دریای مرده یکی از زیباترین مکان های سیاره زمین

دریای مرده یکی از بی نظیرترین مکان های سیاره زمین
دریای مرده یکی از بی نظیرترین مکان های سیاره زمین است. شواهدی از عظمت طبیعت. دریا ی مرده ، که در واقع یک دریاچه است در فضایی رمانتیک و ناشناخته قرار گرفته است. دریای شور در جهان چه اسرار و رازهایی در خود دارد؟
 
دریای مرده علاوه بر اینکه نمکی ترین دریا در جهان است ، همچنین پایین ترین ارتفاع در سطح زمین را دارد. این مخزن در 423 متر زیر سطح دریا واقع شده است. عمق دریای مرده به اندازه 377 متر است. این عمیق ترین دریاچه نمکی جهان است. شوری دریای مرده 33.7٪ است که تقریباً نه (9) برابر شور تر از اقیانوس است. به ازای هر 1 لیتر آب 340 گرم نمک وجود دارد.
دریای مرده یکی از بی نظیرترین مکان های سیاره زمین
بی نظیر در ترکیب معدنی ثروت طبیعی است.
 
غلظت شدید نمک در شکوفایی هر نوع ارگانیسم آبزی دخالت می کند. ماهی و گیاه در دریای مرده وجود ندارد. فقط باکتری ها و میکروب ها در آنجا یافت می شوند. آب آنجا چنان متراکم است که غرق شدن به سادگی غیرممکن است.
دریای مرده یکی از بی نظیرترین مکان های سیاره زمین
زیبایی این آثار طبیعی به سادگی جذاب است.
 
آبهای دریای مرده از آبهای رودخانه اردن تغذیه می کند. هیچ راهی برای خروج این آبها وجود ندارد. مقدار مشخصی به داخل خاک می رود و بقیه تبخیر می شوند. نمک انباشته شده طی قرنها و به مرور زمان به آثار طبیعی و مکانی بی نظیر برای گردشگران و جاذبه گردشگری تبدیل شده است.
دریای مرده یکی از بی نظیرترین مکان های سیاره زمین
این مجسمه ها در صدها سال توسط طبیعت ساخته شده است.
 
آب موجود در این دریا دارای خواص درمانی است ، حاوی بسیاری از مواد معدنی مختلف است. منیزیم ، کلسیم ، پتاسیم ، برم ، ید و بسیاری دیگر ، بیش از سی و پنج نوع مواد معدنی  وجود دارد. یک فرایند شیمیایی جالب در شکل گیری مجسمه های بلوری از زیبایی خارق العاده در تالاب های کم عمق دریای مرده کمک می کند.
دریای مرده یکی از بی نظیرترین مکان های سیاره زمین
این سازه های نمکی با تمام طیف های رنگ در نور خورشید می درخشند و در نور مهتاب ، زیباتر به نظر می رسد و سایه خاصی از رمز و راز و عاشقانه را به وجود می آورد. میلیاردها اتم بار شده در سازه های هندسی پیچیده به آثار منحصر به فرد هنر بلوری تبدیل می شوند.
 
هر کس به اندازه کافی خوش شانس باشد که به ساحل دریای مرده برسد و این زیبایی نفس گیر را مشاهده کند ، بدون شک تحت تأثیر "قارچ نمکی" قرار خواهد گرفت. اینها احتمالاً چشمگیرترین مجسمه ها هستند. آنها روی ساقه های نمکی یا سنگی در نزدیکی ساحل تشکیل شده اند. هودهای این قارچ ها گرد یا بیضوی هستند و کلاه می تواند به اندازه یک دیش ماهواره ای باشد.
دریای مرده یکی از بی نظیرترین مکان های سیاره زمین
این سازه های نمکی هم از نظر شکل و هم از نظر رنگ بسیار متنوع هستند.
 
از فاصله دور ، این سازه های نمکی مانند قارچ های غول پیکر به نظر می رسند ، گویی از آب در حال رشد هستند. هنگامی که به آنها نزدیکتر شدید ، می توانید حلقه های متحدالمرکز ، متشکل از بلورهای کوچک مسطح هالیت ، پوشیده از لکه ها را در نظر بگیرید. ساقه این قارچ ها استالاگمیت هستند که از بلورهای هرمی تشکیل شده اند.
دریای مرده یکی از بی نظیرترین مکان های سیاره زمین
برخی از کریستال ها مانند هرم وارونه به نظر می رسند ، در حالی که برخی دیگر مانند ستون هایی به نظر می رسند ، شکل آن با بلورهای هالیت مستطیل پوشانده شده است. اینها تشکل های بسیار شکننده ای هستند. آنها حتی می توانند با کمترین نسیم از بین بروند. هنگامی که این خوشه های ظریف کریستال ها شکسته می شوند ، قسمت هایی از آن در آب غرق می شوند. کریستال ها به سنگریزه وصل شده اند ، با هم رشد می کنند. بنابراین به تدریج ساقه شکل می گیرد. مدت زمان بسیار زیادی می گذرد و ساقه به سطح آب می رسد. طبیعت کارها را با حوصله انجام می دهد - یک کلاه و یک هود ظاهر می شود.
استفاده ناکارآمد از منابع طبیعی منجر به کاهش سریع سطح دریای مرده می شود.
 
دریای مرده در ترکیب یونها و ایزوتوپها بسیار متنوع است. به همین دلیل مجسمه های زیادی وجود دارد و از نظر شکل و رنگ آنها بسیار متفاوت است. پوسته های گچ (سولفات کلسیم هیدراته) با رنگ خاکستری روشن یا قهوه ای را می توان در صخره های ساحلی ، کله قایق ها و طناب هایی که در آب مانده اند ، مشاهده کرد.
 
یک فرایند طبیعی خیره کننده ، چند ضلعی های بزرگ گچی مسطح را به خوشه های نسبتاً جامد کلسیت (کربنات کلسیم کلسیم) تبدیل می کند. این بلورها به شکل سوزن دوتایی کوچک است. این بلورها به صورت سازه هایی تشکیل می شوند که شبیه به گلهای شقایق سفید در شکل هستند.
 
برای شکل گیری این مجسمه ها به شرایط ویژه احتیاج دارید. معمولاً این زمانی است که یک صبح خنک بعد از مدت طولانی گرما فرا می رسد ، در طی آن آب بسیار شدید تبخیر می شود.
 
همه این ها به نظر می رسد فقط افسانه است. جلوه ای از برف سفید به این مجسمه ها داده می شود که افزایش شدید دما به ویژه در اواخر تابستان با بارش شدید انبوه همراه است. حرکت آسان امواج روند رسوب کریستال ها را به پایین طولانی می کند و این به آب های دریا جلوه ای خاص از سحابی خاص می بخشد.
دریای مرده یکی از بی نظیرترین مکان های سیاره زمین
بعضی اوقات حباب های هوا با هم ترکیب می شوند تا کف ایجاد کنند که شبیه گشت و گذار در اقیانوس است. در مواقع دیگر ، بلورهای ریز و درشت سطح زینت سطح آب را می پوشانند ، و مانند پلاسترهای سنگهای قیمتی می درخشند.
 
در سال های اخیر ، دریای مرده به سرعت در حال محو شدن است. این در شرایطی است که بیشتر آب شیرین حاصل از نهرها و رودخانه هایی که به داخل آن جاری می شوند گرفته شده است. مردم از این آب انبوه برای نیازهای کشاورزی و صنعت استفاده می کنند. چنین رفتار غیر منطقی از این ثروت طبیعی ، دریای مرده را هر سال 1 متر کوچکتر می کند. به عبارت ساده ، دریای مرده در حال مرگ است.
در آفتاب ، این بلورهای نمکی با تمام رنگهای رنگین کمان می درخشند.
 
متأسفانه ، چنین اقداماتی می تواند به این واقعیت منجر شود که نه تنها سطح آب تغییر می کند ، بلکه تمام خصوصیات محیطی منطقه نیز تغییر می کند. با گذشت زمان ،مجسمه های طبیعی کوچکتر می شوند. اما این تنها نکته نیست. در حال حاضر ، سرعت تبخیر آب بسیار بیشتر از سرعت ورود آن است. درنهایت ، همه اینها منجر به این واقعیت خواهد شد که دریای مرده فقط به یک گودال کثیف تبدیل خواهد شد.
 
بیش از ده سال پیش ، یک پروژه برای بازگرداندن و حفظ دریای مرده تهیه و اجرا شد. این پروژه برای خنثی سازی آب دریا از دریای سرخ و تأمین نیازهای آب شیرین اردن است. مانده نمکی این آبها برای پر کردن کمبود به دریای مرده منتقل می شود.اما تا زمانی که سیاستمداران کشورهای پیرامون بر سر اقدامات خود به توافق نرسند ، دریا آرام آرام خواهد مرد.
 
در حال حاضر ، این پروژه گران قیمت متوقف شده است و به طور کامل اجرا نمی شود. کشور های اطراف دریا نمی توانند در مورد اقدامات لازم به اجماع برسند. در میان چیزهای دیگر ، شرکتهای بزرگ صنعتی واقع در منطقه علاقه ای به نجات دریای مرده ندارند. این امر باعث کاهش سود آنها می شود.
به مدت 100 سال ، تلاش های بی شماری برای ایجاد همکاری بین کشورهای ساحلی به دلیل حضور درگیری سیاسی منطقه ای با شکست روبرو شده است. این امر به طرفین اجازه نمی دهد حداقل در مورد استفاده از منابع آب به توافق برسند.
 
با توجه به بی ثباتی سیاسی فعلی ، بعید است كه دولتها چنین اقداماتی را به ضرر اقتصاد خود انجام دهند. دانشمندان پیش بینی می کنند که پس از 50 سال ، دریای مرده واقعاً  خواهد مرد. اما یک قشر تقریباً 2 کیلومتری نمک باقی خواهد ماند. البته این امر باعث آلوده شدن کل منطقه با نمک و کاهش جهانگردی می شود و تفرجگاه بین المللی قربانی میلیارد ها خواهد شد.من می خواهم باور داشته باشم که بشریت به هوش خواهد آمد و تمام ثروت طبیعی بی نظیر نجات می یابد.دریای مرده متأسفانه تنها مکان توریستی نزدیک به انقراض نیست.
مقاله را دوست داشتید؟ با گذاشتن نظر از ما پشتیبانی کنید(:

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید