آنچه در باره پاهای خودتان باید بدانید


یک نوزاد هیچ ناراحتی از میخچه یا ورم پا ندارد، ولی بمحض اینکه شروع به پوشیدن کفش کند ناراحتیهایش شروع می شود حال از خود می پرسیم که چگونه یک متخصص می تواند به او کمک کند؟
نوشته های قدیمی مصر که بین 1500 تا 2000 سال قبل از میلاد بخط هیرو گلیف نوشته شده برای بیماران و بیماریهای پا دستورات بهداشتی می دهد. از وقتی که بشرشروع براه رفتن می کند پاهایش تمام وزن بدن او را با ضربه هایی که در موقع راه رفتن ، پریدن ، بالا رفتن و شنا کردن به آنها وارد می شود تحمل می کند. این شگفت انگیز نیست که پاها فرسودگی و ناراحتی ها را تحمل می کنند. درحقیقت اگرخوب توجه کنیم مشکلات بزرگتر با استفاده از جوراب کوتاه و بلند ، پوتین و کفش بوجود می آیند و بعد بیماریهای مختلف  پا به ان اضافه می شود و نشانه های تمدن در ناراحتیهای پا آشکار می شود.(سیارک)

پاها در بشر اولیه

نقاشیها و کنده کاری های انسانهای اولیه که برای ما بجا مانده نشان می دهد که پاها با هیچ پوتین یا کفشی پوشیده نشده بود.در نقاشی غارها گاهی بنظر می آید که پاها تغییر شکل داده اند،طبیعتا چنین پاهای عریانی در معرض بریدگی ، سائیدگی ، سوختگی و سوراخ شدن و آلودگی قرار داشت
بهر حال پاهای بشر آنزمان در معرض اثرات میکروب کش اشعه ماورابنفش خورشید هم بود ، ورزش های نامحدود باعث می شدکه عضلات و مفاصل بوضع خوبی نگهداری شوندو پوست پا قادر بود با آزادی عرق کند.امروزه در اولین فرصت برای کودکانی که براه می افتند برای آنها ج.راب و کفش تهیه می کنیم و بدینطریق پای کودکان خود رادر آغاز ظریف و حساس ، لطیف و بالاخره آسیب پذیر می سازیم.
قدیمی ترین و بهداشتی ترین پاپوش از پوست حیوانات بود که دور هر پا پیچیده می شد، این کفشهای بی رویه در مصر بوجود آمد که با نخ های چرمی بسته می شد. خیلی جالب است که چنین کفش هایی از پوست گوزن و کفش های روباز به اجتماعات غرب در قرن بیستم کشانیده شده است.
هر چه زمان می گذشت پاها با کفشهای چوبی ، پوست حیوانات یا کفش های پارچه ای پوشیده می شد، چنین کفش هایی اغلب بی مهارت و با عجله ساخته می شد، و در اثر محدود کردن حرکت استخوان ها ، ماهیچه ها و مفصل ها به پاها آسیب می رسانیدو پاهای در حال رشد کودک را بدشکل می ساخت.

میخچه پا چگونه بوجود می آید؟

هیچ شرحی از وضع پا غیر از خشن ترین نوع کفش بجا نمانده است.اصطکاک بین سطح پوست و آستر داخلی کفش کم کم میخچه هایی از پوست کلفت شده را بوجود می آوردکه احتیاجی به پوشاندن آنها با جوراب یا پارچه نبود شایدمشهورترین و مصیبت آمیز ترین مثال از تغییر شکل در نتیجه ی رسوم قدیم چینی ها برای زنان جوان بوجود آمده باشد.پاهای خیلی ظریف در خانواده های اشرافی چینی آن روز بعلت استفاده از کفش های چوبی کج و بیقواره می شد.در قرون وسطی کفش تخت چوبی یا تمام چوبی ارزان بود و عموم تا وقتی کفش های چرمی ساخت دست که نشانه ی ثروت اشراف بود از آن استفادهمی کردند. انقلاب صنعتی مقدمه ی ساختن کفش با دوام در شروع قرن نوزدهم بود که تا اندازه ای شکل و اندازه ی پا در نظر گرفته می شد.(سیارک)
پوتین یک کفش عمومی و لازم برای کارگران ، صنعتگران،کشاورزان و سربازان شد. در دوره های جدیدتر پاهای ما رنج و درد زیادتری از کفش ها تحمل کرده اند. این امر در زنان بیشتر بود . زمانیکه کفشها ازمواد مصنوعی ساخته شد، یک قسنت اصلی آن بسبک لباس های زنان و برنگ آن در آمد. بعد پاشنه های مختلف کفش بوجود آمدکه توسعه یافته و باریکتر شد تا بشکل یک میخ نوک تیز درآمد.
بیشتر وزن بدن روی پا می افتد و در نتیجه اصطکاک پوست زیاد می شودو سرانجام گاهی شکل استخوان تغییرپیدا می کند.با پوشیدن مکرر ، بتدریج کفش بشکل پا در می آیدو پاها تقریبا در فشار قرار می گیرند بهر حال عده ی کمی از کارخانجات کفش سازی می توانند کفش های راحتی بسازند. طبیعی است که بیماریهای پا یکی دوتا نیست از میخچه ، پینه، خارش فراوان لای انگشتان ، تاول زدن های معمولی تا زخم هاودردهای مختلف همه و همه با کفش های نامناسب  برای پا پیش بینی می شود.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید