پیشگویی غم انگیز هوگو و حقایق کمتر شناخته شده از کلیسای جامع نتردام

15 آوریل 2019 در پایتخت فرانسه آتش نشانی در کلیسای نتردام برای خاموش کردن آتش مستقر شد. آتش اسکلت ساختمان و سقف آن را نابود کرد. آنچه که در یکی از آثار اصلی معماری گوتیک مشهور بود، کلیسای جامع که ناپلئون در آن تاجگذاری کرد.
 

1. معروف ترین کلیسای جامع فرانسه

کلیسای جامع نتردام پاریس از بزرگ ترین بناهای تاریخی در پایتخت فرانسه و قطب گردشگری است بازدیدکنندگان  از 30،000 تا 50،000 نفر است.(در یک روز کاری)

2. محل عبادت رومی

معبد باستان شناسی کلیسای جامع نتردام
کلیسای جامع بر روی سایت یک معبد رومی قدیم ساخته شد و قبل از ساخت نتردام، چندین ساختمان مذهبی مسیحی در این زمان در این سایت ساخته شد. برخی از باقی مانده از ساختمان های دوران گذشته را می توان با بازدید از موزه باستان شناسی "Crypt of Notre Dame" دید.
 

3. کلیسای بسیار قدیمی

سکه کلکسیونی که در سال 850 هجری قمری در کلیسای جامع ضرب شده است.
 
یکی از نشانه های پایتخت فرانسه، Notre Dame de Paris یک معبد بسیار قدیمی است. ساخت آن در سال 1163 آغاز شد و بیش از یک قرن ادامه یافت. در سال 2013، 850 امین سالگرد کلیسای جامع برگزار شد.
 

4. غارت انقلابی

همانند بسیاری از کلیساها، کلیسای جامع در طول انقلاب فرانسه غارت شد. انقلابیون تمام غرفه های با ارزش و بیشتر مجسمه ها را تخریب کردند و بعضی از مجسمه ها نیز دزدیده شدند.
 

5. معبد عقل

انقلابیون کلیسای به جامانده از غارت را "معبد عقل" اعلام کردند.
به زودی پس از آن، نتردام پاریس "معبد عقل" شد. به اصطلاح فرقه ای، یک دین جدید بود که در طول انقلاب برای جایگزینی مسیحیت و ترویج ارزش های جمهوری جدید، مانند برابری و آزادی، معرفی شد. کلیسای جامع نتردام یکی از مکان های اصلی عبادت این دین بود تا زمانی که ممنوعیت آن چند سال بعد اعلام شد.
 

6. تاجگذاری ناپلئون

ناپلئون در نتردام پاریس در دسامبر 1804 امپراتوری خود را اعلام کرد.
 

7. نویسنده ای که کلیسای جامع را حفظ کرد

ویکتور هوگو.
 
یکی از دلایلی که ویکتور هوگو نویسنده مشهور فرانسوی "گوژپشت نتردام" شاهکار خود را نوشت، این بود که او می خواست کلیسای جامع را که در آن زمان در چنین وضعیتی ضعیفی بود، در اختیار مقامات پاریس قرار دهد. با تشکر از این رمان و مداخله چندین گروه مذهبی، کلیسای جامع حفظ شد و سپس بازسازی شد. 
 
نویسنده پس از انقلاب تصمیم گرفت تا کلیسای جامع سرکوب شده را شخصیت اصلی رمان خود قرار دهد. در پیشگفتار می گوید:"و چند سال پیش نویسنده ی این کتاب به هنگام تماشا یا بهتر بگوییم ضمن جستجو در کلیسای نتردام پاریس در یکی از زوایای تاریک برجه ای آن کلمه' ANATKH'(به معنی سرنوشت که بی وقفه ادامه دارد) را که دستی به طور عمیق آن را بر یکی از دیوارها کنده بود مشاهده کرد. فردی که این کلمه را روی دیوار نوشته بود، چند قرن پیش از دنیا رفته بود؛ کلمه از دیوار کلیسای جامع ناپدید شده بودو شاید کلیسا به زودی از چهره زمین ناپدید شود. این کلمه تولد یک کتاب واقعی است . "
 

8. ارگ بزرگ

اگر چه ارگ در این کلیسای بزرگ در فرانسه بزرگترین نیست،  این ابزار شامل حدود 7300 لوله است که بعضی از آنها از زمان قرون وسطی حفظ شده اند.صدای نواختن با این ارگ هر یکشنبه شنیده شود.
 

9. مجموعه ای از آثار کلیسای جامع نتردام.

در کلیسای جامع نتردام، سه آثار مسیح وجود دارد.

10. کلیسای نتردام پاریس  منبع الهام

کلیسای نتردام پاریس الهام بخش بسیاری از هنرمندان است. درباره او چندین آهنگ ساخته شده است، که معروفترین آنها را ادیت پیاف خوانده است و چندین کتاب نوشته شده بود (نه تنها شاهکار ویکتور هوگو )

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید