صرفه جویی در مصرف برق

قبض برق این دوره شما را غافلگیر کرد! بله برق دیگر یک خدمات ارزان قیمت نیست، بهتر است راههای صرفه جویی در مصرف برق را یاد بگیرید تا در آینده شاهد قبض هایی کمتری باشید.

 

نحوه محاسبه قیمت برق

قیمت برق بر اساس مصرف برق بر حسب کیلووات ساعت محاسبه می شود. نحوه محاسبه بسیار ساده است، شرکت برق تعرفه هایی به صورت پلکانی مثلا 0 تا 100 کیلووات ساعت در 30 روز قرار داده است. نرخ تعرفه هر 100 کیلووات ساعت بیشتر می شود. در نهایت بعد از 600 کیلووات ساعت شما مشترک پر مصرف خواهید شد و بیشترین نرخ را پرداخت خواهید کرد.

دقت کنید مقدار مصرف در 30 روز محاسبه و در کل دوره ضرب خواهد شد. قبض های برق تقریبا 60 روزه به دست ما می رسد.

با این محاسبه هرچقدر برق کمتر مصرف کنید در تعرفه ارزان تری هستید و قیمت برق شما کمتر خواهد بود.

 

کیلووات ساعت چیست؟

کیلووات ساعت واحد اندازه گیری انرژی معادل 3.6 مگاژول است. البته این تعریف علمی به کار این مقاله نمی آید پس، واقعا کیلووات ساعت چیست؟

یک کیلووات معادل 1000 وات است، مصرف تمامی وسایلی برقی (از لامپ تا PS4) توسط واحد کیلووات ساعت قابل محاسبه است. برای محاسبه وات واقعی یک دستگاه باید یک مولتی متر را روی اندازه گیری شدت جریان یا آمپر تنظیم کنید سپس مقدار جریان عبوری از یکی از سیم های برق دستگاه را اندازه بگیرید.

کیلووات ساعت توسط فرمول زیر قابل محاسبه است

watts = V * A

 

که در فرمول بالا V ولتاژ یا اختلاف پتانسیل و A آمپر یا شدت جریان است. مثلا در یک یخچال که با برق شهر 220 ولت کار می کند، وقتی این یخچال 1.5 آمپر جریان از شبکه دریافت می کند. توان مصرفی آن 

 

 330 = 220 * 1.5

 

330 وات است. اگر این یخچال 3 ساعت کار کند تقریبا 1 کیلووات ساعت برق مصرف کرده است.

 

 

چگونه قبض برق کمتری داشته باشیم؟

برای قرار گرفتن در پله اول تا 100 کیلووات ساعت شما باید حداکثر 100 کیلووات ساعت برق مصرف کنید. با یک مثال ساده وسایلی که می توانید با این مقدار برق مصرفی روشن کنید را مشخص می کنیم. توجه داشته باشید هر ماه 720 ساعت است.

در محاسبه مصرف برق همیشه از لامپ رشته ای قدیمی مثال می زنیم، مصرف این لامپ ها 100 وات است. اگر لامپ رشته ای شما روزانه 4 ساعت روشن باشد در ماه 12 کیلووات ساعت برق مصرف می کند. هنوز 88 کیلووات ساعت تا ورود به پله بعدی مانده است.

مصرف تعدادی از وسایل برقی مرسوم در خانه در زیر آورده شده است.

 

وسیله برقی

مصرف روزانه کیلووات ساعت ماهیانه

وسایل خانه

   

کولر گازی 12 هزار با مصرف 1400 وات

8 ساعت در روز

341

بخاری برقی 1500 وات

8 ساعت در روز

365

آب گرم کن 4500 وات برقی

3 ساعت در روز

411

سشوار 1000 وات

15 دقیقه در روز

7.6

وسایل آشپزخانه

 

غذاساز 400 وات

1 ساعت در هفته

2

قهوه ساز 894 وات

1 ساعت در روز

27

ظرفشویی 1200 وات

1 ساعت در روز

37

ماکروفر 1450 وات

30 دقیقه در روز

22

فریزر 341 وات

12 ساعت در روز

124

یخچال 440 وات

12 ساعت در روز

161

لباسشویی

   

4900 وات برای خشک کن

6 بار در هفته

90

512 وات برای شستن

6 بار در هفته

9

صوتی و تصویری

 

تلویزیون پلاسما 320 وات (دائم روشن)

تلویزیون LED با مصرف 200 وات (دائم روشن)

35 ساعت در هفته

35 ساعت در هفته

44.8

28

کامپیوتر خانگی 500 وات + مانیتور

4 ساعت در روز

61

روشنایی

   

لامپ 40 وات

لامپ کم مصرف یا مهتابی معادل

4 ساعت در روز

4 ساعت در روز

5
1.375

لامپ 60 وات

لامپ کم مصرف یا مهتابی معادل

4 ساعت در روز
4 ساعت در روز

7
1.625

لامپ 75 وات

لامپ کم مصرف یا مهتابی معادل

4 ساعت در روز
4 ساعت در روز

9
2.5

لامپ 100 وات

لامپ کم مصرف یا مهتابی معادل

4 ساعت در روز
4 ساعت در روز

12
3.25

بیرون از منزل

   

شارژر باتری خودرو 600 وات

هر 2 ساعت

36

 

تمامی وسایل برقی بزرگ دارای برچسبی هستند که میزان مصرف برق کیلووات ساعت، ولتاژ مورد نیاز و حتی حداکثر شدت جریان ورودی دستگاه را مشخص می کند. اگر برچسب نبود در دفترچه راهنما یا اینترنت و در نهایت با مولتی متر می توانید میزان مصرف دقیق برق آن را مشخص کنید.

 

صرفه جویی در مصرف برق

طبق جدول مصرف بالا، مشخص است که مثلا یک لامپ کم مصرف بیشتر از 3 برابر برای شما صرفه جویی دارد یا یک تلویزیون LED نسبت به مدل های پلاسما مصرف برق شما را نصف می کند. پس انتخاب وسایل برقی مناسب تاثیر مستقیم در هزینه برق پرداختی شما دارد. ممکن است این وسایل کمی گرانتر باشد، مثلا یک لامپ LED از کم مصرف یا فلورسنت گرانتر است ولی در دراز مدت با جبران هزینه برق مصرفی این مبلغ برای شما صرفه جویی میشود.

اگر کنتور برق شما دیجیتال است و روی قبوض برق شما 3 تعرفه میان باری، اوج بار و کم بار نوشته شده است می توانید با روشن کردن وسایل برقی پر مصرف مانند لباسشویی یا ظرفشویی در نیمه شب به مقدار زیادی در هزینه برق مصرفی خود صرفه جویی کنید. معمولا این مدل دستگاه ها تایمر شروع کار دارند و به راحتی با زدن یک کلید قابل برنامه ریزی هستند.

 

مصرف برق کولرگازی

یکی از پرمصرف ترین وسایل برقی در منزل کولرگازی است. این کولر ها دقیقا برپایه یخچال ها ساخته شده اند و از همان سیستم بهره می برند. گاز در دستگاه بیرونی فشرده شده و مقدار زیادی گرما ازاد می کند، در این مرحله گاز به حالت مایع در آمده و وارد پنل داخلی می شود. در پنل داخلی مایع با دریافت گرما از داخل منزل به صورت گاز در آمده و این مراحل دائم تکرار می شود.

کمپرسور کولر گازی مصرف برق بالایی دارد، کولرهای گازی در 2 نوع معمولی و اینورتر در بازار موجود هستند. کولرگازی اینورتر مصرف برق کمتر و مدیریت شده ای دارد.

 

کولرگازی اینورتر

کولرگازی اینورتر دار یعنی کمپرسور این کولرها با برق مستقیم DC کار می کند. اینورتر برق متناوب (برق شهر) را به مستقیم تبدیل می کند. ولتاژ برق DC به آسانی قابل تنظیم است و موتورهای DC می توانند با مقدار برق کمی در حد 1 آمپر راه اندازی شوند. سپس متناسب با شرایط جریان را افزایش و تا حداکثر توان مصرفی برسند. نکته مهم اولا بدلیل شروع اهسته این کمپرسورها شوک برقی به وسایل دیگر وارد نمی شود. در مقایسه با یک کولرگازی معمولی که در لحظه استارت 10 آمپر برق از شبکه دریافت می کند، کولرهای اینورتر باعث قطع و وصل برق بقیه وسایل نمی شوند و دقیقا متناسب با میزان نیاز جریان دریافت می کنند.

توجه کنید این کولرها اگر در حداکثر توان کار کنند همچنان جریان زیادی از شبکه می کشند. نکته مهمی درباره اینورتر وجود دارد که تبدیل جریان متناوب به مستقیم هیچ وقت ایده ال نیست و در بهترین حالت 10% اتلاف انرژی وجود دارد. در نهایت اگر واقعا هوا گرم باشد کولرهای اینورتر بیشتر از معمولی برق مصرف می کنند ولی چون در بیشتر مواقع ما کولر را در دمای 24 درجه تنظیم می کنیم کولرهای گازی اینورتر  مصرف بهتری دارند.

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید