رطوبت باید حداقل تا حدی حفظ شود. در غیر این صورت ، ایجاد یک سیستم مرطوب سازی با تأمین آب ضروری است و این یک وزن اضافی به علاوه خطرات مرتبط با خوردگی همراه است. در عوض ، به ما مسافران سرنشین ، نوشیدنی داده می شود و سپس مقداری از این رطوبت را به هوا می دهیم.

 

به منظور حفظ رطوبت و مقداری از گرما ، هوای داخل هواپیما از طریق سیستم فیلتر احیا می شود. در سیستم های فیلتر مدرن به اصطلاح با کلاس بهداشتی ، فیلتر هایی که در اتاق های عمل و سایر تجهیزات پزشکی که به سطح بالایی از تمیزی نیاز دارند ، استفاده می شوند. آنها تا 99٪ یا بیشتر باکتری ها را به دام می اندازند.

 

فیلتر


پس سرانجام به چه می رسیم؟ در هوای داخل هواپیما، ما مخلوطی از هوای خارج را که عملاً استریل است ، تنفس می کنیم و هوای احیا شده را ، که قبل از مخلوط شدن با هوای خارج ، دائماً تصفیه می شود و از باکتری ها پاک می شود. همزمان ، در حین پرواز ، هوای داخل هواپیما چندین بار تجدید می شود (مقدار اضافی آن از طریق سوپاپ ها خارج می شود). مطمئناً ، هنگام سوار شدن به هواپیما ، در حالی که موتورها هنوز روشن نیستند ، كل این سیستم كاملاً كار نمی كند (از این رو احساس گرفتگی در هوا وجود دارد) ، اما در پرواز ركودی وجود ندارد و نمی تواند باشد. بنابراین ، اگر از آلوده شدن در هواپیما می ترسید ، بهتر است به پاکی دستان خود ، به ویژه هنگام غذا خوردن توجه کنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید