سیر و سفر در مکان های دیدنی و ناشناخته ایران

 (سیارک) : بسیاری ازافراد در ایام نوروز  به قصد مسافرت ، عموما  به شهرهای بزرگ می روند که با توجه به حجم تقاضای زیاد ، هزینه زیادی را متحمل می شوند اما در سال‌های اخیر تقاضا برای بازدید مناطق غیر شهری ایران چه در قالب تورهای ترکیبی( متشکل از چندین شهر و روستا) و چه به صورت مستقل افزایش پیدا کرده است. در این مطلب به چند نمونه از ناشناخته های زیبا در ایران برای گردشگری در تعطیلات نوروزی اشاره شده است.بافت مناطق معمولا روستایی می باشند.

پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان می باشدکه در ابتدای منطقه اورامانات قرار دارد.روستای پالنگان در دامنه‌ کوه و در دو طرف دره قرار دارد و خانه‌‌های آن با سنگ و به صورت پلکانی ساخته شده اند.


اهالی روستا پالنگان ۲۵ روز مانده به اول فروردین ، طی مراسمی که شامل پایکوبی و رقص کردی می شود  به استقبال سال نو می روند
قلعه‌ پالنگان از نقاط دیدنی این روستا می باشد.این قلعه در ۸۰۰ متری جنوب شرقی روستای پالنگان در دره‌ تنگیور و در محل چشمه‌های پرآب قرار گرفته که آثار و بقایای آتش‌کده‌ها و پل‌های قدیمی در آن وجود دارد.

جشن نوروزی در روستای پالنگان با نواختن موسیقی‎‌های سنتی ، پوشیدن لباس‌های رنگارنگ ، حضور بر بام‌های خانه‌ها همراه با شادی و چرخاندن مشعل ها و حرکت به بالای صخره های پشت روستا توسط جوانان برگزار می گردد . 

روستای چورت

 روستای چورت را بیشتر بخاطر  دریاچه چورت که  به"میانشه" هم معروف است می شناسند.
دریاچه میانشه در شکاف دره‌ای با شیب تند واقع شده  و دور تا دور دریاچه را پوشش‌های جنگلی بکر و درختان قدیمی احاطه نموده است.روستای چورت در استان مازندران و نزدیک شهر های ساری و کیاسر می باشد.

روستای هجیج

این روستا یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه می باشد.خانه‌های هجیج همگی از سنگ و اغلب به صورت خشکه چین و پلکانی بنا شده اند.
هجیج، به علت کمبود زمین یکی از روستاهای پلکانی شبیه ماسوله است. که پشت بام هر منزلی حیاط منزل پشتی به حساب می آید.
روستای ماخونیک

روستای ماخونیک در خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند واقع شده است و به دلیل قد و قامت کوتاه ساکنان آن به "لی‌لی پوت" ایران مشهور و یکی از روستاهای شگفت انگیز درجهان می باشد.خانه‌ها در ماخونیک دارای فضاهایی همچون کندیک (مخزن نگهداری گندم و جو)، کرشک (اجاق گلی برای طبخ غذا) و طاقچه می باشد.
برای ورود به خانه‌ها، به دلیل وجود درهای با ارتفاع کم  باید خم شوید و به زحمت وارد خانه شوید.
خانه‌‌های این روستا فشرده‌ و در گودی زمین قرار دارند . کف اغلب خانه ها حدود یک متر از سطح زمین پایین‌‌تر و دارای یک در کوتاه چوبی می باشد.
روستای پلکانی اشتبین

روستای پلکانی اشتبین از توابع شهرستان جلفا و در استان آذربایجان شرقی واقع شده  و حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگری می باشد.خانه‌های روستای اشتبین  دارای معماری بسیار زیبایی شامل نرده‌های زیبا، سرستونهای منقش و پنجره‌ها ی منحصر بفرد می باشند ، شیوه معماری بیشتر مربوط به دوره صفویه و قاجاریه می باشد.
کارگاه‌های تولید ابریشم از مشاغل اصلی اهالی این روستا است.

روستای اصفهک

 

روستای اصفهک در شهرستان طبس واقع در  استان خراسان جنوبی، دارای جاذبه‌های خاص مناطق کویری می باشد.روستای تخریب شده‌ی اصفهک در زلزله سال ۱۳۵۷از مهم‌ترین جاذبه های توریستی این منطقه می باشد که در کنار روستای جدید موجود است.مردم روستا بعد ازلزله سال 1357 در کنار روستای تخریب شده  خانه‌هایشان را ساخته اند.گردشگران، فرصت مقایسه اصفهک دیروز و امروز را غنیمت می شمارند.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام