کمک های اولیه برای سرمازدگی پوست

سرمازدگی


در تعطیلات زمستانی زمان بیشتری را در فضای باز می گذرانیم. بنابراین، همیشه خطر سرمازدگی برخی از قسمت های محافظت نشده بدن وجود دارد. اجازه ندهید این اتفاق برای شما رخ دهد و اگر قبلاً اتفاق افتاده است، این مقاله را با دقت بخوانید!

 

 بایدها و نبایدها برای سرمازدگی پوست

اولین علامت سرمازدگی، سفید شدن پوست مانند نوک بینی یا قسمت های بیرون زده گونه ها است. قرمزی در هنگام قرار گرفتن در معرض گرما رخ می دهد، و این نشانه خوبی است - به این معنی است که گردش خون در ناحیه آسیب دیده بازیابی می شود. احساس درد (سوزن سوزن، سوزش) همیشه ظاهر نمی شود یا ممکن است خفیف باشد، بنابراین عدم وجود آنها تضمینی برای سرمازدگی بیش از حد پوست نیست.

ترکیبی از رطوبت بالا و بادهای شدید خطرناک ترین حالت است. در چنین آب و هوایی، سرمازدگی حتی در دمای 0 درجه سانتیگراد رخ می دهد، بنابراین محافظت از تمام قسمت های بیرون زده بدن بسیار مهم است: صورت خود را با یک روسری بپوشانید و دستکش بپوشید. 

 

سرمازدگی

 

اولین کاری که باید با علائم سرمازدگی انجام داد، رفتن به یک اتاق گرم است. در سرما، مالیدن و گرم کردن مناطق آسیب دیده بی فایده و حتی خطرناک است. مالش با دستکش های برفی یا پشمی، همانطور که اغلب در فیلم ها انجام می شود، به هیچ وجه نباید انجام شود: به این ترتیب شما گرم نمی شوید، بلکه فقط به پوست آسیب می رسانید.
پوست یخ زده به تأثیرات خارجی بسیار حساس است. شما نمی توانید بلافاصله آن را زیر آب داغ یا روی آتش گرم کنید، این می تواند لخته شدن خون را تحریک کند و فرآیندهای پاتولوژیک را تشدید کند.
اگر تصمیم دارید ناحیه آسیب دیده را زیر آب گرم کنید، دما را به تدریج از 20 درجه سانتیگراد و نه بیشتر تا 40 درجه سانتیگراد افزایش دهید و با دست یا پارچه نرم پوست را به آرامی ماساژ دهید. همچنین می توانید جوراب های پشمی بپوشید، خود را با پتو بپوشانید و غیره.


نوشیدن چای یا آب گوشت داغ ضروری است، اما نه نوشیدنی الکلی، که فقط یک احساس خیالی گرما می دهد.استفاده از کرم، چربی یا ... روی پوست بی فایده است. قبل از بیرون رفتن در سرما باید از تجهیزات حفاظتی استفاده کرد نه بعد از آن.پوست محل سرمازده برای مدت طولانی در معرض دمای پایین باقی می ماند، بنابراین از قرار گرفتن مکرر در معرض سرما محافظت کنید.
پس از چند روز، پوست در محل ضایعه شروع به کنده شدن وپوست اندازی می شود - این طبیعی است. سعی نکنید این روند را تسریع کنید - به سرعت و بدون هیچ اثری از این مرحله عبور می کند.ظاهر شدن تاول ها در منطقه سرمازده در روز اول نشان دهنده ضایعه عمیق پوستی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

سرمازدگی

 

کمک های اولیه برای سرمازدگی گوش

گوش ها آسیب پذیرترین قسمت بدن در سرما هستند. هم آناتومی آنها (گردش خون پایین که از بروز درد جلوگیری می کند) و هم بی توجهی پیش پا افتاده به کلاه، استفاده از گوشواره های فلزی و ناتوانی در دیدن گوش خود بدون آینه در این امر مقصر است. بیشتر اوقات، سرمازدگی پس از ورود به یک اتاق گرم قابل توجه می شود: گوش ها، به خصوص لاله های گوش، قرمز می شوند، متورم می شوند و با سوزش و سوزن سوزن شدن احساس می شوند.

 

سرمازدگی

 

چه باید کرد:

-گرم شوید (چای داغ بنوشید، لباس گرمتر بپوشید، خود را در پتو بپیچید).
- در صورت امکان، تمام جواهرات فلزی را بردارید: گوشواره و..... و از این پس، همیشه قبل از بیرون رفتن در سرما آنها را بردارید، زیرا فلز به سرعت سرد می شود و گردش خون را مختل می کند.
هنگام سوزن سوزن شدن لاله های گوش، آنها را با کلاه، روسری پشمی یا دست گرم کنید. با درد شدید، نوشیدن یک مسکن مجاز است. با درد داخل گوش، سردرد و احساس سنگینی در ناحیه اکسیپیتال، باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید.
در رفت و آمدهای بعدی از گوش های خود در برابر یخبندان محافظت کنید: کلاهی بپوشید که لاله های گوش را بپوشاند یا خود را در یک روسری بپیچید.

سرمازدگی

 

چگونه از بینی یخ زده محافظت کنیم

نوک بینی بر خلاف گوش ها بلافاصله به یخ زدگی واکنش نشان می دهد و معمولا افراد به طور غریزی زمانی که هوا بسیار سرد است آن را با دست خود می پوشانند. بیشتر اوقات، سرمازدگی بینی در کودکان رخ می دهد.الگوریتم عمل مانند سرمازدگی گوش است: اتاق گرم و گرم شدن.

هنگام ورود مجدد به خیابان، بینی خود را با یک روسری بلند پنهان کنید. و در مورد کودکان کوچک، در صورت امکان، آنها را برای چند روز در خانه نگه دارید تا پوست آسیب دیده در معرض سرمازدگی جدید قرار نگیرد.

 

سرمازدگی

 

اگر انگشتان از سرما بی حس شد چه باید کرد؟

اولین علامت هیپوترمی دست و پا از دست دادن حس انگشتان دست و محدودیت حرکت آنهاست. بعد از اینکه اندام های بی حس شروع به ناله کردن و درد می کنند. دست ها بیشترین آسیب را می بینند: به عنوان مثال، از تماس مستقیم با برف یا ماندن طولانی مدت در سرما بدون محافظ. 

چه باید کرد:

دست های یخ زده از برف یا آب یخ زده نباید در سرما خیس بماند. مشت‌هایتان را ببندید، زیر لباس/در جیبتان گرم نگه دارید و فقط پس از خشک شدن کامل پوست، دستکش بپوشید.
اگر انگشتان در دستکش یخ زده اند، برعکس، بهتر است آنها را در مشت فشار ندهید. در عوض، چند بار بازوهایتان را بچرخانید و انگشتانتان را زیر لباس/در جیبتان گرم کنید. در داخل خانه، راحت‌ترین کار این است که دستان خود را زیر بغل گرم کنید.
هنگامی که پاهای شما یخ می زند، سعی کنید انگشتان پا را تکان دهید و انگشتان پاهای خود را به سمت پاشنه پا بچرخانید.

سرمازدگی

 

قوانین ایمنی برای پیاده روی زمستانی

لباس مناسب بپوشید. لایه بندی در کمد لباس زمستانی مهم است: چند ژاکت نازک بهتر از یک ژاکت گرم شما را گرم می کند. معمولاً 2-3 لایه زیر لباس بیرونی کافی است. کفش ها باید راحت، گشاد و خشک باشند. و البته از کلاه و روسری و دستکش گرم غافل نشوید. 
شرایط آب و هوایی و فعالیت بدنی خود را به اندازه کافی ارزیابی کنید. ضرب المثل "نخواب - یخ خواهی زد" کاملاً رفتار در زمستان را مشخص می کند.
بر احساسات خود تکیه کنید. واکنش بدن به سرما برای همه متفاوت است و اگر دوستانتان احساس خوبی دارند و بینی و پاهایتان گزگز می کنند، بهتر است مدتی به داخل خانه بروید.
چای داغ و قهوه با شیر گرم کنید. نوشیدن الکل در سرما ایده بدی است. اما افزودن ادویه های گرم کننده و شیر  و چای یا قهوه یک راه حل عالی است. با این حال، این نوشیدنی ها را درست قبل از پیاده روی ننوشید. بهتر است بعد از نوشیدن چای 25 دقیقه صبر کنید یا قمقمه همراه خود ببرید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید