آیا برق رایگان شد؟ 100 کیلو وات برق امید

برق امید طرح جدید وزارت نیرو است، در طرح برق امید مشترکانی که بتوانند مصرف خود را با الگوهای تعیین شده تطبیق دهند، از تخفیف صد درصدی بهای برق بهره‌مند خواهند شد، اما در صورتی که مصرفشان بالاتر رود، باید هزینه را به صورت کامل بپردازند. جزئیات دقیق و کاملی هنوز از طرح امید اعلام نشده است ولی در گوشه و کنار اشاره هایی شده که سعی کردیم یکجا جمع آوری کنیم.

اول اینکه تخفیف صد در صدی به معنی رایگان است، پس اگر مشترک الگوی مصرف مشخصی را رعایت کند هزینه برق رایگان می شود. حالا الگوی مصرف چیست؟ قبل از پرداختن به جزئیات طرح برق امید بهتر است بدانیم که این طرح مخصوص مشترکین خانگی است، مشترک خانگی در ایران حدود 33% کل برق تولیدی کشور را استفاده می کند، در زمان اوج مصرف یا به اصطلاح پیک مصرف این مقدار تا 50% افزایش میابد. ساعت اوج مصرف برق معمولا 8 شب است و بیشتر سازمان ها، ادارات، شرکت ها و برخی صنایع تعطیل هستند و برقی مصرف نمی کنند.

ed.jpg

 

برق امید چیست؟

برق امید طرح جدید وزارت نیرو برای کاهش مصرف برق مشترکین خانگی می باشد. در طرح برق امید اگر الگوی مصرف مشخص شده را رعایت کنید هزینه برق شما رایگان خواهد بود.

 

الگوی مصرف برق امید چیست؟

به زبان ساده یعنی در زمان مشخصی بیشتر از مقدار مشخصی برق استفاده نکنید. مثلا مصرف مشترک در یک دوره یا یک ماه بیشتر از مقدار مشخصی نباشد. این مقدار هنوز اعلام رسمی نشده است، در برخی مصاحبه ها و برخی منابع غیر رسمی عدد 100 کیلووات ساعت (kwh) در ماه در نظر گرفته شده است. 100 کیلووات ساعت یعنی اولین پله در قبض برق شما، 

1.jpg

معنی 100 کیلو وات 

وات ساعت واحد اندازه گیری مصرف انرژی است، کیلو وات ساعت برابر 1000 وات ساعت است، کیلو وات ساعت به معنی مصرف 1000 وات در یک ساعت می باشد. برای مثال یک لامپ معمولی رشته ای معمولا 100 وات در ساعت برق مصرف می کند.

اگر همین لامپ 10 ساعت روشن باشد یک کیلو وات برق مصرف خواهد کرد. مقدار زیادیست؟ به همین دلیل است که استفاده از لامپ های کم مصرف یا LED توصیه می شود، یک LED معمولا 10 برابر کمتر تقریبا حدود 9 وات در ساعت برق مصرف می کند.

تا اینجا می دانیم که هر وسیله مقداری انرژی مصرف می کند که با واحد وات ساعت یا کیلو وات ساعت قابل اندازه گیری است، از گوشه و کنار شنیده شده که برق امید یا جایزه کم مصرفی برق 100 کیلو وات ساعت در ماه است. با این فرض چطور مصرف کنیم تا برق رایگان داشته باشیم؟

 

برق رایگان

ما می توانیم میزان مصرف برق خود را با یک محاسبه ساده بدست بیاوریم برای مثال فرض کنیم در خانه یک یخچال و 5 لامپ داریم.

 

لامپ 9 وات، از لامپ در ساعات شب و تاریکی استفاده می کنیم، برای مثال حدود 8 ساعت

یخچال 150 وات، یخچال دائم روشن است ولی موتور یخچال دائم کار نمی کند، تقریبا نصف ساعات شبانه روز موتور آن کار می کند، حدود 12 ساعت

 

برای لامپ  9 * 5 * 8 * 30 مساوی 10800حدود 11 کیلو وات ساعت در ماه

برای یخچال 150 * 12 * 30 مساوی 54000 حدود 54 کیلو وات ساعت در ماه

در مجموع 65 کیلو وات ساعت استفاده 5 لامپ و یک یخچال است،

یک تلویزیون LED پنجاه اینچ حدود 100 وات مصرف دارد که اگر روزانه 4 ساعت روشن باشد 4 * 100 * 30 مساوی 12000 حدود 12 کیلو وات

وسایل برقی پر مصرف مانند لباسشویی، ماکروفر، اتو، بخاری برقی، سشوار نیز حدود 2000 وات در ساعت برق مصرف می کنند. البته دقت فرمایید موارد مصرف آن ها محدود است و مثلا هر روز لباسشویی یا اتو استفاده نمی شود، برای مثال ممکن است در هفته 2 بار از لباسشویی به مدت نهایت 1 ساعت استفاده کنید، که در ماه نهایت 16 کیلو وات ساعت خواهد شد. 

کمی امیدوار شدید؟ شاید ما هم بتوانیم برق رایگان بگیریم؟ متاسفانه واقعیت اینگونه نیست، بیشتر مشترکان مصرف بالاتری از این اعداد دارند، الگوی مصرف ماهیانه برای مشترکین خانگی در تهران در فصل تابستان 300 کیلو وات ساعت و در سایر فصول 200 کیلو وات ساعت است.

چرا ما این همه برق مصرف می کنیم؟! شاید باید شارژر موبایل را بعد از شارژ گوشی از دیوار جدا کنیم یا تلویزیون خاموش را از برق بکشیم؟ آیا واقعا این موارد در قبض برق ما تاثیری ایجاد خواهد کرد، پاسخ خیر است.

شارژ موبایل در هنگام قطع اتصال با گوشی تقریبا 1 یا 2 میلی آمپر جریان مصرفی دارد که بسیار ناچیز است ولی تلویزیون ها تقریبا 10 برابر این مقدار در هنگام آماده باش (Stand-by) مصرف دارند در نهایت مجموع این موارد برای شما تاثیری ندارد، ولی اگر این مقدار ناچیز را در جمعیت یک کشور ضرب کنید معنا دار خواهد شد مخصوصا وقتی که این برق صرف هیچ کاری نمی شود و فقط هدر می رود.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید