باورهای غلط

باور اشتباه: غذاهای تند باعث زخم معده می شود ؟


دوستداران سس های  تند، خوشحال باشید زیرا ما اکنون می دانیم که بسیاری از زخم  های معده به علت عفونت با باکتریی به نام هلیکوباکتر پیلوری (H. پیلوری) و یا به دلیل داروهای ضد درد مانند آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن بوجود می آید. مواد غذایی  تندبا ایجاد مقدار زیادی از گرما ممکن است برای برخی از افراد دارای زخم معده  تحریک کننده باشد ، اما باعث ایجاد زخم نمی شود.  (سیارک)  

باور اشتباه: چند سال طول می کشد تا آدامس هضم شود ؟


این باور اشتباه که در صورت قورت دادن آدامس ، برای مدت زمان طولانی  به دیواره روده می چسبد، صحت دارد؟ خیر آذامس در  دستگاه گوارش شما حرکت می کند و درست مثل هر چیز دیگری، بعد از چند روز از طریق مدفوع ، دفع می شود.

باور اشتباه: بلند کردن اجسام سنگین باعث فتق می شود؟


بلند کردن اجسام سنگین  یکی از علل فتق می باشد ، اما تنها  دلیل نیست، شما ممکن است از یبوست طولانی مدت و یا سرفه های مزمندچار فتق شویدو یا ضعف عضلات پوشش داخل شکم باعث فتق شود شایع ترین نواحی برای فتق بیشتر در کشاله ران، ناف، و یا قسمت بالایی معده  است.

باور اشتباه: فقط الکل باعث سیروز کبدی می شود.


این درست است که اعتیاد به الکل شایع ترین علت سیروز، وضعیتی که در آن سلول های کبدی سالم، آسیب دیده و جایگزین بافت اسکار می شود . اما علل دیگر، و در موارد زیادتر ، مانند هپاتیت B و C می باشد هر جند که نوشیدن بیش از حد تقریبا همیشه باعث برخی آسیب های  کبدی می شود ، اما  همیشه به سیروز منجر نمی شود.

باور اشتباه:   بعضی از آجیلها  باعث دیورتیکولیت می شوند ؟


در گذشته،  مردم مبتلا به دیورتیکولیت ، که در آن بخش هایی از روده بزرگ ضعیف می شود و بر اثر فشار بیرون زدگی های کیسه مانندی به اندازه تیله از دیواره روده بوجود می آید و در صورتی که این بیرون زدگی ها پاره شوند باعث عفونت و التهاب می شوند را بخاطر مصرف بعضی از مواد غذایی با دانه های کوچک، مانند ذرت، ذرت بو داده، و ...می دانستند و این ترس وجود داشت که قطعاتی از این مواد غذایی در بیرون زدگی های کیسه مانندمحبوس شده و باعث درد می شوند. اما مطالعات جدید نشان می دهدکه در افرادی در رژیم غذاییاز فیبر بالا استفاده می کنند، خطر ابتلا به دیورتیکولیت کمتر است.


باور اشتباه: لوبیا در  بین مواد غذایی بیشترین تولید کننده گاز معده می باشد؟


لوبیا ممکن است تولید نفخ وگاز کند اما فراورده های لبنی باعث تولید نفخ بیشتر از سایر مواد غذایی می باشند مخصوصا با بالا رفتن سن و قادر نبودن به جذب قند شیر (لاکتوز) 

باور اشتباه: افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز لبنیات استفاده نکنند؟


 در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ، مقدار مصرف مواد لبنی  که می توانند تحمل کنند متفاوت است. در حالی که یک فرد ممکن است قادر به دریافت یک لیوان شیر نباشد، دیگران ممکن است قادر به نوشیدن تا دو لیوان هم باشند. برخی از افراد می توانید ماست یا بستنی مصرف کنند ، اما بدن آنها لاکتوز موجود در شیر را تحمل نمی کند معمولا این افراد بهتر است از آزمون و خطا برای پیدا کردن فرآورده های لبنی مناسب استفاده نمایند.

باور اشتباه: سیگار کشیدن  باعث تسکین سوزش سر دل می شود؟


در واقع  سیگار کشیدن ممکن است به سوزش معده اضافه کنید. نیکوتین سیگار باعث ضعف دریچه بین مری و معده و برگشت اسید به مری (ریفلاکس) می گردد و رفلکس اسید بیشتر به معنی سوزش سر دل.  (سیارک)  

باور اشتباه: افزایش سن باعث یبوست می شود؟


مردم به احتمال زیاد به یبوست به عنوان  بیماری افراد مسن می اندیشند  اما بدن پیر مقصر نیست. افراد مسن  به احتمال زیاد به اندازه کافی ورزش نمی کنند ، غذا ی کافی نمیخورند و مایعات به اندازه کافی نمی نوشند. (سیارک)  

باور اشتباه: کولونوسکوپی وحشتناک است؟


برای خیلی از مردم انجام کولونوسکوپی مخوف است . اما  این روش، که پزشکان با استفاده از  آن به تشخیص و درمان مشکلات در روده بزرگ و راست روده، می پردازند 30-60 دقیقه طول می کشد، و شما در این زمان با دارو به خواب می روید. روز فبل از کولونوسکوپی ، روده بزرگ  را با کمک از یک رژیم غذایی مایع و نوشیدنی ملین خالی می کنید.

باور اشتباه: سوزش سر دل؟ خواب نشسته?


هیچ پشتوانه پزشکی برای این ادعا که مردم با سوزش سر دل ، برای جلوگیری از برگشت اسید معده باید در تخت بصورت نشسته ، بخواند  وجود ندارد. شما می توانید با بالا بردن سر و سینه خود از 4-6 اینچ با بلوک هایی که زیر پایه های تحت خود می گذارید از برگشت اسید معده جلوگیری نمایید. 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • ویدا ویدا :

    این باور که می گن سرکه رو با ماست نخوریم ایا درسته یا غلط؟

    1397/7/12 20:04

بیشتر بخوانید