بیوولف(بخش اول)

بیوولف بزرگترین منظومه ی به جامانده از انگلیس قدیم است. از اسکاندیناوی شروع می شود، این روایت داستانی است که از دل افسانه ها، روایات و تاریخ برخاسته است.

سلحشور بزرگ، بیوولف برای کمک به هورگار، پادشاه دانمارک می آید. مردم این سرزمین توسط یک هیولای وحشی به نام گرندل قتل عام می شوند و همواره در خطر مرگ هستند. بعد ها بیوولف در زندگی اش بسیار قهرمانانه با اژدهایی می جنگد و رو به رو می شود که دارای نفس آتشین است.

در این شعر حماسی آنگلو ساکسون ارزش های دلاوری و افتخار برای مقابله با هیولاهای ترسناکی به کار رفته است که در نزدیکی جامعه کمین کرده است.(سیارک)

پس زمینه های تاریخی

در قرن چهارم میلادی، امپراطوری رم در غربی ترین قسمت اروپا در حال فروپاشی بود. ارتش روم در سال 410 بریتانیا را ترک کرد و مردم سلتیک، که سرزمین هایشان توسط رمی ها به اشغال در آمد و زیر سلطه ی رمی ها قرار گرفتند، نمی توانستند خودشان کشور را اداره کنند. در قرن پنجم ارتش آنگلو ساکسون ها به بریتانیا وارد شد. این مهاجمان از شمال آلمان و دانمارک می آمدند و شامل افراد مختلفی بودند مهمترین آن ها آنگل ها(کلمه ی انگلیس از این اسم آمده است)، ساکسون ها و شیوت ها(قبیله ای در شمال آلمان) بودند. مردم سلتیکی که مجبور شده بودند به شمال و غرب مهاجرت کنند، فرهنگ و زبان خود را در ولز و کورنوال حفظ کردند. اگر چه نمونه هایی از هنر سلتیکی جان سالم به در برده است، اما چیزی از ادبیات آن در یاد ها باقی نمانده است. با گذشت قرن هفتم میلادی، آنگل ها امپراطوری خود را در شرق، شمال و مرکز اینگلند پایه گذاری کردند. ساکسون ها امپراطوری خود را در جنوب و جنوب غربی بنا نهادند و امپراطوری شیوت ها در جنوب شرقی پایه ریزی شد. سرانجام، آن ها در ابتدای قرن نهم میلادی به عنوان ساکسون های غرب، با یک دیگر متحد شدند. آنگلو ساکسون ها پاگان بودند (مذاهب پاگانی از اصلی ترین مذاهب دنیا قدیمی تر است.پاگان ها به خدایان متعددی باور داشتند و طبیعت برای آن ها بسیار با اهمیت بود) و در سال 597 مردم سلتیک در رم، گرگوری(وابسته به کلیسای گریگوریان ارمنستان)، یک مبلغ مذهبی به نام آگوستین را به بریتانیا فرستادند  تا آن ها را به دین مسیحیت دعوت کند. آگوستین تبدیل به اولین اسقف اعظم شد و در طی صد ها سال آنگلو ساکسون ها به دین مسیحیت دعوت شدند. با این وجود هنوز مذهب پاگانی به طور کامل از بین نرفته و طرفدارانی داشت.

الفبای آنگلوساکسون

گت ها، مردمانی آلمانی از قسمت های شمالی اروپا آمده بودند. این مردم الفبای آتروسکان و رم را برای ایجاد یک زبان رمزی با یک دیگر ترکیب کردند. این زبان ترکیبی از قرن سوم میلادی به بعد در اسکاندیناوی استفادع می شد. این زبان از خطوط متقاطع درست شده بود و بروی سنگ و چوب برای نامه نگاری استفاده می شد. این الفبا در ابتدا تنها 24 حرف داشت که بعد ها به تعداد آن ها اضافه شد.

مبلغان مذهبی دین مسیحیتی که برای دعوت آنگلو ساکسون ها به دین مسیحت وارد بریتانیا شده بودند، با خود الفبای زبان رومی نیز آوردند. آن ها صداهایی از زبان آنگلو ساکسون را به نمایش گذاشتند که در زبان لاتین وجود نداشت. برای مثال: uu که بعد ها به w تبدیل شد. البته با تمام این ها انگلیسی قدیم بسیار بسیار با انگلیسی کنونی متفاوت است و حتی در طول زمان معنی برخی از کلمات تا حد زیادی عوض شده و حتی بعضی از آن ها معنی مغایر معنی آن در گذشته دارند.

در اواخر قرن هشتم میلادی واکینگ ها، مردمانی درنده خو از نروژ و دانمارک، حملاتی وحشیانه را به کرانه های بریتانیا آغاز کردند. مهاجمان به زودی استیلا یافتند و واکینگ ها برای همیشه در یک قسمت بریتانیا ساکن شدند.آلفرد کبیر، از سال 871 تا 899 پادشاه  بود. آلفردکبیر تنها پادشاهی بود که به صورت  موفقیت آمیز در برابر آن ها ایستادگی کرد. آلفرد علیه دانمارکی ها( نامی که به به واکینگ های مهاجم داده شده بود) بسیار جنگید و اولین ناوگان جنگی دریایی را ایجاد کرد. همچنین او تاثیرات بسزایی بر فرهنگ انگلیس داشت و کتاب های بسیاری را از لاتین به انگلیسی قدیم(نامی که به زبان آنگلو ساکسون ها داده شده بود) ترجمه کرد. با وجود موفقیت های آلفرد، یک پادشاه دانمارکی، کنوت، در سال 1017 میلادی پادشاه اینگلند شد.

بار دیگر در سال 1042 میلادی، حکومت آنگلو ساکسون ها شروع به کار کرد اما زیاد دوام نداشت. در سال 1066 میلادی، پادشاه آنگلو ساکسونی، هارولد، توسط ویلیام، رهبر نورمن ها، مغلوب شد. بعد از پیروزی ویلیام، تبدیل به شاه ویلیام اول، پادشاه انگلستان شد. امروزه شما خواهید شنید که مردم اتحادیه ی پادشاهی، کشور های مشترک المنافع و ایالت متحده ی آمریکا مانند آنگلو ساکسون ها انگلیسی صحبت می کنند. این شرایط نادرست است، با این وجود: در جزیره ی بریتانیا، ایرلند، اسکاتلند و ولز همگی بر گرفته از سلتیک ها و واکینگ ها هستند. همچنین کمتر از پانزده درصد در ایالت متحده ی آمریکا برگرفته از بریتانیا هستند.

حماسه ی بیوولف هم درست مانند دیگر حماسه های آلمانی و انگلیس قدیم، بیت های شعر خود را با واج آرایی شعری آغاز می کند(در واج آرایی از کلماتی که حروف مشترک دارند، به صورت متوالی و به گونه ای آهنگین در یک نوشته استفاده می شود).

 

کلمه ی نورمن ها ا ز کلمه ی نورز من ها گرفته شده است. آن ها در سال 911 به نورماندی رسیدند، به دین مسیحیت گراییدند و با زبان فرانسوی شروع به صحبت کردند. اما همواره سرشار از خشونت و عطش برای جنگ بودند.

تسلط نورمن ها بر اینگلند در سال 1066 میلادی مشهورترین فتح آن ها در خارج از نورماندی محسوب می شود. اما به زودی بعد از آن برخی از نورمن ها یک پادشاهی در جنوب ایتالیا و سیسیلی یافتند و در آن جا مستقر شدند.ترجمه  itrans.ir 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • کاوه طاهری :

    عالی

    1396/12/6 23:16

بیشتر بخوانید